Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2002, 22:13
Verwijderd
Bron:
Spiegel Online

In dit (Duitse) document stelt een professor dat in een geweldsarme maatschappij de drang tot geweld juist gestijgerd wordt.

De voornaamste reden die hij noemt, is dat amoklopers (zoals die jongen in Erfuhrt) hun daden verrichten om op te vallen en aangezien het in een vreedzame maatschappij makkelijker is om op te vallen door geweld, neigen zulke mensen daar eerder naar.

Wat vinden jullie van deze theorie? Zou het echt zo zijn dat ons streven naar een zo vreedzaam mogelijke maatschappij juist leidt tot een verheerlijking van geweld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2002, 22:55
Iemand2000
Avatar van Iemand2000
Iemand2000 is offline
Ik vind eerder dat deze maatschappij geweldloze oplossingen niet propageert, of in ieder geval niet nuttig genoeg zijn.
__________________
Soms gaat er weleens wat mis. Zoals de grap in deze sig. ha ha ...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 06:31
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
ik vind niet dat wij een geweldsarme maatschappij hebben.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 19:46
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Die verheerlijking van geweld waar je het over hebt vind dan slechts plaats bij een kleine groep mensen. Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit.
Maar de overgrote meerderheid van de mensen is geschokt door dit soort gebeurtenissen.

Citaat:
Coolkast schreef:
ik vind niet dat wij een geweldsarme maatschappij hebben.
Ligt aan je referentiekader. In vergelijking tot vroegere tijden (eeuwen terug dan he) zijn we enorm lief voor elkaar, en in het huidige tijdperk denk ik dat Nederland ook nog redelijk geweldloos is in vergelijking met andere landen.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 17:40
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
beuk schreef:
Ligt aan je referentiekader. In vergelijking tot vroegere tijden (eeuwen terug dan he) zijn we enorm lief voor elkaar, en in het huidige tijdperk denk ik dat Nederland ook nog redelijk geweldloos is in vergelijking met andere landen.
ja alles ligt aan je referentiekader, maar ik had geen zin in een uitgebreide post. Wat ik wilde zeggen is dus dat mensen een vreemd beeld hebben van het verleden qua geweld(en dan bedoel ik nederland adgelopen 500 jaar). Soms denkt men 'toen was de samenleving niet zo gewelddadig' en andere keren juist 'toen waren we nog wilden' maar volgens mij is zinloos geweld zoals nu (mensen die 'zomaar' in elkaar geslagen worden , uitgaansgeweld, verkrachtingen enz.) al eeuwen vergelijkbaar met nu.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 11:03
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Coolkast schreef:


ja alles ligt aan je referentiekader, maar ik had geen zin in een uitgebreide post. Wat ik wilde zeggen is dus dat mensen een vreemd beeld hebben van het verleden qua geweld(en dan bedoel ik nederland adgelopen 500 jaar). Soms denkt men 'toen was de samenleving niet zo gewelddadig' en andere keren juist 'toen waren we nog wilden' maar volgens mij is zinloos geweld zoals nu (mensen die 'zomaar' in elkaar geslagen worden , uitgaansgeweld, verkrachtingen enz.) al eeuwen vergelijkbaar met nu.
idd
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 13:57
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Er zit zeker wel wat in. Hoe geweldlozer een samenleving is, des te beter je je ervan af kan zetten door een daad als in Erfurt.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 00:27
SaLVAD0R
SaLVAD0R is offline
HAHA wat een onzin
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 11:51
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Leuke theorie, maar ik vraag me af welke wetenschappelijke waarde je eraan mag hechten. Ik een maatschappij met geweld is er geweld, en in een maatschappij zonder geweld heb je dan dus ook geweld. Conclusie: je hebt gewoon overal geweld. Hoe hoog is dan het informatie gehalte van je theorie?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 08:03
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
De conclusie die je eraan kan trekken is dat in een geweldloze maatschappij de mensen blijkbaar geen behoefte hebben de aandacht op zo'n manier te trekken. Blijkbaar krijgt iedereen in Utopia genoeg persoonlijke aandacht..
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.