Oud 25-01-2004, 15:48
fib
Avatar van fib
fib is offline
Ik zit nu in 5 HAVO,
Ik heb in de 3e klas een soort vrijstelling voor Frans gekregen, want ik ben dyslectisch. Toen ik in de 2e fase kwam, koos ik Duits 1 (de keuze was Duits 1 of Frans 1).

Ik ben me nu aan het oriënteren. Stel dat ik volgen schooljaar VWO wil gaan doen. Krijg ik dan weer een soort vrijstelling voor Frans (op het VWO is Frans in tegenstelling met de HAVO verplicht). Frans zit in het gemeenschappelijke gedeelte.

Misschien kan iemand mij helpen!

Fib
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2004, 15:49
Verwijderd
Ik denk dat je dat even na moet vragen op de school waar je misschien heen gaat...dan weet je het iig zeker.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 15:53
fib
Avatar van fib
fib is offline
is het dan per school verschillend? (lijkt me sterk)
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
fib schreef op 25-01-2004 @ 15:53:
is het dan per school verschillend? (lijkt me sterk)
Naja, de ene school doet meer moeite voor een leerling dan een andere school...dat sowieso. (En zij kunnen je iig vast vertellen of het überhaupt mogelijk is.)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 15:57
light fighter
light fighter is offline
ik heb ook dyslexie zit ook op de havo maar heb nooit een vrijstelling voor de tweede de taal gekregen dus ik denk dat dat per school verschilt
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:19
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Bij HAVO mag je sowieso kiezen toch? Dus dan was het toch niet echt een vrijstelling voor je dyslectie?

Bij VWO is iig Frans1 en Duits1 verplicht.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:23
Freestyler*
Freestyler* is offline
het lijkt me sterk dat je een vrijstelling krijgt..
een beetje oneerlijk zelfs
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Keyser Saus schreef op 25-01-2004 @ 16:19:
Bij HAVO mag je sowieso kiezen toch? Dus dan was het toch niet echt een vrijstelling voor je dyslectie?

Bij VWO is iig Frans1 en Duits1 verplicht.
In de derde mag je toch nog niet kiezen? En toen had ze die vrijstelling. Daarna heeft ze Duits gekozen. Volgens mij.
Citaat:
ImeZ schreef op 25-01-2004 @ 16:23:
het lijkt me sterk dat je een vrijstelling krijgt..
een beetje oneerlijk zelfs
Waarom?

Dat ze dyslectisch is, dat is dan eerder oneerlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:41
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
het lijkt me sterk dat je een vrijstelling krijgt..
hoezo oneerlijk?? ga jij maar eens een vreemde taal leren die heel onsamenhangend is. chinees bijvoorbeeld. Dat is voo rjouw net zo is als voor mij frans, duits of engels. Er zit echt geen logica in. En weet je hoe lang het duurt om woordjes te leren heel lang. ruilen jij dyslexie met vrijstelling en ik gewoon normaal??
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:45
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 25-01-2004 @ 16:41:
hoezo oneerlijk?? ga jij maar eens een vreemde taal leren die heel onsamenhangend is. chinees bijvoorbeeld. Dat is voo rjouw net zo is als voor mij frans, duits of engels. Er zit echt geen logica in. En weet je hoe lang het duurt om woordjes te leren heel lang. ruilen jij dyslexie met vrijstelling en ik gewoon normaal??
Zelfs Chinees leren is er niet mee vergelijkbaar, denk ik, daar zit nog enige logica in...laat iemand anders een geheimtaal verzinnen met 'letters' als ‡₣₤س∑∂∆≠≈, daarmee en stukje schrijven (misschien kan ze ook nog wat tekens omdraaien, zodat er dus ook niet staat wat er zou moeten staan) en probeer dan al springend te lezen wat er staat. (Voor sommige dyslectici 'dansen' de letters voor hun ogen.)

Ik wil ook wel ruilen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:58
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
light fighter schreef op 25-01-2004 @ 16:41:
hoezo oneerlijk?? ga jij maar eens een vreemde taal leren die heel onsamenhangend is. chinees bijvoorbeeld. Dat is voo rjouw net zo is als voor mij frans, duits of engels. Er zit echt geen logica in. En weet je hoe lang het duurt om woordjes te leren heel lang. ruilen jij dyslexie met vrijstelling en ik gewoon normaal??
Meid, ik heb ook dyslexie en ik heb gewoon alle vakken die andere klasgenootjes van mij ook hebben, en het gaat prima. Wel met wat meer moeite dan zij, maar het lukt me wel.. Dyslectische mensen kunnen evengoed leren heur, ze doen er alleen wat langer over en ze hebben over het algemeen meer hulp nodig.

Beetje raar dat jij vrijstelling hebt gekregen, ze hadden je juist meer moeten steunen en je naar een huiswerkinstituut moeten sturen ofzo, had je echt veel meer aan gehad!
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Susanne schreef op 25-01-2004 @ 16:58:
Meid, ik heb ook dyslexie en ik heb gewoon alle vakken die andere klasgenootjes van mij ook hebben, en het gaat prima. Wel met wat meer moeite dan zij, maar het lukt me wel.. Dyslectische mensen kunnen evengoed leren heur, ze doen er alleen wat langer over en ze hebben over het algemeen meer hulp nodig.

Beetje raar dat jij vrijstelling hebt gekregen, ze hadden je juist meer moeten steunen en je naar een huiswerkinstituut moeten sturen ofzo, had je echt veel meer aan gehad!
Ligt het er niet ook aan in welke mate je dyslectisch bent? En op 'wat voor manier'? Niet iedereen met dyslexie is hetzelfde.

Wat ik geleerd heb is ook dat dyslexie pas vastgesteld kan worden als je een bepaalde periode intensieve hulp niet heeft geholpen. Ik denk dat bij lang niet iedereen hulp ed bij vreemde talen zin heeft...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:21
lotjesnotje
Avatar van lotjesnotje
lotjesnotje is offline
ik zat op het vmbo maar heb dus ook vristelling gekregen maar dan voor duits... ik moest echter wel in die 3 uur verpligt steunles volgen voor frans/engels en nederlands...

het is niet oneerlijk dat je vrijstelling krijgt. Zeiden ze ook altijd tegen mij en men mede-dislexten maar ik zou veel liever geen vrij stelling hebben en niet dislexties zijn...

maar het schild idd per school wat ze doen voor dislexten
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
light fighter schreef op 25-01-2004 @ 16:41:
hoezo oneerlijk?? ga jij maar eens een vreemde taal leren die heel onsamenhangend is. chinees bijvoorbeeld. Dat is voo rjouw net zo is als voor mij frans, duits of engels. Er zit echt geen logica in. En weet je hoe lang het duurt om woordjes te leren heel lang. ruilen jij dyslexie met vrijstelling en ik gewoon normaal??
Ik kan me best voorstellen dat diegene het oneerlijk vindt.
Ten eerste zijn er heel veel mensen die dyslectie hebben en die krijgen ook niet allemaal vrijstelling (bij ons op school niemand). Waarom jij dan wel?

En ten tweede zijn er zat mensen voor wie frans ook net als Chinees is, zonder dat zij dyslectie hebben. Ook zij krijgen geen vrijstelling, ook al zullen zij die taal ook never nooit leren. Ik ken mensen die op hun talen zijn blijven zitten en die het het jaar d'r op nog niet redde. Voor hun is vwo (helaas) gewoon geen optie.

Maar wat ik me afvroeg: waarom kon je dan nederlands, engels en duits wel? Want dyslectie zit hem toch in letters en woorden omdraaien of verkeerd afmaken? Dan kan je toch ook die andere talen niet/heel slecht?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:34
lotjesnotje
Avatar van lotjesnotje
lotjesnotje is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-01-2004 @ 17:27:
Maar wat ik me afvroeg: waarom kon je dan nederlands, engels en duits wel? Want dyslectie zit hem toch in letters en woorden omdraaien of verkeerd afmaken? Dan kan je toch ook die andere talen niet/heel slecht?
al die talen zijn even moeilijk... voor mij is engels het moeilijkste omdat je zoveel klanken hebben. Je hebt echter 1 taal minder in je paket zodat je meer tijd aan de andere talen kan steken. Ik moest bv ong. 1 uur per dag aan een taal besteden. Met 4 talen is dit gewoon amper haalbaar.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:38
fib
Avatar van fib
fib is offline
Ik heb in de 3e klas een vrijstelling voor Frans gekregen omdat het niet zo goed ging met Engels en Duits.
Ik was helemaal niet slecht in Frans (stond een 8tje) maar door met Frans te stoppen kon ik meer tijd in Engels en Duits steken.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 25-01-2004 @ 17:27:
Ik kan me best voorstellen dat diegene het oneerlijk vindt.
Ten eerste zijn er heel veel mensen die dyslectie hebben en die krijgen ook niet allemaal vrijstelling (bij ons op school niemand). Waarom jij dan wel?
Ik denk omdat ieder mens met dyslexie anders is. En ook niet iedereen met dyslexie wil vrijstelling. Of ze vragen het niet aan of de school geeft het niet.

Citaat:
Maar wat ik me afvroeg: waarom kon je dan nederlands, engels en duits wel? Want dyslectie zit hem toch in letters en woorden omdraaien of verkeerd afmaken? Dan kan je toch ook die andere talen niet/heel slecht?
Dit geldt misschien niet voor TS, maar wel in het algemeen: dyslexie kan zich ook uiten in fonetisch schrijven en dat is vooral bij een taal als Frans (en Engels ook) behoorlijk lastig. Duits lijkt ook nog enigszins op Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 18:20
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Bij ons op school worden er niet zulke vrijstellingen gegeven. Misschien toch eens in de bovenbouw, maar nooit niet in de eerste drie jaren.
Misschien klinkt het vreemd en gemeen als ik het zeg maar toch vind ik het niet helemaal eerlijk als je hiervoor vrijstelling zou geven. Mensen die totaal geen wiskunde kunnen, die het inzicht gewoon niet hebben, hebben ook gewoon pech, die moeten het ook volgen, op vwo altijd examen erin doen. Hier krijg je ook geen vrijstelling voor. In mijn ogen is dit hetzelfde. Maar misschien zie ik het ook wel helemaal verkeerd.

Citaat:
Leonoor schreef op 25-01-2004 @ 17:46:
Dit geldt misschien niet voor TS, maar wel in het algemeen: dyslexie kan zich ook uiten in fonetisch schrijven en dat is vooral bij een taal als Frans (en Engels ook) behoorlijk lastig. Duits lijkt ook nog enigszins op Nederlands.
Dat snap ik niet. Ik woon aan de grens, 5 minuten fietsen en ik ben in Duitsland. Mijn halve familie is Duits, ik heb Duitse klasgenoten. En toch kan ik geen Duits. Ik zie in deze taal 0,0 logica. Deze taal lijkt dan volgens velen zoveel op het Nederlands, waarom kan ik dit dan niet? Dit heb ik niet met Frans of Engels.
__________________
I like to say what I want to say

Laatst gewijzigd op 25-01-2004 om 18:25.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-01-2004, 18:26
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Ik denk het niet want bij havo moet je volgens mij taal spreken en schrijven.(bij ons krijg je dan nog steeds geen vrijstelling maar tellen spelfouten gewoon niet) Maar op vwo hoef je (bij ons ) alleen teksten te kunnen lezen dus dan krijg je denk ik hoogstens extra tijd...
__________________
Think you know me?, better think again...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 18:36
NN
NN is offline
Geen idee, maar er zijn mentoren, decanen en jaarcoördinatoren om dat voor je uit te zoeken.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 19:04
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 25-01-2004 @ 18:20:
Dat snap ik niet. Ik woon aan de grens, 5 minuten fietsen en ik ben in Duitsland. Mijn halve familie is Duits, ik heb Duitse klasgenoten. En toch kan ik geen Duits. Ik zie in deze taal 0,0 logica. Deze taal lijkt dan volgens velen zoveel op het Nederlands, waarom kan ik dit dan niet? Dit heb ik niet met Frans of Engels.
Duits is een vrij 'technische' taal, zo zie ik het iig, misschien dat het daar aan ligt?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 19:35
light fighter
light fighter is offline
wacht ff er wordt nu beweerd dat ik een vrijstelling heb gehad maar dat is niet zo ik heb tot en met havo 3 frans en duits gehad en ik kan geen drie talen. ik heb vrijdags een frans, dan engels en dan nederlands bij engels gaat het al fout dan denk ik nog in de franse grammatica.

en zo als leonoor al zei Chinees is eigenlijk geen goed voorbeeld.
Citaat:
Wat ik geleerd heb is ook dat dyslexie pas vastgesteld kan worden als je een bepaalde periode intensieve hulp niet heeft geholpen. Ik denk dat bij lang niet iedereen hulp ed bij vreemde talen zin heeft...
ik ben nooit bij een huiswerkinstituut geweest. omdat ik te goed kon leren en stampen ik heb een soort van fotgrafisch geheugen.

Citaat:
Beetje raar dat jij vrijstelling hebt gekregen, ze hadden je juist meer moeten steunen en je naar een huiswerkinstituut moeten sturen ofzo, had je echt veel meer aan gehad!
en als ze je bij een huiswerkinstituut niet willen hebben?? omdat je havo doet en nog overal net aan een voldoende staat omdat je extreem gemotiveerd bent? Maar wel uren met je huiswerk bezig was??
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 20:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
light fighter schreef op 25-01-2004 @ 19:35:
wacht ff er wordt nu beweerd dat ik een vrijstelling heb gehad maar dat is niet zo ik heb tot en met havo 3 frans en duits gehad en ik kan geen drie talen. ik heb vrijdags een frans, dan engels en dan nederlands bij engels gaat het al fout dan denk ik nog in de franse grammatica.

en zo als leonoor al zei Chinees is eigenlijk geen goed voorbeeld.
jouw posts en die van fib zijn een beetje door elkaar geraakt blijkbaar, maar ik blijf erbij dat ik het toch ook wel een beetje oneerlijk vind, net als wat iemand anders zei.

ik ken zat mensen voor wie frans ook een soort Chinees is. Zij zullen het gewoon nooit leren, kunnen uren stampen en oefenen en alles, maar het lukt niet. Krijgen zij vrijstelling? nee, want zij 'mankeren' niks.
En wat iemand eerder al zei: er zijn zat mensen die moeite hebben met wiskunde, maar in ALLE profielen van het vwo zit wiskunde, zelfs op de havo heb je altijd wiskunde, dus je bent hoe dan ook de lul. Wordt daar rekening mee gehouden? Ook niet.
Dan vind ik het wel zo eerlijk als of béide groepen voorzien worden van een voordeelsregeling (zoals vrijstelling) of géén van beide. Bij dyslectie is dan wel een oorzaak van het probleem aan te wijzen, maar bij beide groepen is het probleem even groot, dus waarom zou de ene groep meer bevoorrecht moeten worden dan de ander?

en nee, daarbij zeg ik dus niet dat mensen met dyslectie 'pech hebben' oid. Ik vind alleen het probleem bij hen even groot als bij mensen die zonder dyslectie dezelfde problemen hebben. En die hebben daardoor dus ook weinig kans van slagen op het vwo
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 20:50
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
fib schreef op 25-01-2004 @ 17:38:
Ik heb in de 3e klas een vrijstelling voor Frans gekregen omdat het niet zo goed ging met Engels en Duits.
Ik was helemaal niet slecht in Frans (stond een 8tje) maar door met Frans te stoppen kon ik meer tijd in Engels en Duits steken.
waarom mocht je dan niet duits laten vallen ipv frans?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 25-01-2004 @ 20:46:
Bij dyslectie is dan wel een oorzaak van het probleem aan te wijzen, maar bij beide groepen is het probleem even groot, dus waarom zou de ene groep meer bevoorrecht moeten worden dan de ander?

en nee, daarbij zeg ik dus niet dat mensen met dyslectie 'pech hebben' oid. Ik vind alleen het probleem bij hen even groot als bij mensen die zonder dyslectie dezelfde problemen hebben. En die hebben daardoor dus ook weinig kans van slagen op het vwo
Ik denk dat het een verschil is dat dyslexie te testen valt en 'gewoon slecht zijn' niet, dat kan je ook 'net als of doen'. Heel lullig voor de mensen die echt slecht zijn, dat zeker.

Iemand met dyslexie zal alleen door het schrappen van één vreemde taal ook lang niet altijd vwo kunnen doen, dyslexie komt bij meer dingen dan alleen vreemde talen naar voren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2004, 20:56
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
light fighter schreef op 25-01-2004 @ 19:35:
en als ze je bij een huiswerkinstituut niet willen hebben?? omdat je havo doet en nog overal net aan een voldoende staat omdat je extreem gemotiveerd bent? Maar wel uren met je huiswerk bezig was??
Daar nemen ze iedereen aan hoor, juist mensen die moeite hebben met leren; jij dus. Ik sta ook overal een (dikke) voldoende voor, over het algemeen allemaal 7ens, en dat komt echt niet doordat ik zelf zo goed kan plannen en leren hoor, daar helpen zij mij juist bij! Maargoed, niet overal is zo'n huiswerkinstituut en het is ook best duur, maar als ik jou was zou ik wel eens gaan informeren bij jou op school.

Citaat:
Leonoor schreef:

Ligt het er niet ook aan in welke mate je dyslectisch bent? En op 'wat voor manier'? Niet iedereen met dyslexie is hetzelfde.

Wat ik geleerd heb is ook dat dyslexie pas vastgesteld kan worden als je een bepaalde periode intensieve hulp niet heeft geholpen. Ik denk dat bij lang niet iedereen hulp ed bij vreemde talen zin heeft...
Ja, denk het wel he Ik heb juist veel moeite met dingen in één keer foutloos opschrijven, met nieuwe woordjes leren etc, maar er zijn ook vast mensen die veel moeite hebben met bijv de grammatica ofzo, dat weet ik eigenlijk niet, er zullen iig vast wel veel verschillende 'vormen' zijn.. Waar heb je dat laatste vandaan? Heb ik nog noooit van gehoord nml..
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
light fighter schreef op 25-01-2004 @ 16:41:
hoezo oneerlijk?? ga jij maar eens een vreemde taal leren die heel onsamenhangend is. chinees bijvoorbeeld. Dat is voo rjouw net zo is als voor mij frans, duits of engels. Er zit echt geen logica in. En weet je hoe lang het duurt om woordjes te leren heel lang. ruilen jij dyslexie met vrijstelling en ik gewoon normaal??
dan zal ik hier zelf ook nog maar eens op reageren ..
Chinees..of een andere geheimtaal? oh.. dat lijkt me wel een uitdaging eigenlijk.. lijkt me interessanter dan dat oud-Grieks
Maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Er hebben al meer mensen gereageerd en ik wil me graag bij sommigen van hen aansluiten.
Dat een vreemde taal extra moeilijk voor jou is, ja das gewoon pech dus. Het lijkt me logisch dat voor iedereen dezelfde vakken verplicht zijn. Bepaalde normen staan immers aan de basis van elk diploma. Voldoe jij niet aan die normen, dan moet je op zoek naar iets anders.
Voor mensen die slecht zijn in wiskunde, niet dat inzicht hebben, is het vwo ook extra moeilijk. Tegenover hen is het bijvoorbeeld oneerlijk.

Citaat:
Waarom?

Dat ze dyslectisch is, dat is dan eerder oneerlijk.
Dat is weer een heel andere discussie. Mensen die minder slim zijn krijgen ook geen vrijstelling.
Maar het is maar wat je onder slim verstaat. Voor mij betekent slim zijn ook een stukje taalvaardigheid en in die context is iemand met dyslexie dus minder slim. Maar ik weet dat ik hier absoluut geen vrienden mee maak en ik wil dan ook benadrukken dat dit is wat ik vind en dat ik dus niet zeg dat het zo is (voor sommigen blijkt dit een essentieel verschil te betekenen).

Natuurlijk is het fijn voor je als je wel die vrijstelling krijgt, maar daarom vind ik het dus oneerlijk.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Susanne schreef op 25-01-2004 @ 20:56:
Waar heb je dat laatste vandaan? Heb ik nog noooit van gehoord nml..
Uit boeken die ik voor school moet lezen.

Citaat:
ImeZ schreef op 25-01-2004 @ 21:00:
Voor mensen die slecht zijn in wiskunde, niet dat inzicht hebben, is het vwo ook extra moeilijk. Tegenover hen is het bijvoorbeeld oneerlijk.
Op een zekere manier is het idd oneerlijk, dat ben ik met je eens, aan de andere kant vind ik het dus weer niet oneerlijk en denk ik ook dat er sprake is van jaloersheid. (Mensen met dyscalculie krijgen misschien ook wel vrijstelling. )

Citaat:
Dat is weer een heel andere discussie. Mensen die minder slim zijn krijgen ook geen vrijstelling.
Het nadeel is alleen dat iemand met dyslexie niet minder slim is. Er zijn ook hoogbegaafde mensen met dyslexie. En dan zou zo iemand misschien geen middelbare school kunnen doen alleen maar omdat hij toevallig slecht in schrijven en lezen is? Zou ik een hele slechte zaak vinden.

Citaat:
Maar het is maar wat je onder slim verstaat. Voor mij betekent slim zijn ook een stukje taalvaardigheid en in die context is iemand met dyslexie dus minder slim.
Iemand met dyslexie hoeft ook per se geheel niet taalvaardig te zijn (ligt er natuurlijk wel aan wat je daar onder verstaat). Einstein was btw ook dyslectisch, als ik me niet vergis. En zo zijn er nog zat van dat soort mensen. 't is idd maar wat je onder slim verstaat.

Je mag van mij zeggen wat je vind en met mij krijg je iig geen ruzie ofzo hierom, je brengt het een normale manier, iets wat niet van iedereen gezegd kan worden. (Ik voel me btw absoluut niet dom of minder slim dan wie dan ook die geen dyslexie heeft. )
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:12
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 25-01-2004 @ 21:00:
Voor mij betekent slim zijn ook een stukje taalvaardigheid en in die context is iemand met dyslexie dus minder slim.
Lul nou eens niet zo uit je nek dan Echt, mensen zoals jij kan ik echt niet tegen, hoe kom je erbij dat ik minder slim ben dan jij? Alleen al dat je het denkt, toont al een stukje van onwetendheid aan bij jou.
Ik zit nu in 5VWO, natuur en gezondheid, ben geen 1 keer blijven zitten en dat vind ik toch redelijk knap van mezelf aangezien de helft van mijn klas bleef zitten vorig jaar. Dit is niet om op te scheppen maar gewoon om te laten zien dat mensen die dyslexie hebben heus niet dom zijn.. De TS doet zit nu zelfs in examenklas HAVO!
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:15
Verwijderd
@Susanne: Rustig joh, wat je zelf als zegt, je doet 5 vwo (en dan zelfs N&G), dan kan je niet anders dan niet dom zijn. Ik vind dat ImeZ gedeeltelijk een beetje gelijk heeft, op taalgebied is iemand met dyslexie op sommige punten 'dommer' dan iemand zonder dyslexie, maar het is niet zo dat iemand met dyslexie in het algemeen dom of dommer is. Iedereen heeft zijn of haar zwakkere punten, ImeZ zelf net zo goed.

Als je 'dom' bent, kun je geen dyslexie hebben, als ik het goed onthouden heb. Je moet namelijk minstens gemiddeld intelligent zijn wil de diagnose dyslexie gesteld worden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Susanne schreef op 25-01-2004 @ 21:12:
Lul nou eens niet zo uit je nek dan Echt, mensen zoals jij kan ik echt niet tegen, hoe kom je erbij dat ik minder slim ben dan jij? Alleen al dat je het denkt, toont al een stukje van onwetendheid aan bij jou.
Ik zit nu in 5VWO, natuur en gezondheid, ben geen 1 keer blijven zitten en dat vind ik toch redelijk knap van mezelf aangezien de helft van mijn klas bleef zitten vorig jaar. Dit is niet om op te scheppen maar gewoon om te laten zien dat mensen die dyslexie hebben heus niet dom zijn.. De TS doet zit nu zelfs in examenklas HAVO!
Ik zeg toch niet dat je dom bent
en ook niet minder slim dan ik.. maar wel minder slim dan dat je zou zijn als je geen dyslexie zou hebben. Nogmaals: slechts mijn mening.. en ik snap dat jij deze niet waardeert. Maar ik had gehoopt dat men me dan tenminste op een redelijke manier zou proberen te overtuigen.

Trouwens over opleidingsniveau.. je ziet toch af en toe mensen rond lopen op het vwo dat je denkt ..hoe hebben die het kunnen halen.
Maar deze laatste zin alleen om jou gerechtvaardigd mij van arrogantie te laten beschuldigen
__________________
I love dr Phil :D

Laatst gewijzigd op 25-01-2004 om 21:20.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:19
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-01-2004 @ 21:15:
@Susanne: Rustig joh, wat je zelf als zegt, je doet 5 vwo (en dan zelfs N&G), dan kan je niet anders dan niet dom zijn. Ik vind dat ImeZ gedeeltelijk een beetje gelijk heeft, op taalgebied is iemand met dyslexie op sommige punten 'dommer' dan iemand zonder dyslexie, maar het is niet zo dat iemand met dyslexie in het algemeen dom of dommer is. Iedereen heeft zijn of haar zwakkere punten, ImeZ zelf net zo goed.

Als je 'dom' bent, kun je geen dyslexie hebben, als ik het goed onthouden heb. Je moet namelijk minstens gemiddeld intelligent zijn wil de diagnose dyslexie gesteld worden.
Ik voel me snel persoonlijk aangevallen, neemt niet weg dat ik voorgaande reply van mij van a tot z meen. had het misschien wat genuanceerder kunnen brengen he
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:20
Verwijderd
Citaat:
ImeZ schreef op 25-01-2004 @ 21:18:
Maar ik had gehoopt dat men me dan tenminste op een redelijke manier zou proberen te overtuigen.
Ik heb m'n best gedaan.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:22
Verwijderd
't is btw ook maar wat je onder 'slim zijn' verstaat. Als ik bv de omschrijving van de Van Dale aanhoudt:

slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend => bij de tijd, clever, die kun je wel om een boodschap sturen, gis, kien, pienter, snugger; <=> dom [iron.]


Dan heeft dyslexie daar volgens mij erg weinig mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:23
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Susanne schreef op 25-01-2004 @ 21:19:
Ik voel me snel persoonlijk aangevallen, neemt niet weg dat ik voorgaande reply van mij van a tot z meen. had het misschien wat genuanceerder kunnen brengen he
Ik sta ook nog steeds volledig achter mijn mening. Helaas is het in real life niet altijd mogelijk deze te verkondigen, omdat alle mensen met dyslexie (en dat zijn heel veel mensen tegenwoordig ) zich gelijk persoonlijk aangevallen voelen en direct in de tegenaanval gaan

en ja.. het eerst wat ik deed was naar vandale.nl surfen..maar dat vond ik weer zo'n omschrijving waar je niks aan hebt: 'die kun je wel om een boodschap sturen'
Wat is slim zijn? Ja...dat heb ik me menigmaal afgevraagd, maar tot nu toe heb ik geen bevredigend antwoord gevonden .. maar voor mij is het dus ook een stukje taalvaardigheid en een stukje verbanden leggen en een stukje wiskundig inzicht. Als we het tenminste over 'algehele slimheid' hebben.

sorry voor het een beetje erg offtopic
__________________
I love dr Phil :D

Laatst gewijzigd op 25-01-2004 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 22:10
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-01-2004 @ 21:22:
't is btw ook maar wat je onder 'slim zijn' verstaat. Als ik bv de omschrijving van de Van Dale aanhoudt:

slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend => bij de tijd, clever, die kun je wel om een boodschap sturen, gis, kien, pienter, snugger; <=> dom [iron.]


Dan heeft dyslexie daar volgens mij erg weinig mee te maken.
maar zoals je zegt is dat weer iets wat je zelf vind. Dezelfde discussie over wat een nerd is, daar staat in Van Dale:

[i]nerd (de ~ (m.), ~s)
1 iemand die graag leert, computert e.d., maar achterblijft op het sociale, emotionele en motorische vlak[i]

Daar ben ik het dus bijvoorbeeld ook niet mee eens.
En, light fighter, ik dacht even dat jij de topicstarter was, die heeft namelijk WEL een soort van vrijstelling gekregen voor Frans schreef ze in haar eerste post.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-01-2004, 22:21
Wave
Wave is offline
Heej, ik denk ook dat het per school verschilt, in principe is frans en duits alleen wel verplicht op vwo en op havo maar een van de twee......

Verder vind ik het een prima idee om vrijstelling te geven voor mensen met dyslexie....waarom zou je onder je niveau gaan leren door een handicap waardoor je taal minder goed kan..... ik denk dat het vooral om de manier van denken gaat en die is prima hoor!

Ow en van dat dom zijn.....bij mijn dyslexietest werden er eerst IQ testen gedaan, als je verbale en perfomale IQ ver uit elkaar liggen kan dat duiden op dyslexie.....verder onderzoek moet dat dan bevestigen. Enne mijn verbale IQ was 118 en performale 138....na verder onderzoek werd idd dyslexie bevestigd maar niemand kan tegen mij zeggen dat ik dom ben.....ik zei al dat het ligt aan de manier van nadenken die je hebt......logisch nadenken, verbanden kunnen leggen enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 22:28
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 25-01-2004 @ 20:50:
waarom mocht je dan niet duits laten vallen ipv frans?
Omdat ik in de 4e klas, het profiel N&G zou gaan volgen dan heb je standaard duits1. (ben nu trouwens wel gewisseld van profiel)
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 14:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Op de havo moet je toch ook een taal kiezen?

Verder krijg je géén vrijstelling, maar wel extra tijd voor je SE/tentamen en eventueel minder stof om door te lezen tijdens je toets en dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 15:00
RD
Avatar van RD
RD is offline
Vrijstelling is volgens mij niet mogelijk, een 'bijzondere' behandeling wel. Zo werd er deze week bij ons op school een schoolexamen luistervaardigheid afgenomen, dyslectici (als dat een woord is ) kregen een aangepaste versie voorgeschoteld.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 15:52
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Wave schreef op 25-01-2004 @ 22:21:


waarom zou je onder je niveau gaan leren door een handicap waardoor je taal minder goed kan.....

waarom zou je onder je niveau gaan leren door een handicap waardoor je minder wiskundig inzicht hebt...

maar ik denk dat ik mijn standpunt duidelijk heb gemaakt, proberen me in te houden en niet steeds meer te antwoorden
lekkere laatste zin trouwens
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 16:41
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
[heb niet de hele topic doorgelezen] Het lijkt me niet dat je daar een vrijstelling voor krijgt, omdat het gewoon een verplicht iets is voor je vwo diploma. Ik heb er iig nog nooit van gehoord. (als het wel zo is ga ik per direct een dyslectie test doen en hopen dat ik dyslectie heb en dan alsnog vwo doen )
__________________
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 18:24
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 26-01-2004 @ 16:41:
[heb niet de hele topic doorgelezen] Het lijkt me niet dat je daar een vrijstelling voor krijgt, omdat het gewoon een verplicht iets is voor je vwo diploma. Ik heb er iig nog nooit van gehoord. (als het wel zo is ga ik per direct een dyslectie test doen en hopen dat ik dyslectie heb en dan alsnog vwo doen )
Ik wil wel met je ruilen dan.
Sowieso heb je van dyslexie meer last dan van die ene extra taal die je als je het niet hebt iig moet volgen. Dyslexie komt vaak niet alleen taal naar boven.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 18:39
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
kreeg ik maar vrijstelling voor creatieve vakken zoals tekenen, omdat ik kleurenblind ben heb het er altijd zwaar moeilijk mee gehad, vooral als ze me een onvoldoende gaven op slechte kleurkeuze
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:16
Go
Avatar van Go
Go is offline
Bij ons op school heb je in 5VWO überhaupt geen Frans 1, dat sluiten we in de vierde af.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:28
Verwijderd
Citaat:
ImeZ schreef op 26-01-2004 @ 15:52:
waarom zou je onder je niveau gaan leren door een handicap waardoor je minder wiskundig inzicht hebt...
Wat ik al zei, wie weet krijg je ook voor wiskunde wel vrijstelling als je dyscalculie (een handicap waardoor je minder wiskundig inzicht hebt dus).

Citaat:
Fade of Light schreef op 26-01-2004 @ 18:39:
heb het er altijd zwaar moeilijk mee gehad, vooral als ze me een onvoldoende gaven op slechte kleurkeuze
Terwijl ze wisten dat je kleurenblind bent? Lekkere docenten dan.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Susanne schreef op 25-01-2004 @ 21:12:
Lul nou eens niet zo uit je nek dan Echt, mensen zoals jij kan ik echt niet tegen, hoe kom je erbij dat ik minder slim ben dan jij? Alleen al dat je het denkt, toont al een stukje van onwetendheid aan bij jou.
Ik zit nu in 5VWO, natuur en gezondheid, ben geen 1 keer blijven zitten en dat vind ik toch redelijk knap van mezelf aangezien de helft van mijn klas bleef zitten vorig jaar. Dit is niet om op te scheppen maar gewoon om te laten zien dat mensen die dyslexie hebben heus niet dom zijn.. De TS doet zit nu zelfs in examenklas HAVO!
ik ben het best met d'r eens. Ik vind mensen met dyslectie echt niet standaard dom, maar als jij het vwo alleen kan halen met vrijstelling voor een taal, dan ben je wel minder slim dan anderen die zónder die vrijstelling het vwo halen. Dat is mijn mening, klaar.
Als jij zonder vrijstelling in 5vwo zit, dan vind ik je even slim als de rest van je klas. Immers: je hebt exact hetzelfde behaald als zij.

Overigens: als goede tussenweg zou ik het wel goed vinden als mensen met een dergelijke 'handicap' meer tijd voor het één en ander zouden krijgen. Meer leertijd bijvoorbeeld, of meer tijd om een toets te maken.
Maar ik vind dat iedereen die recht wil hebben op een bepaald diploma aan de eisen van dat diploma moet voldoen. Dus iedereen moet alle verplichte vakken hebben gedaan imho.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 26-01-2004 @ 20:31:
ik ben het best met d'r eens. Ik vind mensen met dyslectie echt niet standaard dom, maar als jij het vwo alleen kan halen met vrijstelling voor een taal, dan ben je wel minder slim dan anderen die zónder die vrijstelling het vwo halen. Dat is mijn mening, klaar.
Als jij zonder vrijstelling in 5vwo zit, dan vind ik je even slim als de rest van je klas. Immers: je hebt exact hetzelfde behaald als zij.

Overigens: als goede tussenweg zou ik het wel goed vinden als mensen met een dergelijke 'handicap' meer tijd voor het één en ander zouden krijgen. Meer leertijd bijvoorbeeld, of meer tijd om een toets te maken.
Maar ik vind dat iedereen die recht wil hebben op een bepaald diploma aan de eisen van dat diploma moet voldoen. Dus iedereen moet alle verplichte vakken hebben gedaan imho.
Je bent net zo slim als ieder ander, het kan er alleen niet op dezelfde manier uitkomen als bij 'ieder ander'.

Niet iedereen heeft wat aan meer tijd, niet iedereen met dyslexie leest langzaam. Ik ben dyslectisch, maar wanneer iets in normaal Nederlands geschreven is kan ik behoorlijk snel lezen (sneller dan de gemiddelde mens, denk ik), ik ben ook altijd voor tijd klaar met toetsen. Extra tijd heeft voor mijn dus geen zin. Ook voor leren niet, want ik kan het of wel in de tijd die er voor staat leren of ik kan het niet leren (omdat ik bv. een tekst niet kan ontcijferen). Ook daar heeft extra tijd dus geen zin.

Eisen aan een diploma zijn, lijkt mij, ook dat je het binnen een bepaalde tijd doet. Waarom geven ze er anders een vaste tijd voor? (Ik snap wel wat je bedoeld, maar helemaal kloppen doet het niet, vind ik.)

(Voor de mensen die daar waarde aan hechten: ik heb met twee vreemde talen m'n havo gehaald, zelfs één meer dan toen verplicht was dus. (En laat ik me nou niks slimmer voelen dan iemand die het met één of geen vreemde talen heeft gedaan.))
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:45
professor2
professor2 is offline
Citaat:
als jij het vwo alleen kan halen met vrijstelling voor een taal, dan ben je wel minder slim dan anderen die zónder die vrijstelling het vwo halen. Dat is mijn mening, klaar. Als jij zonder vrijstelling in 5vwo zit, dan vind ik je even slim als de rest van je klas. Immers: je hebt exact hetzelfde behaald als zij.
dit klopt dus even helemaal neit als jij met een handicap iets haalt ben je dus veeel slimmer dan al die anderen die dat zelfde hebben behaalt zonder die handicap ik vind deze redenring egt nergens oplsaan
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:47
Verwijderd
De verplichte vakken wijzigen toch ook elke keer weer? Op de havo moet je nu geloof ik twee vreemde talen doen, toen ik havo deed hoefde dat dus niet. Wanneer ik één vreemde taal had gedaan, was ik dan minder slim geweest dan mensen die het nu met twee vreemde talen doen? Lijkt me stug. Op bepaalde scholen kon je vroeger ook je mavo-diploma halen zonder Engels. Ben je dan minder slim dan iemand die wel Engels doet? Ook dat lijkt me stug. Slim zijn is niet afhankelijk van één of twee dingen, slim zijn is voor mij ook niet de omschrijving van de Van Dale, slim zijn is voor mij een geheel van kenmerken van mensen. En niemand kan alles. Ik ben misschien wat slechter op bepaalde gebieden, maar ik ben weer goed in dingen als wiskunde. Bij een ander ligt zijn of haar zwakke punt weer bij wiskunde. Iedereen heeft zwakke punten en tuurlijk worden mensen door hun zwakke punten minder slim. Wanneer dat niet het geval was, had iedereen een iq van 500+.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.