Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2009, 10:07
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
SYDNEY - Nadat twee weken geleden een vijftienjarige surfer door een haai werd aangevallen op Avalon beach, is de onrust op de Australische stranden rondom Sydney toegenomen. Deze zomer doken er namelijk voor het eerst sinds decennia haaien op in de wereldstad.

In korte tijd werden er vijf mensen aangevallen. De Australische media spreken al over ''De zomer van de Haai''.

Dat het niet om een enkele, verdwaalde haai gaat blijkt uit het aantal meldingen dat nog steeds binnenkomt. Afgelopen donderdag werden de stranden in toeristenoord Manly en het nabij gelegen Queenscliff gesloten, toen ook daar dichtbij de kust een vin was gesignaleerd.

Maandagochtend en dinsdagochtend werd er in Freshwater Beach, gelegen tussen Avalon en Manly, opnieuw een haai gespot. De kustwacht verkeert in verhoogde staat van paraatheid en voert frequent surveillances uit per helikopter.

Zalm

Biologen denken dat de roofdieren worden aangetrokken door de aanwezigheid van zalm en andere scholen vis dichtbij de kust. De wateren rond Sydney zijn volgens biologen de afgelopen jaren namelijk beduidend schoner geworden doordat leidingen voor afvalwater dieper de zee in zijn gelegd.
Mogelijk bevinden de scholen vis zich daarom dichterbij de stranden dan normaal, wat ook de plotselinge aanwezigheid van haaien verklaart. Andere mogelijke verklaringen zijn opwarming van het zeewater of toename van de haaienpopulatie.

Overigens maken de meeste surfers zich niet druk. ''Ik kan niet wachten het water weer in te gaan zei een surfer die was aangevallen door een haai. ''Ik maak me geen zorgen over de haaien, ik ben banger voor Portugese Oorlogsschepen'', aldus een 35-jarige surfster.
Dat gewone strandbezoekers daar anders over denken, mag duidelijk zijn; ondanks het warme weer was het strand van Freshwater dinsdag uitgestorven.
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik denk toch niet dat ze nu plotseling besluiten om massaal haaien af te slachten...
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2009, 12:15
ganralph
ganralph is offline
daar down under is alles dat met ecosysteem te maken heeft heilig volgens mij (niet onterecht), dus afknallen zal niet zo maar gebeuren.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 13:30
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline


Citaat:
Andere mogelijke verklaringen zijn opwarming van het zeewater of toename van de haaienpopulatie.
Fijn dat ze er goed over nagedacht hebben!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 15:03
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
Het Portugees oorlogsschip kan tentakels ontwikkelen tot 50 meter lang. Er zijn verschillende exemplaren gevonden met tentakels langer dan 70 meter. Naast het lichaam, dat gemiddeld 9 tot 35 cm groot is, heeft het een gasblaas, dat als "zeil" dienstdoet. Dit zeil, dat in feite een poliep is, kan met lucht gevuld worden als het oorlogsschip aan de oppervlakte moet blijven, en kan bij gevaar leeglopen waardoor het oorlogsschip onderduikt. Ook kan dit zeil in een bepaalde hoek gedraaid worden, zodat de kolonie kan "bepalen" waar ze naartoe "wil". Zelfs tegen de wind in laveren is mogelijk.
(wiki)

Gekke jongens, die 'gewone strandbezoekers'
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 18:40
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
/care
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.