Oud 18-03-2004, 23:37
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
De schrik van mijn leven kreeg ik toen ik, opweg naar de mediatheek, langs het kamertje van mijn decaan liep en dit zag hangen:

"Geen toga voor hbo-doorstromers
Hbo-bachelors die een universitaire master halen, mogen geen togaberoep uitoefenen.
Voor de functies van advocaat, procureur, rechter of officier van justitie moet ook de juridische bachelor van academisch niveau zijn.
Met dat wetsvoorstel geeft staatssecretaris Nijs de beroepsverenigingen van 'togadragers' hun zin. Die hebben geen behoefte aan hbo-doorstromers. Nijs gaat voorbij aan een advies van de Raad van State. Volgens dat hoge rechtscollege mag de wetgever principieel geen onderscheid maken tussen wo-masters met een hbo- of wetenschappelijke bachelor.
Tegenslag dus voor de hogescholen die dit jaar na veel getouwtrek met het ministerie een puur juridische hbo-bachelor mochten beginnen. Afgestudeerden zouden alleen aan de slag kunnen met eenvoudige juridische dossiers of op ondersteunende afdelingen van advocatenkantoren."

In dit geval zou het dus niet eens uitmaken of je een hbo- of wo-master hebt gedaan, aangezien je dan dezelfde bevoegdheden krijgt.
Wat is dan nog de lol van het doen van een wo-master na je hbo-bachelor? Vast alleen de lol. Steeds meer wegen naar een universitaire opleiding lijken worden afgesloten.
Van Havo naar VWO, wordt (al is het toch afhankelijk van de school) vrijwel onmogelijk,
als vervolg van je hbo propedeuse is het al moeilijk de Universiteit binnen te komen, na een verzwaard traject tijdens je hbo-studie een master oop de universiteit halen lijkt dus ook al niets extra's meer toe te voegen en krijg je wel lang genoeg stufi om na je bachelor op het hbo nog opnieuw te beginnen aan een universiteit?

Misschien heb ik me toch nog niet goed genoeg verdiept in dit alles, maar als al dit soort plannen doorgaan, is iedereen dan gedoemd tot het 'niveau' dat iemand op 12-jarige leeftijd begon?

(stieken vraag ik me af of dit (weer) een (leuke) discussie met een bepaald persoon op gaat leveren...)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2004, 23:39
Verwijderd
Valt hier discussie over te voeren? Het is gewoon terecht. Rechtsgeleerdheid is een wetenschap die is voorbehouden aan universitair geschoolden. Snelle reactie he, btw
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:49
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
erg snelle reactie inderdaad.
Hoezo zou hier geen discussie over gevoerd kunnen worden?
Met dat verzwaarde traject op het hbo zijn de mensen al langer bezig en krijgen ze meer en zwaardere vakken (die ze voor een groot deel ook gewoon moeten volgen samen met de 'gewone' studenten aan de universiteit. Op dat moment is er dus even geen verschil tussen die twee 'soorten' studenten)
Wanneer de hbo'ers hun bachelor (verzwaard traject) hebben afgesloten zouden ze hetzelfde niveau hebben als de universitaire studenten met hun bachelor.
Waarom zou dan een hbo'er die een universitaire master gaat doen, niet hetzelfde niveau hebben en dus niet dezelfde beroepen uit mogen voeren als een student die altijd al aan de uni gestudeerd heeft en dezelfde master heeft gedaan?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:50
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
valt notaris ook onder togaberoepen?? serieuze vraag hoor
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:50
PV
PV is offline
Als het "eindniveau" gelijk is, zie ik geen reden om onderscheid te maken. Al ga je via de mavo, mbo, hbo en het wo (als dat nog mogelijk is tegenwoordig).
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:54
Verwijderd
Notaris is natuurlijk geen togaberoep in de letterlijke zin des woords, maar je moet er evengoed een academische opleiding voor hebben.

En waarom ik vind dat er nauwelijks discussie over mogelijk is, is het volgende. Vier jaar HBO plus éen jaar WO staat gewoon niet gelijk aan vier jaar WO. Simple as that.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:57
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
In de meeste gevallen is het dus ook 4,5 jaar of 5 jaar hbo en het is maar 3 jaar wo (als ik alle boekjes mag geloven..)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:59
Verwijderd
beetje onzinnig, komt over alsof ze een elite clubje willen maken. Het komt er inderdaad op neer dat wat je op je 12de doet op de middelbare school bepalend gaat worden voor de rest van je leven. Mensen zoals ik, die door luiheid in de 2de klas naar de havo zijn teruggezet van het vwo en verder de havo fluitend doorlopen zijn dus gewoon de lul, ondanks dat ze het nivo wel hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 00:04
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
en dat is dus precies wat ik bedoel!
gaan ze alle wegen sluiten.

gelukkig is het idee, dat er ooit was, om echt de mogelijkheid na je P hbo naar de uni te vertrekken onmogelijk te maken weer teruggedraaid..
als ik volgend jaar nou eenmaal op het hbo zit, en ze willen dat opeens toch nog gaan doen, dan hoop ik toch net die regeling te kunnen ontlopen...
(die 1 tot 5 % die het wel haalt na z'n hbo P op de uni, daar heb je toch mensen voor nodig, niet waar?)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 00:09
Verwijderd
Het is simpel.

HBO rechten duurt vier jaar. Daarna kun je dus in beginsel in éen jaar je WO master halen, in dit walgelijke nieuwe BaMa-systeem.

WO rechten duurt vier jaar. Dat is éen jaar minder, maar drie jaar WO staat écht niet gelijk aan vier jaar WO. Mijn nichtje 'studeert' ook HBO rechten en dat is echt een volkomen lachertje. De stof die ze daar in een heel jaar behandelen is ongeveer het niveau van WO rechten propaedeuse eerste drie weken, ofzo.

Het werkt gewoon niet, ik het er helemaal mee eens, en ik wil best heel serieus reageren (graag zelfs) maar niet als ik al flink wat bier heb gedronken
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 00:15
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
1e jaars neem ik aan...
en zeker, het aantal uren HBO-Recht is veel en veel minder (in het eerste jaar) dan Rechten.
In Utrecht begint het verzwaarde traject al in het tweede jaar, meteen in het begin, met veel meer uren, beter stof en dus ook gewoon vakken aan de Universiteit.
Daarbij ben je dus ook nog een jaar (tot 2 jaar) langer bezig...
Het is allemaal nog niet helemaal uitgewerkt, dus misschien kunnen we er ook nog niet voldoende over zeggen, maar ik denk echt wel dat dat moet kunnen gaan werken.

Volgens mij zou ik van jou ook niet na mijn hbo P naar de Universiteit mogen, of wel soms?
Wat dan, eerst mijn hele bachelor hbo doen en vervolgens opnieuw beginnen aan de universiteit (en dan ook nog eens zonder stufi?)

Vertel het mij maar...

Als dat stomme frans (en duits) niet verplicht waren op het vwo dan was er voor mij niets aan de hand geweest, maar ja, het is nu niet anders. Ik doe dus havo (niet dat ik er echt veel voor doe, alleen het noodzakelijke, maar toch) en nu zou ik dus geen kant meer op kunnen...?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 00:20
Verwijderd
Ik heb zelf ook HAVO en daarna VWO gedaan. Ik ben de mening toegedaan dat je op de middelbare school zo hoog mogelijk moet komen.

En ik ben overigens niet tegen het doorstromen van HBO-P'ers naar het eerste jaar uni, ik ben alleen tegen het doorstromen van mensen die klaar zijn met HBO naar het masterjaar uni.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 00:23
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
dat doorstromen van havo naar vwo is dus al niet meer mogelijk (niet op mijn school in elk geval)
en dan nog heb ik het hier wel behoorlijk gehad.
heb niet echt het idee dat ik er heel veel mee op zou schieten als ik mijn vwo nog zou halen...
niet meer, eerst (kan het moeilijk vroeger noemen) vond ik dat ik mijn vwo moest halen, om op deze manier zo veel mogelijk studies te kunnen volgen...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 00:24
Verwijderd
Dat het niet mogelijk is is natuurlijk erg klote voor je, dat je 'het wel hebt gehad' vind ik geen argument - als het kan en je wilt het, moet je het doen. Maar zoals ik zei ik heb niet zoveel problemen met HBO-P doorstromers naar de uni, maar des te meer met mensen die denken dat drie/vier jaar HBO gelijk staat aan drie jaar uni. Het zijn gewoon totaal verschillende richtingen die m.i. ook gescheiden dienen te blijven.
]
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 00:27
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
dat ik het wel heb gehad is ook geen argument, eigenlijk.
misschien meer voor mijzelf om te accepteren dat vwo dus niet meer gaat lukken hier. (tenzij dat dure schriftelijke gedoe)

zolang de weg van hbo-P naar uni open blijft lijkt mij een bachelor-master overgang (om het zo even te noemen) ook minder nodig... toch?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 10:40
Verwijderd
Zeker.

Ik ben ook niet helemaal blij het de route via HBO-P omdat naar mijn mening twee jaar VWO absoluut niet gelijk staat aan éen jaar HBO. Als je die twee jaar VWO afmaakt heb je een veel bredere algemene ontwikkeling. Je krijgt vakken als de talen nog twee jaar langer op een diepgaander niveau, terwijl als jij éen jaar HBO doet, je die helemaal niet meer krijgt. Dan hou je je alleen maar bezig met dat beperkte gebiedje waar die opleiding over gaat.

Wat rechtsgeleerdheid betreft geldt sowieso dat je gewoon een VWO-diploma moet hebben. Rechtsgeheerdheid is eigenlijk een taalwetenschap. Het draait om lezen en redeneren. Als het zo eenvoudig was dat je een wetboek uit je kop kon stampen of op elk geval simpelweg een paar regeltjes toepassen dan had men vijftig jaar geleden al een HBO-rechten kunnen maken.

Het gaat erom dat je met VWO een andere manier van lezen, andere manier van denken en redeneren onder de knie krijgt die je op HAVO en HBO niet leert. Bovendien, mijns inziens kun je aan iemands instelling op de middelbare school ook afleiden of hij/zij wel geschikt is voor de universiteit.

Rechtsgeleerdheid lijkt misschien makkelijk omdat je zo weinig colleges hebt en omdat je toch altijd een wetboek bij de hand mag houden, maar dat is dus een verkeerde indruk. Van de 300 eerstejaars waar wij mee begonnen zijn, haakten er in het eerste jaar al meer dan 170 af. Nu, in het vierde (en laatste) jaar, zijn er van die 300 eerstejaars nog geen 80 over. De rest heeft allemaal studievertraging opgelopen of is afgehaakt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 12:05
NN
NN is offline
Om mij ook maar eens eventjes in het gesprek te mengen...

Ik vind het een goede zaak dat bepaalde traditionele juridische beroepen, de toga-beroepen, voorbehouden blijven aan de traditionele juridische opleiding, de (universitaire) rechtenstudie.

Het is helemaal niet zo dat je op je 12e al weet dat je niet meer bv. rechter kan worden. Na HAVO moet je gewoon VWO gaan doen, dan is er niets aan de hand. Wil je geen VWO doen vanwege Frans en Duits, weet dan wel dat een universitaire studie Rechten met veel moeilijke verdragen, teksten, jurisprudentie, etc., ook in deze talen, dan helemaal niet te doen is. Frans en Duits stelt op het VWO in de Tweede Fase niets meer voor, als je zelfs dat niet aan kan, kun je een 'talige' studie als Rechten ook nooit goed doen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 12:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2004 @ 10:40:
Zeker.

Ik ben ook niet helemaal blij het de route via HBO-P omdat naar mijn mening twee jaar VWO absoluut niet gelijk staat aan éen jaar HBO. Als je die twee jaar VWO afmaakt heb je een veel bredere algemene ontwikkeling. Je krijgt vakken als de talen nog twee jaar langer op een diepgaander niveau, terwijl als jij éen jaar HBO doet, je die helemaal niet meer krijgt. Dan hou je je alleen maar bezig met dat beperkte gebiedje waar die opleiding over gaat.
Ik heb eerst de Havo gedaan, toen 5 vakken VWO os en nu ben ik 1e jaars HBO -> het verschil tussen HAVO/VWO was er nauwelijks. Alleen dan doordat het tweede fase en oude stijl was, maar voor veel vakken was de stof exact hetzelfde.
Het verschil HAVO + HBO1 naar WO tegenover VWO6 naar WO is imo wel groot, maar voor mij vooral omdat ik in dit jaar veel meer geleerd heb dan ik ooit op de HAVO of het VWO heb gedaan. Ik denk dus dat iemand die HBO1 goed aflegt best goed naar WO1 kan gaan. Volgens mij vallen HBO-P mensen die in het eerste jaar WO beginnen niet snel af.

Maar goed, 't is zo dat veel mensen met een HBO diploma die vervolgens in gaan stromen in het WO wél vaak afvallen. Ik begrijp het dus wél dat men die route wil afbreken, want die route werkt voor de meerderheid gewoon niet.
Maar de HBO-P -> WO route lijkt me echt niet minder goed dan de VWO -> WO route.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-03-2004, 13:12
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2004 @ 00:09:
is éen jaar minder, maar drie jaar WO staat écht niet gelijk aan vier jaar WO.
haha je had wiskunde-leraar moeten worden met je "3 jaar wo is niet gelijk aan 4 jaar wo"
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 13:59
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Nu ben ik als rechtenstudent natuurlijk niet geheel onpartijdig, maar ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat de traditionele toga-beroepen voorbehouden zijn aan mensen met een universitaire opleiding. Al hetgeen ik als onderbouwing voor deze stelling kan zeggen is eigenlijk al gezegd hier en van herhalingen wordt niemand beter dus verwijs ik naar hetgeen nare man zei en met name naar het gedeelte over rechten als talenstudie.

@TS: Ik lees dat jij niet van havo naar vwo kan overstappen en dat verbaasd mij. Is dat landelijk niet meer mogelijk of heeft jouw school een of andere merkwaardige regeling ingevoerd? Als het laatste het geval is, zou ik ernstig overwegen om een andere school te zoeken waar je wel bij het VWO kan instromen met een Havo diploma.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2004 @ 12:33:
(...) Volgens mij vallen HBO-P mensen die in het eerste jaar WO beginnen niet snel af.
Helaas voor jou wordt die bewering door de feiten tegengesproken. Het percentage afvallers onder de HBO-doorstromers ligt op sommige universiteiten tienmaal zo hoog als onder VWO-leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:14
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2004 @ 14:05:
Helaas voor jou wordt die bewering door de feiten tegengesproken. Het percentage afvallers onder de HBO-doorstromers ligt op sommige universiteiten tienmaal zo hoog als onder VWO-leerlingen.
Ik dacht dus dat ging over de HBO-instromers, maar goed, als dat echt gaat over doorstromers, dan is het wederom niet meer dan logisch dat ze die route afschaffen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:18
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 19-03-2004 @ 13:59:
@TS: Ik lees dat jij niet van havo naar vwo kan overstappen en dat verbaasd mij. Is dat landelijk niet meer mogelijk of heeft jouw school een of andere merkwaardige regeling ingevoerd? Als het laatste het geval is, zou ik ernstig overwegen om een andere school te zoeken waar je wel bij het VWO kan instromen met een Havo diploma.
Ik had hetzelfde probleem, Tweede Fase maakt het nogal moeilijk. Op de Havo moet je dan twee extra talen hebben (naast Engels en Nederlands dus), anders moet je in de vierde instromen, en dat willen veel scholen liever niet. (Omdat je dan 2/3 jaar ouder bent dan de rest, geen idee waarom ze dan niet willen.)

Top-VWO Tweede Fase is ook heel moeilijk te doen, omdat je zoveel vakken moet hebben. Maar dat kan je in principe in 2 jaar nog doen, het ene jaar de ene helft het andere jaar de andere. Dan moet je waarschijnlijk naar het volwassenenonderwijs en als je 17 bent, willen ze je daar ook vaak niet aannemen. Dus dan zit je nog een jaar langer te wachten.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 19-03-2004 @ 13:59:
@TS: Ik lees dat jij niet van havo naar vwo kan overstappen en dat verbaasd mij. Is dat landelijk niet meer mogelijk of heeft jouw school een of andere merkwaardige regeling ingevoerd? Als het laatste het geval is, zou ik ernstig overwegen om een andere school te zoeken waar je wel bij het VWO kan instromen met een Havo diploma.
Bij mij op school mag je na je havo gewoon naar 5vwo toe, dus het is iig geen landelijke regel.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:43
Verwijderd
Tuurlijk kun je gewoon nog van havo naar vwo. Het is alleen in de tweede fase wel een stuk pittiger om over te stappen dan onder het oude regime. Dat neemt echter niet weg dat als je het kunt doen je het ook moet doen. Het fenomeen van de 'strategisch kiezende havist' deed ook pas zijn intrede nadat de tweede fase in werking trad. Dat noem ik gewoon lui. Het feit dat je maar geen vwo gaat doen omdat dat te moeilijk is, of omdat je het wel gehad hebt op school oid. pleit nou niet bepaald voor een toelating op de universiteit, want dan heb je nou niet bepaald de juiste instelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2004, 15:11
Verwijderd
Het gaat toch om het 'eindproduct'?! Niet om de manier waardoor het geworden is wat 't is?

M.a.w.: als een 'hbo'er' niet aan de eindeisen voldoet, heeft hij gewoon geen recht op het masterdiploma!

@balance, leuk dat je fb bent geworden trouwens Succes

Laatst gewijzigd op 19-03-2004 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 15:28
Verwijderd
Juist omdat het om het eindproduct gaat zijn de togaberoepen niet toegankelijk voor mensen die via het HBO zijn gekomen. Mensen die via die route zijn gekomen missen namelijk gewoon de denkwijze en algemene academische vorming en manier van redeneren die nodig is om het beroep van advocaat, rechter of officier uit te oefenen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 15:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2004 @ 15:28:
Juist omdat het om het eindproduct gaat zijn de togaberoepen niet toegankelijk voor mensen die via het HBO zijn gekomen. Mensen die via die route zijn gekomen missen namelijk gewoon de denkwijze en algemene academische vorming en manier van redeneren die nodig is om het beroep van advocaat, rechter of officier uit te oefenen.
Waarom geef je ze dan gewoon geen diploma als ze niet op niveau zijn?! Halen ze 't niet, dan studeren ze nog maar lekker een jaartje verder!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 16:43
watervlo
watervlo is offline
Ii vraag me af wat dat nieuw systeem voor zin heeft als ze toch weer onderscheid gaan maken. Ze hadden het moeten laten zoals het was.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:22
Verwijderd
Citaat:
watervlo schreef op 19-03-2004 @ 16:43:
Ii vraag me af wat dat nieuw systeem voor zin heeft als ze toch weer onderscheid gaan maken. Ze hadden het moeten laten zoals het was.
Dezelfde reden als waarom er altijd op pakken sinaasappelsap 'NU VERNIEUW, NOG BETER' staat: ziekelijke, dwangmatige neiging om altijd maar dingen te verbeteren terwijl dat vaak helemaal niet hoeft. If it ain't broken, don't fix it.

Ik snap best dat het bedrijfsleven dat legertje marketingmanagende windbuilen aan het werk wil houden, maar doe dat dan alsjeblieft alleen op terreinen als pakken sinaasappelsap en blijf met je tengels van het WO af. Het academisch onderwijs is niet iets dat je even wat 'sexier' kunt maken om het zo in het buitenland in de verkoop te gooien.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:35
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 19-03-2004 @ 13:59:
@TS: Ik lees dat jij niet van havo naar vwo kan overstappen en dat verbaasd mij. Is dat landelijk niet meer mogelijk of heeft jouw school een of andere merkwaardige regeling ingevoerd? Als het laatste het geval is, zou ik ernstig overwegen om een andere school te zoeken waar je wel bij het VWO kan instromen met een Havo diploma.
Landelijk gezien is het vele malen lastiger geworden en absoluut niet aan te raden. De weg HBO-P - WO is ook al lastiger gemaakt, maar is nog veel makkelijker dan van Havo naar VWO overstappen. In Twente kan het (voor zover ik mijn decaan mag geloven) in elk geval niet. De middelbare scholen hebben namelijk nog een soort van vrijheid in de manier van het profielen aanbieden, waardoor het in deze regio in elk geval onmogelijk is geworden.

Ik heb zelf het idee dat mijn Nederlands, mijn taalbegrip dusdanig goed is dat ik best een studie Rechten kan gaan doen, ondanks dat ik geen woordjes uit mijn hoofd kan leren!
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:46
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Slechts 1 tot 5 % van de mensen die na hun HBO-P naar de Universiteit vertrekken studeert ook daadwerkelijk aan de Universiteit af!
(ik probeer het toch altijd maar van de positieve kant te bekijken: er zijn toch mensen nodig om die 1 tot 5% vol te maken, waarom zou ik daar niet onder kunnen/mogen vallen?)

Over die strategisch kiezende havisten...
ik hoop niet dat je daarmee op mij doelde.
Ik heb het niet strategisch gekozen.
Ik wou helemaal niet, maar ik mocht van mijn ouders niet bij school nagaan wat er dan precies besloten was in die vergadering, hoeveel stemmen er voor en hoeveel er tegen waren etc. etc. Ik moest maar gewoon naar de Havo, wat er dus toe geleidt heeft dat ik hele dagen op het forum doorbreng, omdat de havo vrij makkelijk is, de meeste stof (behalve werkstukken) gewoon in de les gedaan kunnen worden (tenminste, mij is dat altijd wel gelukt), waardoor ik me maar volledig ben gaan inzetten voor een PJO!
Citaat:
Rechtsgeheerdheid is eigenlijk een taalwetenschap. Het draait om lezen en redeneren.
En dat is nou juist het leuke aan die studie!
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 18:09
Verwijderd
Als jij het aankunt moet je het vooral proberen maar dat neemt niet weg dat mijns inziens er gewoon zeer strenge toelatingseisen voor moeten komen. Wat Nijs aan de ene kant verkwanselt, moeten wij er aan de andere kant weer aanlijmen. Dat is alleen mogelijk door het academisch onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek zoveel mogelijk te vrijwaren van doorstromers, instromers, vrijgestelden en andere elementen die 'er nog even een master achteraan willen doen'. Daar is de universiteit niet voor bedoeld.

Ik ben een voorstander van een 'nee, tenzij'-stelsel bij de toelating van HBO'ers. Dus géen HBO-bachelors de universiteit binnen, alléen in het eerste jaar en alléen na een toelatingsgesprek, een aantal toetsen en misschien nog een brugjaar, om het gemis aan algemene kennis van het VWO te compenseren. In dat brugjaar dient dan voornamelijk academische vorming gegeven te worden. Taalgebruik, manier van denken, lezen en leren.

Mag ik trouwens vragen wát jou precies aantrekt in een studie rechtsgeleerdheid? Wat denk je tegen te komen, wat wil je ermee, waarom denk je dat jij er geschikt voor bent?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 18:13
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 18-03-2004 @ 23:59:
. Mensen zoals ik, die door luiheid in de 2de klas naar de havo zijn teruggezet van het vwo en verder de havo fluitend
je hebt blijkbaar niet de vereiste capaciteiten om het ondanks je luiheid toch te redden.

en je kan natuurlijk na je gehele HBO-opleiding afgerond te hebben alsnog instromen in het reguliere eerste jaar rechten.
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 19-03-2004 @ 18:13:
je hebt blijkbaar niet de vereiste capaciteiten om het ondanks je luiheid toch te redden.
Touché

In plaats van gewoon nog even twee jaar door te bikkelen om toch dat VWO-diploma te halen krijgen we wat gemiemel over eliteclubjes, terwijl de werkelijke fout in deze gewoon bij die personen zelf ligt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 19:50
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 19-03-2004 @ 17:35:

Ik heb zelf het idee dat mijn Nederlands, mijn taalbegrip dusdanig goed is dat ik best een studie Rechten kan gaan doen, ondanks dat ik geen woordjes uit mijn hoofd kan leren!
Nee, maar je moet wel met taal kunnen spelen, interpreteren.

Verder ben ik van mening dat dit klopt. In het oude systeem moest je, als je na het HBO nog naar de universiteit wilde, gewoon het 4-jarige doctoraal doen. Nu hoef je nog 1 masterjaar en dat betekent dat je kennis gewoon kleiner is, omdat je op het HBO minder theorie krijgt en dus een mindere basis hebt.

Btw: nare man, hoe is jouw schoolcarriére dan verlopen? Nu ben ik wel heel nieuwsgierig namelijk...
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-03-2004, 20:05
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 19-03-2004 @ 19:50:
Nee, maar je moet wel met taal kunnen spelen, interpreteren.

Verder ben ik van mening dat dit klopt. In het oude systeem moest je, als je na het HBO nog naar de universiteit wilde, gewoon het 4-jarige doctoraal doen. Nu hoef je nog 1 masterjaar en dat betekent dat je kennis gewoon kleiner is, omdat je op het HBO minder theorie krijgt en dus een mindere basis hebt.

Btw: nare man, hoe is jouw schoolcarriére dan verlopen? Nu ben ik wel heel nieuwsgierig namelijk...
Na je HBO-Bachelor moet je nu vaak minimaal nog 2 jaar voor een Master.

En daarnaast valt me op dat men hier VWO echt als iets heel anders ziet dan de Havo, en dat valt echt heel erg mee. De manier van denken die je aanleert is, wat ik heb meegemaakt, echt niet anders. Zelfs veel stof is exact hetzelfde, alleen wat meer onderwerpen, maar ook niet zo gek veel meer...

Misschien is een soort toelatingsexamen wel een idee voor het WO, die mensen met een HBO bachelor zouden moeten kunnen halen voor ze aan de master beginnen. Halen ze hem niet? Dan hebben ze blijkbaar (nog) niet genoeg kennis en mogen ze niet aan de master beginnen. Ook een toelatingsgesprek lijkt me erg nuttig.
Of misschien moeten HBO instelling een soort plus programma ontwikkelen, waarmee mensen in het eerste jaar een aan het VWO gelijkwaardige diploma kunnen halen in een bepaald gebied en dan dus doorkunnen stromen naar het eerste jaar WO in dat zelfde gebied. (Dus bv. een taal-diploma waarmee je dan Nederlands, Engels, Taalwetenschappen etc kan gaan studeren.)

Maar goed, ik ben geen expert Ik begrijp dus alleen dat HBO's gewoon op het WO érg vaak uitvallen, en dat komt denk ik vooral door de verkeerde manier van denken. De goede manier van denken zouden ze moeten kunnen aanleren via bv. een HBO+ opleiding of iets anders...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 20:12
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2004 @ 20:05:
Na je HBO-Bachelor moet je nu vaak minimaal nog 2 jaar voor een Master.

En daarnaast valt me op dat men hier VWO echt als iets heel anders ziet dan de Havo, en dat valt echt heel erg mee. De manier van denken die je aanleert is, wat ik heb meegemaakt, echt niet anders. Zelfs veel stof is exact hetzelfde, alleen wat meer onderwerpen, maar ook niet zo gek veel meer...

Misschien is een soort toelatingsexamen wel een idee voor het WO, die mensen met een HBO bachelor zouden moeten kunnen halen voor ze aan de master beginnen. Halen ze hem niet? Dan hebben ze blijkbaar (nog) niet genoeg kennis en mogen ze niet aan de master beginnen. Ook een toelatingsgesprek lijkt me erg nuttig.
Of misschien moeten HBO instelling een soort plus programma ontwikkelen, waarmee mensen in het eerste jaar een aan het VWO gelijkwaardige diploma kunnen halen in een bepaald gebied en dan dus doorkunnen stromen naar het eerste jaar WO in dat zelfde gebied. (Dus bv. een taal-diploma waarmee je dan Nederlands, Engels, Taalwetenschappen etc kan gaan studeren.)

Maar goed, ik ben geen expert Ik begrijp dus alleen dat HBO's gewoon op het WO érg vaak uitvallen, en dat komt denk ik vooral door de verkeerde manier van denken. De goede manier van denken zouden ze moeten kunnen aanleren via bv. een HBO+ opleiding of iets anders...
VWO is niet zozeer anders van havo, maar WO en HBO wel. Ik ben zelf overgestapt omdat ik vond dat men op het HBO te weinig kennis aanbood. HBO is veel meer praktijkgericht, WO wetenschappelijk, analyserend. Dit is een geheel andere invalshoek, en de verschillen tussen kennis en invalshoek moeten bijgespijkerd zijn voordat men aan zo'n master kan beginnen of éénzelfde titel mag gebruiken, m.i.

Btw: veel universiteiten stellen al een toelatingstest en -gesprek verplicht voor HBO-instromers.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 20:18
Verwijderd
Ik begrijp wel dat het verschil tussen HBO en WO groot is, maar waarom vallen er dan nog steeds zoveel HBO-P'ers die in het eerste jaar van het WO beginnen af? Dan is er toch nog iets wat er bij moet komen ofzo, veel mensen kunnen het dan niet aan, denk ik. 't Is natuurlijk lullig voor de mensen die het wél kunnen wanneer ze geen enkele kans krijgen. Zo'n test is dus wel erg goed, lijkt me. Misschien moet die dan wat strenger oid, als hij nu nog teveel mensen doorlaat die toch weer afvallen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 20:28
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 19-03-2004 @ 19:50:
Nee, maar je moet wel met taal kunnen spelen, interpreteren.
Ik heb zelf het idee dat mijn Nederlands, mijn taalbegrip dusdanig goed is dat ik best een studie Rechten kan gaan doen,

Ik kan wel alle aspecten gaan noemen die ik denk nodig te hebben (al zal ik er dan vast nog een hoop vergeten), ik probeerde slechts alles in een zin te vangen...

Een vriendin van mij doet VWO6, ik Havo5.
De meeste dingen zijn precies hetzelfde.
We hebben best wel eens boeken van elkaar geleend, omdat iemand zijn eigen boek vergeten was, en dat valt echt niet op hoor.
eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het vwo heel veel meer toe zou voegen aan mijn algemene ontwikkeling...

Op de een of andere manier vind ik dat ik nooit echt uit kan leggen waarom ik deze studie (rechten, rechtsgeleerdheid, als je maar begrijpt wat ik bedoel) graag wil doen.
Ik vind mijn argumenten altijd veel te algemeen toepasbaar.
Het uitzoeken, het zo lezen van een wet dat het voor jouw case (tsja, moest er even een woord voor verzinnen) goed toepasbaar is. Ik kan behoorlijk perfectionistisch zijn, altijd dingen zeker willen weten (dus niet altijd maar alles geloven als iemand iets zegt, al is het een leraar, vaak genoeg hebben die mensen ook ongelijk)
Ik ben ook wel een beetje van de feiten. In een discussie bijvoorbeeld, dan wil ik altijd bij dingen graag cijfers zien.
Ook vaak genoeg dat ik me niet in een discussie meng, omdat ik me eerst ingelezen wil hebben, al kan ik me ook juist mengen in discussies omdat ik er van wil leren.
Misschien zegt dit allemaal meer over mijzelf, dan over het idee of ik wel geschikt zou zijn voor deze studie...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 20:33
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Voor zover ik weet behoor je op de Universiteit een behoorlijk aantal uren meer te besteden aan je studie (3x meer geloof ik, maar ik weet het niet zeker, dat zou ik eens op moeten zoeken), dan op het HBO.
dit wat betreft Rechten natuurlijk.
Ook wordt (als het allemaal klopt wat ze me vertellen) op het HBO vooral praktijkgericht lesgegeven. Meer aan de hand van een case, terwijl je op de Universiteit wat abstracter en algemener bezig bent, waardoor je ook veel beter bent in het toepassen/lezen van wetten die je tijdens je studie nog niet gelezen/toegepast hebt...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 21:52
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 19-03-2004 @ 20:33:
Ook wordt (als het allemaal klopt wat ze me vertellen) op het HBO vooral praktijkgericht lesgegeven. Meer aan de hand van een case, terwijl je op de Universiteit wat abstracter en algemener bezig bent, waardoor je ook veel beter bent in het toepassen/lezen van wetten die je tijdens je studie nog niet gelezen/toegepast hebt...
Nu heb ik totaal geen ervaring met een HBO opleiding dus ik kan moeilijk zeggen of er op het HBO meer dan wel minder praktijkgericht lesgegeven wordt, maar ik merk wel dat op de universiteit getracht wordt om het abstractieniveau zo laag mogelijk te houden. Vragen worden begeleid door een verhaaltje (case, zaak, casus of hoe je het ook wil noemen) om zo het geheel zoveel mogelijk levendig te houden voor de studenten. Je ontkomt natuurlijk niet geheel aan abstractie, het blijft immers wetenschappelijk onderwijs, maar het abstractieniveau ligt (in ieder geval bij rechtsgeleerdheid in Utrecht) lager dan je zou verwachten (en ik had verwacht).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 21:59
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 19-03-2004 @ 20:33:
Voor zover ik weet behoor je op de Universiteit een behoorlijk aantal uren meer te besteden aan je studie (3x meer geloof ik, maar ik weet het niet zeker, dat zou ik eens op moeten zoeken), dan op het HBO.
dit wat betreft Rechten natuurlijk.
Ook wordt (als het allemaal klopt wat ze me vertellen) op het HBO vooral praktijkgericht lesgegeven. Meer aan de hand van een case, terwijl je op de Universiteit wat abstracter en algemener bezig bent, waardoor je ook veel beter bent in het toepassen/lezen van wetten die je tijdens je studie nog niet gelezen/toegepast hebt...
Whaahaha 3x meer...
Je bent ongeveer evenveel tijd kwijt, alleen zit je bij het HBo meer op school, op de uni moet je veel thuis doen.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 22:05
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 19-03-2004 @ 21:59:
Whaahaha 3x meer...
Je bent ongeveer evenveel tijd kwijt, alleen zit je bij het HBo meer op school, op de uni moet je veel thuis doen.
En ook dat is weer aan het veranderen (alsin; ze laten WO'ers nu ook meer naar de uni komen), in principe ben je idd even lang bezig met HBO als met WO. Voltijd = voltijd, zowel bij HBO als bij WO.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 22:17
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2004 @ 22:05:
En ook dat is weer aan het veranderen (alsin; ze laten WO'ers nu ook meer naar de uni komen), in principe ben je idd even lang bezig met HBO als met WO. Voltijd = voltijd, zowel bij HBO als bij WO.
En de academische vrijheden dan?
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 22:31
Verwijderd
Een goed begin is in elk geval stoppen met het walgelijke woord case en dit vervangen door het woord casus.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 23:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2004 @ 22:31:
Een goed begin is in elk geval stoppen met het walgelijke woord case en dit vervangen door het woord casus.
Nogal een stomme opmerking, imo. Als jij casus beter vindt, fijn voor je.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 23:45
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2004 @ 23:34:
Nogal een stomme opmerking, imo. Als jij casus beter vindt, fijn voor je.
Case is een Engels woord en daar heb ik gewoon een aversie tegen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 23:49
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
maar het is nog erger wanneer iemand case uitspreekt alsof het een Nederlands woord is (ja, ik ben al 2 van zulke mensen tegengekomen... )
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 23:50
Verwijderd
Kaasse?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Geen toga voor Hbo'ers.
Vincent Vega
8 28-01-2004 21:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.