Oud 10-03-2007, 10:17
thunderx
thunderx is offline
Ik ben de laatste tijd hard bezig met het kiezen van een studie en ik kwam deze studie tegen: http://www.ru.nl/rechten/onderwijs/m..._amp_economie/

Wat is jullie mening over deze studie? Het lijkt mij erg intressant, maar ik ben bang dat dit een halve studie is waar je later niks aan hebt. Is het niet beter om recht of economie te doen? Ik hoor graag jullie mening.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2007, 11:22
bingomassacre
bingomassacre is offline
Het is geen halve opleiding:
"Met Recht & Economie kun je in 5 jaar de masteropleiding Nederlands recht en de masteropleiding Economie behalen"

Ik ken een aantal mensen die het doen/deden en het schijnt best zwaar te zijn. Mensen die er uiteindelijk achter komen dat ze rechten niet zo interessant vinden als economie/management haken trouwens vaak af (veel recht,weinig economie in de eerste jaren)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 13:16
thunderx
thunderx is offline
Ik vind zowel rechten als economie interessant, dus dat is geen probleem. Maar ik kan me niet voorstellen dat je in 5 jaar alle stof wordt behandeld waar je normaal 8 jaar over doet, ookal heb je meer studieuren.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 23:26
lisanne_tje
Avatar van lisanne_tje
lisanne_tje is offline
Ik ben eerstejaars student bij economie op de ru en recht en economie is zoals jij het zegt een "halve opleiding". Het wordt ook omschreven als: voltijd recht en deeltijd economie. Veel vakken krijg je niet. Ik geloof dat voor de recht en economie studenten nu al geen cursussen meer zijn voor de rest van het jaar. Het jaar erop krijg je dan weer 2 of 3 cursussen van het 1e jaar en het jaar daarop ga je alweer cursussen van het 2e jaar volgen.

Vaak lopen hoor en werkcolleges door elkaar. Zelfs de tentamenweken lopen door elkaar, want recht heeft periodes van 6 weken en bij economie zijn er periodes van 8 weken. Als er zulke problemen zijn, geeft de faculteit van rechten de schuld aan onze faculteit en andersom ook. Ook is er sinds dit jaar een intensivering bij economie en bij recht ingevoerd, wat het nogal erg druk maakt voor de student. Ik heb de mensen bij bosjes zien afvallen. Maar dat is sowieso bij economie heel erg. Ik geloof dat we met een goede 70 man begonnen en we nu ongeveer nog 45 studenten hebben. Oja, ook belangrijk om te weten: je kan alleen financiële economie of accounting & finance kiezen en internationale economie niet.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 23:58
Verwijderd
Toen ik aan de KUN studeerde heette het Recht en Management, ik weet niet of dit hetzelfde is. In elk geval had zelfs het management (bedrijfseconomische) deel nauwelijks toegevoegde waarde. Je kunt veel beter gewoon rechten studeren en dan later PAO in de relevante economische vakken doen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 09:17
Vehendi
Vehendi is offline
Aan de EUR is er ook het Mr. Drs. programma, dat 6 jaar duurt en waarmee je voltijd recht en economie studeert.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 10:36
Verwijderd
Nee recht & management is niet hetzelfde als recht & economie. Bij recht & economie krijg je vier economische vakken geloof ik in het eerste jaar en bij r&m 2 vakken bedrijfswetenschappen. Bij r&m vallen juist meer mensen af dan bij r&e.

Ik denk dat je er wel iets aan hebt, dat het een aanvulling is voor je als je als jurist bij bedrijf werkt waar je economische kennis wel van pas komt. Andersom weet ik niet, want de nadruk ligt natuurlijk wel op recht.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 13:28
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Dat is voltijd rechten en schakelprogramma en master economie. Je hebt van economie dan maar een klein deel van het bachelor programma, alleen de vakken die echt nodig zijn voor de desbetreffende master. Een hele opleiding economie is het dus niet, je mag ook niet alle masters kiezen volgens mij.

Zoals Vehendi al zegt bied de eur het mr.drs.-programma aan (dat doe ik zelf ook) en dan heb je wel twee 'hele' opleidingen. Je doet er alleen een jaartje langer over, zes ipv vijf jaar als je je vakken volgens het programma volgt.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 16:30
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 11-03-2007 @ 11:36 :
Ik denk dat je er wel iets aan hebt, dat het een aanvulling is voor je als je als jurist bij bedrijf werkt waar je economische kennis wel van pas komt. Andersom weet ik niet, want de nadruk ligt natuurlijk wel op recht.
Nouja, bedrijfsjuristen worden sowieso gezien als het halfdebiele slag dat het niet redde in de advocatuur. Er zijn wel situaties denkbaar waarin je economische kennis heel nuttig kunt maken, bijvoorbeeld als je als advocaat in het jaarrekeningenrecht zit, maar dan heb je zoals ik zei veel meer aan praktijkgericht PAO-onderwijs op dat vakgebied. Niet het feit dat je in je studie toevallig wat theorietjes hebt gehad uit de macro-economie.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 21:13
Demosthenes
Avatar van Demosthenes
Demosthenes is offline
Ik volg op het moment het mr. drs.-Programma in rotterdam. Daar kun je in 6 jaar doen:

de bachelor 'Economie en Bedrijfseconomie' (gewoon economie studie dus, niet te verwarren met BedrijfsKUNDE),

een master die aansluit op je economie bachelor ,

de bachelor 'Nederlands recht'

en een master die aansluit op je bachelor 'Nederlands recht'

Dit kan omdat je per jaar niet 60 punten haalt zoals dat gebruikelijk is, maar 70. Dat is dus 6 jaar lang 10 meer en dat bespaart dus 1 studie jaar (60 punten). Daarnaast vul je de keuze vakken van nederlands recht in met verplichte vakken van economie en vice versa (weer 60 punten). Zo doe je dus 8 jaar (2 x vierjarige studie) in 6 jaar.


Ik ben eerstejaars en het bevalt erg goed. De werkdruk is groter dan wanneer je gewoon 1 studie doet maar het valt goed te combineren als je gemotiveerd bent. Omdat je de 4 jaar economie in normaal tempo volgt (en daarnaast recht) kun je rechten laten vallen zonder studie vertraging op te lopen. Dit geld niet als je economie wilt laten vallen. Verder wordt er gezorgd dat er geen tentamens of colleges tegelijk vallen en het is, voor zover ik het heb ervaren, strak geregeld.

Er geld wel de zogenaamde 7.0 norm, welke inhoud dat je alleen aan het programma kunt deelnemen wanneer je een 7.0 of hoger gemiddeld staat op vwo.

voor verdere info www.eur.nl
__________________
Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat moet dat voor wonderlijk sperma geweest zijn, waarvan ík de snelste ben geweest!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 12:41
Verwijderd
M'n broertje doet ook economie & recht in Rotterdam en voor zover ik weet doe je dan dus idd in feite beide studies tegelijk. Dus zeker niet half.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 15:17
Punt.
Punt. is offline
Hee!

Ik doe nu Recht en Management in Nijmegen. Als ik deze opleiding (5 jaar) afrond, word ik ook mr. drs.

Na 4 jaar heb je je master Nederlands recht en je bachelorCERTIFICAAT Bedrijfswetenschappen. Het 5 jaar doe je de master Bedrijfswetenschappen. Met het bachelorcertificaat kun je doorstromen naar de master, maar alleen aan de universiteit van Nijmegen. Het is dus geen bachelordiploma.

Gr.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 15:19
Punt.
Punt. is offline
Van Recht en Management zijn trouwens al heel veel afgehaakt in het eerste jaar. Het is best te doen, maar het moet je wel liggen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 20:07
thunderx
thunderx is offline
Dus wat jullie betreft kan ik beter in rotterdam gaan studeren? Ik denk dat die 7-norm wel haalbaar moet zijn, sta nu een 7,4. Maar dan heb ik nog een vraagje: moet je heel erg goed zijn in Nederlands om rechten te studeren? Biedt de universiteit cursussen taalvaardigheid aan om je Nederlands te verbeteren? Als ik de eerste jaren toch voor het grootste deel economie krijg, dan zou ik graag mijn taalvaardigheid willen verbeteren, omdat ik niet zo erg goed ben in Nederlands.

Super bedankt voor jullie reacties trouwens.

Laatst gewijzigd op 16-03-2007 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 18:39
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
thunderx schreef op 16-03-2007 @ 21:07 :
Dus wat jullie betreft kan ik beter in rotterdam gaan studeren? Ik denk dat die 7-norm wel haalbaar moet zijn, sta nu een 7,4. Maar dan heb ik nog een vraagje: moet je heel erg goed zijn in Nederlands om rechten te studeren? Biedt de universiteit cursussen taalvaardigheid aan om je Nederlands te verbeteren? Als ik de eerste jaren toch voor het grootste deel economie krijg, dan zou ik graag mijn taalvaardigheid willen verbeteren, omdat ik niet zo erg goed ben in Nederlands.

Super bedankt voor jullie reacties trouwens.
Als je het mr.drs.-programma gaat volgen is het eerste vak dat je krijgt van rechten inleiding tot de rechtswetenschap. Bij dit vak zit een taaltoets, een bepaalde opdracht die je individueel moet schrijven waarbij ze het (juridisch) taalgebruik beoordelen. De uitslag die je krijgt geeft weer op welke punten je taal nog verbeterd kan worden of slecht is, vervolgens wordt je aan de hand hiervan uitgenodigd om een aantal colleges te volgen om je taal te verbeteren op de punten waarvoor dat bij jou nodig kan zijn. Mocht dat nog niet genoeg zijn dan zijn er inderdaad ook nog een aantal cursussen, maar voor zover ik weet krijg je bij die colleges wel behoorlijk veel info/hulp en oefenmateriaal.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 08:07
thunderx
thunderx is offline
Moet je al aan het begin je studie de juridische taal een beetje kunnen beheersen dan?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 23:47
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
thunderx schreef op 18-03-2007 @ 09:07 :
Moet je al aan het begin je studie de juridische taal een beetje kunnen beheersen dan?
Je moet de termen die je hebt geleerd kunnen gebruiken, vandaar dat het ook tussen haakjes staat. Aan die toets is verder niets verbonden, geen cijfer of iets dat van belang is, alleen een advies. Al is die onvoldoende, dan nog ben je vrij in het volgen van de colleges om je taal te verbeteren.. (dat het wel van belang is voor jezelf is wat anders)
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 09:30
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
thunderx schreef op 18-03-2007 @ 09:07 :
Moet je al aan het begin je studie de juridische taal een beetje kunnen beheersen dan?
Ik ben net begonnen met twee vakken, strafrecht en burgerlijk recht. Ik heb geen andere vakken gevolgd, maar het is best te doen. Ik heb in ieder geval niet het idee dat de studenten die de voorgaande vakken wél volgen, deze vakken beter kunnen volgen ofzo. Gewoon een beetje algemene kennis, en bovendien, elk vakgebied heeft zijn eigen terminologie. Best te doen dus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Recht en Economie
Xundiro
1 11-03-2013 13:26
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Studeren Major/minor - Recht & economie/Recht & Bedrijfswetenschappen
Monco
11 11-04-2007 15:37
Studeren Fiscaal Recht & Economie
Tuinkabouter9
0 09-01-2007 16:09
Studeren Twee studies (eco en recht)
Liss
9 22-06-2005 14:41
Algemene schoolzaken Twee studies tegelijk?
Verwijderd
30 30-11-2003 17:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.