Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2006, 11:12
Verwijderd
Als een eeuwige beweging
van de aarde, draaiend
doorheen de waas van licht.
Mensen zien, en mensen horen,
maar geen enkel zal weten
waar ik hen van beticht.

Als een vloeiende beweging,
soepel door de fluwelen nacht.
Heelhuids terugkerend naar de plaats,
die zo belangrijk voor je is, als ik.
Wiebelend door de golven, zachtjes gaande
op naar de volgende hindernis.

Woorden noch daden omringen zich,
meer dan ooit is alles nietig. Bovenal
is er geen weg terug, de letters verbieden het.
Er is geen zucht meer over, maar enkel
deze straal van geluk, die zich laat vinden
op de plaats van alle onheil.

Mijn hart.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2006, 18:06
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
"draaiend doorheen de waas van licht" is grammaticaal niet juist, en volgens mij heeft dat feit verder ook geen functie. "licht//beticht" vind ik erg geforceerd gerijmd. Ik vind dat je erg veel komma's gebruikt, ook op plaatsen waar dat helemaal niet nodig is ("Mensen zien, en mensen horen," bijvoorbeeld). "Woorden noch daden omringen zich" vind ik erg raar, omringen met wat? Ook snap ik de correlatie tussen de titel en de rest van de tekst niet. Verder vind ik het voornamelijk pretentieus gewauwel zonder dat er écht iets gezegd wordt, en je gebruikt ook behoorlijk wat clichés. Tot slot krijg ik niet het gevoel dat je veel 'feeling' hebt met de taal waarin je dicht, er staan erg veel constructies in je tekst die het erg ongemakkelijk maken om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 19:37
Verwijderd
Hartelijk dank om mij even uit te leggen wat er juist verkeerd is aan dit gedicht! Ik kwam er zelf niet uit wat ik hier allemaal in verkeerd deed, dus besloot ik het hier dan maar op te zetten.

Ik heb wel nog een vraag: wat is er grammaticaal niet juist aan die zin?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 20:08
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Ysman schreef op 16-09-2006 @ 20:37 :
Hartelijk dank om mij even uit te leggen wat er juist verkeerd is aan dit gedicht! Ik kwam er zelf niet uit wat ik hier allemaal in verkeerd deed, dus besloot ik het hier dan maar op te zetten.

Ik heb wel nog een vraag: wat is er grammaticaal niet juist aan die zin?
Ik kan je de technische uitleg zo snel niet geven, maar mijn taalgevoel zegt me dat het "draaiend door de waas van licht" of "draaiend door de waas van licht heen" moet zijn. Ik ben blij dat je wat hebt aan mijn commentaar trouwens.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 21:08
Verwijderd
Zeker, zeker, wat commentaar kan al een heel ander zicht geven op een gedicht, zeker als het een van je eigen gedichten is!

Ik ga hier nog wel wat gedichten opzetten, denk ik, als ik altijd zo'n hulp krijg
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 15:06
Verwijderd
Oja, reynaert, ik denk er net aan: Ik heb een tijdje geleden een deel gedichten(waaronder deze) voorgelegd aan mijn leraar Nederlands, om het na te kijken op spellingsfouten én grammaticale fouten... En hij had er geen gevonden, dus zou het dan aan het anders aanvoelen van de taal liggen?

Nu goed, dit kan als muggengezift worden bekeken, maar ik wil gewoon wat meer zekerheid
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 15:24
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Ysman schreef op 18-09-2006 @ 16:06 :
Oja, reynaert, ik denk er net aan: Ik heb een tijdje geleden een deel gedichten(waaronder deze) voorgelegd aan mijn leraar Nederlands, om het na te kijken op spellingsfouten én grammaticale fouten... En hij had er geen gevonden, dus zou het dan aan het anders aanvoelen van de taal liggen?

Nu goed, dit kan als muggengezift worden bekeken, maar ik wil gewoon wat meer zekerheid
Ik zie net dat je in België woont, misschien kan doorheen in het Vlaams wel op die manier gebruikt worden. Leg het eens voor aan die leraar Nederlands van je, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Not a god damn thing, deel I - III
Anathema
8 23-03-2006 19:55
Verhalen & Gedichten Het meetingtopic, 28-12-2005
CSN
45 02-01-2006 12:19
Verhalen & Gedichten Lo
Disintegration
7 26-07-2005 01:51
Levensbeschouwing & Filosofie Citaten uit een heilige boek
Inside Outsider
38 10-11-2004 11:18
Verhalen & Gedichten Verhaal: fantasy in de geest van LOTR
Eye of Sauron
8 08-07-2004 21:03
Levensbeschouwing & Filosofie Geloven in Jezus???
TMLWKY
105 10-09-2002 16:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.