Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2006, 18:03
saturday
saturday is offline
Hallo,
Ik kon alleen maar oude topics vinden over het onderwerp vecht sport/kunst.
Ik denk er al een tijdje overna om een vechtsport te gaan beoefenen. Nu heb ik veel informatie gezocht op internet, maar ik kom er nog steeds niet echt uit wat ik nou echt wil.
Sporten die me leuk lijken zijn:
Tang Soo Do
Aikido
Ninjitsu
Wing Chun
Kung fu
Jeet Kune Do
Penchak Silat
Nu is het zo dat ik in het noorden van het land woon, en dus niet alles binnen 'handbereik' is
Dus nu is mijn vraag: wat is een goede school van het noorden waar ik een vecht sport/kunst kan beoefenen?
Ook ben ik benieuwd naar andere vecht sporten/kunsten. Het liefst wil ik een sport waar je ook wat sierlijke bewegingen etc. maakt, maar toch ook weer effectief. Wat raden jullie me aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2006, 11:58
Eagle_13
Eagle_13 is offline
Als je sierlijke bewegingen met effectiviteit wil combineren kun je ht beste Kung-fu of sommige vormen van Karate gaan doen. Deze sporten hebben veel mooie bewegingen die als ze op de juiste manier en vaak ook op de juiste snelheid worden uitgevoerd zeer effectief zijn.

Pencak Silat is niet zo heel mooi en sierlijk vaak, maar wel zeer effectief. Daar begin ik helemaal niets tegen ondanks mijn jaren Karate die ik zelf achter de rug heb, vandaar dat ik nu zelf ook op zoek ben naar een leuke Pencak vereniging (omgeving eindhoven).

Dus als iemand mij kan helpen, hoor ik het graag.
__________________
Eagles may sore but beavers don't get sucked into jet engines
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 14:38
Azaelia
Avatar van Azaelia
Azaelia is offline
Ik weet geen scholen daar te vinden maar ik ben bang dat die er ook niet erg veel zijn.
Jiu-jitsu is echt heel erg leuk. Is vechtsport maar met groot stuk judo erbij.
Verder is capoeira echt heel erg vet. Is meer sierlijk en moet je behoorlijk lenig voor zijn. Is echt meer braziliaans. En ik geloof dat daarbij niet geraakt echt wordt en dat het meer om de technieken gaat.
__________________
In a world, in which what we want, is only what we want, untill it is ours.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 09:06
Verwijderd
Ga bij jezelf na of je nog voorkeuren hebt.
Werk je liever op de grond, vind je het leuk om te trappen of ga je liever voor stoottechnieken. Als je die keuze hebt gemaakt kan je toch al een gedeelte van het lijstje wegstrepen, misschien komen er dan andere MA bij.

De meeste vechtsporten richten zich maar op een bepaald gebied. Misschien is het ook nog leuk om te kijken naar de mogelijkheden tot wedstrijden. De ene sport is meer geschikt voor wedstrijden dan de ander.

Er geldt een soort regel algemene regel voor effectiviteit: hoe lelijker een techniek, hoe effectiever hij vaak is. Wing Chun en Krav Maga richten zich geloof ik op technieken waarbij je zo snel mogelijk je tegenstander onschadelijk maakt. Een sport als Taekwondo (wat ik beoefen. ) is wel mooi en je kan er veel mee. Maar als je op straat een junkie tegenkomt dan kom je niet met je mooiste sierlijkste trap. Zelfde geldt denk ik voor Capoeira en Pencak Cilat.

Een paar in mijn ogen effectieve vechtsporten: Kickboksing, Muay Thai Kickboksing, Jiu Jitsu, Krav Maga, Wing Chun, Karate. Er zijn er natuurlijk veel meer en er zullen waarschijnlijk mensen zijn die het niet met me eens zijn. Maarja, uiteindelijk wordt elke vechtsport wel effectief als je het maar goed beheerst.

Veel succes met je keuze.

Laatst gewijzigd op 19-11-2006 om 09:13.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 13:05
vampiro
Avatar van vampiro
vampiro is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 19-11-2006 @ 10:06 :


Een paar in mijn ogen effectieve vechtsporten: Kickboksing, Muay Thai Kickboksing, Jiu Jitsu, Krav Maga, Wing Chun, Karate. Er zijn er natuurlijk veel meer en er zullen waarschijnlijk mensen zijn die het niet met me eens zijn. Maarja, uiteindelijk wordt elke vechtsport wel effectief als je het maar goed beheerst.

Veel succes met je keuze.
Valt krav Maga onder een echte vechtsport? Ik heb altijd het idee dat dat voornamelijk een verzameling "trucjes" is om je uit allerhande streetfights te redden.

Verder denk ik persoonlijk dat Kickboxen, Jiu Jitsu en wrestling de beste vechtsporten zijn, zeker een combinatie van deze 3.
__________________
Will Your Smile Be True?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 14:07
Verwijderd
Citaat:
vampiro schreef op 26-11-2006 @ 14:05 :
Valt krav Maga onder een echte vechtsport? Ik heb altijd het idee dat dat voornamelijk een verzameling "trucjes" is om je uit allerhande streetfights te redden.
Ja, het is gemaakt om je tegenstander zo snel mogelijk uit te schakelen. Ik heb eigelijk geen idee wat de definitie is van vechtsport.

De meeste traditionele vechtsporten hebben wel een achtergrond.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 01:15
vampiro
Avatar van vampiro
vampiro is offline
Citaat:
UneXisted schreef op 26-11-2006 @ 15:07 :
Ja, het is gemaakt om je tegenstander zo snel mogelijk uit te schakelen. Ik heb eigelijk geen idee wat de definitie is van vechtsport.

De meeste traditionele vechtsporten hebben wel een achtergrond.
Ja precies...

van krav maga ken ik geen achtergrond. En zover ik weet heeft het ook geen unieke trap of stootcombinaties.

Wat overigens niet wegneemt dat het misschien wel het meest effectief is in een streetfight.

(Als zelfs Bas Rutten dat zegt dan zegt dat toch iets denk ik)
__________________
Will Your Smile Be True?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 13:13
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
het is een sport lijkt me als er ook competities in zijn. De "vechtkunst" Taekwondo (met name de tuls) is bv redelijk anders dan de "vechtsport", tijdens sparren wordt er meestal toch teruggevallen op basis kickbox principes maar wegens de aard wat meer soorten trappen.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 20:42
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
bestel de tao of jeet kune do en ga zelf oefenen met wat vrienden

Ik heb een tijd lang bij een goede leraar getraind (www.junfanjeetkunedo.nl), ben gestopt vanwege trainingstijden. Maar het is eigenlijk heel simpel. Je hebt 2 armen, 2 benen en daar moet je het mee doen. Kies de meest effectieve keuze, drill die vaak genoeg en probeer alles zo simpel mogelijk te houden Jeet kune do is geen systeem maar het heeft wel een soort vaste vorm omdat als je niks drillt je maar wat staat te kutten. En die bewegingen kun je vinden in de tao En verder staat daar ook nog echt alles in.

En ik zou je aanraden om dat te doen en daarnaast nog lessen te gaan volgen bij een andere martial art. Houd je scherp. Kijk wat er in de buurt is en wat de juiste tijden heeft, kijk wat haalbaar is. En kies daaruit wat bij je past
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 15:12
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
UneXisted schreef op 26-11-2006 @ 15:07 :
Ja, het is gemaakt om je tegenstander zo snel mogelijk uit te schakelen. Ik heb eigelijk geen idee wat de definitie is van vechtsport.

De meeste traditionele vechtsporten hebben wel een achtergrond.
Krav Maga is een militaire vechtstijl, voornamelijk ontwikkeld voor agenten van de mossaad en voor bepaalde speciale eenheden van het israelische leger. Een sport kun je het dus niet noemen. Militaire vechtechnieken zijn puur geselecteerd op effectiviteit, wat meestal veel worsteltechnieken betekend (in een echt gevecht zijn traptechnieken nagenoeg nutteloos tegen een getrainde tegenstander). Modern krav maga is vaak toegespitst op vermijding van confrontaties.

Als je een militaire stijl wilt doen zou ik eerder voor systema/sokoli stalina gaan, hoewel daar in het Noorden volgens mij geen lessen in gegeven worden, afgezien van zo nu en dan een weekend.

pencak silat zou ik niemand aanbevelen. Van oorpsrong is het een hele mooie stijl, maar sinds het een budo-sport is geworden is er weinig over van de oorspronkelijke technieken.
__________________
Fuck yeah

Laatst gewijzigd op 07-12-2006 om 15:19.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 18:37
Korsakoff
Avatar van Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
vampiro schreef op 26-11-2006 @ 14:05 :
Valt krav Maga onder een echte vechtsport? Ik heb altijd het idee dat dat voornamelijk een verzameling "trucjes" is om je uit allerhande streetfights te redden.

Verder denk ik persoonlijk dat Kickboxen, Jiu Jitsu en wrestling de beste vechtsporten zijn, zeker een combinatie van deze 3.
Krav Maga is geen vechtsport, het is gewoon zelfverdediging. Het heeft ook geen regels. je mag bijten, krabben, schoppen in de ballen enz.

het is echter wel supper effectief. ik doe het nu zelf al een tijdje en je leert echt ontiegelijk smerige dingen die je bij een vechtsport nooit zou leren. bijvoorbeeld hoe je los kan komen uit bepaalde hoofdklemmen door slagen op de bovenste nekwervel te geven.
__________________
elke dag dronken is ook een regelmatig leven.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 18:45
Boebsie
Boebsie is offline
Als je echt zo effectief mogelijk wil leren vechten zijn de volgende vechtsporten het meest aan te raden: kickboksen, muay thai, braziliaanse jiu jitsu, worstelen en boksen.

Op enkele karatevormen na zoals kyokushin zijn alle andere vechtsporten iets minder effectief, en kost het veel meer training om echt een goeie vechter te worden.

In Nederland is het aan te raden om op kickboksen te gaan. Nederland is by far het beste kickboksland ter wereld, ook muay thai wordt goed gedoceerd in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 01:00
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
mwah, redelijk mee eens. ITF Taekwondo is in wedstrijdvorm ook gewoon semi- tot fullcontact sparren wat toch vaak neerkomt op veel kickbox-achtige taferelen maar dan wat meer trapwerk erbij.

Maar ja, als je een goed potje kan boksen ben je al snel een eind met wat dan ook
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 11:17
koekbakblik
Avatar van koekbakblik
koekbakblik is offline
Bij het uitzoeken van een dergelijke sport is het belangrijk te weten wat je doel is.
Wil je alleen stomweg vechten en competities doen adviseer ik om iets als wedstrijd karate of kickboxen/boxen te doen.
Goeie workout, en je leert wat techniekjes.

Ben je echter meer geintereseert in de oudere complexe technieken kun je beter kijken naar traditionele kungfu, shotokan(okinawa) karate.

Er zijn genoeg goede kungfu scholen te vinden. In Den Haag heb je de school van de kraanvogel. Je hebt in Leiden de Hong ying school, daar geven ze oa Choy Li Fut kungfu.
Ik heb hier laatst een proefles gehad en deze school is erg aan te raden.
In Breda maar ook Leiden heb je Wing Chun.
In Wageningen, Arnhem, Warnsveld en vanaf 13 januari in Heemstede heb je ook kungfu, in de stijlen How Chuen, Lung Chuen, Fu Kuen(vertaalt: aap, draak en tijgerstijl later ook andere invloeden uit de kraanvogel en sprinkhaan).

Karatescholen zijn er te over. Persoonlijk zou mijn smaak uitgaan naar de traditionele vormen. Je hebt in Arnhem een goede docent.
kijk oa op http://www.sportschoolkreijtz.nl/

Let goed op hoe de docent is en of zijn manier van lesgeven bij je past. Je moet nooit een "boxbal" worden van de gevordenen. Een goede docent weet veel te vertellen over zijn of haar stijl en voert ook bewegingen en oefeningen goed en secuur uit.
Als je als doel hebt jezelf te verdedigen zijn stijlen die alle gebieden overbruggen in mijn optiek het nuttigst. Gewrichtklemmen, worpen,grondtechnieken, trappen, drukpunten en stoten vallen mijns inziens daaronder. Van de stijlen die ik heb gezien vallen daaronder choy Li fut en de kungfu lessen in Arnhem/Wageningen.
Let wel:Iedere stijl is goed, ligt eraan wie het doet.


En nu heb ik het alleen nog over voor het grootste gedeelte ongewapende stijlen. (behalve choy li fut, daar krijg je later ook wapens)

Succes met het vinden van een (goede) school.
__________________
"Everything that can go wrong, will go wrong."-Murphy

Laatst gewijzigd op 12-12-2006 om 11:23.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 13:32
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Volgens mij gaan sierlijk en (zeer) effectief nooit samen in een vechtsport. Het sierlijke gaat bijna altijd ten koste van de effectiviteit. Aan de andere kant is bijna elke vechtsport wel redelijk effectief als je het langere tijd doet. In ieder geval zolang je tegenover iemand komt te staan die zelf geen vechtsport doet.

Als je ook effectief wilt zijn tegen andere vechtsporters, kun je denk ik het beste iets als Krav Maga, Systema, Ninjitsu of Koryu Taijitsu (en er zijn er vast nog meer) gaan doen.

Het nadeel van dit soort super effectieve vechtsporten is wel dat er volgens mij geen wedstrijden in zijn. Als je dat wel wilt, zijn boksen, kickboksen en kyokushin karate denk ik de beste opties. Het belangrijkste criterium is hier denk ik dat de sport full-contact is. Verder lijken veel worstelsporten me ook wel.

Al deze sporten vind ik niet echt sierlijk, maar ze zijn wel effectief.

Zelf doe ik taekwondo en dat is denk ik meer sierlijk dan effectief. Er wordt namelijk veel getrapt, er zijn veel regels en het is in principe semi-contact.
__________________
Mommy, that salesman's on TV!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 17:21
Verwijderd
Hoe zit dat nou met mensen die lenzen of een bril dragen? Kunnen die een vechtsport wel vergeten, of is het wel mogelijk?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 18:12
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Ik denk dat je dan bijna elke vechtsport wel kunt doen. Eigenlijk heb je alleen maar een probleem als iemand je op je hoofd slaat of trapt en het daadwerkelijk sparren maar een deel van een vechtsport. Je kunt net zo goed als iemand anders alle technieken leren en perfectioneren.

Sparren met zachte lenzen gaat trouwens in principe ook prima. Die dingen gaan eigenlijk alleen maar uit als iemand je in je oog slaat terwijl je het nog open hebt en dat zou eigenlijk ongeveer nooit moeten gebeuren (bovendien heb je dan ook een probleem als je geen lenzen in had).
Sparren met een bril of harde lenzen kan denk ik alleen op de training als je tegen je tegenstander/trainingspartner zegt dat hij je niet op je hoofd mag raken. Bij een vechtsport als boksen is dat uiteraard wat moeilijk, maar verder zou dat wel moeten lukken.
Verder zou je kunnen overwegen om tijdelijk even je bril af te zetten of je lenzen uit te doen, maar dat hangt natuurlijk ook van je sterkte af. Toen ik nog geen lenzen had, deed ik dat ook vaak en dat ging best wel goed (ik heb -4), aangezien je toch niet echt hele kleine details hoeft te zien (een arm/vuist/voet/etc. is redelijk groot). Op hoger niveau zul je er waarschijnlijk echter wel meer last van hebben, maar daar hoef je je als je net aan een vechtsport begint denk ik niet zoveel rekening mee te houden.
__________________
Mommy, that salesman's on TV!
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 11:23
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
vechtsport is voor iedereen. De meeste vechtsporten zijn stijlen. Maar uiteindelijk is de stijl vechten met jou lichaam. Of je nu 1 of 2 benen hebt, een bril of geen bril maakt niet uit. Je moet concepten gebruiken en kijken wat voor jou werkt
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit [afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld?
JustTalk
324 24-05-2014 14:55
Vrije tijd Wushu; Wing chun, san da/san-shou
Verwijderd
23 01-04-2007 23:28
Vrije tijd (Oosterse) vechtsporten
Diary of Dreams
242 24-05-2006 14:16
Vrije tijd Vechtsport
Upke
101 28-08-2003 19:28
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.