Oud 15-12-2002, 14:18
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
voor scheikunde heb ik een endotherme reactie nodig. Uit de vormingswarmten tabel in binas kwam er niets geschikt uit dus ik wou iets nemen uit de hydratatie en roosterenergien tabel, maar hoe werkt hydratatie en roosterenergien precies??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2002, 14:35
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Om welke reactie gaat het precies als ik vragen mag? Je kunt in ieder geval gebruik maken van de wet van Hess. Volgens deze wet hangt de energieverandering bij een reactie alleen af van de begin- en eindtoestand. Via een aantal tussentoestanden waarvan je de energieverandering wel kent kun je zo de energieverandering van de gegeven reactie bepalen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 15:18
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
nee, wat ik bedoel is dat ik een endotherme reacie nodig heb en daarvoor wil ik rooster en hydratatieenergieen tabel uit binas gebruiken maar k weet niet hoe rooster en hydratatie energie werken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 16:04
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
nee, wat ik bedoel is dat ik een endotherme reacie nodig heb en daarvoor wil ik rooster en hydratatieenergieen tabel uit binas gebruiken maar k weet niet hoe rooster en hydratatie energie werken.
Onder de roosterenergie verstaan we de hoeveelheid energie die nodig is om een bepaalde stof om te zetten in de ionen waaruit deze stof is opgebouwd en de hydratatie-energie is de hoeveelheid energie die nodig is om de ionen in een verondersteld ionengas door watermoleculen omringd te laten worden. Kijk voor verdere informatie maar eens op http://www.digischool.nl/sk/sklok.htm
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 15-12-2002 om 16:15.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 15:37
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
(owjee, weer taalproblemen. ik weet ni wa je wil weten maar ik heb wel verstaan da je een endotherme reactie nodig hebt: )

N2 + O2 => 2*NO

ontbinding van calciumnitraat bij 1000°C
2*Ca(NO3)2 => 2*CaO + 4*NO2 + O2
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 19:07
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
damaetas schreef:
(owjee, weer taalproblemen. ik weet ni wa je wil weten maar ik heb wel verstaan da je een endotherme reactie nodig hebt: )

N2 + O2 => 2*NO

het zijn gassen dus daar kan ik niets mee

ontbinding van calciumnitraat bij 1000°C
2*Ca(NO3)2 => 2*CaO + 4*NO2 + O2

1000 graden C??

ik zal het ff uitleggen.

1) ik moet en coldpack maken dus ik heb een endotherme reactie nodig van niet gasvormige stoffen bij kamertemperatuur en zonder activeringsenergie.

2) hoe gaat positieve (endotherm dus) rooster- en hydratatieenergie in zijn werk?
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 19:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Via de link in mijn vorige reply krijg je toegang tot andere links naar diverse chemiesites, dus mogelijk vind je zo wel wat je zoekt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 22:26
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
2) hoe gaat positieve (endotherm dus) rooster- en hydratatieenergie in zijn werk?
als het over endo en exotherm gaat zal het wel iets met deltaH te maken hebben en ik vermoed dan dat dat hydratatie energie is (bij ons heet dat nl standaardreactie-enthalpieverandering). kzal ff de definitie opzoeken: de standaardenthalpieverandering van een stof is de energieverandering die optreedt wanneer 1 mol ervan gevormd wordt ui de overeenkomstige enkelvoudige stoffen in de referentietoestand.

voor een endotherme reactie wil je die zo POSITIEF mogelijk hebben.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.