Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2010, 19:05
JeroenFischer
Hallo,
wij moeten voor natuurkunde een profielwerkstuk maken. Het gaat hier om een waggelhondje die van een helling af moet lopen zonder te versnellen, er mag geen elektromotor toegepast worden dus het komt er op neer dat de hond dmv de zwaartekracht met een constante snelheid naar beneden moet lopen.(4 poten, het gaat om hoe de aandrijving in elkaar komt te zitten):-k


Alle ideeën zijn welkom

Alvast bedankt, Daan en Jeroen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2010, 21:01
PaulvanVeghel
Als het waggelhondje met constante snelheid van de helling moet aflopen, dan moet de wrijvingskracht gelijk zijn aan de voorwaartse kracht van het waggelhondje. Je moet er dan wel voor zorgen dat het zwaartepunt niet over het steunvlak (de poten) is, anders tuimelt het hondje voorover. Je moet dus ook rekening houden met de hellingshoek.

Lees dit maar eens:

"Stel dat je deze situatie hebt:
- hoek α = 15º
- massa = 0,50 kg (zwaartekracht = 4,9 N)
Je wilt weten hoe groot de normaalkracht is. Dit kun je uitrekenen door Fz op te splitsen in 2 componenten, een x-component (gelijk aan de richting van de helling) en een y-component (gelijk aan de richting van de normaal, dus loodrecht op de helling)"

Jammer dat ik hier geen plaatje bij kan doen, maar ik hoop dat ik dit iets verduidelijkt heb.

Groet, Paul
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.