Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2002, 21:39
Verwijderd
Hoe zien jullie in de toekomst de toepassing van robots en de bijbehorende kunstmatige intelligentie van deze? Hierbij valt te denken aan welke en wat voor soort taken robots juist wel of juist niet zullen (kunnen) overnemen en waarom dat zo is. Zullen wij altijd over robots blijven heersen of bestaat er een kans dat robots ons de baas worden? Wat is de ontwikkeling van neurale inteligentie hierin?


Mijn gedacht hierover is dat robots een steeds grotere rol in ons leven zullen spelen, over een jaar of 30 zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn om (vervelende) simpele huishoudelijk klussen door een robot te laten doen en zal die gemeengoed worden. Hierbij valt te denken aan robots in menselijke vorm, maar ook in simpele rekenwerktuig vormen, zoals wij de computer nu kennen. Ook zouden er nieuwe vormen gemaakt kunnen worden, die dan tal van functies kunnen hebben.
Ik ben ervan overtuigd indien mensen met gezond verstand de robots ontwerpen en programmeren dat ze ons nooit en te nimmer zullen overmeesteren. Indien echter deze robots ook worden ingezet in bijvoorbeeld oorlogsvoering of criminele acties zouden ze door deze groepen zo gemaakt of geprogrammeerd kunnen zijn dat ze de menselijke macht over zouden kunnen nemen.
Er is veel mogelijk, dat staat vast.


(ps. neurale intelligentie is intelligentie zoals je deze ook bij de mens tegenkomt, een netwerk van zenuwen/cellen (bij robots kunstmatig) die verbindingen aangaan en verbreken als gevolg van reacties die het binnenkrijgt (ervaringen) zodat het zich aan de omgeving aanpast en leert.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2002, 07:30
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
wat is de beweegreden achter alle menselijke acties? - een emotie.

Het verlangen naar macht komt daar ook van. Dus een intelligente robot zal wel inzien dat hij een slaaf is maar verder niks doen omdat het hem niks uitmaakt. Het is ook te betwijfelen of hij wel wat doet... waarom zou hij? - maar aan andere kant... waarom niet?
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
wat is de beweegreden achter alle menselijke acties? - een emotie.

Het verlangen naar macht komt daar ook van. Dus een intelligente robot zal wel inzien dat hij een slaaf is maar verder niks doen omdat het hem niks uitmaakt. Het is ook te betwijfelen of hij wel wat doet... waarom zou hij? - maar aan andere kant... waarom niet?
Ik heb gerealiseerd dat dit zo is. Zoals ik al zei, mensen zullen altijd de macht over robots blijven houden, tenzij ze voor oorlogsvoering worden ingezet of soortgelijk zaken. Deze robots zouden een beweegreden ingeprent kunnen krijgen, een verlangen en dit verlangen kunnen ontwikkelen. Hierdoor zal de robot eventueel ook diegene die verantwoordelijk is voor de robot als vijand kunnen gaan zien. Het gevolg is dat de robots zich tegen de mens keren.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:14
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Ik schreef:
Ik heb gerealiseerd dat dit zo is. Zoals ik al zei, mensen zullen altijd de macht over robots blijven houden, tenzij ze voor oorlogsvoering worden ingezet of soortgelijk zaken. Deze robots zouden een beweegreden ingeprent kunnen krijgen, een verlangen en dit verlangen kunnen ontwikkelen. Hierdoor zal de robot eventueel ook diegene die verantwoordelijk is voor de robot als vijand kunnen gaan zien. Het gevolg is dat de robots zich tegen de mens keren.
Ik had me ook al gerealiseerd dat dat zo was .

Volgens mij heb ik hier weinig toe te voegen
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Ik had me ook al gerealiseerd dat dat zo was .

Volgens mij heb ik hier weinig toe te voegen


Volgens mij zijn er niet zoveel mensen geinteresseerd hierin, afgaande aan de hoeveelheid reacties. En dat terwijl het toch best wel een impact op ons leven in de toekomst kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 18:36
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Inderdaad. Lijkt me dus tamelijk onnodig om hier erover te praten...

Maar dit + genetica + cybernetica zijn de dingen die me op het moment zéér veel interesseren.


edit: maar ik merk dat jij eerder op het idee 'MSN messenger' kwam
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Inderdaad. Lijkt me dus tamelijk onnodig om hier erover te praten...

Maar dit + genetica + cybernetica zijn de dingen die me op het moment zéér veel interesseren.


edit: maar ik merk dat jij eerder op het idee 'MSN messenger' kwam
Onnodig? Mij lijkt het me best enigzins zinvol.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 09:39
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Dat ze geen emoties hebben hoeft niet te zeggen dat ze niks te zeggen hebben en zich overal bij neerleggen. Eens, ze zullen nooit geweld gebruiken om 'hun zin te krijgen'. Maar ze zullen ons er heus wel op wijzen dat een meester/slaaf-relatie tussen mens en robot hypocriet is.

Ik ben in het algemeen voor afschaffing van machtstructuren.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 16:28
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Waarom zouden ze dat zeggen?


ze hebben gewoon geen beweegredenen
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Waarom zouden ze dat zeggen?

ze hebben gewoon geen beweegredenen
Dat hangt er vanaf van hoe ze zijn geprogrammeerd...nouja, geprogrammeerd, dat zeg ik fout denk ik. Indien ze neurale netwerken of vergelijkend bevatten, wat waarschijnlijk zo zal zijn, dan zullen ze leren. Maar dan zal het ervanafhangen welke dingen ze tegenkomen en hoe hun begin was.

Laatst gewijzigd op 07-10-2002 om 18:15.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 18:59
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Emoties leer je niet. Eerder omgekeerd.

Vanaf je jeugd bestrijd je je emoties (je standaardreacties)... dus je ontwikkeld ze zeker niet.
(note: dat bestrijden is nooit succesvol)
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Emoties leer je niet. Eerder omgekeerd.

Vanaf je jeugd bestrijd je je emoties (je standaardreacties)... dus je ontwikkeld ze zeker niet.
(note: dat bestrijden is nooit succesvol)
Bij robots zou je het ook geen emoties moeten noemen eigenlijk. Daar is het enkele en alleen gebaseerd op hoe ze progrogrammeerd zijn en wat ze geleerd hebben en wat daaruit voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 20:34
emperor crono
Avatar van emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
(...)
Het is ook te betwijfelen of hij wel wat doet... waarom zou hij? - maar aan andere kant... waarom niet?
Daarvoor is hij geprogrammeerd. Gewoon een extreme mate van hersenspoelen die alleen bij computers mogelijk is. Een robot weet niet beter dan dat hij moet opruimen ofzo, dus zal hij ook alleen dat doen.
__________________
Beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 17:35
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
Ik schreef:
. Het gevolg is dat de robots zich tegen de mens keren.
Terminator
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 19:52
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Tox schreef:
Terminator
En 500 andere slechte SF-films
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 19:55
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Waarom zouden ze dat zeggen?


ze hebben gewoon geen beweegredenen
zulk een intelligentie is waardeloos. Een compleet introverte intelligentie is eigenlijk nauwelijks intelligent en zeker niet zelfbewust. Er moet interactie plaatsvinden, onderzoek, waarneming. Leren doe je zelf en van elkaar, dus denk ik dat een kunstmatig intelligente entiteit wel te vinden is voor een discussie.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 20:03
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
en nog iets over terminator-angsten:

Citaat:
stukje van deze site, over de man die algemeen wordt beschouwd als dé autoriteit op het gebied van AI...:

Zijn eens zo woeste haardos mag dan wel plaatsgemaakt hebben voor een beschaafder kapsel, Brooks ideeën zijn nog even tegendraads. De verschillen tussen mens en robot worden steeds kleiner, is zijn boodschap. Robots worden steeds mensachtiger, en mensen worden steeds meer een hybride van lichaam en machine. Niks engs aan, vindt Brooks, we zullen de robots altijd de baas blijven. Wij, robotmensen, zullen de zuivere robots altijd een stapje voor blijven, schrijft hij in zijn laatste boek, Flesh and Machines. We hoeven dus niet bang te zijn dat zij het bewind overnemen zoals in Hollywood-kaskrakers als The matrix en Terminator
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 18:03
Smillo
Smillo is offline
echte inteligentie leert

en iets wat leert wordt slimmer.
wij leven 70 jaar.
en van alles wat wij doen leren wij.
een computer kan nu al meerdere dingen tegelijk.

Stel je nu eens dit voor
er komt een computer die leert
ik sluit hem aan op Google.
binnen 1 week zou hij grotendeels van internet hebben geleerd.
Hij krijgt zoveel informatie.
meer dan wij mensen ooit kunnen verwerken.

Er is helemaal NIEMAND die kan zeggen wat voor effect dat heeft op inteligentie.

Inteligentie is een zelf denkende en anticiperend ding/wezen. dus hij kan veranderen. kan van alles gebeuren maar dat maakt het natuurlijk ook zo interesant.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-10-2002, 21:13
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Een computer heeft geen mening zoals een mens. Het denkt alleen maar objectief. Dus waarom zouden robots de wereld over nemen. Dit zou alleen kunnen gebeuren als dat bij hun geprogrameerd is.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 23:21
Smillo
Smillo is offline
dan krijg ik de vraag van wat is een mening.
is een mening niet een conclusie die jij trekt uit een paar feiten.

een inteligente computer moet conclusies kunnen trekken.
anders zal hij nooit wat leren. dan zou het alleen maar een grote database worden.

dus daar heb je metteen het probleem denk ik.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 18:53
sgoku01
Avatar van sgoku01
sgoku01 is offline
En je moet daarbij ook nog eens heel voorzichtig zijn met wat je in de database zet.
Zet je er bijvoorbeeld in:
Als het regent steek je een paraplu op.
Dan zal de computer concluderen: Hey, het regent, dus ik steek een paraplu op.
Maar de computer staat binnen...

Volgens mij kun je beter ook maar niks over de dood/zelfmoord plegen, want anders zou zo'n computer nog eens (dan wel per ongeluk) concluderen dat hij maar beter zelfmoord kan plegen, omdat hij dan van alle problemen af is...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 21:24
Smillo
Smillo is offline
nog beter.
al vindt ik het nogal ver gezocht jou idee
maar wat dacht je van de conclusie die hij dan trekt.
"Als mensen dood zijn zeggen ze niks."

"mensen die niks moeten zeggen"
maak hem zelf maar af.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.