Oud 24-07-2009, 18:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De snelheidsboetes zijn wel iets forser, maar men rijdt er gewoon een stuk rustiger en geduldiger. Je zit regelmatig achter vrachtwagens, bussen, auto's met absurd grote caravans en (soms dito) campers - en een verdwaalde Ford Ka met een niet al te sterke 1.2 motor - en dat gaat niet altijd even snel met hellingen. Dan merk je wel dat ze daar veel minder zitten te stressen. Overigens heb je, zeker tot aan de poolcirkel, meer dan genoeg normale wegen in die landen, vergelijkbaar met onze 80- of autowegen Vooral in Zweden is het zo goed dat we in 3 dagen hebben gereden waar we 4 voor hadden ingepland.

Maar even een kort verslagje voor de geïnteresseerden. We hebben bij elkaar 1500 foto's getrokken, dus ik vind het al knap dat ik er een selectie van 30 van heb weten te maken Als het hindert moet iemand er maar even een los topic van maken


Genomen in een camping iets buiten Stockholm, in de ochtend, om even te illustreren hoe zo'n zooitje het iedere ochtend was. In de Picasso zaten mijn ouders en mijn broertjes, de kussens, tassen en het kookgerei, ik en een kameraad reden in de Ka met de tafels, stoelen, twee tenten, de gasflessen en gasstellen en het slaapgerei. We hebben 18 keer de boel opgezet, afgebroken in gepakt. Vanaf de poolgrens waren we nagenoeg de enigen met tenten, de rest was caravans of (vooral) campers.
In Stockholm hebben we nog 50 km zinloos rond gereden omdat we verdwaald waren geraakt op zoek naar een pinautomaat


De Ka op z'n sportiefst... En mogelijk snelst.
Dit is twee dagen later, we stonden toen in Lulea, op een camping dat nog geen 75 jaar geleden een druk haventje en hout/energie-gebied was. Afgezien van een openlucht treinmuseum en de restanten wat bouwsels is er niets meer van te zien. In de buurt zit de oude plaats Gammelstad dat op de UNESCO-lijst staat: een plaatsje met 800 traditionele blokhutten die gebruikt werden bij een jaarlijkse christelijke koters-meeting. Alleen toen wij er waren was er een bonte verzameling Amerikaanse klassiekers wat erg leuk was voor sommigen van ons. Foto's op aanvraag aanwezig


Een stadstreintje in het openluchtmuseum.


Het Samische parlementsgebouw. Hoe het precies werkt weet niemand, maar kennelijk hebben de Samen of Sami (bij ons bekend als Lappen, maar dat is kennelijk wat beledigend daar) nog de illusie van enige macht. In ieder geval over hun eigen tradities en volk.


Fotootje van onze karavaan.


In het noorden van Noorwegen, langs de zee en de fjorden. Dit is twee dagen na Lulea, waar we nog 33 graden en alleen maar zon hadden. De nacht ervoor stonden we in Kautokeino, een belangrijke Samische plaats, waar bleek dat onze (die van mij en m'n kennis) tent niet bestand was tegen eh... wind. Na het bevestigen van 4 improvisatie-scheerlijnen en het tactisch neerzetten van de auto's werd het iets beter.


Op de Noordkaap, het min of meer noordelijkst puntje van Europa's vasteland, 3500 km en een week na vertrek. Het was er heerlijk weer: 2 graden, regen en wind. We waren blij


De weg terug naar de camping op het eiland Magerøya, waar de Nordkapp ook op ligt. We stonden op de noordelijkste camping ter wereld, maar met het weer hebben we besloten om voor éénmaal maar een huisje te huren.


Nog meer Magerøya, op de terugweg naar de camping. Op deze foto is het ongeveer 1 uur 's nachts en de zon heeft toen al op zijn laagst gestaan. 2 weken lang hebben we eigenlijk geen donkere nacht gehad.


Willekeurig plaatje ergens in noordelijk Noordwegen. Zoals te zien is de weg gewoon goed en ruim. Dit was een nieuwe weg, maar de meeste wegen waren wel vergelijkbaar.


De op één na grootste gletsjer in Noorwegen. We hebben er 15 km voor moeten lopen, waarvan ruim de helft meer klimmen dan lopen was.


De poolcirkelgrens in Noorwegen. Uiteraard waren we die in Zweden ook al eens gepasseerd.


Een 2CV die met twee collega-2CVs ook onderweg waren naar de Noordkaap. Onderweg ook nog een groepje Fiat 126jes uit Polen gespot, een man uit Slovenië die onder de noemer Long Way North (Discovery Channel fans snappen hem wel) onderweg was en verrassend veel fietsers.


De 'wielbob' op de Olympisch bobbaan in Lillehammer (dezelfde die Top Gear ook voor één van hun Challenges heeft gebruikt). Voor een acceptabel bedrag kon je daarmee een ritje maken, waarbij de snelheid tot zo'n 100/120 km/h op kan lopen en de G-krachten tot 3 G. Normaal proppen ze er 5 man in, maar wij waren maar met z'n 3en. In 75 seconden waren we beneden en het is extreem gaaf om te doen De piloot van de bob van mijn broertjes was de 2002 Noorse kampioen.
Later op de dag zijn we nog naar het Noorse wegmuseum geweest met o.a. de geschiedenis van de Noorse wegen en dergelijke, en een lange maar interessante presentatie over de evolutie van het tunnelbouwen. Tot slot was er nog het automobielmuseum met een collectie oude bakken, waaronder een NSU-wankelprototype, wat prototypen van Noorse bodem en de Troll. Het merk dat met 5 wagens het dichtst bij een Noors automerk zit. Extra foto's op aanvraag aanwezig


De Peer Gyntweg. Wel een tolweg, maar wel erg gaaf om op te rijden gezien het soort weg en de omgeving. Tot 20 jaar geleden waren alle wegen richting Noordkaap zo. Halverwege wordt je verwacht tol te betalen, zonder apparaat of hokje: je moet gewoon een formulier nemen, je gegevens invullen, een kopie meenemen ter controle (wat lang niet altijd is) en het formulier met de tol in een brievenbus stoppen. Kennelijk werkt het wel


Een briljante pas om te rijden was dit, zeker met een niet zo sterke stadsauto. Sowieso zijn er veel leuke bergwegen om te rijden, zeker als je de hoofdroutes verlaat.


Een andere route iets verderop, vergelijkbaar met de Peer Gyntweg maar iets minder bruut.


De Ka op dezelfde weg. In Noorwegen hebben we heel veel in dit soort mooie gebieden gereden.


Op dezelfde weg liepen soms ook wat schapen...


Vanuit ons perspectief.


En toen hadden we bezoek Achteraf had ik beter het raam weer dicht kunnen doen. We hadden de hele vakantie naar Eddie Izzard zitten luisteren en het eerste wat ons te binnen schoot toen we die foto zagen was het zinnetje "Hello, we're murderers... err, Twix please."


Karavaanfoto, nog steeds op diezelfde weg (geen lange weg, gewoon veel foto's genomen).


Aan het einde van de weg, met iets beter bereikbaar sneeuw. Hierna reed mijn kennis een stukje, en toen hij zag dat mijn vader de Picasso even een laagje sneeuw instuurde deed hij hetzelfde. Alleen de Picasso heeft Traction Control en de Ka niet, dus hij reed de auto iets te ver en toen zaten we even vast


Dit is een kleine (!) zijtak van de Jostedalsbreen, de grootste gletsjer op vasteland van Europa. De hele gletsjer meet op z'n max zo'n 100 bij 15 kilometer, is bijna 500 vierkant km groot en heeft een ijsdikte tot 500 meter.


Nog een uitzicht op een leuk pasje.


Eh, een semi-artistieke foto bij schemer van de Ka. Dit is in de buurt van Dalen - in Noorwegen.


Dit is een paar dagen later bij aankomst bij mijn ouders thuis in Dalen - in Nederland. Vandaar de wens om in Dalen te overnachten. De camping aldaar is in handen van een Nederlander, en het blijkt dat er jaarlijks steeds zo'n 4 bezoekers uit de regio Dalen (Nederland) komen. Origineel waren we niet. In Dalen ( N) staat ook een erg bekend hotel. Op de heenweg zijn we trouwens via de Sondbrug naar Zweden gereden, op de terugweg hebben we vanuit Kristiansand een duffe bootreis naar Denemarkten gepakt. Daarna zijn we nog even naar Legoland geweest.
Aan het eind van de rit hadden we er 8100 km en ruim 115 uur opzitten - in een Ford Ka


En er stond nog een tweelingzusjes/broertje in het dorp.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2009, 19:57
Verwijderd
Leuk fotoverslag

Hoe lang heb je er uiteindelijk over gedaan? En ik moet het vragen, hoe lang heb je gedaan over het poetsen van de auto's toen je weer terug was?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 20:33
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
We zijn op een zaterdagochtend vertrokken, en drie weken later waren we op zaterdagavond weer thuis. Vooral de eerste twee weken hebben we stevig doorgereden, met één rustdag omdat we een dag overhadden. Een andere dag hebben we maar 250 km gereden nog omdat we toen naar de gletsjer gingen en daar opeens een wandeltocht van 15 km aan verbonden zat (er ging een bootje, maar enkelen onder ons wilden niet wachten dus die zijn gaan lopen). De laatste week deden we het kalm aan met zo'n 300 km per dag en andere activiteiten: dagje extra gebleven in Lillehammer, nog een gletsjer, 3 uur in Dalen rondgereden in de hoop een @^$#% eland te spotten, de boottocht beperkt je dag ook en natuurlijk een dagje Legoland. De laatste dag was 'maar' 550 km, en dat door Duitsland, maar Hamburg stond helemaal vast. Toen had mijn vader het idee om binnendoor via een veerpont te gaan. Anderen hadden dat idee ook... heeft ons ruim 2 uur wachttijd gekost.

Maar het kan in een ruime week, touroperaters doen het in 10 dagen inclusief bezichtingen her en der. Maar dan hoef je ook verder niets te regelen en zo.

En hoelang het wassen duurde kan ik niet zeggen Net toen we klaar waren met de buitenkant begon het te regenen. Volgens mij zijn we 2 uur bezig geweest met de Ka (binnen en buiten), en uur wachten tussendoor op de regen. Het stof was er zo af. De vliegjes en het opgespat teer waren het probleem. De Picasso is nog steeds niet schoongemaakt volgens mij
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 08:19
Verwijderd
tof fotoverslag man
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 13:22
Verwijderd
Ach, Belg kan 't altijd nog afsplitsen mocht hij het té offtopic vinden
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 20:53
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
@ Kiet

Gaaf verslag!
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 19:08
Ivo
Ivo is offline
Gaaf reisverslag. Alleen mijn mobiel internet vindt de foto's niet zo leuk.

Een soortgelijke reis ga ik volgend jaar ondernemen met 2 vrienden, een 29 jaar oude Mini Estate en een 35 jaar oude Eriba Puck caravan. Het is voor ons de bedoeling om voor een groot deel over de binnenwegen te rijden. Een Mini is gemaakt voor bochtige bergweggetjes, en de hellingen komen ook wel goed als ik het motortje flink laat werken. 80 km/u in de 2e versnelling (of zelfs 100 km/u als hetecht moet) kan immers ook gewoon. Maakt alleen een beetje herrie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Red onze privacy - zeg nee tegen kilometerheffing
Qimm
125 26-01-2010 19:20
Verkeer & Vervoer Alternatieve brandstoffen
Verwijderd
32 21-01-2010 15:48
Verkeer & Vervoer Oldtimerfans?
drukknoopje
62 31-08-2007 09:56
Verkeer & Vervoer Auto kopen: waar let je op?
Boogie
57 08-03-2007 14:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.