Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2015, 22:27
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
Hallo allemaal, ik heb 2 gedichtjes geschreven en ik wil graag jullie mening daar over.
Ik schrijf wel vaker gedichten en persoonlijk vind ik ze wel oké, maar ik weet niet wat anderen hier van vinden.
Laat een reactie achter of PM me

Liefdesdans[/B]
Het kleineerde me.
Het verbaasde me.
Het haatte me.
En Het liefkoosde me.
Ik wist niet wat Het was.
Ik had dit nog nooit eerder gevoeld.
En toen kwam Het bij me,
als gefluister in mijn oor.
Het was de liefde.
De verrukkelijke dans van gevoelens,
die ik voor jou voel.


Levensboom
De levensboom is de boom van ons allen.
De boom die ons verbind.
De Oorspronkelijke Oude,
de Oude die alles weet.
Ik ga naar hem met een vraag.
De vraag of dat jij ook van mij houd




Alvast bedankt!
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2015, 23:00
Moshe
Avatar van Moshe
Moshe is offline
Awh dit is best lief. Liefdesgedichten vertederen me altijd een beetje diep van binnen. Maar ik vind 'm mooi <3

EDIT: Ik zei verteren. In plaats van vertederen. *facepalm*

Laatst gewijzigd op 21-06-2015 om 21:30.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2015, 23:32
gewoonmezelfzyn
gewoonmezelfzyn is offline
Het is echt prachtig naar mijn mening! de liefdesdans doet denken aan een relatie die ik had waren geweldige tijden! <3 en de levensboom heeft een mooie diepe tekst!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2015, 08:43
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
Dankjewel allebei
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Oud 21-06-2015, 23:02
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Hoi ikxxx, wat leuk dat je gedichten maakt en ze hier deelt!

Je hebt zeker potentie, dat ten eerste. Ik kan zien dat je vaker geschreven hebt, want je hebt de grootste clichés achter je gelaten, rijmt niet om het rijmen en durft mysterie in je gedichten te stoppen, via metaforen en interessante openingen die ervoor zorgen dat je door wil lezen. Zeker je eerste gedicht vind ik heel fijn beginnen, je hebt het ergens over maar we weten nog niet wat, en daar ga je een tijdje mee door, dat houdt er lekker de vaart in. Daarnaast vind ik dat je goede metaforen hebt gekozen, die niet alleen omschrijven wat je bedoelt, maar ook wat je voelt, en daar zit volgens mij de kracht in van jouw woordkeuze in gedichten. Je brengt echt iets over, in plaats van dat je alleen vertelt. Zie je wat ik bedoel? Zo niet, zoek ernaar en probeer dat voortaan na te jagen, je zal dan nog beter worden.

Als ik wat tips mag geven:
- Schrijf in je eerste gedicht vanaf de derde regel 'Het' met een kleine letter 'h'. 'Het' is dan langer mysterieus omschrijvend, en niet een onderwerp op zichzelf. Voel je het verschil?
- Haal de regel 'Het was de liefde' weg. Door zo'n cliché erin te gooien verliest je gedicht in een keer veel kracht. Kijk of je het anders kan omschrijven, of laat de regel gewoon weg: En toen kwam het bij me / als gefluister in mijn oor / de verrukkelijke dans van gevoelens / die ik voor jou voel. Klinkt fijner, naar mijn mening.
- Zorg ervoor dat je geen spelfouten in je gedichten hebt staan, als ze niet functioneel zijn. Het komt bijzonder amateuristisch over en doet gelijk twijfelen aan het niveau van je gedicht, omdat het hierdoor lijkt alsof je het nauwelijks twee keer hebt nagelezen. Ik heb het over 'De boom die ons verbindt en 'De vraag of dat jij ook van mij houdt'. Laat het desnoods eerst door iemand controleren voor je het online zet.
- De levensboom vind ik een heel mooi onderwerp hebben, niet de liefde, maar het idee dat je iets aan de boom vraagt. Wat me tegenvalt, net zoals bij je eerste gedicht, is dat de zogenaamde plot twist aan het einde over liefde gaat. Je bouwt wat op, dat geeft verwachtingen, spanning en interesse, en dan is het een dooddoener als het gaat over 'ik hou van jou / jij houdt van mij'. Probeer dit te omzeilen, bijvoorbeeld door andere onderwerpen te kiezen, of door het niet zo direct op te schrijven: 'het was de liefde' en 'de vraag of dat jij ook van mij houdt'. Hoe zou je die zinnen anders kunnen verwoorden?
- Probeer bij het tweede gedicht of je de stijl van de eerste vier zinnen (het wijze, volwassene, bomige) mee kan nemen in de laatste twee.

Ik ben heel benieuwd naar wat je ervan maakt , post je hieronder je tweede versie?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2015, 13:15
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
Citaat:
Ik ben heel benieuwd naar wat je ervan maakt , post je hieronder je tweede versie?
Hoi flyaway! Ik heb je tips zeker gebruikt en hopelijk vind je deze versie beter!

Liefdesdans
Het kleineerde me.
Het verbaasde me.
het haatte me.
het liefkoosde me.
Ik wist niet wat het was.
Ik had dit nog nooit eerder gevoeld.
En toen kwam het bij me,
als gefluister in mijn oor,
de verrukkelijke dans van gevoelens,
die ik voor jou voel.

Levensboom
De levensboom is de boom van ons allen.
De boom die ons verbindt.
De Oorspronkelijke Oude,
de Oude die alles weet.
Ik ga naar hem met een vraag.
Ik wil van hem weten,
of je iets voor me voelt
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Oud 22-06-2015, 18:41
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Hoi! Wat goed dat je met de tips aan de slag bent gegaan, ik zie al verbetering! Wat vind je zelf van de laatste zin van Levensboom?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2015, 19:20
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
Ik vind hem niet zo geweldig maar ik weet niet goed wat ik in de plaats moet zetten.
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Oud 22-06-2015, 19:37
gewoonmezelfzyn
gewoonmezelfzyn is offline
De nieuwe laatste zin is minder goed naar mijn mening ook.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2015, 20:46
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
Wat dacht je van de zin :

Ik ga naar hem met een vraag,
de vraag of ik je mag beminnen.


xxx
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Oud 23-06-2015, 14:18
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Kun je er 50 bedenken, gewoon doortypen, en dan bekijken welke beter is en waarom? Dat zou kunnen helpen. Ik vind zelf de zinnen nog te direct, iets dat symbolischer, metaforischer, indirecter is dat past beter denk ik.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2015, 22:38
Demipet660
Avatar van Demipet660
Demipet660 is offline
Hoe oud nen jij!? Je schrijft als iemand die al jaren schrijft!! Ik ben er helemaal weg van! I LOVE IT !!!!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 16:11
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
Hahaha dankje! ik ben net 16 geworden
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Oud 11-11-2015, 07:46
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Heel goed bezig, zowel met je gedichten als vooral hoe je met kritiek omgaat! Ga zo Door! Ik ben heel benieuwd wat je van levensboom maakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.