Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2010, 20:18
Nieuwsgierig
Hallo,

Ik heb veel moeite met biologie. Nou heb ik er alles aan gedaan en heb ik supergoed de hoofdzaken geleerd en geoefend, maar alsnog haal ik niet het gewenste resultaat. Heeft iemand tips om toch het gewenste resultaat te kunnen behalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2010, 20:30
Verwijderd
Ik kan je weinig specifieke tips geven, als ik het onderwerp niet weet.

Over het algemeen is biologie meer begrijpen en beredeneren dan uit het hoofd leren. Voor mij helpt het goed om schema's en duidelijke samenvattingen te maken.

Waar heb je precies moeite mee, dan kan ik je misschien beter helpen. Zeg ook even in welke klas je zit.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 20:44
mjurries
mjurries is offline
wat ik altijd doe is soieso altijd je binas bekijken en bij de belangrijke pagina's even een papiertje leggen. Dit helpt heel veel bij mij.
Verder werkt het misschien om animaties te bekijken op www.bioplek.org, op deze site staan veel moeilijke biologische begrippen uitgelegd door middel van plaatjes en animaties..
misschien dat dit je helpt?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 22:27
Nieuwsgierig
Citaat:

Waar heb je precies moeite mee, dan kan ik je misschien beter helpen. Zeg ook even in welke klas je zit.
Ik zit op VWO 5. Ik heb moeite met vragen begrijpen en beredeneren.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 10:04
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Kan je eens een voorbeeld posten van een vraag waar je moeilijkheden mee hebt? Ik denk dat je vooral problemen zal hebben met het kiezen van een oplossingsweg en niet zozeer met de leerstof.

Over het algemeen vind ik het bij vraagstukken belangrijk om voor jezelf al eens op te schrijven wat je weet in een meer schematische vorm. Zo kan je je focussen op de echte taak in plaats van steeds weer het tekstje te moeten lezen en door de bomen het bos niet meer te zien. Ergens anders kan je dan weer opschrijven wat je exact moet bepalen in die vraag.

Wat betreft je studiemethode moet je misschien ook proberen om testen die tijdens het jaar gemaakt geweest zijn, eens te hermaken of in een eventueel handboek extra opgaves te maken. Ook tijdens het studeren schema's maken kan misschien helpen omdat een schema makkelijker in je hoofd past dan tekstuele verbindingen. De hoofdzaken scheiden van bijzaken is 1 dingen; maar een van de belangrijkste dingen is ook connecties zien tussen verschillende zaken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 11:56
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Biologie is een wetenschap die leunt op een combinatie van een goede basiskennis en een goed inzicht. Alleen het leren van de hoofdbegrippen is niet voldoende, je moet een onderwerp doorgronden en de uitzonderingen kennen.

Zeker in VWO5 heb je veel van de basisstof al wel gehad. Ik zou nagaan hoe goed je basisbegrip is. Een goede oefening is om iets te nemen wat je moeilijk vindt en dat in te typen op Wikipedia. Lees er over, en schrijf de woorden op die je niet kent. Ga daarna die wikipedia pagina's bezoeken.

Veel problemen komen namelijk door een onvolledig of verkeerd beeld van een begrip of een verband.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 13:10
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Biologie is een wetenschap die leunt op een combinatie van een goede basiskennis en een goed inzicht. Alleen het leren van de hoofdbegrippen is niet voldoende, je moet een onderwerp doorgronden en de uitzonderingen kennen.

Zeker in VWO5 heb je veel van de basisstof al wel gehad. Ik zou nagaan hoe goed je basisbegrip is. Een goede oefening is om iets te nemen wat je moeilijk vindt en dat in te typen op Wikipedia. Lees er over, en schrijf de woorden op die je niet kent. Ga daarna die wikipedia pagina's bezoeken.

Veel problemen komen namelijk door een onvolledig of verkeerd beeld van een begrip of een verband.
Die WikiPedia-tip is wel leuk; maar volgens mij mag je daar ook niet te ver in gaan. Sommige WikiPedia-pagina's zijn zo uitgebreid over bepaalde onderwerpen en zo beperkt over anderen dat het zeker geen betrouwbare maatstaf is om je eigen kennis tegen te toetsen; maar het is wel een schitterende tip om veel te leren over een onderwerp.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2010, 12:36
Verwijderd
samenvattingen schrijven of anders een soort woordweb maken met allemaal pijlen enzo om bijvoorbeeld de bloedsomloop enzo te leren
Met citaat reageren
Oud 03-07-2010, 13:17
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik 'teken' altijd samenvattingen, als ik ga leren voor biologie. Daardoor worden het plaatjes in mijn hoofd en geen vage begrippen, en dan begrijp ik het verband beter. Als ik niet alleen denk 'afgeven' maar dat hele proces als een filmpje in mijn hoofd heb gestopt. Dat werkt voor mij, maar ik zou niet durven zeggen dat het ook voor jou zal werken. Je kunt het in ieder geval proberen. Biologie is weer zoiets waar je niet letterlijk begrippen moet kunnen opdreunen, maar ermee moet kunnen werken, dus dan werkt enkel stampen niet zo.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2010, 13:50
silentbob
silentbob is offline
let je goed op in de les?
ik heb nu net de 4e(gymnasium) afgesloten, en opletten in de les is bij biologie altijd het belangrijkst geweest voor mij
zolang ik maar enigszins oplet tijdens het spelletjes spelen op de laptop en de aantekeningen wel opschrijfis 1 keer een samenvatting doorlezen voor mij al genoeg om een 8 te halen, terwijl bij 1 hoofdstuk waar we geen aantekeningen kregen en amper klassikale uitleg maar het allemaal ging om een soort project dat we moesten maken haalde ik maar een 6,3 ofzo (dat komt dus ook doordat ik nooit huiswerk maak, dat project heb ik dus ook niet gemaakt, maar ik heb wel alle begrippen uit de begrippenlijst ervan geleerd etc, maar dat was dus duidelijk niet voldoende, bij de herkansing had ik ook nog steeds maar een 7,3, gelukkig gemiddeld nog een 8)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2010, 14:42
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Binas vaak gebruiken! Ik had veel klasgenoten die de BINAS alleen voor scheikunde gebruikten en nauwelijks voor Biologie. In de BINAS staat heel veel informatie die je op weg helpt naar het juiste antwoord
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 04-07-2010, 14:58
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Binas vaak gebruiken! Ik had veel klasgenoten die de BINAS alleen voor scheikunde gebruikten en nauwelijks voor Biologie. In de BINAS staat heel veel informatie die je op weg helpt naar het juiste antwoord
Dan helpt dat alleen als je niet hebt geleerd. Want die informatie die je naar het juiste antwoord moet helpen is meestal standaard informatie die je zeker wel hebt geleerd. Anders loop je heel ver achter.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 10:17
lisette--
lisette-- is offline
Bij biologie is gaat het er niet zo zeer om, om alles uit je hoofd te leren, maar je moet er juist voor zorgen dat je begrijpt wat je leest, en dit vervolgens kunt toepassen. Zorg er dus voor dat je niet alles tegelijk leest, maar telkens korte stukjes. Zo haal je niks door elkaar. Daarnaast is het misschien handig om oude examenopgaven te maken, of de oefentoets in je boek. Mij is het opgevallen dat er veel vragen uit oude examens worden gehaald, en dit kan natuurlijk in je voordeel werken. Laatst had ik een pta toets waarvan ik 11 van de 40 vragen al kon maken omdat ik simpelweg het antwoord al wist
Dit scheelt je gewoon zoveel tijd, zodat je nog een keer naar de andere vragen kunt kijken waarover je zit te twijfelen.

Mijn tip dus: examens oefenen en oefentoetsen maken!!!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 23:30
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Dan helpt dat alleen als je niet hebt geleerd. Want die informatie die je naar het juiste antwoord moet helpen is meestal standaard informatie die je zeker wel hebt geleerd. Anders loop je heel ver achter.
Heh, grapjas
Kwamen na het eindexamen van die nerdjes naar me toe met hun pochende opmerkingen. ''Ik heb m'n BINAS niet eens gebruikt'' :') nee, want niet iedereen is zo levenloos om al die feitjes uit z'n hoofd te leren. Met efficiënt gebruik van BINAS kom je al een heel end! Dat zijn MIJN ervaringen.

Vooral bij vragen over de bloedsomloop ga ik die dingen echt niet uit m'n hoofd leren. Het staat ook in het BINAS tabellenboek. Vind het een beetje kansloos alles maar uit je hoofd te moeten leren, je moet ook leren informatie te verwerken en te gebruiken, niet alleen uit je hoofd leren.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 23:52
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Heh, grapjas
Kwamen na het eindexamen van die nerdjes naar me toe met hun pochende opmerkingen. ''Ik heb m'n BINAS niet eens gebruikt'' :') nee, want niet iedereen is zo levenloos om al die feitjes uit z'n hoofd te leren. Met efficiënt gebruik van BINAS kom je al een heel end! Dat zijn MIJN ervaringen.

Vooral bij vragen over de bloedsomloop ga ik die dingen echt niet uit m'n hoofd leren. Het staat ook in het BINAS tabellenboek. Vind het een beetje kansloos alles maar uit je hoofd te moeten leren, je moet ook leren informatie te verwerken en te gebruiken, niet alleen uit je hoofd leren.
Ach, ik heb het zelf ook niet zo op vanbuiten leren; maar als je een tijdje spendeert aan het werken met bepaalde data; zou je toch ook wel die gegevens mogen vanbuiten kennen. Bv. in de fysica als je nog de valversnellingsconstante op aarde (9.81 m/s²) moet gaan opzoeken of in de chemie het getal van Avogadro of pi in de wiskunde, ... dan heb je volgens mij gewoon te weinig tijd gestoken in je voorbereiding. Weten wat de levensverwachting was in 1978; tja, het hangt van je vakgebied af; maar waarschijnlijk kennen niet veel mensen dat getal vanbuiten.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 14:28
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Ach, ik heb het zelf ook niet zo op vanbuiten leren; maar als je een tijdje spendeert aan het werken met bepaalde data; zou je toch ook wel die gegevens mogen vanbuiten kennen. Bv. in de fysica als je nog de valversnellingsconstante op aarde (9.81 m/s²) moet gaan opzoeken of in de chemie het getal van Avogadro of pi in de wiskunde, ... dan heb je volgens mij gewoon te weinig tijd gestoken in je voorbereiding. Weten wat de levensverwachting was in 1978; tja, het hangt van je vakgebied af; maar waarschijnlijk kennen niet veel mensen dat getal vanbuiten.
Dat is dus wat ik ook wilde zeggen. Natuurlijk weet ik wel die standaarddingen. F = m x a bijv. bij Natuurkunde. Of de molaire massa van losse atomen. Maar ik ga niet alles uit m'n hoofd stampen, dat is zonde van m'n tijd.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren biomedische wetenschappen en biologie samen?
blackflier
6 12-06-2012 06:47
VWO Biologie leren
Nienna*
97 28-11-2011 19:15
Eindexamens 2003 biologie geleerd? examen 5havo...
Verwijderd
27 15-05-2003 22:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.