Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2003, 15:19
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 16:09:
Maar de vraag van de topicstarter is volgens mij al beantwoord. Als je deze persoonlijke dicussie voort wil zetten doe dat dan prive of zo.
En waarom niet hier, als ik me niet vergis is een forum er om een discussie te voeren.

Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 16:09:
Nee, de Kuran is zelfs in de 21ste eeuw ook wetenschappelijk gezien een onbetwistbare autenciteit is.
Wat er niets over zegt of de inhoud ook klopt of niet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2003, 15:25
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 27-12-2003 @ 16:19:
En waarom niet hier, als ik me niet vergis is een forum er om een discussie te voeren.
4.De netiquette moet gevolgd worden.

De netiquette is een richtlijn en bevat de volgende regels:
(de schuingedrukte termen zijn vaktermen die je op het forum tegen kan komen)

1.Je moet je aan het onderwerp van de topic houden, oftewel ontopic blijven.

http://forum.scholieren.com/announce...?s=&forumid=33

Voor mij maakt het niet uit of we de discussie hier of persoonlijk voort zetten, ik zei het alleen omdat we volgens mij uitgediscussierd zijn. Maar als jij nog vragen heb dan hoor ik het wel.

Citaat:
Wat er niets over zegt of de inhoud ook klopt of niet
Als het wetenschappelijk gezien onbetwistbaar is zal de inhoud wel moeten kloppen kloppen, ander was het niet onbetwistbaar.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 15:50
Verwijderd
Citaat:
El_Nour schreef op 27-12-2003 @ 11:46:
Het is niet Makroh voor de 2e keer, maar haram:

Allah zegt in de Koran, waarvan de vertaling luidt: "Hun, die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden, legt hij het goede op en verbiedt het kwade, veroorlooft hun de goede dingen en verbiedt de slechte..." 7:157

De Islam verbiedt alles wat schadelijk is voor de gezondheid. Allah zegt in de Koran, waarvan de vertaling luidt: "...en stort u niet met uw eigen handen in het verderf..." 2:195

"En pleeg geen zelfmoord." 4:29

Het is overal duidelijk dat roken talloze soorten kanker veroorzaakt, wat meestal in dood resulteert. Rokers lopen ook nog andere gevaren, zoals hartkwalen, hoest, onvruchtbaarheid, darmontsteking, hoge bloeddruk, mond- en tandziektes, en veel meer. Er zitten honderden giftige en chemische ingrediënten in het sigaretje dat de roker rechtsreeks in de longen inademt. In een authentieke hadith, zei de Profeet Mohammed : "Degene die gif drinkt, waarbij hij zichzelf doodt, zal deze gif eeuwig drinken in het vuur van Jahannam (Hel)."

In deze tijd, wanneer de gevaren van het gebruik van tabak zonder twijfel zijn bewezen, zijn de moslimgeleerden unaniem eens dat het gebruik van tabak duidelijk haraam is voor de moslims. Ze gebruiken de sterkste termen om deze gewoonte af te keuren. Zo wordt het verbod van tabak niet alleen beperkt voor het gebruik ervan, maar ook voor het kweken en de verkoop ervan.



http://imaan.nl/artikelen/hedendaags/roken.php

Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:11
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
"Voor de tweede keer.." ( )

Het is Mekruh.

@ madame El_Nour:

Dus het was eerst mekruh volgens jou, en derna haram..
Maar lieverd, wat ik nu denk: Dus Allah, schaper van alles, wist volgens jou eerst niet dat het zo schadelijk was. Toen het wel zo bleek te zijn is het maar haram geworden..

Ik hoop dat je snapt waar ik op doel.

Het is Mekruh. Punt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:12
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Go Asperientje.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:14
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 27-12-2003 @ 17:12:
Go Asperientje.
( )
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:23
Cocksparrer
Avatar van Cocksparrer
Cocksparrer is offline
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 16:08:
ver·sla·vend (bn.)
1 zodanig werkend dat men verslaafd raakt

scha·de·lijk (bn.)
1 schade doend, nadelig => pernicieus; <=> onschadelijk

ver·kwis·ten (ov.ww.)
1 op onnutte of lichtzinnige wijze verbruiken => verspillen

De volgende keer dat je moeie hebt met de nederlandse taal mag je wel naar http://www.vandale.nl gaan hoor

Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 16:25:
Als het wetenschappelijk gezien onbetwistbaar is zal de inhoud wel moeten kloppen kloppen, ander was het niet onbetwistbaar.
Beste vriend, wij waren nog ontopic, dus maak jezelf niet onnodig belachelijk door een stuk uit het regelement te quoten

Maar desondanks wil ik graag niet ontopic blijven en jou vragen waarom het niet onbetwistbaar is, omdat het erin staat? Omdat het oud is? Wetenschappelijk gezien is er geen enkel bewijs voor dat de inhoud ook de waarheid is en niet gewoon een sprookje. De enige voor wie het onbetwistbaar is, dat is een gelovige, voor een ander is het gewoon een aardig bedacht verhaaltje.

Ook omdat het verhaal op verschillende wijzen geinterpreteerd kan worden, is dat voor mij een blijk van betwistbaarheid. Zo ook over roken, in het gehele boek staat er feitelijk gezien geen enkel woord over roken, of het wel zou mogen of niet. Of het wel of niet mag berust puur op de manier waarop jij het leest.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:29
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Asperientje schreef op 27-12-2003 @ 17:11:
[B]"Voor de tweede keer.." ( )

Het is Mekruh.[b]
Van ElNour heb ik hele goede argumenten gehoord waarom het haram is. Van jouw heb ik alleen gehoord dat het mekruh is. Je kan wel van alles uitschreeuwen, maar je moet mensen overtuigen. Dus kom met onweerlegbare argumenten en overtuig ons dat het mekruh is.

Citaat:
Dus het was eerst mekruh volgens jou, en derna haram..Maar lieverd, wat ik nu denk: Dus Allah, schaper van alles, wist volgens jou eerst niet dat het zo schadelijk was. Toen het wel zo bleek te zijn is het maar haram geworden..
1. schaper = schepper
2. Wat voor opleiding volg je?
3. Waar heeft Elnour beweert dat Allah heeft gezegd dat roken mekruh of haram is. Allah heeft wel gezegd dat dingen die schadelijk en verslavend zijn verboden, haram zijn. Iedere mens kan zelf bepalen dat hij of zij ergens verslaafd aan is zonder dat er hier een wetenschappelijk verklaring voor gegeven hoeft te worden. Maar niet iedereen kan weten dat iets schadelijk is. Een tijd geleden wisten mensen niet veel van de gezondheidrisicos van roken af. Daarom zullen er mensen zijn geweest die hebben gedacht van: ik ben alleen een beetje verslaafd aan tabak, zo'n grote zonde is dat niet, het is mekruh. Maar nu zijn de enorme gezondheidsrisico's wel bekend en is het duidelijk dat het haram is.

Citaat:
Ik hoop dat je snapt waar ik op doel.
probeer eerst zelf te snappen wat je wil zeggen voordat je ons duidelijk wilt maken wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:35
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 17:29:
*blaat*
En als Allah nou eens niet blijkt te bestaan
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:44
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Maar desondanks wil ik graag niet ontopic blijven en jou vragen waarom het niet onbetwistbaar is, omdat het erin staat? Omdat het oud is?
Dit gedeelte snap ik ff niet

Citaat:
Wetenschappelijk gezien is er geen enkel bewijs voor dat de inhoud ook de waarheid is en niet gewoon een sprookje. De enige voor wie het onbetwistbaar is, dat is een gelovige, voor een ander is het gewoon een aardig bedacht verhaaltje.
Als je wil dat ik een bewijs lever dat de Kuran door Allah is geopenbaard aan profeet Muhammed, dan kan ik dat niet.
Maar er zijn vele dingen in de Kuran waaruit je kan opmaken dat het wel door Allah moet zijn geopenbaard.
Zoals dingen die in de Kuran worden beschreven wat een mens in die tijd onmogelijk geweten kon hebben.... bla bla
ik wil je wijzen op en op

Citaat:
Ook omdat het verhaal op verschillende wijzen geinterpreteerd kan worden, is dat voor mij een blijk van betwistbaarheid. Zo ook over roken, in het gehele boek staat er feitelijk gezien geen enkel woord over roken, of het wel zou mogen of niet. Of het wel of niet mag berust puur op de manier waarop jij het leest.
Mischien omdat er in die tijd niet zoveel mensen rookten? En om onnodige tekst te voorkomen?
ik zal ff toelichten wat ik bedoel:

Ik wil je duidelijk maken dat het verboden is om andere mensen schade toe te brengen, wat is dan handiger:

methode 1. Je mag andere mensen geen schade toebrengen, dat is verboden.

of methode 2. Je mag andere mensen niet vermoorden, je mag andere mensen niet slaan, je mag andere mensen niet schoppen, je mag andere mensen niet met een mes steken, je mag andere mensen niet ... enz enz

Als ik het zeg volgens methode 1, waarom zou ik het woord mes, schaar enz nog in me mond nemen? Want dat ik heb ik al duidelijk gemaakt.

duidelijk?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:49
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 27-12-2003 @ 17:35:
En als Allah nou eens niet blijkt te bestaan
Dan heb ik een gelukkig leven geleid en ga ik dood. Dat is geen probleem. Ik heb mezelf of anderen geen pijn gedaan omdat ik in Allah geloof, ik heb mijn leven op een bepaalde manier geleefd, dat is alles. Als Allah niet bestaat dan rot ik in mijn graf zoals iedere ander mens.

@ jou:
En als Allah nou eens wel blijkt te bestaand?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 16:57
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 17:44:
Maar er zijn vele dingen in de Kuran waaruit je kan opmaken dat het wel door Allah moet zijn geopenbaard.
Zoals dingen die in de Kuran worden beschreven wat een mens in die tijd onmogelijk geweten kon hebben....

------------------------------------

Ik wil je duidelijk maken dat het verboden is om andere mensen schade toe te brengen, wat is dan handiger:

methode 1. Je mag andere mensen geen schade toebrengen, dat is verboden.

of methode 2. Je mag andere mensen niet vermoorden, je mag andere mensen niet slaan, je mag andere mensen niet schoppen, je mag andere mensen niet met een mes steken, je mag andere mensen niet ... enz enz

Als ik het zeg volgens methode 1, waarom zou ik het woord mes, schaar enz nog in me mond nemen? Want dat ik heb ik al duidelijk gemaakt.

duidelijk?
1. Er is geen enkel bewijs ervoor dat het door allah is geproduceerd, en bepaalde passages zijn daar ook geen enkel bewijs voor.

2. Natuurlijk begrijp ik waar je naartoe wilt, maar wanneer vind je iets schade? Als iemand een blauwe plek heeft, of pas als iemand een oog is uitgestoken? Een sigaret zal iemand ook pas bij langdurig gebruik daadwerkelijke schade toebrengen, dus als men met mate gebruikt is er niets aan de hand en is het gewoon goed.

Jij begrijpt volgens mij niet dat ik probeer aan te geven dat er geen absolute waarheid is om het boek uit te leggen op dagelijkse situaties. Je kunt het elke kant op manipuleren zoals je wilt, met een goede uitleg kun je er van alles uithalen, maar er is geen bewijs voor hoe het bedoeld was. Je kunt elke kant op die je wilt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 17:00
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 17:49:
Dan heb ik een gelukkig leven geleid en ga ik dood. Dat is geen probleem. Ik heb mezelf of anderen geen pijn gedaan omdat ik in Allah geloof, ik heb mijn leven op een bepaalde manier geleefd, dat is alles. Als Allah niet bestaat dan rot ik in mijn graf zoals iedere ander mens.

@ jou:
En als Allah nou eens wel blijkt te bestaand?
Dat is mooi, dan loop je dus niets mis.
En als hij wel bestaat, tja, das vervelend, waarom laat hij dat dan niet even weten?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 17:15
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 27-12-2003 @ 17:57:
1. Er is geen enkel bewijs ervoor dat het door allah is geproduceerd, en bepaalde passages zijn daar ook geen enkel bewijs voor.
Mensen die de Kuran nauwkeurig bestuderen komen erachter dat het wel door Allah naar de aarde gezonden is. Ze denken dat, omdat dat wel moet omdat anders dit of dat niet in het boek zou kunnen staan en niet omdat ze opeens een bewijs hebben gevonden.


Citaat:
2. Natuurlijk begrijp ik waar je naartoe wilt, maar wanneer vind je iets schade? Als iemand een blauwe plek heeft, of pas als iemand een oog is uitgestoken? Een sigaret zal iemand ook pas bij langdurig gebruik daadwerkelijke schade toebrengen, dus als men met mate gebruikt is er niets aan de hand en is het gewoon goed.
Misschien heb je wel gelijk, de enige die weet of roken echt verboden is Allah Zelf. Dus er zullen mensen zijn die beweren dat het mekruh is en mensen zijn die beweren dat het haram is. En ze zullen er pas achter komen of dit zo is wanneer ze dood gaan en verantwoording moeten afleggen over hun daden.
Maar begrijp jij wel dat de wereld niet zwart wit is, er zijn verschillende niveaus van schade. Wanneer je iemand een blauwe oog slaat heb je hem schade toegebracht. Ook wanneer je iemand zijn oog uitsteekt breng je hem schade toe, maar alleen is dat veel erger dan een blauw oog. Daarom wordt die zonde ook erger bestraft.

Citaat:
Jij begrijpt volgens mij niet dat ik probeer aan te geven dat er geen absolute waarheid is om het boek uit te leggen op dagelijkse situaties. Je kunt het elke kant op manipuleren zoals je wilt, met een goede uitleg kun je er van alles uithalen, maar er is geen bewijs voor hoe het bedoeld was. Je kunt elke kant op die je wilt.
Jij overdrijft een beetje, maar ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt. De mens kan alle teksten interpreteren zoals ie het wilt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 17:21
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 18:15:
Misschien heb je wel gelijk, de enige die weet of roken echt verboden is Allah Zelf. Dus er zullen mensen zijn die beweren dat het mekruh is en mensen zijn die beweren dat het haram is. En ze zullen er pas achter komen of dit zo is wanneer ze dood gaan en verantwoording moeten afleggen over hun daden.
Als zij met een zuiver geweten gehandeld hebben, dan zal het wel goed komen
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 17:21
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 17:29:
Van ElNour heb ik hele goede argumenten gehoord waarom het haram is. Van jouw heb ik alleen gehoord dat het mekruh is. Je kan wel van alles uitschreeuwen, maar je moet mensen overtuigen. Dus kom met onweerlegbare argumenten en overtuig ons dat het mekruh is.


1. schaper = schepper
2. Wat voor opleiding volg je?
3. Waar heeft Elnour beweert dat Allah heeft gezegd dat roken mekruh of haram is. Allah heeft wel gezegd dat dingen die schadelijk en verslavend zijn verboden, haram zijn. Iedere mens kan zelf bepalen dat hij of zij ergens verslaafd aan is zonder dat er hier een wetenschappelijk verklaring voor gegeven hoeft te worden. Maar niet iedereen kan weten dat iets schadelijk is. Een tijd geleden wisten mensen niet veel van de gezondheidrisicos van roken af. Daarom zullen er mensen zijn geweest die hebben gedacht van: ik ben alleen een beetje verslaafd aan tabak, zo'n grote zonde is dat niet, het is mekruh. Maar nu zijn de enorme gezondheidsrisico's wel bekend en is het duidelijk dat het haram is.


probeer eerst zelf te snappen wat je wil zeggen voordat je ons duidelijk wilt maken wat je bedoelt.

1. je hebt gelijk, ik ga te veel met marokkanen om
2. Havo
3. ik zeg, "dit haal ik er uit", ben je haar advocaat?

Zij komt met een verhaal aanlopen dat het eerst niet haram maar Mekruh was, en dat het later haram bleek te zijn. Wat ik nu zeg is dat Allah alles heeft ge-scha-pen ( ) en alles al vast stond. Het is toch onlogisch als "HIJ" degene is die alles maakt!??

En ik weet en snap wat ik (wil) zeg(gen), dat jij stom bij je standpunt wilt blijven is niet mijn probleem.

Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 17:33.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 17:37
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Asperientje schreef op 27-12-2003 @ 18:21:

1. je hebt gelijk, ik schiet te veel met marokkanen op
the word you're looking for is 'omgaan'. You mean 'ik ga te veel met marrokanen om'

2. Havo

Citaat:
3. ik zeg, "dit haal ik er uit", ben je haar advocaat?

Zij komt met een verhaal aanlopen dat het eerst niet haram maar Mekruh was, en dat het later haram bleek te zijn.
Je hebt mijn vraag niet beantwoord:
waar heeft zij beweerd dat Allah degene was die gezegd heeft dat het mekruh was en dat het nu haram. Elnour zegt dat Mensen eerst zeiden dat het mekruh was, en dit was alleen zo was omdat ze toen nog niet de schadelijke gevolgen wisten. Nu ze dat wel weten zeggen mensen dat het haram is.
Is dit zo vreemd?

Citaat:
Wat ik nu zeg is dat Allah alles heeft ge-scha-pen ( ) en alles al vast stond. Het is toch onlogisch als "HIJ" degene is die alles maakt!??
wat heeft dit met de rest van het verhaal te maken???


Citaat:
En ik weet en snap wat ik (wil) zeg(gen), dat jij stom bij je standpunt wilt blijven is niet mijn probleem.
het is erg simpel: ik zeg A, jij zegt B. Ik geef goede argumenten die A ondersteunen, jij niet. Dus heb ik gelijk (totdat jij A weerleft met argumenten).
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 21:13
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Ipv zo vreselijk op mij te doelen kun je beter even gaan lezen wat ze allemaal zei..
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 22:23
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Wat maakt het uit, mekruh of haram,

als ik je een vuist op je gezicht geef of een klap op je gezicht.

het doet allebij pijn !!!

je moet het voorkomen !!!
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 22:27
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 27-12-2003 @ 23:23:
Wat maakt het uit, mekruh of haram,

als ik je een vuist op je gezicht geef of een klap op je gezicht.

het doet allebij pijn !!!

je moet het voorkomen !!!
goed voorbeeld Hüso..!!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 22:28
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 27-12-2003 @ 23:27:
goed voorbeeld Hüso..!! (y)

DzjakAllah...
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 03:00
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 27-12-2003 @ 23:23:
Wat maakt het uit, mekruh of haram,

als ik je een vuist op je gezicht geef of een klap op je gezicht.

het doet allebij pijn !!!

je moet het voorkomen !!!
Een klap kan ook vanuit een vriendelijke plagende of sexuele hoek komen, terwijl dat bij een vuist niet zo is
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 28-12-2003 @ 04:00:
Een klap kan ook vanuit een vriendelijke plagende of sexuele hoek komen, terwijl dat bij een vuist niet zo is
Je weet wel wat hij bedoelt..
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:08
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Asperientje schreef op 27-12-2003 @ 22:13:
Ipv zo vreselijk op mij te doelen kun je beter even gaan lezen wat ze allemaal zei..
voordat ik op jou had gereageerd had ik al doorgenomen wat zij in deze topic zei... serieus

dus...

mischien moet jij niet zo vaak aan die asperientjes zitten
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:14
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
aniki schreef op 28-12-2003 @ 15:08:
voordat ik op jou had gereageerd had ik al doorgenomen wat zij in deze topic zei... serieus

dus...

mischien moet jij niet zo vaak aan die asperientjes zitten
Funny..
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:14
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 28-12-2003 @ 12:23:
Je weet wel wat hij bedoelt..
hij heeft wel gelijk..
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:32
Oum Taqiyyah
Avatar van Oum Taqiyyah
Oum Taqiyyah is offline
Citaat:
Asperientje schreef op 26-12-2003 @ 14:20:
Dus jij zegt dat roken "Haram" is?

Roken is niet Haram, maar mekruh. Het is niet verboden, maar ook niet "helal".

Het kan ook verschillen dat wij turks en jullie marokkaans zijn..
ja vanwege de wetscholen die de turken en marokanen volgen, beide verschillend...
Maar als je naar de soenna kijkt zie je dat het HARAAM is, ik zal z.s.m. hier bewijs voor geven.............
__________________
,.-~*'¨¯¨'*·~-."Zet nooit een komma, waar Allah een punt heeft gezet"...-~*'¨¯¨'*·~-.¸
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 16:03
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
Oum Taqiyyah schreef op 28-12-2003 @ 16:32:
ja vanwege de wetscholen die de turken en marokanen volgen, beide verschillend...
Maar als je naar de soenna kijkt zie je dat het HARAAM is, ik zal z.s.m. hier bewijs voor geven.............
Het "bewijs" is al gegeven door anderen..
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
AltinkiZ schreef op 28-12-2003 @ 12:23:
Je weet wel wat hij bedoelt..
Natuurlijk, maar om 4 uur snachts ben ik niet helemaal meer in staat om helder te denken
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:04
Hydrogen
Hydrogen is offline
Hallo,

Roken is in de wereld van islam een moeilijk gegeven. Er zijn geleerden die zeggen dat het verboden is, maar er zijn ook geleerden die zeggen dat roken mekruh is! Deze geleerden zijn echte bekende en hoogstaande in de islam!

Dus dit onderwerp is ook geen discussie waard, omdat je niet weet wat je moet zeggen over dit onderwerp!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 19:29
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt;

"En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar")
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 19:36
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 28-12-2003 @ 20:29:
Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt;

"En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar")
En wat verstaat Allah onder schadelijk, dat staat er niet bij
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 19:41
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 28-12-2003 @ 20:36:
En wat verstaat Allah onder schadelijk, dat staat er niet bij :rolleyes:
In de naam van Allah de Erbarmer de meest Barmhartige

Alle lof zij Allah en vrede zij met Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem).

Roken is een van de dingen die veel problemen en schade veroorzaken tegenwoordig, en het verspreid zich als wild vuur. Voordat we dit onderwerp in detail zullen bespreken, moeten we weten dat Allah SWT de dingen in twee categorieën heeft verdeeld; het goede en het toegestane (al-tayyibaat, al-halaal) en de kwade en verboden dingen (al-khabaa'ith, al-haraam), er is geen derde categorie. Allah SWT zegt (vertaling naar het nederlands) in Soerat-al-A'raaf (7:157):

"En Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toen en Hij verbiedt hun de slechte dingen"

Als we dit analyseren, dan komen we tot het besluit dat het of toegestaan en goed kan zijn of verboden en slecht. We zullen dus enige kenmerken van het roken bespreken en dan kan de roker zelf beoordelen in welke categorie het roken valt. Er is geen meningverschil onder de medici (en mentaal-gezonde mensen) dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is ook een van de grootste oorzaken van de dood tegenwoordig. Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt;

"En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar")

Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) zei ook; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels tot hij ondervraagd is over (...) zijn lichaam en wat hij ermee heeft gedaan" Roken gaat ook in tegen de hadith van de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Je lichaam heeft een recht op jou."

Er is geen meningsverschil tussen de wetenschappers dat roken schadelijk is voor je eigen gezondheid, en ook voor de gezondheid van degenen die "meeroken". Medisch onderzoek heeft de schadelijke gevolgen aangetoond die rokende moeders kunnen veroorzaken bij hun kinderen tijdens de zwangerschap. Ook is de nare geur van het roken een bron van last voor de aanbidders van Allah, zowel de mensheid als de Engelen. De Engelen voelen zich beledigd door dezelfde dingen waardoor mensen zich beledigd voelen en waarvan ze last hebben. Allah zegt;

"En degenen due de gelovige mannen en de gelovige vrouwen kwetsen, zonder dat zij iets (slechts) hebben verricht; voorzeker, zij hebben laster en een duidelijk zonde op zich geladen" (Surat al-Ahzaab, 33:58)

Het geld wat men besteed aan sigaretten wordt besteed aan een schadelijk produkt en daarom is dit een verkwisting. Allah zegt; "... En wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Satan en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer." (Surat al-Israa' 17:26-27)

Verkwisting, Islamitisch gesproken, is haraam. Het besteden van geld aan sigaretten is ook nog eens een verspilling van grondstoffen en bronnen (zoals het geld etc, mijn woorden). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels totdat hij gevraagd is over (...) wat hij bezat en hoe hij dat besteed heeft"

Als we alles wat we hierover gezegd hebben in acht nemen, dan kunnen we duidelijk zien dat roken een kwaad is dat vele gezichten heeft. Het is niet toegestaan om je ermee bezig te houden, om het te kopen of verkopen, of om het ook maar aan te bieden aan anderen. Het is noodzakelijk dat de persoon die er verslaafd aan is alle moeite moet doen om de hulp te krijgen die hij nodig heeft om er vanaf te komen. Als zelfs de ongelovigen het kwaad zien in roken en er wetten voor hebben gemaakt, dan zouden de Moslims nog veel ijveriger moeten zijn om ermee te stoppen en degene die er verslaafd aan zijn te behandelen.

En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste.

Is dit genoeg ???
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 20:54
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
wat een bogus het is allang bewezen dat geluk en liefde mensen tot 8 jaar langer kunnen lkaten leven dan de depressieve gestresste en ongelukkige en een sigje voor de gezelligheid heeft daar nauwelijks invloed op.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 21:54
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
Isa schreef op 28-12-2003 @ 21:54:
wat een bogus het is allang bewezen dat geluk en liefde mensen tot 8 jaar langer kunnen lkaten leven dan de depressieve gestresste en ongelukkige en een sigje voor de gezelligheid heeft daar nauwelijks invloed op.
Isa ik begrijp je niet...
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 23:34
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 28-12-2003 @ 20:41:
In de naam van Allah de Erbarmer de meest Barmhartige

Alle lof zij Allah en vrede zij met Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem).

Roken is een van de dingen die veel problemen en schade veroorzaken tegenwoordig, en het verspreid zich als wild vuur. Voordat we dit onderwerp in detail zullen bespreken, moeten we weten dat Allah SWT de dingen in twee categorieën heeft verdeeld; het goede en het toegestane (al-tayyibaat, al-halaal) en de kwade en verboden dingen (al-khabaa'ith, al-haraam), er is geen derde categorie. Allah SWT zegt (vertaling naar het nederlands) in Soerat-al-A'raaf (7:157):

"En Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toen en Hij verbiedt hun de slechte dingen"

Als we dit analyseren, dan komen we tot het besluit dat het of toegestaan en goed kan zijn of verboden en slecht. We zullen dus enige kenmerken van het roken bespreken en dan kan de roker zelf beoordelen in welke categorie het roken valt. Er is geen meningverschil onder de medici (en mentaal-gezonde mensen) dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is ook een van de grootste oorzaken van de dood tegenwoordig. Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt;

"En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar")

Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) zei ook; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels tot hij ondervraagd is over (...) zijn lichaam en wat hij ermee heeft gedaan" Roken gaat ook in tegen de hadith van de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Je lichaam heeft een recht op jou."

Er is geen meningsverschil tussen de wetenschappers dat roken schadelijk is voor je eigen gezondheid, en ook voor de gezondheid van degenen die "meeroken". Medisch onderzoek heeft de schadelijke gevolgen aangetoond die rokende moeders kunnen veroorzaken bij hun kinderen tijdens de zwangerschap. Ook is de nare geur van het roken een bron van last voor de aanbidders van Allah, zowel de mensheid als de Engelen. De Engelen voelen zich beledigd door dezelfde dingen waardoor mensen zich beledigd voelen en waarvan ze last hebben. Allah zegt;

"En degenen due de gelovige mannen en de gelovige vrouwen kwetsen, zonder dat zij iets (slechts) hebben verricht; voorzeker, zij hebben laster en een duidelijk zonde op zich geladen" (Surat al-Ahzaab, 33:58)

Het geld wat men besteed aan sigaretten wordt besteed aan een schadelijk produkt en daarom is dit een verkwisting. Allah zegt; "... En wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Satan en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer." (Surat al-Israa' 17:26-27)

Verkwisting, Islamitisch gesproken, is haraam. Het besteden van geld aan sigaretten is ook nog eens een verspilling van grondstoffen en bronnen (zoals het geld etc, mijn woorden). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels totdat hij gevraagd is over (...) wat hij bezat en hoe hij dat besteed heeft"

Als we alles wat we hierover gezegd hebben in acht nemen, dan kunnen we duidelijk zien dat roken een kwaad is dat vele gezichten heeft. Het is niet toegestaan om je ermee bezig te houden, om het te kopen of verkopen, of om het ook maar aan te bieden aan anderen. Het is noodzakelijk dat de persoon die er verslaafd aan is alle moeite moet doen om de hulp te krijgen die hij nodig heeft om er vanaf te komen. Als zelfs de ongelovigen het kwaad zien in roken en er wetten voor hebben gemaakt, dan zouden de Moslims nog veel ijveriger moeten zijn om ermee te stoppen en degene die er verslaafd aan zijn te behandelen.

En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste.

Is dit genoeg ???
Voor jou wel misschien, in mijn ogen is het altijd nog eigen interpretatie van wat er staat in dat heilige boek.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:08
El_Nour
Avatar van El_Nour
El_Nour is offline
Citaat:
Asperientje schreef op 27-12-2003 @ 17:11:
"Voor de tweede keer.." ( )

Het is Mekruh.

@ madame El_Nour:

Dus het was eerst mekruh volgens jou, en derna haram..
Maar lieverd, wat ik nu denk: Dus Allah, schepper van alles, wist volgens jou eerst niet dat het zo schadelijk was. Toen het wel zo bleek te zijn is het maar haram geworden..

Ik hoop dat je snapt waar ik op doel.

Het is Mekruh
Salaam,

Je bent een moslima, dan is ook voor jou de Islam een heel gevoelig onderwerp, waarbij je geen uitglijers wil maken. Ik wil de discussie dan ook best met je aangaan, maar niet op deze manier.

Wil je de discussie aangaan op een verantwoorde manier? Kom dan met hadiths uit de heilige Koran, en niet met (mis)interpretaties uit jouw eigen hersenspinsels. Dat zorgt voor misverstanden en voor uitspraken die onverantwoord kunnen zijn.

Verder, over je argument dat het onmogelijk zou zijn dat iets van makroh naar haram zou kunnen gaan, wil ik je wijzen op het feit dat alcohol ook niet vanaf dag1 verboden was. Alcohol is in 3 stappen verboden.
De hoofddoek was ook niet vanaf dag1 verplicht voor de moslimvrouw en zou kan ik nog wel even doorgaan.
Of wil je soms ook beweren dat alcohol makroh is? Het is immers hetzelfde als nicotinegebruik; het is verslavend, geldverspillend, bedwelmend en slecht voor de gezondheid.

Laatst gewijzigd op 29-12-2003 om 10:13.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 12:50
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Lieverd, het is niet van mij om "gelijk te krijgen", maar ik geloof er in dat mijn geloof een logica geloof is. En je hebt gelijk, alcohol is haram, en niet mekruh.
Maar alcohol heeft invloed op menselijk lichaam, op je gedrag, maar een peukje.. dan doe je echt niet zulke rare dingen als dat je zou doen wanneer je alcohol op hebt..
(ok, van 1 glaasje niet ok, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel)

Kiss kiss
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 20:18
Atje85
Atje85 is offline
Neen, t wordt alleen afgeraden
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 17:17
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 26-12-2003 @ 12:48:
Het leven zelf maakt je lichaam ook wel kapot.

Niet het leven, maar de manier waarop je leeft
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 17:20
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
het is haram omdat het slecht is voor de mens....maar ik zou ook beter afgeraden zeggen want roken is (in mate) niet zo erg als vreemdgaan, verkrachten, liegen....
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 20:03
Verwijderd
Doe niet moeilijk maar rook gewoon af en toe een sigaret. Een tevreden roker is geen onrust stoker
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:22
Moe_Mina
Avatar van Moe_Mina
Moe_Mina is offline
Kunnen jullie de waarheid niet zien ofzo?? Roken is slecht voor je lichaam en gezondheid. De Islam verbiedt dingen die slecht voor je zijn.. DUS is roken als vanzelfsprekend ook verboden.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:01
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Moe_Mina schreef op 14-01-2004 @ 17:22:
Kunnen jullie de waarheid niet zien ofzo?? Roken is slecht voor je lichaam en gezondheid. De Islam verbiedt dingen die slecht voor je zijn.. DUS is roken als vanzelfsprekend ook verboden.
onzin, jij bent zoals zovelen gebrainwashed, een sigaretje kan geen kwaad, het is eerder ongelukkig zijn en stress dat leid tot
een slecht lichaam...
pas aub op met dingen haram verklaren, god heeft die plant zelf geschapen en ik weet zeker dat zelfs wiet goed is voor god
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:04
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-01-2004 @ 18:01:
onzin, jij bent zoals zovelen gebrainwashed, een sigaretje kan geen kwaad, het is eerder ongelukkig zijn en stress dat leid tot
een slecht lichaam...
pas aub op met dingen haram verklaren, god heeft die plant zelf geschapen en ik weet zeker dat zelfs wiet goed is voor god
Isa, een jointje kan wel lekker zijn, maar is wel harstikke verboden.

Een sigaret is niet verboden, maar wordt wel afgeraden.
__________________
www.ertan.nl voor een kritische kijk op de Nederlandse samenleving!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:14
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 14-01-2004 @ 18:04:
Isa, een jointje kan wel lekker zijn, maar is wel harstikke verboden.

Een sigaret is niet verboden, maar wordt wel afgeraden.
volgens de nl wet gedoogd, en wat betreft de sharia, graag hadiths waarin gezegd word 'gij zult niet blowen'
Je moest eens weten hoeveel medicinale effecten wiet heeft.

P.S. Kan ik hieruit afleiden dat jij ook niet vies bent van een klein beetje lekkere 'criminaliteit'
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 00:57
Verwijderd
Citaat:
Moe_Mina schreef op 14-01-2004 @ 17:22:
Kunnen jullie de waarheid niet zien ofzo?? Roken is slecht voor je lichaam en gezondheid. De Islam verbiedt dingen die slecht voor je zijn.. DUS is roken als vanzelfsprekend ook verboden.
Feitelijk gezien is er pas in 1947 ontdekt dat roken echt schadelijk is. Wil jij nu zeggen dat alle gelovigen die in de afgelopen eeuwen rookten(ja, de mens rookt al eeuwen mocht je het niet weten) zware straffen hebben gekregen

Trouwens kun je het begrip slecht op meerdere manieren invullen, een absolute waarheid is er niet
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 12:55
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Wat is haram en wat is mekroh/mekruh?
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 15-01-2004 @ 13:55:
Wat is haram en wat is mekroh/mekruh?
het ene is verboden en het andere gedoogd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.