Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2005, 18:26
witchy_feetju
Avatar van witchy_feetju
witchy_feetju is offline
eymensen! ik wil ff wat vragen...
wat vinden jullie van het gym?
ik moet halverwege dit jaar kiezu wat ik wil doen en ik weet t egt niejt...
dus tja, daz moeilijk... kunnen jullie me PLEASE je mening geven over deze richting?
dank...
(k)feetju(k)
__________________
live is like a party... happy but way to short
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2005, 19:23
Verwijderd
Tja...het is wel een lastige vraag aangezien ik mezelf afvraag of ik opnieuw gymnasium was gaan doen als ik had mogen kiezen. Maar goed, de voor- en nadelen van het gym. Een enorm voordeel is natuurlijk dat je door de twee klassieke talen te leren waarschijnlijk minder moeite hebt met andere talen zoals Frans en dat je ook meer woorden uit het Nederlands herkent. Je krijgt daarbij goed grammatica onderwijs omdat dit essentieel is om de talen te beheersen en een beetje extra grammatica zou in mijn ogen niet zo heel veel kwaad kunnen op de tegenwoordige middelbare school. Een ander punt is de algemene ontwikkeling, die je best wel flink op doet. Als laatste zou ik zeggen dat de verhalen leuk zijn om te kennen, lang niet allemaal en dat kan je in principe ook lezen zonder gymnasiale opleiding.

Nadelen...het moet je wel liggen. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste punt. In de 5e vond ik het eigenlijk helemaal niet meer leuk en hoefde het niet meer zo nodig van mij, ik vond de verhalen niet echt boeiend en het eeuwige vertalen en al die tijden leren kwamen me behoorlijk mijn strot uit.

Ik denk dat het bij mij in de bovenbouw fout is gegaan wat betreft interesse, in de onderbouw vond ik het nog wel leuk eigenlijk. Als ik jou was zou ik het gewoon kiezen (als je denkt dat je het aankan) en als het je niet meer leuk vindt laat je het gewoon vallen. Succes met kiezen
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 21:29
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik neem aan dat je je nog aan het begin van je middelbare schoolcarriere bevindt, dus moet je nu voornamelijk kiezen of je de komende twee jaar VWO wilt gaan doen of VWO met grieks en latijn (en wat minder nederlands en engels). Je keuze hangt misschien van een paar dingen af:
- het lijkt je leuk wat meer over de Romeinen en de Grieken en hun taal te weten te komen
- je kunt goed leren (je zult ongetwijfeld gemiddeld een 7,5-8 moeten staan om toegelaten te worden) en wilt wel wat uitdaging hebben
- je vindt talen niet helemaal een ramp
- je trekt je niets aan van andere mensen die je een nerd vinden
- je vindt het geen probleem om een paar uur per week langer op school te zitten dan je collega's op het VWO en dat je iets meer huiswerk hebt.

Je hoeft niet per se een talenknobbel te hebben voor het gymnasium, je hebt erg weinig aan een "taalgevoel". Zowel grieks en latijn zitten juist best wel logisch in elkaar. Er zijn evenveel alfa's als beta's op het gymnasium, dat zegt vast wel genoeg.

Wat ik me van de onderbouw herinner, is dat ik erg veel plezier gehad met latijn en grieks. Ik kan me niet herinneren dat ik zwaar onder mijn rooster en mijn huiswerk gebukt ging en dat ik snakte naar vakanties. Als je naar het gymnasium gaat, zijn er genoeg stopmomenten als je je bedenkt en toch gewoon VWO wilt doen. Je kunt waarschijnlijk in het eerste jaar tot de kerstvakantie nog wel switchen naar het VWO, je kunt ermee stoppen na het 1e jaar. (ik weet niet hoe het op exclusieve gymnasia gaat, ik zat maar op een gewone, algemene school )

Ik zou zeggen, probeer het gewoon, blijkt het helemaal niets voor jou te zijn, dan stop je er gewoon mee en ga je verder op het VWO. Wat heb je te verliezen?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 23:50
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
nadeel:
je leert (minstens) één dode en vrij nutteloze taal

voordeel:
je wordt slimmer ingeschat dan iemand die atheneum doet door mensen die niet doorhebben dat grieks en latijn nergens voor nodig zijn
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 16:26
Morri
Morri is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 27-11-2005 @ 22:29 :
[B]Ik neem aan dat je je nog aan het begin van je middelbare schoolcarriere bevindt, dus moet je nu voornamelijk kiezen of je de komende twee jaar VWO wilt gaan doen of VWO met grieks en latijn (en wat minder nederlands en engels).
- je vindt het geen probleem om een paar uur per week langer op school te zitten dan je collega's op het VWO en dat je iets meer huiswerk hebt.
Volgens mij is dat roostergebeuren op iedere school anders, dat zul je dus even na moeten vragen. Ik kreeg in de tweede en derde namelijk minder Nederlands, Engels, Frans én Duits, maar had dan ook niet meer uur dan atheneum. Oh ja, bij ons krijg je op gymnasium in de tweede minder gym en je krijgt geen handenarbeid.

Dat zou ik dus even navragen. Verder sluit ik me helemaal bij Belgarath aan. Ik kan je het gymnasium absoluut aanraden.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 18:11
Nyawa
Citaat:
Belgarath schreef op 27-11-2005 @ 22:29 :
(je zult ongetwijfeld gemiddeld een 7,5-8 moeten staan om toegelaten te worden)
Bij ons hoefde je in de brugklas maar een 7 te staan om naar het vwo te mogen, en dan was je gewoon vrij in je keuze of je atheneum of gymnasium ging doen. Maar het is inderdaad wel handig als je makkelijk mee kunt komen, want het zijn natuurlijk wel twee extra vakken, dus extra huiswerk en extra proefwerken.

Ik zou het gewoon proberen als het je leuk lijkt. Je kunt altijd nog weer overstappen naar het atheneum als het niet bevalt, andersom niet.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 16:38
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Ik heb gymnasium gedaan en als ik opnieuw moest kiezen zou ik het weer doen.

In tegenstelling tot veel mensen denken, Grieks en Latijn hebben zo hun doelen. Ze leren je namelijk op een andere manier kijken. De talen zijn namelijk zo anders dan de talen die wij kennen, je hebt er per definitie geen taalgevoel voor, al kan dat zich wel ontwikkelen. Het is gewoon ontzettend interessant om te zien hoe de mensen in die perioden leefden en dachten en het beste kun je dat doen door de originele Griekse of Latijnse tekst te begrijpen. Je leert er buiten een bepaald kader kijken, wat je op het Atheneum mijns inziens veel minder hebt en wat zeker zo zijn voordelen heeft voor je latere leven.

En je leert Nederlands , omdat je geen tekst kunt vertalen zonder een fatsoenlijke grammaticale beheersing van ten eerste het Nederlands waar je in schrijft.

Misschien wel handig voor je
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:05
*meizz*
*meizz* is offline
Qua voor en nadelen over het gymnasium ben ik het eens met de mensen boven me
En ik zit nu in de 3e, en tot nu toe vind ik het nog leuk
Maar je kunt het altijd proberen toch?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 16:19
Verwijderd
Eigenlijk maakt het weinig uit. Ik denk dat ik me meer verveeld zou hebben op een atheneum.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 16:35
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Misschien kun je kiezen voor een school waar ze zowel VWO als gymnasium aanbieden. Dat heb ik zelf ook gedaan (uiteindelijk wel een gymnasiumdiploma, eindexamen Latijn) en dan heb je dus altijd overstapmogelijkheden zonder dat je direct van school moet veranderen.

Verder over gymnasium op zich
- ik vond Latijn altijd een heel leuk vak, vrij zwaar, maar de verhalen zijn leuk en vertalen is net puzzelen
- Grieks vond ik niet leuk, maar dat kwam meer door mijn motivatie dan door het vak zelf.
- Je leert echt makkelijker talen als Frans / kunt Spaans al bijna lezen.
- Grotere algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 13:09
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Als ik nu zou mogen kiezen zal ik denk wel gymnasium hebben gedaan. Ik weet niet of ik dat zou kunnen, engels, frans en duits kosten me heel veel moeite en atheneum op zich gaat ook niet supermakkelijk. Maar toch, het lijkt me wel leuk om die talen te kunnen.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 21:25
Sculyblast
Sculyblast is offline
een groot voordeel in de tweede is bovendien:

leraren willen op Atheneum twee vaak snel sos geven zodat leerlingen het meer gaan leren, terwijl ze er van uitgaan dat gymnasiasten al genoeg uren maken met twee extra talen.

leraren controleren op gymnasium minder snel huiswerk omdat ook zei er van uitgaan dat Gymnasiasten braaf zijn, en hell, ik heb een broer die mavo doet dus ik leef buiten het gymnasium ook in cafés en merk dus echt dat gymnasiasten braaf zijn.

je wordt zo goed als nooit ergens van verdacht,
let wel, de eerste 2 jaar kom je met dit soort kleinigheden uit de voeten, maar zodra je de tweede fase ingaat ( deze word in 2008 waarschijnlijk toch afgeschaft) moet je weldegelijk gaan werken, men verwacht namelijk dat je zelfstandig "werkt".

sculy, om maar een paar argumenten uit luiheid te noemen, moet nog anderhalf jaar en dan is hij klaar in Sittard
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 22:18
Prof
Prof is offline
in het algemeen ligt op een categoraal gymnasium het niveau sowieso hoger dus ook nederlands wiskunde etc
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Prof schreef op 13-12-2005 @ 23:18 :
in het algemeen ligt op een categoraal gymnasium het niveau sowieso hoger dus ook nederlands wiskunde etc
Dat valt nog vies tegen. Het is vooral een ander klimaat, geen scootermongolen die 's middags jointjes roken tegen het hek, etc. En je moet het leuk vinden om wat met die talen te doen, een beetje cultuur te absorberen, een keer in de zoveel maanden na te denken wat er eigenlijk met een kunstobject bedoeld wordt, beseffen dat politici toch nooit iets zullen leren.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:02
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Nog een nadeel hoewel niet direct

Als je in de tweede fase zit dus vanaf leerjaar 4 , ruil je een klassieke taal als het ware in voor een ander vak.

Ik heb bijvoorbeeld NT ( is een profiel met een aantal vakken is niet zo belangrijk) met biologie 12 en economie1. Als ik gymnasium had gedaan had ik er latijn bij kunnen doen , maar dat mag niet omdat je dan te veel uren hebt. Ik had dus 1 van die 2 vakken moeten laten vallen, terwijl je aan biologie of economie veel meer aan hebt.

Ook kosten latijn en grieks veel meer tijd dan een ander willekeurig schoolvak. Je zult dus meer tijd aan je huiswerk moeten besteden en/of minder aan de andere vakken.

Als je keuze is atheneum of gymnasium (als er een VWO+ is bij jou dan zou ik dat zeker gaan doen) doe dan atheneum. Is de keuze gymnasium of havo-vwo doe dan gymnasium. Dan kan je altijd na de 2de leerjaar nog atheneum gaan doen.

Waarom geen havo-vwo:
1. Omdat je waarschijnlijk nog nooit huiswerk heb gedaan ( of bijna nooit) , bij havo-vwo is het vrij makkelijk waardoor je er pas vrij laat achter komt. Bij gymnasium leer je lesje iets eerder.
2. Er zitten anderen mensen op havo-vwo dan op gymnasium. Ik denk dat je beter op de plaats voelt op de mensen op het gymnasium dan de mensen op het havo-vwo. De mensen op het gymnasium zullen je niet zo snel voor nerd uitmaken als je hoge cijfers haalt en hebben andere soort gesprekken. ( niet dat ik neerkijk op havo-vwo'ers).

Ik heb zelf ook een jaar gym. gedaan en toen havo-vwo ( wilde geen latijn meer en zeker geen grieks (dyslexie)). Het jaar met havo-vwo was vreselijk. Veels veel lawaai in de klas, je werd redelijk snel een studie gevonden , voetballen in de gang, elkaars jassen onderspugen .
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:05
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Prof schreef op 13-12-2005 @ 23:18 :
in het algemeen ligt op een categoraal gymnasium het niveau sowieso hoger dus ook nederlands wiskunde etc
Je bedoelt een alleenstaand gymnasium?

Ja dat klopt wel een beetje. Althans het eerst jaar, de eisen zijn hoger zeker voor latijn. (als ik het vergeleek met andere mensen op een ander gymnasium waar ook havo-vwo was) Maar ik denk dat in de tweede fase het verschil zo goed als vervalt.

Ik zat toen uiteraard op een alleenstaand gymnasium.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 19-12-2005 @ 22:02 :
Ik heb bijvoorbeeld NT ( is een profiel met een aantal vakken is niet zo belangrijk) met biologie 12 en economie1. Als ik gymnasium had gedaan had ik er latijn bij kunnen doen , maar dat mag niet omdat je dan te veel uren hebt. Ik had dus 1 van die 2 vakken moeten laten vallen, terwijl je aan biologie of economie veel meer aan hebt.
NT met latijn, bio1,2 en eco1 geen optie? Wat een treurige school zeg. Op mijn school is NT met een klassieke taal een twee bijvakken een normaal pakket, en NT met twee klassieke talen en twee bijvakken ook nog zonder bijzondere aanpassingen aan het rooster te doen. 5000 SBU is het bare minimum.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:54
Verwijderd
Is er uberhaupt niveau verschil tussen ath en gym als je niet kijkt naar grieks en latijn maar naar bijvoorbeeld scheikunde of ak?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-12-2005, 21:55
Prof
Prof is offline
Citaat:
Snees schreef op 13-12-2005 @ 23:37 :
Dat valt nog vies tegen. Het is vooral een ander klimaat, geen scootermongolen die 's middags jointjes roken tegen het hek, etc. En je moet het leuk vinden om wat met die talen te doen, een beetje cultuur te absorberen, een keer in de zoveel maanden na te denken wat er eigenlijk met een kunstobject bedoeld wordt, beseffen dat politici toch nooit iets zullen leren.
ik zit nu op mijn 3e middelbare school de eerste was categoraal gymnasium en het niveau lag er echt hoger
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:55
Prof
Prof is offline
Citaat:
Anneka schreef op 19-12-2005 @ 22:54 :
Is er uberhaupt niveau verschil tussen ath en gym als je niet kijkt naar grieks en latijn maar naar bijvoorbeeld scheikunde of ak?
ja
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:58
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Zonder de bovenstaande posts te lezen even mijn bijdrage (dus sorry als dingen al genoemd zijn).
Van een klassieke taal leer je net even wat meer van jezelf te vergen, imo. Het zijn lastige talen (Latijn en oud-Grieks) en imo heel ander soort vakken dan de andere vakken op de middelbare school. Bovendien is oud-Grieks leuk
Daarbij komt vaak een Romereis voor de gymnasiasten+'het staat wel leuk op je diploma'. En je moet toch je vrije deel opvullen, dus waarom geen Grieks(/Latijn)?
Nadelen: deze vakken worden vaak als moeilijk ervaren, dus als je 't niet ziet zitten, dan niet doen, lig je jezelf alleen maar dwars.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:58
Prof
Prof is offline
Citaat:
I love stars schreef op 19-12-2005 @ 22:02 :
Nog een nadeel hoewel niet direct

Als je in de tweede fase zit dus vanaf leerjaar 4 , ruil je een klassieke taal als het ware in voor een ander vak.

Ik heb bijvoorbeeld NT ( is een profiel met een aantal vakken is niet zo belangrijk) met biologie 12 en economie1. Als ik gymnasium had gedaan had ik er latijn bij kunnen doen , maar dat mag niet omdat je dan te veel uren hebt. Ik had dus 1 van die 2 vakken moeten laten vallen, terwijl je aan biologie of economie veel meer aan hebt.


laller ik had 5 keuze vakken
nu 4 omda tik er 1 heb laten vallen
dat is geen nadeel van een gymnasium maar gewoon een niet flexibele school
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 19-12-2005 @ 22:54 :
Is er uberhaupt niveau verschil tussen ath en gym als je niet kijkt naar grieks en latijn maar naar bijvoorbeeld scheikunde of ak?
Gymnasiasten halen gemiddeld twee of drie tiende punt hoger op hun eindexamengemiddelde, dat is alles.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 17:02
Morri
Morri is offline
Citaat:
I love stars schreef op 19-12-2005 @ 22:02 :
Nog een nadeel hoewel niet direct

Als je in de tweede fase zit dus vanaf leerjaar 4 , ruil je een klassieke taal als het ware in voor een ander vak.

Ik heb bijvoorbeeld NT ( is een profiel met een aantal vakken is niet zo belangrijk) met biologie 12 en economie1. Als ik gymnasium had gedaan had ik er latijn bij kunnen doen , maar dat mag niet omdat je dan te veel uren hebt. Ik had dus 1 van die 2 vakken moeten laten vallen, terwijl je aan biologie of economie veel meer aan hebt.

Ook kosten latijn en grieks veel meer tijd dan een ander willekeurig schoolvak. Je zult dus meer tijd aan je huiswerk moeten besteden en/of minder aan de andere vakken.

Als je keuze is atheneum of gymnasium (als er een VWO+ is bij jou dan zou ik dat zeker gaan doen) doe dan atheneum. Is de keuze gymnasium of havo-vwo doe dan gymnasium. Dan kan je altijd na de 2de leerjaar nog atheneum gaan doen.

Waarom geen havo-vwo:
1. Omdat je waarschijnlijk nog nooit huiswerk heb gedaan ( of bijna nooit) , bij havo-vwo is het vrij makkelijk waardoor je er pas vrij laat achter komt. Bij gymnasium leer je lesje iets eerder.
2. Er zitten anderen mensen op havo-vwo dan op gymnasium. Ik denk dat je beter op de plaats voelt op de mensen op het gymnasium dan de mensen op het havo-vwo. De mensen op het gymnasium zullen je niet zo snel voor nerd uitmaken als je hoge cijfers haalt en hebben andere soort gesprekken. ( niet dat ik neerkijk op havo-vwo'ers).

Ik heb zelf ook een jaar gym. gedaan en toen havo-vwo ( wilde geen latijn meer en zeker geen grieks (dyslexie)). Het jaar met havo-vwo was vreselijk. Veels veel lawaai in de klas, je werd redelijk snel een studie gevonden , voetballen in de gang, elkaars jassen onderspugen .
Of Latijn en Grieks moeilijker zijn dan ieder ander vak is natuurlijk heel subjectief. Jij hebt dyslexie, dus voor jou is het misschien moeilijk, maar ik vind wiskunde moeilijker hoor. En dat over die keuze vakken: dat is afhankelijk van je school. Ik mag zo veel keuzevakken kiezen als ik wil, maar kan er slechts 2 of 3 in laten roosteren. Over de klassen heb je trouwens over het algemeen wel gelijk: gymnasiumklassen/leerlingen zijn over het algemeen toch wat serieuzer en 'toleranter' dan anderen. Maar dat is mijn ervaring. Trouwens, ik heb zowel op havo-vwo als op gymnasium last gehad van pesterijen. Rotte appels zitten in iedere kist.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 18:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Snees schreef op 19-12-2005 @ 22:33 :
NT met latijn, bio1,2 en eco1 geen optie? Wat een treurige school zeg. Op mijn school is NT met een klassieke taal een twee bijvakken een normaal pakket, en NT met twee klassieke talen en twee bijvakken ook nog zonder bijzondere aanpassingen aan het rooster te doen. 5000 SBU is het bare minimum.
Bij ons op school is bij atheneum 4200 het minimum en bij gymnasium iets van 4500/4600.

Mensen op onze school vinden dat ik al een uitgebreid pakket heb met mijn 4880 sl.
In principe mag je niet boven de 4800 sl bij onze school. Maar in de meeste gevallen lukt het je wel als je het met de decaan overlegt.

Opzich is NT met latijn bio12 en ec1 een optie maar dan heb je waarschijnlijk 1 van de zwaarste pakketen an de school.( als het al roostertechnisch kan en je er toestemming voor krijgt)
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2005, 18:21
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Prof schreef op 19-12-2005 @ 22:58 :

laller ik had 5 keuze vakken
nu 4 omda tik er 1 heb laten vallen
dat is geen nadeel van een gymnasium maar gewoon een niet flexibele school [/B]
In het algemeen is onze school al flexibel tegen over andere scholen. (als ik andere topics hierover bekijk). Op sommige scholen mag je maar bij NT uit 5 vakken kiezen voor het vrijedeel ( is voorbeeld)


Citaat:
Of Latijn en Grieks moeilijker zijn dan ieder ander vak is natuurlijk heel subjectief. Jij hebt dyslexie, dus voor jou is het misschien moeilijk, maar ik vind wiskunde moeilijker hoor. En dat over die keuze vakken: dat is afhankelijk van je school. Ik mag zo veel keuzevakken kiezen als ik wil, maar kan er slechts 2 of 3 in laten roosteren. Over de klassen heb je trouwens over het algemeen wel gelijk: gymnasiumklassen/leerlingen zijn over het algemeen toch wat serieuzer en 'toleranter' dan anderen. Maar dat is mijn ervaring. Trouwens, ik heb zowel op havo-vwo als op gymnasium last gehad van pesterijen. Rotte appels zitten in iedere kist.
De moeilijkheid van een vak is altijd subjectief. Maar wat wel objectief is dat je bij latijn en grieks meer woorden en gramatica moet leren dan bijvoorbeeld een taal als frans. Ook hoor ik van veel mensen dat het ze veel tijd kost en dat het moeilijk is. Dus het is een feit dat veel mensen ( die ik ken) het moeilijk vinden en veel. De echte moeilijkheidsgraad blijft echter objectief.

En inderdaad rotte appels heb je overal
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 20-12-2005 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 19:12
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik zit nu op het gymnasium en ik vind het nog onwijs gaaf! Ik heb profiel N&G met Latijn (ik heb Grieks laten vallen) . Ik ben opzich helemaal niet slecht in talen, maar Latijn en Griek is niet zo heel erg moeilijk (vind ik). Ik zou het dus gerust weer opnieuw kiezen. Je hebt natuurlijk wel wat meer uren en je moet heel wat uitgelach van VWO'ers aanhoren, maar daar moet je maar niet naar luisteren

Ik zou gewoon kiezen wat jou nu leuk lijkt. Je kan er altijd nog mee stoppen als je er aan begint.

Veel succes met je keuze!
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 20:34
Verwijderd
Overigens is het ook niet zo gek dat een gymnasiumschool (laat ik het zo noemen) hoger scoort. Er gaan kinderen naartoe die sowieso al helemaal voor het vwo gaan en de twijfelgevallen gaan eerder naar een vmbo/havo/vwo of havo/vwo school.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 20:46
schoenzool
schoenzool is offline
Die gasten van het gymnasium zijn echt weird. Klein (of juist heel lang), bril en zien er meestal erg onverzorgt uit. Met andere woorden: nerds! Ik zou echt niet graag in een gymnasium klas willen zitten, iedereen ziet je als een nerd (er zijn uitzonderingen natuurlijk) en vooral als de gymnasium klassen gaan sporten is vaak erg amuserend.

Maarja, dat is slechts de buitenkan.

En diegene die zij dat VWO'ers vaak met jassen gooien etc. Bedoel je brugklas of 4e klas? Zoiets heb ik namelijk nog nooit gezien (misschien bedoel je VMBO? Kinderachtige kutkleuters zijn dat over het algemeen...).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 17:29
Verwijderd
Citaat:
schoenzool schreef op 23-12-2005 @ 21:46 :
Die gasten van het gymnasium zijn echt weird. Klein (of juist heel lang), bril en zien er meestal erg onverzorgt uit. Met andere woorden: nerds! Ik zou echt niet graag in een gymnasium klas willen zitten, iedereen ziet je als een nerd (er zijn uitzonderingen natuurlijk) en vooral als de gymnasium klassen gaan sporten is vaak erg amuserend.
Op mijn school was de gymnasiumklas standaard wat de leraren dan eufemistisch het gezelligst noemen. Persoonlijk had ik een hekel aan gymnastiek, maar op het gymnasium zaten ook genoeg mensen die dat wel leuk vonden. Wat betreft "iedereen ziet je als een nerd": tsja, dat 'iedereen' stupide is, is toch niet jouw probleem? Goede cijfers halen is, in tegendeel tot wat de anti-intellectuele rebels-without-a-cause leerlingen dan ook menen, geen doodzonde.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 20:27
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
schoenzool schreef op 23-12-2005 @ 21:46 :
Die gasten van het gymnasium zijn echt weird. Klein (of juist heel lang), bril en zien er meestal erg onverzorgt uit. Met andere woorden: nerds! Ik zou echt niet graag in een gymnasium klas willen zitten, iedereen ziet je als een nerd (er zijn uitzonderingen natuurlijk) en vooral als de gymnasium klassen gaan sporten is vaak erg amuserend.

Maarja, dat is slechts de buitenkan.

En diegene die zij dat VWO'ers vaak met jassen gooien etc. Bedoel je brugklas of 4e klas? Zoiets heb ik namelijk nog nooit gezien (misschien bedoel je VMBO? Kinderachtige kutkleuters zijn dat over het algemeen...).
http://www.stfu.se

Ontopic: Ik ben blij dat ik het gymnasium heb afgerond. Wel met een beetje druk van mijn ouders maar daar ben ik ze toch dankbaar voor want nu heb ik gewoon dat papiertje. Je zal ongetwijfeld wel door sommige mensen als 'nerd' en 'studiepik' gezien worden, maarja.. jaloezie, het is een veel voorkomend menselijk iets. Het enige wat er dus veranderd is dat je (in het makkelijkste geval) 1 taal extra krijgt. En laten we nou wel wezen.. wat stelt die 2e fase nou eigenlijk voor... in vergelijking met het WO..? Juist; helemaal niks!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 23:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
schoenzool schreef op 23-12-2005 @ 21:46 :
Die gasten van het gymnasium zijn echt weird. Klein (of juist heel lang), bril en zien er meestal erg onverzorgt uit. Met andere woorden: nerds! Ik zou echt niet graag in een gymnasium klas willen zitten
Roep dat vaak genoeg, dat bied troost tegen het feit dat ze de komende 45 jaar je baas zullen zijn.

You fight the power brother!


Maar, serieus.. Wat is de toegevoegde waarde van het gymnasium? Tegenover het atheneum denk ik weinig, het enige dat Latijn en/of Grieks toevoegen is meer werkdruk, maar of het nu zo'n brevet van vermogen is... ik denk het niet, daarvoor zou uberhaupt de werkdruk op het VWO enorm omhoog mogen. Maar ja, dat is niet wenselijk omdat dan te weinig mensen het halen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-12-2005, 00:22
Verwijderd
Zoveel is zo'n gymnasiumpapiertje niet meer waard (of je moet toevallig een heel bijzondere cijferlijst hebben).
Met citaat reageren
Oud 28-12-2005, 14:50
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-12-2005 @ 00:21 :

Maar, serieus.. Wat is de toegevoegde waarde van het gymnasium? Tegenover het atheneum denk ik weinig, het enige dat Latijn en/of Grieks toevoegen is meer werkdruk, maar of het nu zo'n brevet van vermogen is... ik denk het niet, daarvoor zou uberhaupt de werkdruk op het VWO enorm omhoog mogen. Maar ja, dat is niet wenselijk omdat dan te weinig mensen het halen.
Wat het voornamelijk toevoegt is taalinzicht en woordkennis. En natuurlijk een stuk algemene culturele kennis. Maar dat geldt denk ik vooral voor de bovenbouw.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 10:08
divada
divada is offline
Citaat:
schoenzool schreef op 23-12-2005 @ 21:46 :
Die gasten van het gymnasium zijn echt weird. Klein (of juist heel lang), bril en zien er meestal erg onverzorgt uit. Met andere woorden: nerds! Ik zou echt niet graag in een gymnasium klas willen zitten, iedereen ziet je als een nerd (er zijn uitzonderingen natuurlijk) en vooral als de gymnasium klassen gaan sporten is vaak erg amuserend.

Maarja, dat is slechts de buitenkan.

En diegene die zij dat VWO'ers vaak met jassen gooien etc. Bedoel je brugklas of 4e klas? Zoiets heb ik namelijk nog nooit gezien (misschien bedoel je VMBO? Kinderachtige kutkleuters zijn dat over het algemeen...).
HAHAHAHAHa hoe bedoel je iedereen over een kam scheren. Serieus net alsof iedereen op het gymnasium een bril heeft en er onverzorgd uit ziet. Ik heb een jongen met een bril in mijn klas die nu weer contactlenzen heeft. Ze zijn allemaal even groot als andere mensen van de school (en kleine of grote mensen heb je altijd) en ze zien er allemaal harstikke verzorgd uit. Ik wil jouw school wel eens zien dan.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 18:57
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
schoenzool schreef op 23-12-2005 @ 21:46 :

En diegene die zij dat VWO'ers vaak met jassen gooien etc. Bedoel je brugklas of 4e klas? Zoiets heb ik namelijk nog nooit gezien (misschien bedoel je VMBO? Kinderachtige kutkleuters zijn dat over het algemeen...).
Bedoel je daarmee de opmerking van jassen onderspugen etc van mij mee?

Dan had je namelijk kunnen lezen dat het om een havo-vwo 2 de klas ging.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-01-2006, 15:20
Verwijderd
Citaat:
schoenzool schreef op 23-12-2005 @ 21:46 :
Die gasten van het gymnasium zijn echt weird. Klein (of juist heel lang), bril en zien er meestal erg onverzorgt uit. Met andere woorden: nerds! Ik zou echt niet graag in een gymnasium klas willen zitten, iedereen ziet je als een nerd (er zijn uitzonderingen natuurlijk) en vooral als de gymnasium klassen gaan sporten is vaak erg amuserend.

Maarja, dat is slechts de buitenkan.

En diegene die zij dat VWO'ers vaak met jassen gooien etc. Bedoel je brugklas of 4e klas? Zoiets heb ik namelijk nog nooit gezien (misschien bedoel je VMBO? Kinderachtige kutkleuters zijn dat over het algemeen...).
omg rofl lmao stfu

Hoe kan het dan dat in alle gymnasium-klassen bij ons op school de nerds op één hand te tellen zijn? (en ja, dat zijn toch al snel een stuk of 15 klassen)

Momenteel vind ik het gymnasium gewoon leuk. Lekker hoog niveau, veel zelf werken en plannen, en natuurlijk de klassieke talen.
Ik geloof dat je aan Latijn meer hebt dan aan Grieks, omdat je in de tweede fase met Latijn veel aan tekst- en zinsbouw gaat werken. Volgens mijn Latijn docente en een aantal tweede fase-leerlingen die ik zelf gesproken heb is dat enorm goed te merken als je tekstverklaringen voor bijvoorbeeld Nederlands uit moet voeren.
Ook heb je later kans op een grote voorsprong qua kennis en "snapvermogen" (ik kan even niets anders zinnigs bedenken). Een oud-leerlinge van mijn Latijn docente bleek op de universiteit daarom ook een enorme voorsprong te hebben op iets, ik weet niet meer wat precies, in vergelijking met andere studentes.

Echt makkelijk is het voor mij niet, maar dat ligt natuurlijk gewoon volledig aan mijn intelligentie. Paar mensen uit mijn klas, waaronder een vriend van me die hoogbegaafd is, hebben daarom ook totaal geen moeite met Latijn en Grieks. Maar ik vind dat het goed te doen is.

Voor de rest ben ik het wel eens met veel wat hierboven gezegd is.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 19-12-2005 @ 22:54 :
Is er uberhaupt niveau verschil tussen ath en gym als je niet kijkt naar grieks en latijn maar naar bijvoorbeeld scheikunde of ak?
Voor zover ik weet in tempo qua lesstof etc niet. Gymnasium is eigenlijk gewoon atheneum met Latijn en Grieks erbij.

Misschien zoals hierboven gezegd werd, dat gymnasten iets hoger scoren op hun eindexamenlijst, maar daar heb ik nooit iets over gehoord.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 15:40
H+3K
H+3K is offline
Nog meer voordelen:

1. Kleine klassen (als je tenminste op een lyceum zit: dus een school met havo, atheneum en gymnasium)
Tenminste bij ons zijn de klassen niet erg groot. vooral de bovenbouwklassen zijn klein. En gaat de stof over het algemeen sneller en kun je veel leuke dingen doen (zoals film kijken of veel over mythologie hebben)

2. Beter inlevingsvermogen in vreemde culturen: je leert je in te leven in een geheel andere cultuur. Als je begint met teksten lezen, kom je er al mee in aanraking! 'rare jongens die Romeinen'

3. Bij ons op school is er een Rome-reis!! Alleen voor de mensen die Latijn/Grieks hebben!

4. Je leert andere talen gemakkelijker.

5. Veel mythologie kom je ook weer tegen in de Nederlandse literatuur en kunst.

6. Ik vind vooral filosofie leuk: wat ze allemaal hebben bedacht: Bijvoorbeeld: de aarde zou op water drijven en als er een aardbeving was, dan was er een rimpeling in dat water gekomen!!

Ik vind Grieks wel leuker dan Latijn... alleen al de gezichten van mensen als ze zien dat je Grieks leest! 'Kun je dat lezen???' 'Ja, natuurlijk!'
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Sculyblast schreef op 13-12-2005 @ 22:25 :
maar zodra je de tweede fase ingaat ( deze word in 2008 waarschijnlijk toch afgeschaft)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:33
schoolsux
schoolsux is offline
ga ik hier ff de pessimist uithangen joh

ik zie helaas geen voordelen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Een jaar High School America
xeva
39 16-08-2012 12:56
Drugs & Alcohol eindwerk: zouden jullie deze korte enquete willen invullen?
Emeliiiee
29 30-05-2011 22:19
Psychologie geheugen en leerprestaties
best_lover
29 06-08-2007 16:17
Algemene schoolzaken Gymnasium
Supergirl 13
80 02-04-2003 20:28
Algemene schoolzaken hoogbegaafd en school.
Belladonna
61 12-01-2003 21:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Categoriale gymnasia: goed of slecht?
Musliston
50 07-10-2000 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.