Oud 14-12-2011, 15:56
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ik heb een vraag over evenwichten en het beïnvloeden daarvan. Stel je hebt de reactie voor de vorming van ammoniak:

N2 + 3 H2 <--> 2 NH3

met de volgende evenwichtsvoorwaarde:



Als je dan de druk verhoogt, dan nemen dus de concentraties van alle stoffen af. Maar omdat er een factor 3 in de waterstofconcentratie zit, neemt die concentratie sterker toe dan de concentratie van N2 en NH3, dus wordt de noemer groter. Om het gasmengsel weer in evenwicht te krijgen, moet de heengaande reactie (die waarbij NH3 ontstaat) dus sneller verlopen dan de teruggaande reactie, en is die reactie dus in het voordeel bij een drukverhoging.

Klopt dit? En zo ja, als je dan een evenwichtsvoorwaarde hebt waarbij de coëfficiënten bij elke stof even groot zijn (alles 1, of alles 2, etc.) nemen beide reactiesnelheden dan even sterk toe, en is er dan geen een in het voordeel?

En nog iets: Bij een temperatuurverhoging is de endotherme reactie in het voordeel. Hoe weet ik welke reactie endotherm is, de heengaande of teruggaande? Is dat in Binas te vinden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2011, 18:34
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Bij drukverhoging verschuift het evenwicht naar de kant met de minste gasdeeltjes en worden beide reactiesnelheden groter, maar niet in gelijke mate. Het energieverschil bij een evenwichtsreactie heeft betrekking op de reactie naar rechts. Dit energieverschil is te berekenen met tabel 57 van Binas waar je de vormingswarmten van verbindingen kunt vinden. Elementen hebben de vormingswarmte 0.
Verder geldt: energieverschil = som vormingswarmten rechts min som vormingswarmten links.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 16:20
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Vormingswarmten zitten niet meer in de vwo examenstof.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 18:06
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Vormingswarmten zitten niet meer in de vwo examenstof.
Toen ik in 1984 havo-examen scheikunde deed maakten het begrip vormingsenthalpie en de wet van Hess nog deel uit van de havo-stof voor scheikunde. Dat het nu zelfs al niet meer tot de vwo-stof behoort zegt naar mijn idee genoeg over het niveau van het huidige onderwijs.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 18:27
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Toen ik in 1984 havo-examen scheikunde deed maakten het begrip vormingsenthalpie en de wet van Hess nog deel uit van de havo-stof voor scheikunde. Dat het nu zelfs al niet meer tot de vwo-stof behoort zegt naar mijn idee genoeg over het niveau van het huidige onderwijs.
Dat denk ik ook wel eens, er wordt steeds meer stof gewoon weggelaten uit het programma, en niet alleen bij scheikunde.

Maar, ik begrijp eigenlijk je antwoord ook niet helemaal ;S

Citaat:
Bij drukverhoging verschuift het evenwicht naar de kant met de minste gasdeeltjes en worden beide reactiesnelheden groter, maar niet in gelijke mate.
Dus bij evenveel mol gas van de reagerende stoffen worden beide reacties in gelijke mate beïnvloed, ja?

Citaat:
Het energieverschil bij een evenwichtsreactie heeft betrekking op de reactie naar rechts. Dit energieverschil is te berekenen met tabel 57 van Binas waar je de vormingswarmten van verbindingen kunt vinden. Elementen hebben de vormingswarmte 0.
Verder geldt: energieverschil = som vormingswarmten rechts min som vormingswarmten links.
Dit heb ik nog nooit gehoord. Maar hoe hoger de vormingswarmte, hoe hoger de benodigde hoeveelheid energie om de reactie te laten verlopen? En ik heb de tabel hier nu niet, maar begrijp ik goed dat er dus ook negatieve waarden voor de vormingswarmte kunnen zijn, bij exotherme reacties?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 18:48
Verwijderd
wij hebben geleerd dat de reactie waarbij je van minder naar meer deeltjes gaat endotherm is, omdat hierbij veel bindingen verbroken worden en dit kost energie. dan is de andere reactie dus exotherm. dan zou in jouw voorbeeld de reactie naar links dus endotherm zijn.

succes!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 19:04
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
wij hebben geleerd dat de reactie waarbij je van minder naar meer deeltjes gaat endotherm is, omdat hierbij veel bindingen verbroken worden en dit kost energie. dan is de andere reactie dus exotherm. dan zou in jouw voorbeeld de reactie naar links dus endotherm zijn.

succes!
Andersom toch? Als jij eet, breek jij glucose af in allerlei dingen tot je uiteindelijk CO2 overhoudt. Of denk aan brandstof als benzine, dat ook wordt verbrand naar het kleinere CO2 waarbij energie vrijkomt.

Verbinden zijn energierijk. Om die te maken, moet je er energie instoppen. Als je ze verbreekt, krijg je juist energie.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 20:41
Verwijderd
wij hebben geleerd dat het verbreken van atoombindingen energie kost, en dat daarom die reactie endotherm is. en als je glucose afbreekt dan breek je het af naar kleinere moleculen, dus worden er veel atoombindingen verbroken, dus is daar veel energie voor nodig ( endotherm, verbrandingsreactie)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 20:56
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Je breekt glucose af om daar energie uit te halen, dus het lijkt me een nogal onlogisch verhaal.

En als iets verbrandt, dan komt er allerlei energie vrij (als warmte en licht) en is het dus een exotherme reactie. Een vonkje dat nodig is om de reactie te doen starten, maakt 'm niet endotherm.

Edit: tenzij je bijvoorbeeld O2 uit elkaar wil halen, want dat wíl helemaal niet uit elkaar, dan kost het uit elkaar halen weer energie. Of bij H2O. Dus het hangt maar net af van wat je uit elkaar haalt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 21:36
Verwijderd
Ik vrees dat ik je gelijk moet geven
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 13:32
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Dank jullie voor de toevoeging! Ik heb ook naar de vormingswarmten gekeken in tabel 57 van Binas, en het hangt er inderdaad maar net van af. Bij ontledingsreacties, zoals van zouten enzo, zie je wel dat er energie voor nodig is.

Citaat:
Dit heb ik nog nooit gehoord. Maar hoe hoger de vormingswarmte, hoe hoger de benodigde hoeveelheid energie om de reactie te laten verlopen? En ik heb de tabel hier nu niet, maar begrijp ik goed dat er dus ook negatieve waarden voor de vormingswarmte kunnen zijn, bij exotherme reacties?
En onderaan de tabel staat inderdaad dat negatieve waarden duiden op vrijkomende energie, dus bedankt allemaal, ik heb hier geen vragen meer over
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 15:31
Erato
Avatar van Erato
Erato is offline
Citaat:
Toen ik in 1984 havo-examen scheikunde deed maakten het begrip vormingsenthalpie en de wet van Hess nog deel uit van de havo-stof voor scheikunde. Dat het nu zelfs al niet meer tot de vwo-stof behoort zegt naar mijn idee genoeg over het niveau van het huidige onderwijs.
Tja aan de andere kant wordt er bij evenwichtreacties en thermodynamica op het WO voornamelijk gekeken naar de stabiliteit van verbindingen, daaruit kan je ook meer afleiden. Dus kan dat het gewoon als overbodige lesstof wordt gezien?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.