Oud 29-03-2005, 20:20
Rodion
Rodion is offline
zie Johannes 19:30 (nbv).

Jezus riep: 'Het is volbracht.'

Algemeen aanvaard is dat het hier om de opdracht gaat die Jezus gekregen had van God de Vader, nl. ons van de zonden redden. Maar die opdracht was dus pas klaar als Hij voor onze zonden gestorven was (en opgestaan(?). Dus: toen Hij riep 'Het is volbracht', was het toch nog niet volbracht?

Wie heeft hier antwoord op?


En als niet geloofd dat Jezus bestaan heeft, of niet in deze hoedanigheid, zijn er genoeg andere topics om vol te spammen. Hier ontopic, a.u.b.

Laatst gewijzigd op 29-03-2005 om 23:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2005, 20:45
deamion
deamion is offline
Lastige vraag die je daar stelt. Maar volgens mij klopt jouw beredenering niet helemaal.

Bij mij wordt op zondag in de kerk verteld dat Jezus ons gered heeft van de zonden, door te sterven (wat een straf was van God op Adam en Eva). Door op te staan uit de dood heeft Hij voor ons de poort open gemaakt naar de hemel (niemand komt tot de Vader dan door Mij).

Zo denk ik erover, als je het er niet mee eens bent dan hoor 'k dat graag
__________________
allen voor 1, en god voor ons allemaal
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:51
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
deamion schreef op 29-03-2005 @ 20:45 :
Lastige vraag die je daar stelt. Maar volgens mij klopt jouw beredenering niet helemaal.

Bij mij wordt op zondag in de kerk verteld dat Jezus ons gered heeft van de zonden, door te sterven
Zijn opdracht was dus volbracht ná zijn sterven. Maar toen Hij nog leefde, riep hij:'Het is volbracht'.


(Dat over Zijn opstanding heb ik tussen haakjes gezet omdat ik niet zeker wist hoe dat in elkaar stak. Maar daar ligt het probleem niet.)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:54
Tranzzam
Avatar van Tranzzam
Tranzzam is offline
Citaat:
kwibus schreef op 29-03-2005 @ 20:20 :
zie Johannes 19:30 (nbv).

Jezus riep: 'Het is volbracht.'

Algemeen aanvaard is dat het hier om de opdracht gaat die Jezus gekregen had van God de Vader, nl. ons van de zonden redden. Maar die opdracht was dus pas klaar als Hij voor onze zonden gestorven was (en opgestaan). Dus: toen Hij riep 'Het is volbracht', was het toch nog niet volbracht?

Wie heeft hier antwoord op?


En als niet geloofd dat Jezus bestaan heeft, of niet in deze hoedanigheid, zijn er genoeg andere topics om vol te spammen. Hier ontopic, a.u.b.
Interessant.
Het enige wat mij te binnen schiet als mogelijke verklaring, is dat Jezus dat zei op het punt dat Hij, ook als Hij op dát moment van het kruis zou worden gehaald en verzorgd zou worden, toch zou sterven. Ofwel; Hij leefde nog, maar er was geen mogelijkheid meer dat Hij niet aan de gevolgen van de Kruisiging zou overlijden.

Maar nee, ik kan me niet voorstellen dat er op dat moment een uitspraak word gedaan die enkel op medische gronden te verklaren is. Het zal wel wat anders betekend hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:58
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
kwibus schreef op 29-03-2005 @ 20:20 :
zie Johannes 19:30 (nbv).

Jezus riep: 'Het is volbracht.'

Algemeen aanvaard is dat het hier om de opdracht gaat die Jezus gekregen had van God de Vader, nl. ons van de zonden redden. Maar die opdracht was dus pas klaar als Hij voor onze zonden gestorven was (en opgestaan). Dus: toen Hij riep 'Het is volbracht', was het toch nog niet volbracht?

Wie heeft hier antwoord op?


En als niet geloofd dat Jezus bestaan heeft, of niet in deze hoedanigheid, zijn er genoeg andere topics om vol te spammen. Hier ontopic, a.u.b.
Wat ik niet bij het Christendom begrijp is wat er met de mensen voordat Jezus kwam zal gebeuren. Die mensen hadden ook een erfzonde volgens het Christendom.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 22:02
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En het hoofd buigende, gaf den geest.

Ik zie het probleem niet echt, hij zei het vlak voordat hij doodging en als je eenmaal dood bent kan je niet meer praten dus hij moest het wel toen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 22:08
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 29-03-2005 @ 22:02 :
Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En het hoofd buigende, gaf den geest.

Ik zie het probleem niet echt, hij zei het vlak voordat hij doodging en als je eenmaal dood bent kan je niet meer praten dus hij moest het wel toen zeggen.
- Waarom 'moest' Hij het zeggen?

- Toen Hij het zei, was het niet volbracht. Omdat Jezus volmaakt is en was, zou hij niks zeggen wat niet waar is.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 23:02
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
kwibus schreef op 29-03-2005 @ 22:08 :
- Waarom 'moest' Hij het zeggen?

- Toen Hij het zei, was het niet volbracht. Omdat Jezus volmaakt is en was, zou hij niks zeggen wat niet waar is.
Waarom was het nog niet volbracht?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 23:08
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 29-03-2005 @ 23:02 :
Waarom was het nog niet volbracht?
Is het echt nodig om mijzelf te quoten?


Citaat:
kwibus schreef op 29-03-2005 @ 20:20 :
zie Johannes 19:30 (nbv).

Jezus riep: 'Het is volbracht.'

Algemeen aanvaard is dat het hier om de opdracht gaat die Jezus gekregen had van God de Vader, nl. ons van de zonden redden. Maar die opdracht was dus pas klaar als Hij voor onze zonden gestorven was (en opgestaan(?). Dus: toen Hij riep 'Het is volbracht', was het toch nog niet volbracht?

Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 23:10
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
kwibus schreef op 29-03-2005 @ 23:08 :
Is het echt nodig om mijzelf te quoten?
Sorry.

Ik reageer morgen wel evenn wat uitgebreider. Dan heb ik de zin en de energie om de concerdantie en statenvertaling erbij te pakken.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 00:08
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
kwibus schreef op 29-03-2005 @ 22:08 :
- Waarom 'moest' Hij het zeggen?
Hoeft niet, dat wou hij blijkbaar. Wat ik bedoelde was dat hij het niet kon zeggen op het moment dat ie al dood was. Dus om dit te kunnen zeggen 'moest' hij nog in leven zijn.
Citaat:
kwibus schreef op 29-03-2005 @ 22:08 :
- Toen Hij het zei, was het niet volbracht. Omdat Jezus volmaakt is en was, zou hij niks zeggen wat niet waar is.
Waarschijnlijk dacht Jezus dat men het wel zou vatten, of hij doelde alleen op de kruisiging en niet op het sterven.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 00:14
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Zijn lijden was op dat moment volbracht, en door zijn lijden droeg Hij onze zonden. Door het opstaan uit de dood bewees Hij dat de dood geen vat op Hem had omdat hij zoon van God was.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 06:38
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 29-03-2005 @ 21:58 :
Wat ik niet bij het Christendom begrijp is wat er met de mensen voordat Jezus kwam zal gebeuren. Die mensen hadden ook een erfzonde volgens het Christendom.
beetje off, maar oke.
die mensen geloofden in god, zoals elke echte christen nu ook een band heeft met god. zij zagen uit naar jezus' komst, zoals wij nu terugkijken op jezus' komst. zij leefden in de verwachting.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 08:16
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 30-03-2005 @ 00:14 :
Zijn lijden was op dat moment volbracht, en door zijn lijden droeg Hij onze zonden. Door het opstaan uit de dood bewees Hij dat de dood geen vat op Hem had omdat hij zoon van God was.
Zijn lijden stond toch nog op het punt echt te beginnen? Het nederdalen 'ter helle' was nog niet volbracht en dat was volgens mij iets pijnlijker.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 10:40
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-03-2005 @ 08:16 :
Zijn lijden stond toch nog op het punt echt te beginnen? Het nederdalen 'ter helle' was nog niet volbracht en dat was volgens mij iets pijnlijker.
Dat punt is in onze kerk nooit zo belicht. Waar in de bijbel staan passage's over dat 'nederdalen ter helle'?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 10:47
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 30-03-2005 @ 10:40 :
Dat punt is in onze kerk nooit zo belicht. Waar in de bijbel staan passage's over dat 'nederdalen ter helle'?
Ik moet zeggen dat het hier ook nooit echt belicht is. Ik zoek het nog wel even op.
Dat met het lijden aan het kruis alles volbracht lijkt me onwaarschijnlijk omdat hij voor onze zonden werd gestraft en dat zoiets voldaan is met een dood die, weliswaar pijnlijk is, maar toch ontzettend menselijk is lijkt me niet erg waarschijnlijk. Zou in feite betekenen dat wij door een kruisdood te sterven onze zonden zouden kunnen afkopen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 11:16
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-03-2005 @ 10:47 :
Ik moet zeggen dat het hier ook nooit echt belicht is. Ik zoek het nog wel even op.
Dat met het lijden aan het kruis alles volbracht lijkt me onwaarschijnlijk omdat hij voor onze zonden werd gestraft en dat zoiets voldaan is met een dood die, weliswaar pijnlijk is, maar toch ontzettend menselijk is lijkt me niet erg waarschijnlijk. Zou in feite betekenen dat wij door een kruisdood te sterven onze zonden zouden kunnen afkopen.
verklaart wel dat ie die moordenaar die naast hem hing ook een plaatsje in de hemel beloofde
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 14:56
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-03-2005 @ 08:16 :
Zijn lijden stond toch nog op het punt echt te beginnen? Het nederdalen 'ter helle' was nog niet volbracht en dat was volgens mij iets pijnlijker.
nedergedaald ter helle komt ook uit de geloofsbelijdenis, niet uit de bijbel. iig is mij geleerd, dat het niet bijbels onderbouwd en dus niet waar is, of hoeft te zijn. als jezus heeft gezegd 'het is volbracht' is het gewoonweg niet meer mogelijk om nog 'ter helle neder te dalen'. wat daar wel mee bedoeld wordt, zou dan zijn dat het zo'n vreselijke verschrikking was die jezus onderging (niet zozeer de lichamelijke kruisiging, maar de geestelijke door god verlatenheid - noot, volkomen door god verlaten zijn heet hel!) dat dit vergeleken wordt met een ter helle gaan. daarnaast, hoe kan iets volkomen Goeds ook maar een moment in een plek van volkomen Kwaad zijn?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-03-2005, 21:04
Verwijderd
hij moest sterfen om onze zonden, maar toen hij opstond heeft hij gezorgt dat wij niet meer een eeuwige dood zouden sterfen, maar een nieuwe opstanding.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 22:47
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
De nederdaling ter helle is was tijdens de drie-urige duisternis, en was inderdaad de van God-verlatenheid, toen brandde Gods toorn volledig op Jezus. Jezus is dus nooit letterlijk in de hel geweest.

Het volgende weet ik niet zeker, maar het zou zo kunnen zijn dat Jezus na de drie-urige duisternis Gods toorn gedragen had, en daarmee de schuld verzoend had en dat Hij dus daarom kon uitroepen: het is volbracht!
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 22:48
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 30-03-2005 @ 22:47 :
De nederdaling ter helle is was tijdens de drie-urige duisternis, en was inderdaad de van God-verlatenheid, toen brandde Gods toorn volledig op Jezus. Jezus is dus nooit letterlijk in de hel geweest.

Het volgende weet ik niet zeker, maar het zou zo kunnen zijn dat Jezus na de drie-urige duisternis Gods toorn gedragen had, en daarmee de schuld verzoend had en dat Hij dus daarom kon uitroepen: het is volbracht!
Heb je daar toevallig ondersteunende teksten voor?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 13:45
Bart Klink
Bart Klink is offline
Volgens Johannes waren Jezus' laatste woorden inderdaad "Het is volbracht"

Volgens Lucas waren zijn woorden echter, voordat het voorhangsel in de tempel scheurde: "Vader, in uw handen leg ik mijn geest."

Volgens Marcus gaf Jezus slechts een laatste schreeuw, waarna het voorhangsel in de tempel scheurde

Volgens Mattheus waren Jezus' laatste woorden: "Eli, Eli, lema sabachtani?" (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?)

Kortom: een en al tegenspraak!

Het zou goed kunnen dat "Het is volbracht" een eigen uitvinding van de schrijver van het evangelie van Johannes is. Het evangelie van Johannes bevat wel meer van dat soort eigen inbrengen. Johannes is theologisch het meest geavanceerd en zou om die reden Jezus deze zin hebben laten zeggen, als volbrening van zijn vermeende Messiasschap.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!

Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 16:26.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:44
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Ehm, dit is een uitleg die ik een keer gehoord heb, ik zou zo niet de teksten weten. Ik denk eigenlijk dat het ook niet expleciet vermeld wordt. De drie-urige duisternis en de van God-verlatenheid word wel genoemd, maar ik denk dat je dat wel weet. Maar waar wilde je precies teksten voor hebben?
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 19:58
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-03-2005 @ 22:48 :
Heb je daar toevallig ondersteunende teksten voor?
Tekst van de NGB:

Ik geloof in God de Vader, Schepper des hemels en der aarde.

En in Jezus Christus, zijn enig geboeren Zoon, onze Heere.

Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria.

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,nedergedaald ter helle.

Ten derde dag wederom opgestaan uit de doden, opgevaren ten hemel,zittende ter rechterhand Gods des Almachtige Vader,vanwaar hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof een heilige, algemene, christelijk kerk.

De gemeenschap van de heiligen.

Vergeving van de zonden.

Wederopstanding des vleses.

En het eeuwige leven.

Als je het vetgedrukte zinnetje leest, zou Cristus na zijn sterven en toen hij in het graf lag in de hel geweest zijn. Maar als je vraag en antwoord 44 van de Catechismus leest, staat er dat hij in de hel geweest is tijdens de drie-urige duisternis, dus voor zijn sterven. Dit strijdt m.i met elkaar.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 20:51
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Nee. De NGB noemt deze trappen van vernedering en verhoging ook in volgorden van vernedering en verhoging. Dus niet in chronologische volgorde (hoewel dat wel enigzins overeenkomt)
__________________
-
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2005, 20:54
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 31-03-2005 @ 20:51 :
Nee. De NGB noemt deze trappen van vernedering en verhoging ook in volgorden van vernedering en verhoging. Dus niet in chronologische volgorde (hoewel dat wel enigzins overeenkomt)
Duidelijk.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 21:26
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Het punt is dat ik geen teksten in de Bijbel kan vinden die expliciet zeggen dat Jezus inderdaad is 'nedergedaald ter helle'.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 22:04
see it
Avatar van see it
see it is offline
De zin 'nedergedaald ter helle' was oorspronkelijk zoiets als 'nedergedaald in het dodenrijk' (kweet het niet exact maar volgens mij was het 'dodenrijk', iig iets in die strekking)
Dat is later veranderd omdat Jezus ook ter helle is nedergedaald. Maar dat was idd. in de 3-urige duisternis. Jezus was namelijk van God verlaten en dat is precies hoe het in de hel zal zijn. Van God verlaten...
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 00:38
Verwijderd
Heb even niet het hele topic doorgelezen (is al een beetje laat)
Maar ik heb het idee dat zijn opdracht was: Neem alle zonden van de hele mensheid om je schouders zodat mensen weer bij God kunnen komen. Op het moment dat hij dat riep droeg hij de zonden van de hele wereld...
Dat hij weer opstond uit de dood maakte het wonder weer helemaal compleet...
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 18:38
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 29-03-2005 @ 22:02 :
Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En het hoofd buigende, gaf den geest.

Ik zie het probleem niet echt, hij zei het vlak voordat hij doodging en als je eenmaal dood bent kan je niet meer praten dus hij moest het wel toen zeggen.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 18:39
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 31-03-2005 @ 21:26 :
Het punt is dat ik geen teksten in de Bijbel kan vinden die expliciet zeggen dat Jezus inderdaad is 'nedergedaald ter helle'.
Inderdaad, want Jezus is nooit in de hel geweest.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 14:41
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 31-03-2005 @ 13:45 :
Volgens Johannes waren Jezus' laatste woorden inderdaad "Het is volbracht"

Volgens Lucas waren zijn woorden echter, voordat het voorhangsel in de tempel scheurde: "Vader, in uw handen leg ik mijn geest."

Volgens Marcus gaf Jezus slechts een laatste schreeuw, waarna het voorhangsel in de tempel scheurde

Volgens Mattheus waren Jezus' laatste woorden: "Eli, Eli, lema sabachtani?" (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?)

Kortom: een en al tegenspraak!

Het zou goed kunnen dat "Het is volbracht" een eigen uitvinding van de schrijver van het evangelie van Johannes is. Het evangelie van Johannes bevat wel meer van dat soort eigen inbrengen. Johannes is theologisch het meest geavanceerd en zou om die reden Jezus deze zin hebben laten zeggen, als volbrening van zijn vermeende Messiasschap.
Precies. Het Johannes evangelie is als laatste opgeschreven rond 300 AD en het benadrukt meer dan de anderen de goddelijkheid van Jezus en de Heilige Drieëenheid. 'Het is volbracht' zal wel iets te maken hebben met het vestigen van God's koninkrijk op aarde en het 1000 jarig rijk ofzo waarna de apocalyps zal komen. Dat kan je bij het johannes evangelie wel verwachten.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie IS JEZUS(vzmh),'GOD' ?
Paulo
7 11-08-2006 23:17
Levensbeschouwing & Filosofie Volbrachte bijbelse profetieën?
Bart Klink
60 14-10-2005 16:33
De Kantine Nationale bijbeltest
forumfreakie
143 14-11-2004 16:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De Graaf tegen raadgevend referendum
Sky Jewel
33 28-11-2003 19:40
Levensbeschouwing & Filosofie De beoordeling/het profiel van Jezus Christus
Verwijderd
11 05-05-2002 19:28
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 09:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.