Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2004, 19:48
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 26-01-2004 @ 20:45:
dit klopt dus even helemaal neit als jij met een handicap iets haalt ben je dus veeel slimmer dan al die anderen die dat zelfde hebben behaalt zonder die handicap ik vind deze redenring egt nergens oplsaan
Dat klopt nog minder. Als je vrijstelling hebt en anderen niet, dan haal je niet hetzelfde wat anderen zonder 'handicap' hebben gehaald.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2004, 19:58
professor2
professor2 is offline
ik heb het hier over iemand zonder vrijstelling voor de duidelijkheid
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:26
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Als je nu VWO gaat doen dan zul je hoogstwaarschijnlijk Frans moeten volgen, maar dan krijg je met toetsen en examens wel extra tijd.
Als je nou even wacht tot 2007, dan mag je waarschijnlijk weer gaan kiezen tussen Frans en Duits (grmbl en ik zat wel mooi 6 jaar aan dat Frans vast..... ).
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:53
chris9 tje
chris9 tje is offline
hmmz... maar stel nou dat je een vrijstelling krijgt en je haalt je vwo... Je komt op een universiteit terecht en dan? Daar moet je ook veel lezen/werken met een andere taal.... en dan loop je nog achter ook....

Of heb je daar al over nagedacht en heb je een oplossing die ik nog niet bedacht heb?
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 22:24
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik heb zelf geprobeert een vrijstelling te krijgen voor frans. Op dat moment kon ik er echt helemaal niks van, haalde alleen maar vieren en vijfen.
Het is me niet gelukt, iig is dyslexie geloof ik ook niet voldoende om een vrijstelling te krijgen. Waarscheinlijk heb ik kan ik het stukje van de inspectieregels wel vinden waar in staan wat je gronden voor vrijstellingen van talen zijn.

Frans heb je eigenlijk helemaal niet nodig voor je vervolgopleiding, zijn maar wenig opleidingen waar je het wel nodig hebt. Engels is absoluut de taal die je moet leren, die is echt heel hard nodig op de uni.

Als je een vrijstelling krijgt voor een vak (maakt dus niet uit welk) moet je die uren opvullen met iets anders. Het is dus niet zo dat je het dan makkelijker hebt ofzo, je moet er net zoveel voor doen.

Het klopt dat als je het stempel dyslexie krijgt je iig een normaal tot boven normaal iq moet hebben. Je bent absoluut niet minder intelligent. Op taalgebiet ben je zwak ja, maar meestal word dat door andere gebieden weer gecompenseert. Helaas zien veel scholen je toch als een probeem en hebben ze je liever een niveau lager vanwege de resultaten.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 22:35
professor2
professor2 is offline
Citaat:
iig is dyslexie geloof ik ook niet voldoende om een vrijstelling te krijgen. Waarscheinlijk heb ik kan ik het stukje van de inspectieregels wel vinden waar in staan wat je gronden voor vrijstellingen van talen zij
dit hangt van de shcool af frans is een school examen de school mag neit zomaar een vrijstelling geven als je ''alleen maar'' dislexies betn maar ze mogen wel po iedere manier het voor jou gemakklijk maken helaas doe n veels cholen dit neit vanwege het dat is neit eerlijk argument
Citaat:
Helaas zien veel scholen je toch als een probeem en hebben ze je liever een niveau lager vanwege de resultaten.
helemaal waar jammergnoeg vooral voor mijn broertje ( ij had op het dislexies dictee in de 1e een score van 87% FOUT) terijl hij best slim is
ik ben alleen maar een licht geval en dan wil het met wat extra werk inspanning en tijd opzich wel al bliifen het met moeite 5,5
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 01:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
professor2 schreef op 26-01-2004 @ 23:35:
dit hangt van de shcool af frans is een school examen de school mag neit zomaar een vrijstelling geven als je ''alleen maar'' dislexies betn maar ze mogen wel po iedere manier het voor jou gemakklijk maken helaas doe n veels cholen dit neit vanwege het dat is neit eerlijk argument
Op het VWO is het een verplicht onderdeel hoor. Het is een schoolexamencijfer. Iig is het wel afhankelijk hoe de school ertegenover staat. Maar uiteindelijk is het de inspectie die beslist.
Ik kan je verhaal erg moeilijk lezen, dus het kan zijn dat ik je niet helemaal begrijp

Citaat:
helemaal waar jammergnoeg vooral voor mijn broertje ( ij had op het dislexies dictee in de 1e een score van 87% FOUT) terijl hij best slim is
ik ben alleen maar een licht geval en dan wil het met wat extra werk inspanning en tijd opzich wel al bliifen het met moeite 5,5
Idd, echt zonde. Tegen mij werd elk jaar gezegt dat ik het niet zou redden. Mijn ouders werden ieder jaar rond de pasen opgebelt met die mededeling en dat ik beter naar HAVO kon. Het punt is dan als je dan blijft zitten je wel terug moet. (zo waren de regels) en ik heb het in 1 keer gehaald, zelfs zonder herkansing op het eindexamen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 14:46
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
mij lijkt het dat je verlening kunt krijgen (bij toetsen etc) maar geen vrijstelling. zie persoonlijk ook niet in waarom je vrijstelling zou moeten krijgen als je dyslectisch bent
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 15:03
Emilia
Emilia is offline
Hm heb ik nog nooit gehoord, vrijstellingen als je dyslexie hebt. Nu jah hier in België wordt dat zeker niet gedaan, ofwel moet je gewoon hard werken ofwel zakken van richting.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 15:07
Verwijderd
dyslexie is aanstellerij
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 15:11
Verwijderd
Citaat:
bonelesschicken schreef op 27-01-2004 @ 16:07:
dyslexie is aanstellerij
Ja, vind ik ook.

Hoe bedoel je een 'ik wil aandacht'-post?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 16:17
lotjesnotje
Avatar van lotjesnotje
lotjesnotje is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 27-01-2004 @ 16:07:
dyslexie is aanstellerij
ja egt wel.... ik stel me heel erg aan zo erg dat ik ipv havo mavo ben gaan doen... omdat ik dan aandagt kreeg nou goed...

ik denk dat dislextie egt niet aanstellerij is.. ik verberg het liever voor zover het gaat dus... ik stel me onwijs aan...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 16:41
Verwijderd
Bij toeval vond ik het volgende: http://www.ib-groep.nl/Download/Vaki...t_havo_vwo.pdf

In artikel 18 staat het volgende:
Citaat:
De kandidaat, die kan aantonen dat hij tijdens zijn schoolloopbaan in de leerjaren 1, 2 en 3 van het voortgezet onderwijs vrijgesteld was van het volgen van onderwijs in de vakken Franse taal of Duitse taal of beide, wordt vrijgesteld van het afleggen van een examen in Franse taal en letterkunde 1 en/of Duitse taal en letterkunde 1.
Dat kan dus iig niet, volgens mij, omdat je alleen in de derde vrijstelling voor Frans hebt gehad, toch?

Ik zou toch ook het navragen op de school waar misschien heen wilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.