Oud 27-11-2003, 16:42
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik dacht dat ik t snapte maar dus niet he. Wat is nu precies een endo en wat een exotherme reactie?

En waarom is:
het koken van water, het smelten van ijs bv endotherm en het bevriezen dan wel weer exotherm. ????
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2003, 16:49
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
eindenlijk een vraag die ik wel snap sorry normaal weet ik nix.

Endotherm wil zeggen dat er warmte in moet. Wil je water koken zal de kou die erinzit eruit moeten en er warmte in moeten komen. Dat geld ook voor smelten, de kou moet er uit en warmte erin.

Exhoterm wil zeggen dat er warmte bij vrij komt. Ga je iets invriezen zal eerst warmte eruit moeten voordat er kou ingaat

ik hoop dat je het een beetje snapt, anders hoor ik het wel!
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:53
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Zoals jij het uitlegt snap ik het wel, maar geldt dat dan voor alle reacties? Dat je het zeg maar op basis van warmte in/kou uit kan begrijpen?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:06
ProPHeT
ProPHeT is offline
Een exotherme reactie levert netto energie op en een endotherme reactie kost netto energie. Met andere woorden, bij een exotherme reactie wek je energie op, terwijl je bij een endotherme reactie eerst energie moet toevoegen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:19
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
naja wel het zelfde princype. Soms is het warmte en kou
soms is het licht en donker. Het makkenlijkste is om het altijd ff terug te denken naar je diepvries
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:22
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Misschien een handig ezelsbruggetje:

Ex = uit (Latijn) dus bij een exotherme reactie komt er warmte uit, bij de reactie komt warmte vrij
Endo = in (Latijn) dus bij een indotherme reactie moet er warmte in, je moet warmte toevoeren om de reactie te laten verlopen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:24
annuthje
annuthje is offline
endotherm: er is voortdurend energie nodig
exotherm: er komt energie vrij
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 18:25
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 27-11-2003 @ 16:53:
Zoals jij het uitlegt snap ik het wel, maar geldt dat dan voor alle reacties? Dat je het zeg maar op basis van warmte in/kou uit kan begrijpen?
let wel op dat er reacties zijn die eerst warmte nodig hebben voordat ze dat opleveren (denk aan het aansteken van een gasbvlam). Hoewel je er eerst wat warmte in moet stoppen zijn ze toch endotherm.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 18:28
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Tampert schreef op 27-11-2003 @ 18:25:
let wel op dat er reacties zijn die eerst warmte nodig hebben voordat ze dat opleveren (denk aan het aansteken van een gasbvlam). Hoewel je er eerst wat warmte in moet stoppen zijn ze toch endotherm.
jep, je moet kijken naar de eerste gebeurtenis, en das hier warmte erin doen dus kou eruit dus endotherm
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 22:50
ProPHeT
ProPHeT is offline
Citaat:
Tampert schreef op 27-11-2003 @ 18:25:
let wel op dat er reacties zijn die eerst warmte nodig hebben voordat ze dat opleveren (denk aan het aansteken van een gasbvlam). Hoewel je er eerst wat warmte in moet stoppen zijn ze toch endotherm.
Exotherm bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:07
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
bij een exotherme reactie komt er warmte vrij, bij een endotherme reactie heb je warmte nodig, dan moet je gaan verwarmen in een bekerglas of oid als voorbeeld.
dat is echt wel best niet zo moeilijk......
__________________
-<[roest rust, arbeid adelt]>-
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 14:48
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
je moet er wel rekening mee hoduen dat het koken van water geen endotherme reactie is maar een endotherm proces (fase overgangen zijn geen reacties)!

Voor elk proces is een beginenergie, een activeringsenergie en een eindenergie. Als er aan het einde minder energie is dat aan het begin, si er dus ergens energie uit gegaan, dus exotherm. Als er aan het beign midner is dan aan eht eind, moet je er alsmaar energie bij stoppen.

De activeringsenergie is nodig om bijvoorbeeld het branden van gas uit te leggen. Het branden van gas is exotherm, er komt dus energie vrij omdat de eind energie lager is dan de beginenergie, maar als de reactie plaats wil vinden meot eerst de activeringsenergie worden bereikt. Gas moet dus eerst een klein beetje energie krijgen, om vervolgens een hele hoop energie vrij te geven. De enrgie die bij de verbranding vrijkomst is dan genoeg om het volgende gas-molecuul te doen verbranden enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:14
blablalou
blablalou is offline
hallo k...e,

kijk eens wat vaker in de WikipediA
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.