Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: 'Geloof' jij in de oerknal?
Ja. 121 60.20%
Nee. 27 13.43%
Geen idee/Ik twijfel nog. 26 12.94%
Ik vink graag opties aan. 27 13.43%
Aantal stemmers: 201. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2005, 22:55
Verwijderd
Citaat:
ferrariforever schreef op 09-07-2005 @ 18:37 :
Kheb net op Ned 1 een documentaire gekeken over snaartheorie en membraan, allemaal heel vaag maar wel interessant. Die theorien ga ik komende 5 jaar vast wel studeren.
Ik denk niet dat je op Nederlandse uni's veel zal leren over de snaartheorie. Ja, we hebben Dijkgraaf aan de UvA, maar daar houdt het wel zo'n beetje op. Misschien maak je meer kans op Princeton :>
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2005, 00:21
GinnyPig
GinnyPig is offline
Onzin. Op de UvA is een behoorlijke snaar-theorie groep aanwezig, met Dijkgraaf en Verlinde als kopstukken. Genoeg ruimte om je in het vakgebied te verdiepen. Ook op andere universiteiten wordt snaar theorie gegeven (Utrecht en Groningen dacht ik).

Voor snaar theorie heb je echter zowel wiskunde als natuurkunde nodig, en dat is een behoorlijke opgave om beide studies te halen (in 3 jaar). Bovendien wordt er wel verwacht, dat je ze ook nog eens met behoorlijke cijfers afsluit. Tis niet iets wat je ff derbij doet
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 00:21
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
ik "geloof"in de oerknal, big bang etc etc

Sommige wetenschappers hebben de theorie dat het universum groeit, weer tot stilstand komt, implodeerd en weer een bang veroorzaakt, dat vind ik een interesante theorie, alleen nu blijkt ( naar onderzoek die ook half theoretisch is) dat het universum niet slomer uit elkaar gaat tot hjet stopt en terug gaat, maar juist versneld.
Hoe kan dit? gezien de zwaartekracht toch alles verbind, over wat voor afstand dan ook? Dus uiteindelijk zou alles weer in elkaar moeten gaan, hoe lang dat ook duurt. Er is dus nog een kracht die het universum uit elkaar drijft, maar welke......?

( dit is natuurlijk allemaal theorie)

Zou blijken dat het universum uit elkaar BLIJFT gaan dan zou er dus waarschijlijk maar 1 big bang zijn geweest, mja als het dus uiteindelijk weer in elkaar zou "zakken" en weer bOOm zou doen, dan zouden er al miljarden, miljoenen, 2,3 big bangs kunnen zijn geweest
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 10:19
Verwijderd
K-pax: een dergelijke 'herhaling' zou betekent dat de tweede hoofdwet van de thermodynamica ongeldig is (tenzij je niet telkens vanuit dezelfde situatie begint).
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 11:54
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
dat zou cker kunne, mijn kennis over dat is niet zo groot, dit is alleen een theorie die ik eens gehoord had op tv ( ned2 docu), en leek me wel geschikt om hier te posten

(thxs voor de opmerking)
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 20:37
drilboor sjakie
Avatar van drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Ik geloof in de schepping, ondanks alle mooie verklaringen van achtergrond straling enzo gaat het er bij mij niet in dat er dan ene knal komt met als resultaat.....alles.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 21:26
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
plz niet die discussie.................
Een ubermachtig wezen dat ff alles maakte, is voor mij net zo geloofwaardig als de oerknal voor jou.
Kom dan met argumenten.......of nee liever niet
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 20:57
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Het boek het bernini mysterie van dan brown schenkt ook aandacht aan de oerknal. best interessant om te lezen. ik moet zeggen dat ik er daardoor ook meer in ben gaan geloven!
__________________
"Een doel is slechts belangrijk als idee. Het gaat om het werk dat tot het doel leidt. Dat vervult het leven met zin."
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 16:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
drilboor sjakie schreef op 26-07-2005 @ 21:37 :
Ik geloof in de schepping, ondanks alle mooie verklaringen van achtergrond straling enzo gaat het er bij mij niet in dat er dan ene knal komt met als resultaat.....alles.
Op zich een logische conclusie aangezien je geen hout van de theorie schijnt te weten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 20:17
Pilot01
Pilot01 is offline
ik ben best een 'rationalist' om 't maar zo te zeggen en ik geloof (en het klinkt tenminste nog enigszins logisch) ook in een oerknal; ben wel gelovig maar dat 'DE SCHEPPER' onze aarde heeft gemaakt...dacht 't niet. Wisten die mensen die al die geschriften hebben geschreven -van het huidige Christendom- veel dat hun omgeving ontstond door een oerknal; dan konden ze dus alleen nog maar geloven in iets bovennatuurlijks; de enige verklaring is 'god' dan --> zo denk ik erover.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 21:38
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
Pilot01 schreef op 28-07-2005 @ 21:17 :
ik ben best een 'rationalist' om 't maar zo te zeggen en ik geloof (en het klinkt tenminste nog enigszins logisch) ook in een oerknal; ben wel gelovig maar dat 'DE SCHEPPER' onze aarde heeft gemaakt...dacht 't niet. Wisten die mensen die al die geschriften hebben geschreven -van het huidige Christendom- veel dat hun omgeving ontstond door een oerknal; dan konden ze dus alleen nog maar geloven in iets bovennatuurlijks; de enige verklaring is 'god' dan --> zo denk ik erover.
Waarom ben je dan gelovig? En wat geloof je dan?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 21:46
Pilot01
Pilot01 is offline
nou ik geloof dat Jezus bestaan heeft en dat er een God de Vader is, dat is gewoon wat ik geloof. Ik geloof ook de meeste verhalen rondom Jezus' leven. Hetgeen ik niet geloof is dat God de aarde helemaal gemaakt heeft; daar ben ik nou net iets te nuchter voor. Ik geloof wel dat God Jezus hier op aarde heeft laten komen en de taak van "leven en dood" in handen heeft.
Met andere woorden; ik geloof dat hij het menselijk leven/lot kan bepalen.
Ik geloof dus, maar aangepast. (Deze reactie hoort eigelijk meer bij religie, maar omdat ik daar niet zo mee bezig ben en 't ff wou uitleggen...)
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 11:28
Hydrogen
Hydrogen is offline
Nou, ik geloof in Allah en ik geloof in de Oerknal, omdat het meest logische verklaring voor onze heelal is en omdat het in de Koran beschreven is versterkt mijn geloof in deze verklaring.
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:27
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 30-07-2005 @ 12:28 :
Nou, ik geloof in Allah en ik geloof in de Oerknal, omdat het meest logische verklaring voor onze heelal is en omdat het in de Koran beschreven is versterkt mijn geloof in deze verklaring.
Er zijn meer boeken geschreven over de oerknal, dan de Koran dik is. Zal wel een beknopte beschrijving zijn dan.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:39
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef op 01-08-2005 @ 22:27 :
Er zijn meer boeken geschreven over de oerknal, dan de Koran dik is. Zal wel een beknopte beschrijving zijn dan.
"Hebben zij die ongelovig zijn dan niet gezien dat de hemelen en de aarde een samenhangende massa waren? Wij hebben ze toen van elkaar gescheiden en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?" (Koran 21:30)

en

"Toen wendde Hij zich tot de hemel die rook was en Hij zei ertegen en tegen de aarde: "Komt goedschiks of kwaadschiks". Zij zeiden beiden: "Wij komen goedschiks" (Koran 41:11)

Maar ook de Big Crunch:

"Op de dag, waarop Wij de hemelen zullen oprollen zoals een schrijver zijn schriften oprolt. Gelijk Wij de schepping eerst begonnen, aldus zullen Wij haar terugbrengen - een Belofte van Ons; voorwaar Wij zullen dezen nakomen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran 21 : 104)

http://www.expliciet.nl/content/view/94/97/
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Weet je wat daar staat?

Citaat:
Snees schreef op 01-08-2005 @ 22:39 :
"Hebben zij die ongelovig zijn dan niet gezien dat de hemelen en de aarde een samenhangende massa waren? Wij hebben ze toen van elkaar gescheiden en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?" (Koran 21:30)
Hier staat een retorische vraag zonder verder doel, want hij kon je ergens bij zijn als je nog niet bestond. Water kan een toevalstreffer zijn, maar ik zou het eerder toeschrijven aan de achtergrond van de schrijvers. Waar zij leefden is water van levensbelang, het is dus logisch voor hen om water met leven te asocieren, dit zal je terugzien in hun poezie, dichtwerk en schrijfwerk, zo ook in de koran dus.

Citaat:
Snees schreef op 01-08-2005 @ 22:39 :
"Op de dag, waarop Wij de hemelen zullen oprollen zoals een schrijver zijn schriften oprolt. Gelijk Wij de schepping eerst begonnen, aldus zullen Wij haar terugbrengen - een Belofte van Ons; voorwaar Wij zullen dezen nakomen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran 21 : 104)
Hier staat dat ooit de aarde door een god zal worden vernietigt.


Al het andere is speculatie en interpretatie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:15
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-08-2005 @ 22:49 :
Weet je wat daar staat?
*Ik* sta er niet achter, ik pluk dit alleen ter kennisgeving van het net.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 03:50
Tuxs
Avatar van Tuxs
Tuxs is offline
Citaat:
Metalgirllie schreef op 28-05-2005 @ 13:10 :
de planeten zijn ontstaan door de oerknal (weet iedereen wel)
en hoe kan god dat nou in 24 uur fiksen?
Tijd noemen is een beetje duf... Tis een uitvinding van de mens IMO...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 13:32
Junipertje
Avatar van Junipertje
Junipertje is offline
Ik denk dat het gewoon door de oerknal komt en dat wij zijn ontstaan doordat planten uiteindelijk dieren werden dieren uiteindelijk apen en apen uiteindelijk mensen enzo. Lijkt me het logischte.
Liefs,
Juniper
__________________
You're beautifull, just the way you are...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 14:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tuxs schreef op 02-08-2005 @ 04:50 :
Tijd noemen is een beetje duf... Tis een uitvinding van de mens IMO...
Ook voordat we het benoemden verstreek de tijd even snel of langzaam, dus wat voor punt je probeert te maken snap ik niet helemaal.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Metalgirllie schreef op 28-05-2005 @ 13:10 :
de planeten zijn ontstaan door de oerknal (weet iedereen wel)
en hoe kan god dat nou in 24 uur fiksen?
Dat staat nergens
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 10:29
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 04-08-2005 @ 11:16 :
Zie in dat verband ook mijn reply van 28-05-2005 om 19:25 uur op pagina 2.
Ik doelde meer op het idee dat God alles in 24 uur heeft gecreërd. Er staat namelijk niets over de tijdsduur waarin God de aarde schiep.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 16:49
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 04-08-2005 @ 11:29 :
Ik doelde meer op het idee dat God alles in 24 uur heeft gecreërd. Er staat namelijk niets over de tijdsduur waarin God de aarde schiep.
Aangezien je blijkbaar op iets anders doelde dan ik dacht heb ik mijn vorige reply inmiddels verwijderd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 23:29
Kerz
Avatar van Kerz
Kerz is offline
Ja, ik vind het helemaal kloppen. Toch beter gezocht dan een mannetje met een lange baard die een vrouw en een vent op een planeetje neerplantte.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 20:45
Verwijderd
ik ben het met je eens
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:35
Mr_Brightside
Avatar van Mr_Brightside
Mr_Brightside is offline
Citaat:
Kerz schreef op 06-08-2005 @ 00:29 :
Ja, ik vind het helemaal kloppen. Toch beter gezocht dan een mannetje met een lange baard die een vrouw en een vent op een planeetje neerplantte.
God is geen mens, en is dus niet mannelijk/vrouwelijk, en heeft ook geen bepaalde leeftijd (waar het al dan niet een baard hebben meestal aan gebonden is)...
__________________
Istoppedtryingtofixmyfaceitsfinelikeitis
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 19:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mr_Brightside schreef op 11-08-2005 @ 18:35 :
God is geen mens, en is dus niet mannelijk/vrouwelijk, en heeft ook geen bepaalde leeftijd (waar het al dan niet een baard hebben meestal aan gebonden is)...
Applaus, na dit weerlegt te hebben zitten er nog maar 19365 gaten in het scheppingsverhaal.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 17:52
Mr_Brightside
Avatar van Mr_Brightside
Mr_Brightside is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2005 @ 20:18 :
Applaus, na dit weerlegt te hebben zitten er nog maar 19365 gaten in het scheppingsverhaal.
Vet! Begin maar met de volgende 10...
__________________
Istoppedtryingtofixmyfaceitsfinelikeitis
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 08:48
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Mr_Brightside schreef op 11-08-2005 @ 18:35 :
God is geen mens, en is dus niet mannelijk/vrouwelijk, en heeft ook geen bepaalde leeftijd (waar het al dan niet een baard hebben meestal aan gebonden is)...
Wat goed van jou dat jij 2000 jaar religie even voor ons corrigeert.

Wat een onnozele gekken moeten dat zijn geweest die miljoenen mensen en geestelijken (vooral) van de afgelopen 2000 jaar.

Groetjes
Ben(die het nogal wat vind van Mr_Brightside dat hij weet hoe het werkelijk inmekaar zit)
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 19:35
Verwijderd
Ik "geloof" niet in de oerknal, maar ga er vanuit dat wat de topwetenschappers en kenners me erover vertellen dmv de diverse beschikbare media, de beste theorie is.
Ik, en met mij 99,99% van de wereldbevolking hebben de educatie noch de intelligentie noch het inzicht wat nodig is om dergelijke theorieën tot stand te kunnen laten komen.

Alhoewel het wel leuk is om erover te discussiëren.

Als de theorie over een aantal jaren aangepast zou worden, en deze zou meer algemeen ge-accepteerd worden dan de vorige, dan ga ik daarin mee. En dan bedoel ik dus niet dat ik mee zou gaan met een stelletje religieuze fanatici die in een dictatuur hun creationisme op zouden leggen, ook al zou die daarna het meest ge-accepteerd worden .
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 22:39
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2005 @ 20:18 :
Applaus, na dit weerlegt te hebben zitten er nog maar 19365 gaten in het scheppingsverhaal.
Ik hoorde van een collega dat Robert Dijkgraaf in Zomergasten duidelijk uitlag wat hij van veel dingen vond omtrent ID en het ontstaan van de aarde. Helaas de uitzending gemist.
Ik kom vooralsnog tot de conclusie dat of iets uit niets ontstaan is of dat iets uit iets eeuwigs ontstaan is. Andere mogelijkheden zijn er niet volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 22:56
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ja, ik geloof er in.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:35
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Severus schreef op 20-08-2005 @ 23:56 :
Ja, ik geloof er in.
Leg uit?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Jij ontkent, maar is misschien wel de waarheid
Verwijderd
9 07-04-2010 22:33
Levensbeschouwing & Filosofie wat was het begin?
pc nerd
456 01-12-2006 10:19
Levensbeschouwing & Filosofie Wat ben jij?
AXE
112 15-07-2005 00:00
Levensbeschouwing & Filosofie Een paar vraagjes.
Eva*
77 01-10-2002 11:47
Levensbeschouwing & Filosofie Waar basseer je je geloof op ?
Euforian
68 26-03-2002 18:18
Levensbeschouwing & Filosofie Heelal
*Lotte*
24 03-03-2002 13:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.