Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2010, 09:07
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Beste leden,

Nou kom ik er zelf even niet uit, maar de plannen zijn om in 2011 (dan ben ik wel 18) op mezelf te gaan wonen in een huur appartement/woning in Veendam (Groningen).
Echter woon ik zelf nu helemaal in Lelystad dus het is niet zo dat ik er nu vaak kan komen.
Heeft iemand ervaring met huurappartementen/woningen? En wat raden jullie me aan voor woning?
De prijzen zijn overigens wel erg laag heb ik gezien op die site van de woningbouw.

Gr,
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2010, 10:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat voor woning ik je aanraad.. een woning die je kan krijgen?
Vaak is het niet zo simpel als het lijkt. Dat er hele goedkope woningen op de site van de woningbouw staan, betekent niet dat ze per direct voor jou verkrijgbaar zijn.
Meestal moet je voor sociale woningbouw een binding hebben met de gemeente (of buurtgemeente) waar je gaat wonen. Dwz: je hebt er al eerder gewoond of je gaat er werken ofzo. Is daar sprake van?
Verder kan het zijn dat er een flinke wachtlijst is en dat de woningen op basis van wachttijd of leeftijd worden vergeven. Ik raad je aan dat ook op te zoeken.

Voor je zelf moet je natuurlijk overwegen of een studentenhuis niet meer iets voor jou is, als blijkt dat een gewone woning nog niet zo makkelijk te krijgen is. En zet eens op een rij of je alles kan financieren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 13:50
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Bedankt voor je reactie.
Zelf ga ik hier eerst mn opleiding afmaken (BBL) Financieel is het eindelijk haalbaar aangezien ik wekelijks 32 uur zal werken en nog eens in de weekenden 's ochtends een schoonmaakbaan heb.

Ik weet dat het niet makkelijk is om aan een huurwoning te komen, maar in Veendam lijkt het me ietwat toch makkelijker? Aangezien er naar mijn weten geen studentenmogelijkheden zijn in Veendam (dichtsbijzijnd Winschoten of Groningen dacht ik)

Ik heb er niet eerder gewoond (Woon mn hele leven in Lelystad al) maar uiteraard wil ik daar wel werken.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 15:20
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou als ik jou was in elk geval de voorwaarden eens goed doorlezen op de website van de woningbouwverenigingen daar. Als je daaraan voldoet zo snel mogelijk inschrijven zodat je wachttijd kan sparen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 19:13
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
http://www.acantus.nl/ <-- Da's de enigste in Veendam.
Ik kan me al wel inschrijven maar ik heb geen correct jaarinkomen wat ik op kan geven omdat het afgelopen jaar ietwat rommelig is geweest, maar ik verwacht de komende tijd een stabiel inkomen op te bouwen.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 18:21
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou je gewoon inschrijven met je gegevens van nu (dus ook je inkomen). Dan doe je dat nu alleen om wachttijd te sparen en nog niet om echt te reageren. Pas als je dat wil en een stabiel inkomen hebt moet je zorgen dat al je gegevens kloppen want anders kan een toegewezen woning geweigerd worden. Vergeet niet om elk jaar je gegevens de actualiseren en om het inschrijfgeld te betalen. Schrijf het in je agenda ofzo anders is het zonde van je inschrijftijd.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 18:32
Ivo
Ivo is offline
Voordat je je gaat inschrijven zou ik eerst even contact met die woningbouw opnemen of je überhaupt wel in aanmerking komt voor een woning als je van 'buitenaf' komt. Dat is namelijk lang niet overal zo.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 17:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik de inschrijfeisen even bekijk is dat hier niet zo. Wel moet je minimaal 18 jaar zijn om je in te kunnen schrijven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 18:03
Ivo
Ivo is offline
hmm, ik kon op de website niet zo snel de inschrijfeisen vinden. Maar belangrijker zijn de toewijzingseisen. Hier in de regio kan ook iedereen zich inschrijven, maar zijn er maar heel weinig woningen voor mensen van buitenaf. Ik schat dat ongeveer 1 op de 25 sociale huurwoningen in mijn regio beschikbaar is voor mensen van buitenaf, en de mensen met een binding met deze regio (sociaal of economisch) krijgen daarop voorrang op de mensen die geen binding met de regio hebben. Dus voor mensen van buiten de regio die hier gewoon willen wonen zonder echte reden is de kans op een sociale huurwoning hier heel erg klein.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 14:10
Verwijderd
balance schreef dat je meer kans maakt als je er gaat werken.
zoek dus alvast werk daar.
dan heb je meer kans op een woning
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Ik weet dat het niet makkelijk is om aan een huurwoning te komen, maar in Veendam lijkt het me ietwat toch makkelijker? Aangezien er naar mijn weten geen studentenmogelijkheden zijn in Veendam (dichtsbijzijnd Winschoten of Groningen dacht ik)
Waarom denk je dat de huurprijzen in Veendam -volgens jou- zo laag zijn? Omdat je er bijna geen werk kunt vinden. Vind daar eerst werk, (of heb genoeg geld) voordat je daar naartoe verhuist.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 18:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
balance schreef dat je meer kans maakt als je er gaat werken.
zoek dus alvast werk daar.
dan heb je meer kans op een woning
Dat schreef Balance niet hoor. Ik schreef alleen dat het soms zo is bij woningbouwverenigingen. Het heeft dus meer zin als hij opzoekt of dat hier ook het geval is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2010, 14:03
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
balance schreef dat je meer kans maakt als je er gaat werken.
zoek dus alvast werk daar.
dan heb je meer kans op een woning
Hij woont nu in Lelystad (Flevoland) en zal dan, tot hij een huis heeft gevonden, voor zijn werk moeten reizen naar Veendam (Groningen).

Maakt je een niet al te favoriete kandidaat onder werkgevers. Welke werkgever geeft je zoveel reiskostenvergoeding dat die afstand interessant wordt? Of je moet je loon inleggen om je reiskosten te kunnen betalen.. dan wil je een woning op je 18e wel écht graag (maar heb je dus ook geen spaargeld!).
Met citaat reageren
Oud 06-08-2010, 14:10
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Bedankt voor de reactie's.
Het is onmogelijk om daar nu werk te vinden als ik hier nog woon, dit ivm de afstand.
Eerder heb ik al eens contact met Acantus opgenomen alleen werd ik daar niet echt wijs uit.
Zie;

Goedemorgen meneer **,

Hierbij reageer ik op uw mail van 2 juni jl. Excuses voor de late reactie.

Ik kan u geen advies geven of kopen of huren voor u verstandiger is. Dit is geheel afhankelijk van uw financiële situatie.
Het grootste gedeelte van onze woningen valt onder de sociale verhuur. Dit betekent dat er de mogelijkheid bestaat om huurtoeslag aan te vragen; dit is ook geheel afhankelijk van uw inkomen en vermogen. Informatie hierover kunt u vinden op de site www.toeslagen.nl.

Ik adviseer u om, tegen de tijd dat u naar Veendam wilt verhuizen, te kijken op onze site www.acantus.nl. Op deze site vindt u ons recente woonaanbod.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Hiske de Vries
woonconsulent
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Met citaat reageren
Oud 06-08-2010, 15:02
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ehh wat verwacht je dan als je vraagt of je moet kopen of huren? of heb jij heel andere dingen gevraagd?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2010, 18:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat Lente zegt ja. De beslissing of je gaat kopen of huren is naast een financiele kwestie ook nog eens een heel persoonlijk besluit. Daar kan zo'n zorgconsulent je echt niet bij helpen hoor.

Maar goed, allereerst: heb je al opgezocht of je op een bepaalde manier binding moet hebben met de plaats als je via Acantus wil huren?

Ten tweede: Je zegt dat je verwacht een stabiel inkomen op te gaan bouwen, dat je een BBL opleiding gaat doen en dat je een bijbaan hebt. Maar later zeg je dat je geen werk kan zoeken in Veendam op dit moment. Ik snap het niet helemaal. Heb je wel of niet een baan in Veendam? Heb je, als je verhuist op het moment dat jij dag graag wil, al garantie op een baan of moet je die daar dan nog zoeken?

Als derde: je overweegt blijkbaar dus ook te gaan kopen. Voor het kopen van een huis heb je een vast contract nodig, of een tijdelijk contract met uitzicht op een vast contract. Is daar sprake van?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2010, 13:50
Verwijderd
Als ik ColinC was zou ik huren denk ik....
Dan mag je mss wel minder qua boren in de muren en muren verven enzo, maar aangezien je student bent lijkt me dat makkelijker, het is goedkoper en je hoeft je huur maar op te zeggen en je kunt ergens anders heen.
met een koopwoning gaat dat volgens mij een stuk minder makkelijk.
maar goed dat is mijn mening, die van jullie zal vast wel anders zijn
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 11:10
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Misschien lees ik er helemaal overheen hoor, maar waarom per sé Veendam?
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-08-2010, 10:00
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Als ik ColinC was zou ik huren denk ik....
Dan mag je mss wel minder qua boren in de muren en muren verven enzo, maar aangezien je student bent lijkt me dat makkelijker, het is goedkoper en je hoeft je huur maar op te zeggen en je kunt ergens anders heen.
met een koopwoning gaat dat volgens mij een stuk minder makkelijk.
maar goed dat is mijn mening, die van jullie zal vast wel anders zijn
Eh ja, dit is de versimpelde vorm van het verschil tussen kopen en huren.

Sowieso valt het al tegen om een huurwoning te vinden als je net 18 bent. Corporaties kijken vaak wel degelijk naar je inkomen (en de zekerheid daarvan) en vaak valt de hoogte nogal tegen op die leeftijd. Nog geen vaste aanstelling, nog geen (vervolg)opleiding gehad, enz. Je bent over het algemeen wel vrij om vrij standaard aanpassingen te doen aan een huurwoning. Je hebt geen toestemming nodig voor spijkers in de muren slaan of verven, wel voor het verbouwen van de keuken / badkamer / slopen of bouwen van muren, om maar wat te noemen. Maar als je een goed plan hebt dat leidt tot woningverbetering krijg je meestal je zin wel. Huur kun je ook niet zomaar opzeggen, je zit aan een opzegtermijn vast. Ik ben het vergeten, maar volgens mij kan het zelfs zijn dat je moet blijven tot het eind van je huurcontract (tenzij deze voor onbepaalde tijd is natuurlijk ).

Bij koop moet je gewoon een vaste baan hebben. Tegenwoordig is dat behoorlijk streng, zelfs de verklaring van een werkgever dat ze je wel in vaste dienst zullen nemen, is lang niet altijd meer voldoende. Heb je een vaste (ongeschoolde) bijbaan, dan kun je het vaak nog vergeten, krijg je een garagebox voor. Dus op je 18e maak je gewoon weinig kans op de huizenmarkt. Als je toch kunt kopen, heb je een hypotheek. Het heeft pas zin om te verhuizen als je huis overwaarde heeft (dus het huis brengt meer op dan de hoogte van je hypotheek is), of als je een ander huis koopt en de hypotheek kunt oversluiten. Geen kans om zomaar terug te gaan naar je ouders dus!

Dit is overigens alsnog een simpele versie, maar vooruit.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2010, 14:40
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Op dit moment ben ik in Veendam bij een kennis.

Ik heb aan Acantus gevraagd hoe alles in z'n werking zou gaan.
Enkele dagen erna kreeg ik een bericht dat ik ineens doorgestuurd was naar een Zorgconsulent.

Waarom perse Veendam? Omdat ik geen behoefte meer heb aan een stadsleven en Veendam spreekt mij het meeste aan.
Er zijn hier talloze Horeca-gelegenheden dus op dat gebied zal er wel werkgelegenheid zijn (enkele restaurants zochten medewerkers zag ik) en anders zijn er in omliggende dorpen wel vrije vacature's.

Mijn idee was dan om gewoon vanuit Lelystad te solliciteren en dan wanneer ik op sollicitatie gesprek kan komen dat ik dan ook aangeef dat ik pas kan beginnen als ik er woon.

Ik wil specifiek een huurwoning.
Gezien ik erg onzeker ben over een koopwoning qua financiële omstandigheden welk ik bij een huurhuis niet heb.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Opmerkelijke sportberichten
USPalermo
500 01-01-2005 23:01
Vrije tijd Spreekkoren tegen Fons van E.
zlatani9
55 06-10-2003 15:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.