Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2005, 17:39
Armanda
Avatar van Armanda
Armanda is offline
hoi ik heb een vraagje..
ik twijfel alleen of ik het in het juiste toppic
plaats. zo niet excus..en plz zet het
in de goede


ik ben een student van 21 (bijna 22 jaar)
ophet moment zit ik op een MBO opleiding die nog
2 jaar gaat duren.

Ik graag op mezelf willen wonen..op z'nminst
als ik met deze opleiding klaar ben..

welke dingen moet ik hiervoor weten en regelen?
Ik hoopdat jullie me kunnen helpen..
thuis krijg ik maar geen info los omdat er maar wordt gezegt..
zorg maar dat je een baan hebt..

alvast bedankt
Armanda
__________________
"Victems; aren't we all?"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2005, 17:43
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Armanda schreef op 11-09-2005 @ 18:39 :

thuis krijg ik maar geen info los omdat er maar wordt gezegt..
zorg maar dat je een baan hebt..

alvast bedankt
Armanda
Strenge ouders, want kleine meisjes moeten beschermd worden tegen de grote boze buitenwereld.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:03
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Allereerst zou ik een overzicht maken van je financiele situatie, dat is het belangrijkst. Wat komt er binnen, wat gaat er uit en uiteindelijk: hoeveel kan je besteden aan woonruimte.

Hieronder een aantal kosten waar je rekening mee zou kunnen houden dat ik uit dit topic heb gehaald.

Vaste lasten
kale huur, gas/water/licht, gemeentebelastingen, WA & inboedelverzekering, ziektekostenverzekering, schoolgeld en boeken/materialen voor school

Optioneel
KabelTV, (kabel)internet, telefoon

Bijkomende kosten
Boodschappen, kadootjes,inrichting, uitgaan, kleding etc

Als je dan hebt bepaald hoeveel je besteden kunt aan woonruimte kun je je gaan inschrijven bij woningbouwverenigingen en advertenties daarbij en in kranten gaan zoeken en daarop gaan reageren.

Zodra je dan woonruimte hebt krijg je een contract van je huisbaas/de woningcorporatie en kun je bij de IB-groep studiefinanciering voor uitwonenden gaan aanvragen.
edit: en je ook inschrijven bij de gemeente op het nieuwe adres.
Het is verstandig om een inboedelverzekering af te sluiten zodat je daar een beroep op kunt doen in geval van inbraak of brand (en rookmelders plaatsen is ook verstandig).
Verder zou je overal adreswijzigingen naar toe kunnen sturen zodat je al je post thuis krijgt.

Of heb je nog specifiekere vragen? Er zijn namelijk tig dingetjes om aan te denken.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят

Laatst gewijzigd op 11-09-2005 om 18:06.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:05
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Je kunt je inscghrijven bij de woningbouwverening in de plaats waar jij graag wilt gaan wonen. Kun je denk ik niet vroeg genoeg mee beginnen aangezien de wachtlijsten echt lang kunnen zijn.

Als het moment dan daar is dat je ook echt een huisje krijgt toegewezen moet je denken aan vaste lasten zoals verzekeringen, eten, aankleding van je huisje, telefoon/internet, gas, water en licht etc.

Maar dat is pas aan de orde als je ook echt wat krijgt toegewezen
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:06
Verwijderd
Ik sluit me aan bij wat Neiu zegt.

En als je een woning met eigen voordeur ed huurt, kijk dan ook even na of je recht hebt op huursubsidie/-toeslag.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:31
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Je hebt iig een vast inkomen nodig. Dit hoefte geen 1000 euro te zijn maar inderdaad voldoende om alles te betalen. Verder kan ik het iedereen aanraden die zit te twijfelen.
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 19:36
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Oei, ik heb net alles op een rijtje gezet, en kom dan uit (als ik het goed gedaan heb ) op zo'n 400 euro vaste lasten per maand, zonder de huur. En dan heb ik niet heel ruim gerekent. Vraag me af hoe ik dat ooit moet gaan redden, als ik alleen een uitkering blijf houden. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 21:42
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Bloem schreef op 17-09-2005 @ 20:36 :
Oei, ik heb net alles op een rijtje gezet, en kom dan uit (als ik het goed gedaan heb ) op zo'n 400 euro vaste lasten per maand, zonder de huur. En dan heb ik niet heel ruim gerekent. Vraag me af hoe ik dat ooit moet gaan redden, als ik alleen een uitkering blijf houden. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
dat is heel veel! Hoe kom je daar bij? Of heeft dat te maken met medische kosten? Als dat niet zo is, waar geef je dat allemaal aan uit? Buiten huur en g/w/l heb ik 100 euro aan vaste lasten ongeveer per maand.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 17-09-2005 @ 22:42 :
dat is heel veel! Hoe kom je daar bij? Of heeft dat te maken met medische kosten? Als dat niet zo is, waar geef je dat allemaal aan uit? Buiten huur en g/w/l heb ik 100 euro aan vaste lasten ongeveer per maand.
Is dat niet 400 euro in totaal per maand (dus incl eten, kleding, exl huur etc etc)? Dat is prima te doen?
En als je nog studeert krijg je stufi (of niet maar kun je wel lenen) plus een aanvullend deel, en als je 2x per week werkt kun je ongeveer 350 euro extra verdienen!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 22:23
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ja idd, eten, gas water licht, tv, internet, telefoon, ik heb 1 konijn en wil er graag 1 bij, dus daar ook iets voor. Kleding ed had ik nog niet meegetelt. Ik heb het maar een beetje geschat, maar denk dat ik eerder nog laag zit, dan te hoog. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 08:59
elledc
elledc is offline
Het is inderdaad erg duur om alleen te gaan wonen.
Als je iets huurt moet je een borg betalen ook, die had ik niet dus heb ik moeten lenen. En dan begint het.
Niet enkel de huur / maand maar ook elektriciteit en gas en water.
Ik betaald 500 euro / maand met m'n vriend.
Brandverzekering en aansluiting tv, voor deze twee betaalde ik al 300 euro op jaarbasis.
Of je ouders steunen je en betalen of je moet inderdaad bijna een voltijdse job hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 09:02
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
niet perse een fulltime baan hoor, stel dat je 15-20 uur p/w werkt red je t ook wel. overigens, je hoeft niet altijd borg te betalen (tis wel vrij gebruikelijk).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 21:09
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Als ik internet, telefoonrekening, verzekeringen, gas/water/licht en huur bij elkaar optel, zit ik ook al gauw op 500 euro. En dan heb ik nog niet gegeten en dan ben ik nog niet naar school geweest en heb me nog niet gekleed.

Op jezelf wonen is best duur hoor. Maar als je per maand goed berekent wat je vaste lasten zijn en als je goed in de gaten houdt wat je precies kan uitgeven, dan lukt het best
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 21:57
aap777
aap777 is offline
http://www.uithuis.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op je zelf wonen?
Gerlinee
10 11-10-2016 17:45
Eindexamens 2009 IQ TEST Leer Je Zelf Beter Kennen
MOULAY
2 04-06-2009 23:04
Eten & Drinken IQ TEST Leer Je Zelf Beter Kennen
MOULAY
2 04-06-2009 16:28
Verhalen & Gedichten The Secret (helpt je te bereiken wat je zelf voor onmogelijk houdt)
Jones
2 08-06-2007 21:07
Verhalen & Gedichten Op de bodem van de afgrond beseffen dat je zelf gesprongen hebt
lovetear
13 19-04-2004 20:43
Verhalen & Gedichten Commentaar op je gedichten
Miracle
4 11-09-2003 20:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.