Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2008, 17:54
pruckelz
pruckelz is offline
ik ben een groentje op dichtersgebied. Ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden, en tips zijn van harte welkom.

Pauze

Ik schuivelde met de massa
de massa die mij niet kent
Ik bereikte mijn bestemming
De stille paniek ben ik gewend.

De bank was leeg,
net zoals de vele woorden.

Ketsend tegen mijn opgetrokken ruit.
En niemand die wat hoorde.

Geïsoleerd kan ik niet zijn.
De leegte is mij te zwaar.
De juiste vulling kan ik niet vinden,
dus dan schuivel ik maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2008, 17:55
pruckelz
pruckelz is offline
Daar ben ik weer,
dan is ie daar
Een moment in de dertiende demensie
wat voorspelbaar.

Ik kan niet ontkomen.
De liefdeshaai ruikt bloed.
Maar jij bent anders,
niet hoe het zijn moet.

Achterklap de parties
en drink het leven.
Maar laat ik me niet
in die demensie begeven.

De kust lijkt ver.
Maar de zee bevat hoop.
Mijn ziel blijft van mij,
zolang ik hem niet voor jou verkoop.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 17:56
pruckelz
pruckelz is offline
Waarom dicht ik niet vrolijk?
Dan open ik m'n mond
voor een vrolijk deuntje
of een lach misschien.

Maar dan pak ik niet m'n pen,
voor zonneschijn en vogels.

Waarom open ik niet treurig?
Daarom misschien.

Vreugde is om te tonen.
Met geluid en gezwaai.
Verdriet is voor m'n dagboek.
Verborgen en saai.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 17:56
pruckelz
pruckelz is offline
Met het beeld van de maan in je ogen gevangen,
liet je me van je wimpers afglijden.
Omhoog, naar het origineel.

Maar je wenkbrauwen begonnen een andere taal te spreken:
je sloot me af, in mijn eigen leegte.

Want met niets om me heen,
was je hart voor mij
onbereikbaar geworden.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 17:57
pruckelz
pruckelz is offline
Mijn kamer is de hoofdstad
van mijn wereld.
Want ik ben de meerkat
van mijn meer.

En de rommel van de kluis,
is rommel van een vriendschap.
En het fietsenrek is het huis
van mijn andere vriend.

Mijn hoofddoek mijn houvast,
van wat ik zeker ben maar dreig te verliezen!
Mijn naïviteit hangt in de kast,
want voor aanzien moet ik kiezen.

Mijn rapport een kleine troost
voor de klappen die ik ving.

In mijn gezicht,
mijn geïllustreerd boek.

In mijn wereld,
is licht wat is zoek.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 20:55
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
vind je jezelf niet een beetje veeleisend? 't is niet alsof er hier iemand is die vijf gedichten in een keer opbouwend gaat beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 21:14
pruckelz
pruckelz is offline
Citaat:
vind je jezelf niet een beetje veeleisend? 't is niet alsof er hier iemand is die vijf gedichten in een keer opbouwend gaat beoordelen.
Du hast Recht, maar ik ben al blij als je met één begint. Kies het gedicht dat je het meest irriteert en laat je vakkundigheid over mn miezerig schrijfseldingetje vloeien, als het u belieft.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 00:33
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
OK
vanaf het begin dan maar en alleen op vorm.

schuiFelde.
soms gebruik je komma's, soms niet waar ze wel horen, soms een punt en dan een hoofdletter, soms geen punt en dan een hoofdletter, etc.

houd je van taal, of wil je alleen iets zeggen en doe je dat dan maar in een gedicht? lees je wel eens poëzie?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 07:54
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Volgende vraag: denk je dat alle poëzie moet rijmen?
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 14:32
pruckelz
pruckelz is offline
Citaat:
OK
vanaf het begin dan maar en alleen op vorm.

schuiFelde.
soms gebruik je komma's, soms niet waar ze wel horen, soms een punt en dan een hoofdletter, soms geen punt en dan een hoofdletter, etc.

houd je van taal, of wil je alleen iets zeggen en doe je dat dan maar in een gedicht? lees je wel eens poëzie?

ja, inderdaad best slordig.. zou ik dan helemaal geen hoofdletters en punten moeten gebruiken, of ze consequent gebruiken?

ik denk wel dat ik een zekere mate van liefde voor taal bezit, ik wil iets zeggen en doe het maar in een gedicht en ik lees nauwelijks poëzie, maar als ik een gedicht tegenkom stop en staar ik wel ff.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 14:39
pruckelz
pruckelz is offline
Citaat:
Volgende vraag: denk je dat alle poëzie moet rijmen?
nope, maar aangezien ik nog in een beginnersstadium zit durf ik niet echt niet te rijmen.. Als het rijmt dan vind ik het lekkerder lopen, en geef ik de woorden in mijn ogen een beetje extra kracht mee. Zonder rijm moet ik het met de inhoud doen, en mijn inhoud is wel gemeend en hopelijk geloofwaardig, maar niet bepaald geniaal of origineel.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 19:23
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Nou, ik vond de titel van je topic erg veelbelovend, post-modernistisch bijna, maar ik geloof niet dat je die beloftes allemaal hebt waar kunnen maken. Dit vond ik overigens wel een fijn stukje:

Mijn kamer is de hoofdstad
van mijn wereld.
Want ik ben de meerkat
van mijn meer.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Lees je wel eens poëzie van andere (bekende) dichters?
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 22:32
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
ja, inderdaad best slordig.. zou ik dan helemaal geen hoofdletters en punten moeten gebruiken, of ze consequent gebruiken?
Dat hangt van het gedicht en van jezelf af. Persoonlijk gebruik ik altijd hoofdletters, omdat dat bij de taal hoort, tenzij het een functie heeft in het gedicht. Bijvoorbeeld als er zinnen over meerdere regels (kunnen) doorlopen maar die je ook als losse regels kunt lezen. Als je dan met hoofdletters en punten werkt verlies je die dubbele betekenis.

Ik ken ook mensen die nooit hoofdletters en/of punten gebruiken. Het maakt niet zo veel uit wat je doet, als je maar consequent bent en eventuele hoofdletters en punten wel op de juiste manier gebruikt. Dus vooral niet op z'n Microsoft Words elke regel met een hoofdletter beginnen.


Het is grappig dat 'iedereen' een opmerking maakt over het rijmen, aangezien je meer dan de helft van je gedichten niet rijmt.
Rijmen geeft zoals je zelf al zegt nadruk aan bepaalde woorden, en het is goed dat je daar mee bezig bent want daar draait het om. Het komt nu nog geforceerd over omdat je heel strak vasthoudt aan een rijmschema. Het past niet overal even soepel, en daarom valt er vooral nadruk op het rijmen, in plaats van de woorden die rijmen. Rijm moet eigenlijk stiekem (vind ik). Net zoals je met beeldspraak op het onderbewuste van mensen inspeelt (niemand denkt bewust aan beelden van boten en vogels als ze lezen, maar ze krijgen er toch een associatie bij) geeft goede rijm nadruk omdat je het onbewust wel opmerkt, maar zodra het opvalt verspringt je aandacht naar de rijm zelf.

Ik wilde nog meer typen maar ik moet naar bed dus misschien een dezer dagen een vervolgpost.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 22:55
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
In het Engels is het overigens wel gebruikelijk om iedere regel met een hoofdletter te beginnen, maar daar erger ik me er ook altijd groen en geel aan
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 23:40
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
in oude nederlandse poezie ook. hangt van het tijdperk af.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 13:29
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
opbouwende kritiek wilde je, maar ik moet elysea gelijk geven, je kunt niet bij de top beginnen, accepteer dat. let wel een beetje op de spelling anders staat het zo slordig. gedichten gaat niet alleen over dat het goed is, maar of je je gevoelens op papier kunt zetten in de vorm van een gedicht. meestal wordt het dan vanzelf een mooi geheel. suc6 met je verdere gedichten!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2008, 18:32
pruckelz
pruckelz is offline
Citaat:
Nou, ik vond de titel van je topic erg veelbelovend, post-modernistisch bijna, maar ik geloof niet dat je die beloftes allemaal hebt waar kunnen maken. Dit vond ik overigens wel een fijn stukje:

Mijn kamer is de hoofdstad
van mijn wereld.
Want ik ben de meerkat
van mijn meer.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Lees je wel eens poëzie van andere (bekende) dichters?

Haha, de titel was geen deel van mn gedichten.. je hebt me nu een mening gegeven, die ik ook ten volle respecteer, maar nog geen opbouwende kritiek..

eeej een stuk zonder kinderrijm... Ik vind hem ook leuk, ik probeerde er mee te zeggen dat iedereen in zn eigen wereld leeft.

nee. geintje, alleen kan ik de relevantie ervan niet zien.. ik ben 15.
neen. Jij wel? Heb je favorieten?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2008, 18:36
pruckelz
pruckelz is offline
Citaat:
Dat hangt van het gedicht en van jezelf af. Persoonlijk gebruik ik altijd hoofdletters, omdat dat bij de taal hoort, tenzij het een functie heeft in het gedicht. Bijvoorbeeld als er zinnen over meerdere regels (kunnen) doorlopen maar die je ook als losse regels kunt lezen. Als je dan met hoofdletters en punten werkt verlies je die dubbele betekenis.

Ik ken ook mensen die nooit hoofdletters en/of punten gebruiken. Het maakt niet zo veel uit wat je doet, als je maar consequent bent en eventuele hoofdletters en punten wel op de juiste manier gebruikt. Dus vooral niet op z'n Microsoft Words elke regel met een hoofdletter beginnen.


Het is grappig dat 'iedereen' een opmerking maakt over het rijmen, aangezien je meer dan de helft van je gedichten niet rijmt.
Rijmen geeft zoals je zelf al zegt nadruk aan bepaalde woorden, en het is goed dat je daar mee bezig bent want daar draait het om. Het komt nu nog geforceerd over omdat je heel strak vasthoudt aan een rijmschema. Het past niet overal even soepel, en daarom valt er vooral nadruk op het rijmen, in plaats van de woorden die rijmen. Rijm moet eigenlijk stiekem (vind ik). Net zoals je met beeldspraak op het onderbewuste van mensen inspeelt (niemand denkt bewust aan beelden van boten en vogels als ze lezen, maar ze krijgen er toch een associatie bij) geeft goede rijm nadruk omdat je het onbewust wel opmerkt, maar zodra het opvalt verspringt je aandacht naar de rijm zelf.

Ik wilde nog meer typen maar ik moet naar bed dus misschien een dezer dagen een vervolgpost.

Aha..

Ik begrijp wat je bedoelt met dat geforceerd rijmen, maar hoe kan ik het dan minder geforceerd doen? Ik vind het zelf ook het mooist als het 'stiekem' gaat.. Heb alleen geen idee hoe ik dat effect kan krijgen..

dat zou ik erg op prijs stellen..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2008, 18:44
pruckelz
pruckelz is offline
Citaat:
opbouwende kritiek wilde je, maar ik moet elysea gelijk geven, je kunt niet bij de top beginnen, accepteer dat. let wel een beetje op de spelling anders staat het zo slordig. gedichten gaat niet alleen over dat het goed is, maar of je je gevoelens op papier kunt zetten in de vorm van een gedicht. meestal wordt het dan vanzelf een mooi geheel. suc6 met je verdere gedichten!

Ik heb nooit beweerd dat ik bij de top wil beginnen . Ik wil beter worden.. Ik merk dat ik niet helemaal tevreden ben over mn gedichten, ze lopen niet altijd goed. Ik had gehoopt dat ik hier wat tips kon krijgen die me konden helpen. Uhu, ik gebruik het ook als een uitklep, voor alle gevoelens die ik moeilijk vind om met anderen te bespreken. Ik begin nooit aan een gedicht met de gedachte 'dit moet een goed gedicht worden met beeldspraak en geheime rijm'. De woorden komen op en ik probeer ze als een puzzel op de juiste plaats te zetten.

Danke .
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 16:15
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
sorry dan heb ik het 1e verkkerd begrepen denk ik. Veel suc6 verder
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 16:32
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Misschien kun je eens proberen wat meer metaforen te gebruiken, wat meer beschrijvingen te geven. Het is als lezer namelijk niet zo leuk als een dichter alles heel expliciet zegt, daarmee wordt een gedicht als snel clichématig. Als je bijvoorbeeld woorden als 'treurig' en 'vrolijk' gebruikt, geed je met één woord zoveel gevoel weer, dat het al snel 'te veel' wordt. Snap je wat ik bedoel? Je zou er dan beter voor kunnen kiezen om het gevoel wat meer te omschrijven en het woord zelf niet te noemen. Hoe is het voor jou om vrolijk te zijn, of juist droevig? Wat doet het met je? Ik merk in je gedichten dat je vrij veel van zulke 'grote' woorden gebruikt.

Ik vroeg of je wel eens gedichten van bekende dichters leest, omdat ik denk dat dat je erg zou kunnen helpen. Zoals ik al zei, vind ik zeker dat je af en toe goede beelden schept, leuke woorden kiest, maar door veel van anderen te lezen krijg je misschien beter een idee hoe je zelf je gevoelens/ideeën onder woorden zou kunnen brengen. Verder denk ik dat het wel degelijk relevant is hoe oud je bent als je je als dichter aan het ontwikkelen bent. Als een kind van 5 een vergelijking met x oplost, is dat knapper dan als een hoogleraar wiskunde hetzelfde doet, snap je?
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 17:14
pruckelz
pruckelz is offline
Ja, ik denk dat ik maar es wat boeken ga lenen. Van welke dichters lees jij de gedichten? Bedankt voor de tip. 't Is idd leuker om een beschrijving van een gevoel te lezen dan één woord voor een gevoel. Dan trek je na de beschrijving gelezen te hebben zelf de conclusie wat ermee wordt bedoeld.

Mais oui, je wilde dus mn leeftijd weten om te weten hoe goed ik was voor mijn leeftijd..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2008, 17:48
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Oui, ik wilde weten wat voor vlees we in de kuip hadden
Ik denk dat je de gedichten van Tjitske Jansen, Ingmar Heytze en Judith Herzberg wel goed zult vinden .
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 18:55
pruckelz
pruckelz is offline
Citaat:
Oui, ik wilde weten wat voor vlees we in de kuip hadden
Ik denk dat je de gedichten van Tjitske Jansen, Ingmar Heytze en Judith Herzberg wel goed zult vinden .
Ik heb inmiddels wat gedichten van alle bovengenoemde dichters gelezen.. Ik heb hele mooie gelezen, maar er zaten ook dingen tussen die ik minder vond, vaak omdat ik ze gewoon niet begreep.. zijn er ook dichters die jij heel goed vindt maar waarvan je denkt dat ik ze niet goed vind? (probeer mn horizon te verbreden )
__________________
Yeah.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.