Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2014, 08:42
Mo234
De titel zegt het al, wat bedoelen ze met de hoofdactiviteiten van een bedrijf? Ik heb een stageopdracht waarbij ik dit moet invullen. Zelf loop ik stage in een chocoladeatelier (hmm!) waar we zowel chocolade maken en verkopen in dezelfde ruimte. Houd het dan in dat 'produceren en verkopen' de hoofdactiviteiten zijn? Ik neem aan dat dat een beetje kort door de bocht is...

Ook moet ik een organisatieschema tekenen van mijn leerbedrijf, wat moet ik me daarbij voorstellen? Ben helemaal niet economisch aangelegd, ik doe tenslotte voedingsmiddelentechnologie! Help me alsjeblieft!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2014, 09:28
Verwijderd
Ik weet natuurlijk niet wat je school vindt dat het juiste antwoord is. Maar de hoofdactiviteit is wel degelijk productie en verkoop van chocola. Waarom moeilijker maken dan het is?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2014, 19:51
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Primair (hoofd) activiteiten zijn alle processen die direct gerelateerd zijn het operationele werk; het werk dat je echt doet om je product (of dienst) aan de man te brengen. In dit geval denk ik dat inkoop, productie, (opslag?) en verkoop zal zijn. Secundair (neven) activiteiten zijn vaak dingen als personeelszaken, administratie en bij grotere bedrijven een research and development, juridische afdeling, etc.

Een organisatieschema is een schematische, getekende, weergave van hoe alle afdelingen zich verhouden. Het weergeeft de hierargie van een onderneming.

Neem simpel een school:
Directie staat aan het hoofd. Deze geeft leiding aan de brugklas coordinator en coordinator bovenbouw. Die geven weer leiding aan de docenten. Heb je en grote school? Dan geeft de directie leiding aan de locale directeur, en die geeft dan weer leiding aan de locale coordinatoren. Het zou ook zo kunnen zijn dat de coordinatoren weer leiding geven aan iemand die een gebied beheerst (grotere scholen/universiteiten); bijvoorbeeld aan hoofd rekenen- en wiskunde, die op zijn beurt dus weer leiding geeft aan alle wiskunde docenten.

Het vervelende van deze dingen is; je moet ze tekenen zoals ze zijn in het bedrijf; en dat kan overal wat verschillen. Als je wat tekenvoorbeelden wil kan je even googelen, dan staat het er vol van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.