Oud 06-03-2019, 21:56
DaniëlH
DaniëlH is offline
Hallo,

Ik ben Daniël 17 jaartjes jong, maar zit met een probleem.

Ik heb een lange schoolloopbaan. Ik heb een vmbo BB(cumlaude), vmbo KB(cumlaude) en ben op dit moment bezig met mijn mavo diploma. Dat ik zo 'laag' begonnen ben had op dat moment met verschillende factoren te maken ik was altijd graag buiten(school boeide me niet) en de privè omstandigheden waren ook niet ideaal. Ik ben eigenlijk een laatbloeier.

Ik was er eigenlijk best wel van overtuigd om havo te gaan doen(ik wil graag hbo doen) op een speciaal sprint college voor (jong)volwassenen. Maar begin toch te twijfelen om een mbo 4 opleiding te gaan doen, omdat sommige mensen zeggen dat je meer aan een mbo 4 hebt op het hbo dan een Havo diploma. Andere vertellen weer het tegenovergestelde, lastig dus. Ik wil ook niet tot 25/26 op school blijven. Ik zit te twijfelen tussen de opleidingen:

- Technicus Engineering (werktuigbouwkunde)
- Technicus Mechanica (vliegtuigbouwkunde)
- Havo sprintcollege (jong)volwassenen

Mijn cijfers op de mavo zijn gemiddeld met alles een 7,6.

Mijn vraag is dus... Wat is jullie ervaring met het mbo en havo, en welke keuze zou jij maken?

Alvast bedankt voor de reactie.

Daniël
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2019, 22:45
Verwijderd
Waar je meer aan hebt hangt geheel af van verschillende factoren.

Wil jij een kantoorfunctie; aansturen of ontwerpen of iets dergelijks, dan zit je met hbo beter. Maar werk jij liever met je handen in een werkplaats en krijg je graag je taken toegewezen, dan heb je genoeg aan mbo. Probleem is wel, als je in de toekomst hogerop wilt komen, is er de kans dat je terug naar school moet, want hier in Nederland zijn we heel erg van de papieren.

Andersom kan ook lastig zijn, afhankelijk van de sector. Als je hbo gaat doen, maar je wilt een mbo functie, dan kun je afgewezen worden omdat het je ontbreekt aan werkervaring of je bent te duur. Al weet ik niet hoe dat bij werktuig- en vliegtuigbouwkunde zit.

Kortom, over beide richtingen valt iets te zeggen. Daarom kun je beter kiezen waar je heen wilt en daar jouw route op afstemmen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2019, 23:30
DaniëlH
DaniëlH is offline
Citaat:

Wil jij een kantoorfunctie; aansturen of ontwerpen of iets dergelijks, dan zit je met hbo beter. Maar werk jij liever met je handen in een werkplaats en krijg je graag je taken toegewezen, dan heb je genoeg aan mbo..
Ik zou graag leidinggevende willen zijn. Ik stuur ook al mensen op het werk aan.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2019, 08:30
Verwijderd
Volgens mij wil hij sowieso HBO gaan doen, als ik het eerste bericht goed begrijp, en is het vooral de vraag welke route daarheen het verstandigste is. Als dit klopt, lijkt havo me de betere route. Maar ik kan dat niet goed onderbouwen, heb er zelf geen ervaring mee. Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2019, 10:13
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Als je per sé HBO (voltijd) wilt doen, dan raad ik je aan om de HAVO af te maken. Als je snel aan het werk wilt, dan moet je overwegen om MBO-4 en daarna eventueel deeltijd HBO te volgen.

Ik werk zelf in de installatietechniek als technicus en ben ook HBO-deeltijd binnengekomen bij mijn huidige werkgever.
Ben daarna alsnog een MBO-4 en daarna een MBO+-opleiding gaan doen omdat ik domweg de basiskennis van het vakgebeid niet had waar men op het HBO van uit ging dat die wel aanwezig was waardoor ik op vakspecifieke kennis niet had die mijn studiegenoten die via het MBO kwamen wel hadden.
Bij de overige vakken had ik op het HBO wel weer een voorsprong omdat ik de exacte vakken op VWO-niveau af had gerond.

Achteraf gezien had ik beter een traject MBO-4, MBO+, HBO kunnen volgen, maar dat is met de kennis die ik nu heb makkelijk praten.
Voor technicus engineering is overigens geen HBO-diploma vereist bij de meeste bedrijven en ben je snel overgekwalificeerd omdat je bij het HBO vaak richting de management-kant gestuurd wordt. MBO-4/MBO+ met een dosis werkervaring brengt je verder in deze sector dan een HBO-diploma.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2019, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij wil hij sowieso HBO gaan doen, als ik het eerste bericht goed begrijp, en is het vooral de vraag welke route daarheen het verstandigste is. Als dit klopt, lijkt havo me de betere route. Maar ik kan dat niet goed onderbouwen, heb er zelf geen ervaring mee. Succes in ieder geval!
Dit.

Engineering/mechanica op HBO-niveau vereist het één en ander aan exacte kennis en kunde; ik verwacht dat de gap tussen MAVO en de beoogde opleidingen (te) fors zullen zijn. Onderschat dit niet; wiskunde gaat een grote rol spelen. Ik kan verder niet inschatten in hoeverre het MBO aansluit op HBO als het om die opleidingen gaat, desalniettemin heb ik wel het vermoeden dat je via de HAVO beter beslagen ten ijs gaat komen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2019, 12:35
Verwijderd
Ik denk dat je bij HAVO inderdaad nog meer begeleiding krijgt in die vakken als wiskunde. Dan bij MBO. Tijdens mijn MBO-opleiding (ICT) had ik niet eens wiskunde, maar op het HBO wel. En dat is een serieuze gap waar je tegenaan loopt. Veel van mijn jaargenoten zijn juist daardoor gestopt met de opleiding.

Verder denk ik ook dat je met HAVO 1 of 2 jaar sneller klaar bent? Een MBO4 opleiding duurt in ieder geval weer 3 jaar.

Plus, denk ik dat je op HAVO beter voorbereid bent met het tempo dat er op HBO aan toe gaat. Waar dit op MBO vaak achterover leunen is. Zo heb ik in mijn eerste jaar op HBO meer geleerd en gedaan dan in 4 jaar MBO. Ook dat is flink omschakelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Wat moet ik kiezen?
Daphiee
4 03-04-2012 23:49
Software & Hardware Wat moet ik kiezen!!! (help!)
CuwleMandarijn
7 04-11-2011 22:17
Liefde & Relatie Wie van de twee moet ik nou kiezen??! WANHOPIG
3gg!3*4ng3rf!5t
122 01-06-2005 02:43
Algemene schoolzaken Welk profiel moet ik kiezen?
Morri
160 05-02-2005 14:10
Liefde & Relatie please kan iemand me helpen ik kan wel janken wat moet ik doen:(
**~yvie~**
36 06-11-2002 08:44
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen wat moet ik kiezen?
0 04-06-2001 15:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.