Oud 24-03-2017, 23:46
afstandscholier
afstandscholier is offline
Hallo,
Ik doe een thuiscursus onderzoeksvaardigheden. Helaas is de lesstof erg slecht opgesteld; informatie ontbreekt en is slecht geformuleerd.
Nu heb ik onderstaande ingeleverd en dit is fout gerekend. Ik krijg wat korte opmerkingen waar ik eigenlijk maar heel weinig mee kan. Thuiscursus via de NTOI, NCOI, LOI nooit aan beginnen!!! Ik ga het wel afmaken maar het is zo onduidelijk opgesteld allemaal. Zou iemand me kunnen helpen?



a. Dat ligt er aan hoeveel geld er beschikbaar wordt gesteld en hoe diepgaand het onderzoek moet zijn. Het is bijvoorbeeld bij grote aantallen lastiger om een interview te houden; m.a.w. het is niet handig om een interview te houden als je grote aantallen mensen wilt ondervragen. Maar als je achterliggende motieven wilt weten dan kan je beter wel een interview houden; echter lijkt mij dit in deze situatie niet handig gezien het grote aantal mensen dat ondervraagd moet worden. Wellicht is het verstandiger om een enquête / vragenlijst te maken met multiple choice vragen zodat sneller tot een conclusie gekomen kan worden. Wellicht de ondervraagde personen de optie geven om het ‘waarom niet’ te beantwoorden in van te voren vastgestelde multiple choice vragen. Zo wordt het geheel wat meer afgebakend en is het makkelijker en goedkoper om het onderzoek uit te voeren.
Wat voor een enquete? Wees concreter, scherp uw antwoord aan
b. voordelen: - het is goedkoper , - de uitkomst kan d.m.v. software direct een uitdraai geven van de uitslag / peilingen van de huidige stand van zaken betreffende het onderzoek.
nadelen: -het is minder specifiek, een interview is specifieker (je krijgt specifiekere antwoorden). –door de vooropgestelde multiple choice vragen kan het zijn dat het daadwerkelijke antwoord van de ondervraagden er niet tussen zit; dus maakt hij maar een keuze die het dichtst in de buurt ligt van wat hij vindt.

c Ik denk dat de steekproef van 300 in het tijdsbestek van 1 week (300 : 7 = +-43 p/d) te ambitieus is. Tenzij hij van te voren 300 mensen weet te vinden die allemaal bereid zijn om de enquête in te vullen. Ik kan nergens teruglezen wat de totale populatie is van potentiele klanten waar de steekproef uit genomen moet worden; dit zou 17 miljoen kunnen zijn (het huidige aantal inwoners van NL) maar dat lijkt me sterk. Ik zou dan eerder kijken naar het aantal huishoudens in NL (2016 = 7 720 787…bron CBS). Immers voor elk huishouden zijn er naar verloop van tijd wel enkele (nieuwe)meubels nodig; dus kan elk huishouden een potentiele klant zijn. Wees SMART.

d. Dat is lastig te zeggen; de steekproef is slechts een afspiegeling van de totale omvang van de populatie. En de populatie wordt immers niet genoemd. Ik weet wel via het CBS dat Nederland in 2016 720.787 huishoudens telt. Er wordt dus te weinig informatie gegeven om hier een goed oordeel over te kunnen geven. Stel dat de populatie 1200 zou zijn dan vind ik zijn voorstel van een betrouwbaarheidsinterval van 95% met een marge van 5% realistisch. Echter weten we niet wat de totale populatie is, dus ik kan er geen uitspraak over doen; er ontbreekt informatie. Berekening ontbreekt.
(welke berekening??? hoe kan ik iets berekenen als ik niet weet wat de totale populatie is?!)

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.