Oud 30-01-2003, 17:19
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Opties:

Ruzie

Diwatter


Bij de Psych.


“Wij houden van je.”
“Ik hou niet van jullie.”
“Spring dan. Doe het dan. Durf je het niet? Ben je te laf?”
“Te laf? Ik? Nee. Ik ben de dapperste van jullie allemaal!”
“Nu vergis je je, dat zijn wij.”
Hij stond daar, bovenop de heineken-krat. Een stilzwijgend figuur, niet-wetend of hij het wel of niet wilde doen. Zij wisten het ook niet, dat deden ze nooit. Irritatie van het onwetende: dat was hun taak. Zo was het altijd al geweest: zij en hem, ooit verenigd, sinds het breken uit elkaar.
“Jongens, laten jullie me gewoon met rust, alsjeblieft.”
“Nee. We zullen je nooit in de steek laten. Werkelijk, we houden van je. Liefde... pak me dan!”
Geschrokken van het niets keek hij op. Voor een kort ogenblik was het stil. Stilte, stilte! Hoe lang was het geleden sinds hij de zoete smaak van de geluidsloosheid had geproefd. Snel nam hij zich voor niet te denken...
“In het noorden komt de zon op.”
Shit, hij dacht. Hoewel, hij... Ahum.
‘Jullie hebben gelijk,’ dacht hij toegevend. Als een rode deken die langzaam open werd geslagen kwam de zon langzaam op. Hij keek omhoog, richting God. “Lieve Heer, ik hou van U. Ontvangt U me in Uw Rijk?”
“Ja, zoon, túúrlijk doen we dat. We zullen zelfs de thee met melk en koekjes klaarzetten.”
Diwatter haalde diep adem en zuchtte. Met teleurstelling op zijn gezicht haalde hij een wereldkaart uit zijn rechterbroekzak. Snel vouwde hij hem uit en sprak hij: “Ik had meer van je verwacht.”

Diwatter sprong.

Na een sierlijke landing op het dak van de flat huppelde hij richting de lift, de krat achter zich latend.
Opgewekt fluit hij de dodenmars, wannneer hij richting de stad loopt.
“We zeiden het al; je bent zwak.”
“Houden jullie niet meer van me,” vroeg hij glimlachend.
“Jawel. Als wij dat niet meer doen, doet niemand het. Dan ben je moederziel alleen. En eenzaam.”
“Oh.”
Zichzelf geliefd voelend wandelt Diwatter naar de psycholoog. Het was donderdag, om negen uur zou zijn half uurtje beginnen.
“Je bent laat.”
“Nietus.”
“Wellus.”
“Ik ben een half uur te vroeg. Nee, het is acht uur, dus ik ben een uur te vroeg. Het duurt nog zestig minuten eer de deur open zal gaan. Daarom ga ik lekker zitten.”
“Daarom ga ik lekker zitten. Na, na. Bluh! Jij bent stom!”
Vreugde overspoelde Diwatter toen hij zichzelf liet vallen op de trap.
“Zo, daar lig je dan.”
“Ja, hier lig ik,” antwoordde hij hen. Een golf van woede en blijdschap begon door hem heen te stromen. Langzaam raakte hij in de war.
Een uur bleef hij zo liggen: benen richting de deur, hoofd richting de stoep. Een brede grijns bleef als kauwgom in haar op zijn gezicht plakken. Zelfs de natte sneeuw kon het niet weg laten gaan.
“Ben je gevallen, Diwatter?”
Diwatter dacht na, opende zijn ogen en vertelde de man die boven hem zijn paraplu uit stond te schudden: “Zeven zeeën zweven zalig zonder suiker. Nee, suiker heeft geen ‘z’! Je hebt het fout gedaan! Nee. Ik heb het niet fout gedaan. We werken samen, toch?”
Snel schopte zijn meneer Vuldor hem. “Jullie werken inderdaad samen. Kom nu maar lekker naar binnen, dan zal ik je beter maken.”
De grijns verdween. Gedwee volgde Diwatter zijn psychiater.
“Jawel, ik moet het doen. Het moet, omdat ik niet meer van jullie hou.”
“Diwatter, schiet je op? Ik heb meer patiënten.”
“Ik... ik durf niet zo goed.”
Kordaat pakte de psychiater Diwatter bij zijn rechteroor. “Je komt nu mee, jongeman,” sprak hij standvastig.
Meteen begint Diwatter te huilen...
“Maar Diwatter, je weet toch dat als je kinderen krijgt en je niet meer van je partners houdt, je in relatie-therapie moet? Stil maar, je bent immers goed op weg, kijk. Je praat weer tegen hen. We komen er wel.”
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 30-01-2003 om 22:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2003, 17:44
Verwijderd
Leuk, Scimmia! Slechts een paar aanmerkingen:

* “Nu vergis je jezelf, dat zijn wij.”
Is het niet: nu vergis je je? Jezelf is denk ik dubbelop.
* "Irritatie van het onwetende, dat was hun taak."
Die komma kan je ook vervangen door een dubbele punt.
* “Houden jullie niet meer van me,” vroeg hij glimlachend.
Ik vind een vraagteken beter staan... hoewel ik weet dat jij daar niet dol op bent.
* “Je komt nu mee, jongeman,” sprak hij standvast.
Standvastig.

Leuk verhaal met absurde wendingen. Vooral het einde verwachtte ik niet.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 17:48
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Het vervangen van de komma kan ik gewoonweg niet doen, ik ben te koppig.
Wel bedankt voor de andere wijzigingen, die heb ik meteen aangebracht. Merci.


Nu nog een titel...
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 30-01-2003 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:51
Verwijderd
Zeg, is het nu Ditwatter of Diwatter? Je gebruikt beiden ongeveer evenveel. Kijk er even naar.

Ik geloof dat ik ergens iets gemist heb. Ditwatter moet in therapie, omdat hij niet meer van zijn partners (meervoud) houdt. Is hij getrouwd of heeft hij een harem, die allemaal zwanger zijn?

De loog zegt dat hij weer met ze praat. Zijn ze dan achter hem aangelopen naar de loog toe, of hoe zit dat? Praat hij met partners of met de ongeboren vrucht?

Misschien zie ik iets heel erg lulligs over het hoofd, maar vooralsnog snap ik er niet veel van. Kan je het me uitleggen?

"of niet wil doen" - wilde. Verleden tijd, net als de rest.

Een zon die opkomt in het noorden, in plaats van het oosten? Bedoel je daar iets mee of nam je zomaar een windrichting?

Na je uitleg kan ik misschien meer mening geven.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 21:14
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Zeg, is het nu Ditwatter of Diwatter? Je gebruikt beiden ongeveer evenveel. Kijk er even naar.

Ik geloof dat ik ergens iets gemist heb. Ditwatter moet in therapie, omdat hij niet meer van zijn partners (meervoud) houdt. Is hij getrouwd of heeft hij een harem, die allemaal zwanger zijn?

De loog zegt dat hij weer met ze praat. Zijn ze dan achter hem aangelopen naar de loog toe, of hoe zit dat? Praat hij met partners of met de ongeboren vrucht?

Misschien zie ik iets heel erg lulligs over het hoofd, maar vooralsnog snap ik er niet veel van. Kan je het me uitleggen?

"of niet wil doen" - wilde. Verleden tijd, net als de rest.

Een zon die opkomt in het noorden, in plaats van het oosten? Bedoel je daar iets mee of nam je zomaar een windrichting?

Na je uitleg kan ik misschien meer mening geven.

LUH-3417
Volgens mij praat hij tegen de stemmen in zijn hoofd?
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 22:33
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Zeg, is het nu Ditwatter of Diwatter? Je gebruikt beiden ongeveer evenveel. Kijk er even naar.

Ik geloof dat ik ergens iets gemist heb. Ditwatter moet in therapie, omdat hij niet meer van zijn partners (meervoud) houdt. Is hij getrouwd of heeft hij een harem, die allemaal zwanger zijn?

De loog zegt dat hij weer met ze praat. Zijn ze dan achter hem aangelopen naar de loog toe, of hoe zit dat? Praat hij met partners of met de ongeboren vrucht?

Misschien zie ik iets heel erg lulligs over het hoofd, maar vooralsnog snap ik er niet veel van. Kan je het me uitleggen?

"of niet wil doen" - wilde. Verleden tijd, net als de rest.

Een zon die opkomt in het noorden, in plaats van het oosten? Bedoel je daar iets mee of nam je zomaar een windrichting?

Na je uitleg kan ik misschien meer mening geven.

LUH-3417
Het is Diwatter.
Diwatter heeft MPS, Multiple personality syndrome.
In het begin staat hij op een krat die op het dak van een flat staat, om, zoals de stemmen hem hebben opgedragen, zelfmoord te plegen. De windrichting heb ik gewoon willekeurig gekozen, het leek me weer wat anders dan de standaard richting.
Zo, dit moet wat duidelijker zijn.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 23:10
Verwijderd
Vanwaar dan die laatste zin, die tekst van de loog? Is dat om aan te geven dat die man er eigenlijk ook niets van snapt, of is die zwangerschap van zijn 'partners' de oorzaak van zijn MPS?

LUH-3417 - Ik ben zo blij dat je het MPS noemt, en geen schizofrenie. Je wilt niet weten hoeveel mensen de symptonen van MPS aan schizofrenie toedichten.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 14:08
Majesteit
Majesteit is offline
Luitjes, wat mooi. Ik vond het zo ontzettend vaag, maar na je uitleg is alles opeens heel duidelijk.
Heel goed.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 16:30
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Bedankt voor de reacties.
Die laatste zin is om aan te geven dat de psycholoog een klootzak is, die Diwatter helemaal niet wilt helpen, maar zijn MPS alleen maar erger wilt maken.
Bedoeling was: een persoon neer te zetten die aan MPS leed, er van af wilde komen, maar wanneer hij naar de psych ging, te horen zou krijgen dat 'ie zwanger was van zijn meerdere persoonlijkheden.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 18:54
Verwijderd
Het is wat verstopt, maar het 'je bent op de goede weg, je praat immers met hen', brengt ons ook op de goede weg. Dat klootzakkerige van die loog had ik inderdaad opgemaakt uit het aan de oor naar binnen slepen. Ja, het zit er allemaal wel, maar ik kon het niet ontdekken. Schaam on mij, zoals de Engelsen zeggen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 19:24
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Het feit dat ik dit om vier uur 's ochtends heb geschreven, speelde misschien ook mee. Hoewel ik dan perfect wakker ben, is mijn gekheid dan op z'n best. Die droom over een aan MPS-lijdende ik hielp ook niet.
Dromen is goed, vooral als je hen nog kan herinneren.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 21:11
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Stoer! Ik heb 1 keer een docu over iemand met dit syndroom gezien en je hebt het fantastisch geschreven.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Wie wordt de winnaar van de verhalenwedsrtijd?
Ieke
41 10-11-2003 17:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.