Oud 22-11-2006, 11:19
Verwijderd
Het vermoeden bestaat bij mij al enkele jaren dat ik last heb van SAD, season affective disorder, ook wel winterdepressie genoemd. Ben voor een 'gewone' depressie in behandeling geweest en inderdaad, heb normaal gesproken nergens last van. Maar sinds een paar weken / maanden gaat het weer bergafwaarts. Ben op vakantie geweest naar een zonnig land, en zoals iedereen zegt, de problemen zijn over tot je weer in je eigen land bent.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben / hebben gehad, en veel baat hebben gehad bij een behandeling met licht. Ik kan er op google niet echt veel over vinden, niet wat ik wil weten iig.

Ik zit er over te denken om in overleg met mijn huisarts iets te regelen, maar wil eerst meer informatie

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2006, 12:33
Verwijderd
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan je wel vertellen dat lichttherapie bij 60-80 % van de mensen met SAD helpt. Het effect is wel tijdelijk, de volgende winter heb je er weer last van (tenzij je dan weer lichttherapie krijgt). En het werkt dus niet voor iedereen. Maar het is het proberen waard, lijkt me
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 13:39
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-11-2006 @ 12:33 :
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan je wel vertellen dat lichttherapie bij 60-80 % van de mensen met SAD helpt. Het effect is wel tijdelijk, de volgende winter heb je er weer last van (tenzij je dan weer lichttherapie krijgt).
Ik had begrepen dat het zelfs een paar weken later al uitgewerkt kan zijn en dat je dan weer opnieuw moet? Zoiets zei mijn docent iig...
Maar ik zou het ook gewoon proberen; baadt het niet dan schaadt het zeker niet
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 22-11-2006 @ 12:33 :
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan je wel vertellen dat lichttherapie bij 60-80 % van de mensen met SAD helpt. Het effect is wel tijdelijk, de volgende winter heb je er weer last van (tenzij je dan weer lichttherapie krijgt). En het werkt dus niet voor iedereen. Maar het is het proberen waard, lijkt me
Dat het tijdelijk was had ik ook wel verwacht ja, tis natuurlijk geen medicijn, maar een hulpmiddel bij... Ik wacht nog even wat reacties af, ik lees veel positieve dingen, wacht nog een weekje denk ik, en dan maar contact opnemen met de huisarts

Alvast bedankt allebei!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 16:46
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Mijn zus en m'n vader hebben het allebei. Zo gauw de dagen korter worden ze chagrijnig, kortaf en zitten ze voortdurend niet lekker in hun vel.

Mijn zus doet de lichttherapie al een jaar of 3 geloof ik, en het werkt echt. Ze is niet altijd even trouw met die lamp, en als ze dan vervelend was zeiden mijn moeder en ik "ga alsjeblíeft voor die lamp zitten". Anway het helpt wel, en ik geloof dat je maar een half uurtje voor dat ding hoeft te zitten, en ze keek ondertussen altijd gewoon tv. Mijn vader doet niet aan die lamp, die is gewoon eigenwijs.

Wat ik iig wel heb gelezen in mijn polisvoorwaarden (die kwamen vorige week net binnen) is dat als je een goede aanvullende verzekering hebt, die lamp in veel gevallen nog vergoed wordt ook. Ofwel, een goed humeur, en het kost je niks.

Succes ermee!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 17:08
Verwijderd
Ik heb zelf geen ervaring met winterdepressies, maar bij het GGZ zei een SPV'er dat lichttherapie evengoed werkt als iedere dag een half uur buiten zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 17:09
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 22-11-2006 @ 17:08 :
Ik heb zelf geen ervaring met winterdepressies, maar bij het GGZ zei een SPV'er dat lichttherapie evengoed werkt als iedere dag een half uur buiten zijn?
's Zomers wel, daarom heeft ook niemand 's zomers lichttherapie nodig, maar 's winters is er gewoon veel minder licht buiten, en dat scheelt echt heel veel - om op een wintermiddag even veel 'lichtsterkte te ontvangen' als je krijgt in een halfuur op een zomermiddag, moet je twee uur buiten zijn, ongeveer. En dat is koud.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 17:30
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 22-11-2006 @ 17:08 :
Ik heb zelf geen ervaring met winterdepressies, maar bij het GGZ zei een SPV'er dat lichttherapie evengoed werkt als iedere dag een half uur buiten zijn?
zie wat Sarah zegt idd.. In de winter is er een bepaald stofje minder sterk aanwezig. En dat zou de boel verklaren..
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 22-11-2006 @ 17:09 :
's Zomers wel, daarom heeft ook niemand 's zomers lichttherapie nodig, maar 's winters is er gewoon veel minder licht buiten, en dat scheelt echt heel veel - om op een wintermiddag even veel 'lichtsterkte te ontvangen' als je krijgt in een halfuur op een zomermiddag, moet je twee uur buiten zijn, ongeveer. En dat is koud.
Ik vond het ook vreemd, maar ze hield vol dat 't waar is .

Ik had trouwens ooit een huisgenootje dat er baat bij had (bij de lichttherapie dan ), die ging dan gedurende iets van 2 weken iedere ochtend naar het ziekenhuis voor zo'n 'sessie'.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 21:47
Verwijderd
Een therapiegenootje van mij is afgelopen maandag met lichttherapie begonnen. Ze kan er nu nog niet echt iets over zeggen. Wel heeft ze heel veel hoofdpijn door de lamp, maar dat schijnt normaal te zijn en weer over te gaan. Tegen haar is gezegt dat je de eerste keer vijf keer achter elkaar een half uur voor dat ding moet zitten. Misschien verteld ze volgende week of ze er iets van merkt. Dan post ik het nog wel.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
sonho schreef op 22-11-2006 @ 21:47 :
Een therapiegenootje van mij is afgelopen maandag met lichttherapie begonnen. Ze kan er nu nog niet echt iets over zeggen. Wel heeft ze heel veel hoofdpijn door de lamp, maar dat schijnt normaal te zijn en weer over te gaan. Tegen haar is gezegt dat je de eerste keer vijf keer achter elkaar een half uur voor dat ding moet zitten. Misschien verteld ze volgende week of ze er iets van merkt. Dan post ik het nog wel.
Hmm, hoop dat de hoofdpijn dan idd maar tijdelijk is Maar ben erg benieuwd of je haar er nog over spreekt hoor het dan graag van je!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 16:18
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
EHm ik heb er ook altijd last van, winterdepressies, heb er serieus dieptepunten mee gehad.

Ik los het zelf op door wekelijks onder de zonnebank/infrarood te gaan, dan voel ik me daarna 2 tot 3 dagen oke

ik ben niet zo'n therapiemens
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Mema schreef op 23-11-2006 @ 16:18 :
Ik los het zelf op door wekelijks onder de zonnebank/infrarood te gaan, dan voel ik me daarna 2 tot 3 dagen oke
wij hebben ook een zonnebank, maar las overal dat dat dan juist weer niet werkt. Omdat je niet de warmte mist, maar juist de hoeveelheid licht en de lichtsterkte
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 17:11
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 23-11-2006 @ 16:55 :
wij hebben ook een zonnebank, maar las overal dat dat dan juist weer niet werkt. Omdat je niet de warmte mist, maar juist de hoeveelheid licht en de lichtsterkte
Oh naja misshcien kan je t beter uitproberen

Ik voel me iig een stuk beter als ik een half uurtje (15 voor, 15 achter) onder dat ding heb gelegen, dan ben ik echt weer even in de goeie mood
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Mema schreef op 23-11-2006 @ 17:11 :
Oh naja misshcien kan je t beter uitproberen

Ik voel me iig een stuk beter als ik een half uurtje (15 voor, 15 achter) onder dat ding heb gelegen, dan ben ik echt weer even in de goeie mood
zal t van de week eens proberen ja dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 07:28
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ja, ik heb zo'n EnergyLight van Philips

Ik heb in de winter juist extreem last van moeheid, al om 8 uur naar bed willen omdat het dan al zo lang donker is.

Maar ik heb dat ding pas net aangeschaft, dus ik weet nog niet of het werkt
Ik moet er in ieder geval elke dag 30 minuten achter zitten, en dat kan gewoon terwijl je aan het lezen/tv kijken/computeren bent.

Zo'n ding kost wel 229 euro (maar ik las dat je het misschien van de verzekering terug kon krijgen, dus daar ga ik eens achteraan!)
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 20:50
robinvandenberg
robinvandenberg is offline
hej hoi!!
Mijn ouders hadden ook een lamp voor mij gekocht, de psycholoog (klinkt heftig, viel ernstig mee haha) had dat aangeraden. Ik had inderdaad ook veel last van moeheid, somberheid en niet vooruit te branden zijn. Dit is in totaal drie jaar achtereen gebeurt en het tweede jaar hebben mijn ouders die lamp voor mij gekocht. Ik moest daar dan gedurende twee weken elke ochtend (ik deed ochtend want als je het 's avonds deed kon je aan slapeloosheid gaan leiden) een half uurtje voor die lamp zitten.
Bij mij werkte het goed. Inmiddels heb ik, behalve van moeheid, niet veel last meer (misschien dat ik ook wat beter kan relatieveren, dat komt met de leeftijd toch zeggen ze )
Maar in elk geval; de lamp heeft mij (mijn ouders toen) ongeveer 90 euro gekocht stond mij bij. Volgens mij heeft ze het gewoon op internet ergens gevonden... ze kwamen dan direct van de leverancier vandaan, dan was het goedkoper.
Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen. Het is, voor het geld wat wij betaald hebben, zeker de moeite waard. (misschien kun je hem zelfs overkopen, ik weet niet wat mijn ouders er nu nog mee willen, ik gebruik hem niet meer)

Groetjes; Robin van den Berg
__________________
sommige dingen hebben tijd nodig
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 00:02
Verwijderd
Citaat:
Daydream-ster schreef op 23-11-2006 @ 12:08 :
Hmm, hoop dat de hoofdpijn dan idd maar tijdelijk is Maar ben erg benieuwd of je haar er nog over spreekt hoor het dan graag van je!
Oh, ze was heel positief. Ze straalde ook veel meer. In totaal had ze er acht dagen een half uurtje voor gezeten. Normaal doe je dat in oktober en in januari een keer. Het ging de afgelopen week erg goed met haar. Ze voelde zich beter en het eten (wij zaten in therapie voor een eetstoornis) ging veel beter. Zij was erg blij dat ze het had gedaan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-12-2006, 11:31
Verwijderd
Citaat:
sonho schreef op 02-12-2006 @ 00:02 :
Oh, ze was heel positief. Ze straalde ook veel meer. In totaal had ze er acht dagen een half uurtje voor gezeten. Normaal doe je dat in oktober en in januari een keer. Het ging de afgelopen week erg goed met haar. Ze voelde zich beter en het eten (wij zaten in therapie voor een eetstoornis) ging veel beter. Zij was erg blij dat ze het had gedaan.
dank je wel voor je reactie, allemaal trouwens. De afgelopen week ging het wel, maar vanaf gisteren weer niet. Dus denk dat ik toch maar van de week de dokter bel en even een afspraak maak voor de mogelijkheden...

We shall see...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 17:19
Verwijderd
Ik heb zelf eigenlijk altijd last gehad van de winter. Via via hoorde ik 8 jaar geleden over lichttherapie en na een intake ben ik dat toen ook gaan volgen. Daarvoor moest ik een week lang elke dag naar het ziekenhuis. Omdat dat altijd een hele rit was, hebben mijn ouders toen zo'n lamp gekocht.
Ik volg ieder winter meestal 3 keer zo'n kuur en tot een aantal winters geleden 'hielp' dat altijd. Nu heb ik er helaas geen baat meer bij.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Laatst gewijzigd op 04-12-2006 om 09:26.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 23:42
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb het een tijdje terug gehad. Het feit dat ik in het donker naar school ging en naar huis als de zon al half onder was, hielp ook niet echt. Het volgende jaar had ik echter nergens last van
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 11:09
Verwijderd
Even een update;

Heb flink wat informatie uit de bibliotheek gehaald en van internet. Samen met mijn moeder besloten dat het misschien wel zou helpen en dat we het willen gaan proberen. Ben naar de huisarts geweest, helaas was mijn eigen dokter op dat moment op vakantie.
De vervangende arts wist er weinig van af, sowieso wist hij niet waar het eventueel gegeven werd hier in de omgeving. Ik zie het ook niet zo zitten om meteen te investeren in een lamp, als het misschien niet werkt.
Dus een nieuwe afspraak gemaakt bij de dokter, de vervangende arts zou het voorleggen aan mij eigen arts.
Kom ik daar, is er weer die vervanger. Blijkt dat mijn eigen arts niet meer werkt op vrijdag. Als ik dat had geweten... Maar goed, mijn arts belt me begin van komende week even op, eens kijken wat er dan gebeurt.

Moet zeggen dat ik er nu vrij weinig last meer van heb. De vervanger zei dat ik een andere baan moest gaan zoeken (werk nu tot max. 00.30, 1x per week), maar ik denk dat dat persoonlijk weinig uitmaakt, omdat het tegenwoordig toch al vroeg donker is. En ik zal ook geld moeten verdienen.
Maar goed, de laatste paar weken gaat het op zich wel goed. Tweede week van de Kerstvakantie nog wel een aantal dipdagen gehad, maar daarna niet meer *klopt even af*

Ik wacht het telefoontje van de dokter af, maar ben wel erg benieuwd..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 11:52
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een vriend van mijn vriend heeft ook een winterdepressie gehad vorige winter en hij heeft toen zo'n lamp gekocht (via markplaats, scheelt veel geld). Hij heeft er wel baad mee. Het is een vriend van mijn vriend dus ik zie hem niet zo vaak maar ik zag hem er wel echt door opknappen. Als je het geld er voor over hebt zou ik het zeker proberen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-01-2007 @ 11:52 :
Een vriend van mijn vriend heeft ook een winterdepressie gehad vorige winter en hij heeft toen zo'n lamp gekocht (via markplaats, scheelt veel geld). Hij heeft er wel baad mee. Het is een vriend van mijn vriend dus ik zie hem niet zo vaak maar ik zag hem er wel echt door opknappen. Als je het geld er voor over hebt zou ik het zeker proberen.
Het is ook niet dat ik het er niet voor over heb, maar ik heb het niet Als ik er eentje koop, ook al is het via Marktplaats, dan moet ik er andere dingen voor laten. Maar zie eerst wel wat de dokter zegt

iig bedankt
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 14:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 13-01-2007 @ 11:54 :
Het is ook niet dat ik het er niet voor over heb, maar ik heb het niet Als ik er eentje koop, ook al is het via Marktplaats, dan moet ik er andere dingen voor laten. Maar zie eerst wel wat de dokter zegt

iig bedankt
Ow, nee dan is het geen optie idd. Je moet het wel hebben. Ik hoop dat je dokter dan iets weet zodat je niet zelf zo'n lamp hoeft aan te schaffen. Succes ermee
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2007, 16:54
Verwijderd
Ik heb dat waarschijnlijk dus ook - ookal is dit de eerste winter dat ik er echt veel last van heb, kan me niet herinneren dat ik er vorige winter last van had.

De lamp moet nog komen, maar ik heb er een gekocht. Zo'n lamp gaan 30 winters mee, dus dat vond ik het geld wel waard. Liever wat geld kwijt aan een lamp en me dan goed voelen dan telkens zo neerslachtig zijn en 't liefst de hele winter in bed willen liggen.

Het idee van die lamp is dat het net zoveel licht afgeeft als een mooie lente dag. Ik geloof dat ze spreken in termen van 'lux'. Op een mooie lente dag is er 10.000 lux, op een zomerdag zijn dat er 100.000 en op een bewolkte herfst/winterdag zijn dat er rond de 2.000. Op zonnige winterdagen zijn het er nog altijd minder dan op een bewolkte lentedag, omdat de zon gewoon lager staat. Zo'n lamp geeft dus 10.000 lux. Het idee van de therapie is dat je iedere dag een tijdje achter die lamp zit, zodat je zeg maar je dagelijkse dosis licht tot je kan nemen. Net zoals medicijnen werkt het niet om slechts één pil te nemen, je moet telkens die pil blijven nemen voor het effect. Zo moet je dus ook iedere dag voor die lamp gaan zitten. Bij veel mensen is er na 5 dagen al een duidelijk verschil.

Zo'n lamp hoef je overigens niet meteen te kopen. Je kan ze vaak ook huren, een winter lang, en je hebt vaak centra waar je terecht kan voor lichttherapie. Of het vergoed wordt, weet ik niet, daarvoor moet wel officieel worden vastgesteld dat je SAD hebt. Mijn huisarts wil dat bijvoorbeeld nu nog niet, ook al heb ik alle symptomen; het moet jaarlijks terugkeren, en aangezien dit mijn eerste jaar is, voldoe ik daar dus nog niet aan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 13-01-2007 @ 16:54 :
Ik heb dat waarschijnlijk dus ook - ookal is dit de eerste winter dat ik er echt veel last van heb, kan me niet herinneren dat ik er vorige winter last van had.

De lamp moet nog komen, maar ik heb er een gekocht. Zo'n lamp gaan 30 winters mee, dus dat vond ik het geld wel waard. Liever wat geld kwijt aan een lamp en me dan goed voelen dan telkens zo neerslachtig zijn en 't liefst de hele winter in bed willen liggen.

Het idee van die lamp is dat het net zoveel licht afgeeft als een mooie lente dag. Ik geloof dat ze spreken in termen van 'lux'. Op een mooie lente dag is er 10.000 lux, op een zomerdag zijn dat er 100.000 en op een bewolkte herfst/winterdag zijn dat er rond de 2.000. Op zonnige winterdagen zijn het er nog altijd minder dan op een bewolkte lentedag, omdat de zon gewoon lager staat. Zo'n lamp geeft dus 10.000 lux. Het idee van de therapie is dat je iedere dag een tijdje achter die lamp zit, zodat je zeg maar je dagelijkse dosis licht tot je kan nemen. Net zoals medicijnen werkt het niet om slechts één pil te nemen, je moet telkens die pil blijven nemen voor het effect. Zo moet je dus ook iedere dag voor die lamp gaan zitten. Bij veel mensen is er na 5 dagen al een duidelijk verschil.

Zo'n lamp hoef je overigens niet meteen te kopen. Je kan ze vaak ook huren, een winter lang, en je hebt vaak centra waar je terecht kan voor lichttherapie. Of het vergoed wordt, weet ik niet, daarvoor moet wel officieel worden vastgesteld dat je SAD hebt. Mijn huisarts wil dat bijvoorbeeld nu nog niet, ook al heb ik alle symptomen; het moet jaarlijks terugkeren, en aangezien dit mijn eerste jaar is, voldoe ik daar dus nog niet aan.
Ik heb een verleden van depressies en heb hier ook medicijnen voor geslikt, dus hoop dat mijn huisarts het wel wil vaststellen, of me in ieder geval meer kan vertellen.
Hoe de lamp werkt wist ik idd al, je kan hem hier in de omgeving bijna nergens huren, we hebben een medizorg winkel en die verkoopt ze alleen maar. Dus we shall see!
Hopen dat het werkt bij jou!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 22:53
nienna elensar
nienna elensar is offline
heyhey,

Ik ben sinds dit jaar begonnen met lichttherapie. Heb al jaren enorm veel last van de winter en de laatste 2 jaar zo erg dat ik me rond juli al zorgen ging maken over hoe ik in de winter zou gaan functioneren... een winterdepressie beperkt mij veel meer dan ik in eerste instantie door heb/had omdat ik ook niet vooruit durf te plannen. Sinds dit jaar heb ik dus lichttherapie en het werkt bij mij echt onwijs goed! De eerste 2 keer (2x 5 dagen 3 kwartier achter zo'n lamp zitten) werkte voor ongeveer 2 weekjes, maar de 3de keer werkt al een stuk langer (3de keer was half december en loop nu nog steeds vrolijk rond ) Ik ben er iig echt onwijs tevreden over! Ik volg het dan wel via een ziekenhuis maar ga proberen of ik zo'n lamp via de verzekering kan krijgen... ik weet niet in welke mate jij last hebt van je depressie maar ik zou zeker dingen willen laten zodat je de dingen die je (nog) wel doet iig 100% kunt doen!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 00:16
ongebruikelijk
ongebruikelijk is offline
Sinds een maand hebben mijn ouders zo'n ding in huis gehaald voor mijn zus. Doordeweeks bij het ontbijt staat hij altijd aan en ik merk gewoon dat het voor mij ook werkt! Ik heb veel minder negatieve gedachtes en ben wat meer tevreden met mezelf (en andere dingen)
Ik weet natuurlijk niet zeker of dat hierdoor komt, maar ik heb dit sinds jaren niet gehad.

Je kunt zo'n lamp trouwens ook huren, ik geloof dat wij hem voor minder dan 200 euro hebben gekocht.

Dit is 'm: http://www.lichttherapiewinkel.nl/daylight.htm

Laatst gewijzigd op 14-01-2007 om 00:21.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 12:39
Verwijderd
Ik krijg er als het goed is morgen een van Philips, 10.000 lux. Mag ook wel, want hoewel ik er behoorlijk mee om kan gaan, ben ik het wel zat om zo weinig energie te hebben.

Hebben jullie er trouwens ook last van in buien, of is dat nou echt typisch mij? Ik heb niet dat ik nergens zin in heb en niks meer leuk vind, maar ik ben regelmatig gewoon heel moe en down, heb gewoon geen energie om vrolijk te zijn of om uit te kijken naar dingen. Het is alleen niet consequent.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 12:41
Verwijderd
Hee, ik heb het inderdaad ook in buien. Nu gaat het heel goed, maar soms komt er dagen niets uit mn handen, en dan moet ik er ook geen moeite voor doen, want dat werkt toch niet.
Ik wacht nog steeds op een telefoontje, maar ik heb nog hoop, mijn huisarts is geen rappe
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Daydream-ster schreef op 16-01-2007 @ 12:41 :
Hee, ik heb het inderdaad ook in buien. Nu gaat het heel goed, maar soms komt er dagen niets uit mn handen, en dan moet ik er ook geen moeite voor doen, want dat werkt toch niet.
Ik wacht nog steeds op een telefoontje, maar ik heb nog hoop, mijn huisarts is geen rappe
Ik heb niet op mijn huisarts gewacht, die vond 't allemaal maar twijfelachtig. Lekker, want Andijvie ging naar haar huisarts met precies dezelfde klachten en die arts raadde haar meteen lichttherapie aan... Nou ja, dan weet ik in ieder geval dat het voor mij ook werkt. Hoop ik dan.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 13:23
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik heb een paar dagen zo'n lamp gebruikt voor lichttherapie, omdat ik altijd de "winterblues" heb. Geen winterdepressie, want ik heb eerder een depressie gehad en dat is heel anders maar gewoon dat ik echt neerslachtig ben, lusteloos, moe, ziek zwak en misselijk, chagrijnig en meer van dat soort dingen.

Die lamp lijkt net zonlicht. Dat vind ik heel fijn. Wel vind ik het echt heel jammer dat het niet warm wordt want dan zou het helemaaal zonlicht zijn.
Ik vind het op zich wel fijn. Het leek ook goed te werken, ik was veel minder moe.

Maar een helemaal objectief resultaat is het niet, omdat het in de vakantie was en drie van de acht dagen (ofzo) dat ik het had gedaan, was er een heel leuke jongen bij me logeren .

Maar los daarvan - bij mij werkt het volgens mij wel degelijk. Iedere dag een half uurtje zorgde ervoor dat ik beter sliep en vrolijker was en ook beter kon opstaan.

We gaan er binnenkort misschien één kopen voor volgende winter, want deze hadden we gehuurd.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Nienna* schreef op 16-01-2007 @ 13:23 :
Ik heb een paar dagen zo'n lamp gebruikt voor lichttherapie, omdat ik altijd de "winterblues" heb. Geen winterdepressie, want ik heb eerder een depressie gehad en dat is heel anders maar gewoon dat ik echt neerslachtig ben, lusteloos, moe, ziek zwak en misselijk, chagrijnig en meer van dat soort dingen.

Die lamp lijkt net zonlicht. Dat vind ik heel fijn. Wel vind ik het echt heel jammer dat het niet warm wordt want dan zou het helemaaal zonlicht zijn.
Ik vind het op zich wel fijn. Het leek ook goed te werken, ik was veel minder moe.

Maar een helemaal objectief resultaat is het niet, omdat het in de vakantie was en drie van de acht dagen (ofzo) dat ik het had gedaan, was er een heel leuke jongen bij me logeren .

Maar los daarvan - bij mij werkt het volgens mij wel degelijk. Iedere dag een half uurtje zorgde ervoor dat ik beter sliep en vrolijker was en ook beter kon opstaan.

We gaan er binnenkort misschien één kopen voor volgende winter, want deze hadden we gehuurd.
Een winterdepressie heeft voor zover ik weet ook niet dezelfde kenmerken als een 'gewone' depressie. Ze noemen het in het Engels geloof ik ook een Seasonal Affective Disorder, misschien een duidelijkere naam. http://www.sada.org.uk/symptoms.htm

Edit: Typisch, trouwens; eerst sliep ik vooral heel veel, maar de laatste weken is het inderdaad 'disturbed sleep and early morning wakening'.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 21:19
Verwijderd
Ik heb sinds een week dat ik midden in de nacht even wakker word, rond een uur of 3 á 4. Vervolgens lig ik even wakker en kan ik daarna gewoon weer verder slapen.

De laatste paar dagen was het hier zeer zonnig, ik ben veel gaan wandelen, veel in de zon gaan zitten lezen en inmiddels zit ik ook iedere dag 1 á 2 uur voor die lamp. Nu voel ik me echt veel beter

Ik heb het ook wel in vlagen, overigens, maar er is altijd wel een soort knagend neerslachtig-gevoel. Soms is het alleen sterker dan anders, dan voel ik me ook zó moe dat ik geen energie meer heb om vrolijk te zijn. Ik heb drie keer echt een enorme dip gehad, toen voelde het echt alsof er iemand was overleden. Echt niet prettig (En helemaal niet wanneer je dan net in de trein zit, nog twee uur moet, en telkens probeert om niet keihard te gaan janken. Het besef dat ik niets heb om zo neerslachtig over te zijn maakte het alleen nog maar erger )
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 22:34
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ow, het is echt vreselijk als je je zo kut voelt en in de trein zit dan lijkt je reis ook echt eindeloos te duren. Ik heb dat ook een paar keer gehad (niet van een winterdepressie overigens) maar dat is zeker niet leuk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2007, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Zazana85 schreef op 17-01-2007 @ 09:10 :
@Andijvie: Van die lamp is bekend dat hij pas na gedurende enkele weken werkt. Het lijkt me sterk dat jij dus na een paar dagen al resultaat merkt... Dit kan wel komen door de stoffen die -direct- worden aangemaakt door bijv het wandelen in de zon.

@Morgan: Heb je die lamp nu zonder de huisarts doorverwijzing gekregen? Ik zou er wel mee uitkijken om daarmee te experimenteren.


Ik heb zelf de lamp ook gebruikt enkele jaren geleden. Bij mij hielp het niet goed, wat wel hielp is elke dag op het lichtste moment van de dag een wandeling maken van ongeveer een half uur, en gewoon de slaap nemen die ik nodig had.
Je kan die lamp prima zelf gebruiken zonder doorverwijzing van een huisarts, hij is niet alleen bedoeld voor mensen die last hebben van een winterdepressie, ook voor mensen die hun slaap/waakritme aan willen passen (bijvoorbeeld dus mensen die nachtdiensten hebben, of mensen met een jetlag). Hij is uitstekend geschikt voor 'zelfmedicatie'. Mijn arts heeft het me alleen aangeraden en hij weet nu bijvoorbeeld niet dat ik hem ook daadwerkelijk gekocht heb, en dat hoeft hij ook niet te weten.

Hij werkt ook niet pas na een aantal weken, hij werkt direct al. Vanaf dag één merk je een toename in energie, en na ongeveer 5 dagen merk je dat je je globaal ook echt beter voelt, minder neerslachtig enzo. Dus ik kan wel degelijk effect voelen, zeker in combinatie met het aantal uren zon dat ik de afgelopen dagen heb gehad. Het is ook niet zo dat het anders werkt dan zonlicht, jij zegt dat je van zonlicht kennelijk direct resultaat kan zien en van zo'n lamp niet; dat is dus niet waar. Ze werken allebei precies hetzelfde, dus van de lamp kan je ook direct meer energie krijgen. Ik ben gisteren om 1 uur gaan slapen en vandaag om 9 uur was ik weer op, zoiets heb ik écht lang niet meer gehad. Dat komt echt niet door een of ander placebo effect, maar door het licht dat ik de afgelopen dagen heb gehad. (Zon + lamp dus.)

Daarom is het ook zo dat zo'n winterdepressie vaak bij het aanbreken van de lente meteen over is; de eerste goede zonnestralen zijn al effectief.

Laatst gewijzigd op 17-01-2007 om 09:25.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 12:11
Verwijderd
Ik heb 'm ook \o/ Vanmorgen voor het eerst uitgeprobeerd, maar merk nog niet echt wat. Dat wil zeggen, voel me vandaag wel beter, maar dat was ook al zo vóór ik voor die lamp ging zitten. Maar we zullen het eens braaf doen en dan melden of het werkt
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:55
Jessiekeuh
Avatar van Jessiekeuh
Jessiekeuh is offline
Ga onder de zonnebank?
Je bruint er nog bij ook
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:07
Verwijderd
Je kan ook zelf een gezichtsbruinder kopen. Ik had destijds ook heel erg last van een kut gevoel tijdens de winter. Ik kreeg er zelfs uitslag van op mijn gezicht (echt niet tof). We hadden ergens nog een gezichtsbruinder, en voor mijn uitslag, had ik een speciale lichtschema opgesteld voor mezelf. Mijn uitslag ging helemaal weg (het was echt ernstig) en ik voelde me minder kut. Nu weet ik niet of de lamp ervoor zorgde dat mijn uitslag direkt weg ging, of dat die lamp ervoor zorgde dat ik me minder kut voelde en daarom mijn uitslag weg ging. Ik denk dat laatste. Ander voordeel aan een gezichtsbruinder is dat je in de winter een bruine kleur hebt
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Jessiekeuh schreef op 18-01-2007 @ 20:55 :
Ga onder de zonnebank?
Je bruint er nog bij ook
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:15
Jessiekeuh
Avatar van Jessiekeuh
Jessiekeuh is offline
Kan het me voorstellen.. Een bruin gezicht met een spierwit lichaam..
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Jessiekeuh schreef op 18-01-2007 @ 21:15 :
Kan het me voorstellen.. Een bruin gezicht met een spierwit lichaam..
Ik ben van nature getint
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:30
Jessiekeuh
Avatar van Jessiekeuh
Jessiekeuh is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-01-2007 @ 21:23 :
Ik ben van nature getint

'k Geloof je hoor
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:05
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Pluis schreef op 22-11-2006 @ 16:46 :

Wat ik iig wel heb gelezen in mijn polisvoorwaarden (die kwamen vorige week net binnen) is dat als je een goede aanvullende verzekering hebt, die lamp in veel gevallen nog vergoed wordt ook. Ofwel, een goed humeur, en het kost je niks.

Succes ermee!
HA kijk, dat is interessante informatie. Die dingen zijn namelijk gigantisch duur....
Maar even domme vraag: hoe werkt dat dan? Ik ga naar de dokter en die stelt SAD vast en dan?

Kan die dokter niet ook zeggen: ga eerst maar naar zo'n ziekenhuis of kliniek waar het aangeboden wordt (i.p.v thuis zelf rommelen met lamp)?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:08
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Butterfly86 schreef op 03-12-2006 @ 17:19 :
Ik heb zelf eigenlijk altijd last gehad van de winter. Via via hoorde ik 8 jaar geleden over lichttherapie en na een intake ben ik dat toen ook gaan volgen. Daarvoor moest ik een week lang elke dag naar het ziekenhuis. Omdat dat altijd een hele rit was, hebben mijn ouders toen zo'n lamp gekocht.
Ik volg ieder winter meestal 3 keer zo'n kuur en tot een aantal winters geleden 'hielp' dat altijd. Nu heb ik er helaas geen baat meer bij.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Heb je er een verklaring voor dat het nu niet meer werkt? Ben je nog winterdepri?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:15
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Bij mij is het altijd het ergst rond de kerst. Dan ben ik meestal nog ziek ook.
Wanneer is het bij jullie het ergste?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Jessiekeuh schreef op 18-01-2007 @ 20:55 :
Ga onder de zonnebank?
Je bruint er nog bij ook
verkeerde licht, heb je helemaal geen baat bij.

Pfff, ik moet ook maar eens langs de huisarts denk ik. Maar daar heb ik -net als in veel dingen- geen zin in.
*zeer regelmatig schop onder kont nodig heeft*
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Jessiekeuh schreef op 18-01-2007 @ 20:55 :
Ga onder de zonnebank?
Je bruint er nog bij ook
Dat licht is dus niet echt goed Bovendien ben ik uberhaupt nooit bruin, laat staan in de winter - valt een beetje op, en ik wil geen enkele extra kans lopen op huidkanker, dus ik hou niet van dat ding.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 21:23
Verwijderd
@ Jessiekeuh: dat is idd het verkeerde licht. Anders was ik wel gered, wij hebben die nl ook nog hier staan, maar je moet een speciaal iets in het licht hebben wat een zonnebank niet heeft.

@ Yab-Yum: zo'n lamp doet verder helemaal niets met je, je kan er niet ziek(er) van worden of wat dan ook. Dus je kan hem prima zonder doktersverwijzing gebruiken, alleen zal je hem dan moeten huren of kopen, denk dat je in het ziekenhuis altijd met een doktersverwijzing werkt.

@ de rest: besefte me vandaag dat mijn dokter nog niet gebeld had. Dat wordt maandag even zelf bellen denk ik. Al heb ik nu het idee dat het allemaal meevalt en dat ik me aanstel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.