Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 21:47
Aradiake
Aradiake is offline
Hoi iedereen!!

Ik heb een ongelofelijk dringende vraag, wat ik zéker voor 1 september moet weten...

Het staat bijna 100% vast dat ik na mijn middelbaar (ik ga in september naar het 5de middelbaar) psychologie ga studeren in Leuven, aan de K.U.L. (Katholieke Universiteit Leuven).

Maar welke richting kan ik dan het beste volgen op school volgend jaar, in het 5de middelbaar?? Ik heb de eerste 2 jaren Moderne gedaan, dan 2 jaar Economie-Wiskunde...

Ik twijfel tussen Humane Wetenschappen (perfèct eigenlijk voor psychologie later) en Economie-Moderne Talen... Omdat die laatste toch een hogere richting is, maar in Moderne Talen ben ik écht superslecht, zeker in Frans En Duits wil ik helemaal niet krijgen
Ik zou dan wel Humane kiezen met 5 uur wiskunde (je kan kiezen tussen ofwel 2 uur wiskunde, 2 uur duits of een uur tekenen en muziek extra, maar dan liever wiskunde, voor mijn statistiek, die ik toch nodig heb bij Psychologie)...

Kan iemand me helpen met mijn keuze????????

Veel liefs,
Sara.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2004, 05:23
Verwijderd
Citaat:
Aradiake schreef op 12-08-2004 @ 22:47 :
Hoi iedereen!!

Ik heb een ongelofelijk dringende vraag, wat ik zéker voor 1 september moet weten...

Het staat bijna 100% vast dat ik na mijn middelbaar (ik ga in september naar het 5de middelbaar) psychologie ga studeren in Leuven, aan de K.U.L. (Katholieke Universiteit Leuven).

Maar welke richting kan ik dan het beste volgen op school volgend jaar, in het 5de middelbaar?? Ik heb de eerste 2 jaren Moderne gedaan, dan 2 jaar Economie-Wiskunde...

Ik twijfel tussen Humane Wetenschappen (perfèct eigenlijk voor psychologie later) en Economie-Moderne Talen... Omdat die laatste toch een hogere richting is, maar in Moderne Talen ben ik écht superslecht, zeker in Frans En Duits wil ik helemaal niet krijgen
Ik zou dan wel Humane kiezen met 5 uur wiskunde (je kan kiezen tussen ofwel 2 uur wiskunde, 2 uur duits of een uur tekenen en muziek extra, maar dan liever wiskunde, voor mijn statistiek, die ik toch nodig heb bij Psychologie)...

Kan iemand me helpen met mijn keuze????????

Veel liefs,
Sara.
Hey dag BELGJE!

Aan welke school studeer je? Dicht bij Leuven miss? Ik in Keerbergen in de KAK (kon. atheneum keerbergen)

De meeste hollanders hier zullen niet goed kunnen volgen, zij kiezen namelijk helemaal anders... niet voor 'humane wet.' maar die werken met andere modules, keuzes.. dus ik zal proberen - als belg - een antwoord te geven

Euhm.. ik vind absoluut NIET dat er zoiets bestaat als 'hogere richtingen', ik vind dat je een richting moet kiezen die je graag doet en waar je interesse voor hebt (en wat ook een beetje binnen je eigen bereik ligt). Als je nu bijvoorbeeld ontzettend veel interesse in mode hebt, kan je toch bijvoorbeeld 'mode' volgen, dat is 'dan wel maar KSO' maar het is teminste iets wat je graag doet en ook goed zal kunnen.
Ik ben tegen het 'watervalsysteem': ouders schrijven hun kinderen in in het ASO (liefst zo hoog mogelijk, bv. latijd-grieks of latijn-wetensch), en als het daar niet lukt dan zakken ze af: eerst naar humane (het vroegere menswetenschappen), dan naar TSO om vervolgens in het BSO te belanden. Neen! Schrijf je kind in voor wat hij/zij zelf graag doet en wil gaan doen. Een gedemotiveerd kind inschrijven voor latijn => geen zin!

Overigens ken ik zelf genoeg TSO-richtingen (volgens jou dus 'minder hogere-richtingen') die beslist moeilijker zijn dan sommige ASO-richtingen (zoals Techniek-Wetenschappen, Industriële wetenschappen, Handel of Boekhouden-Informatica). Sommigen van deze richtingen (bv. Handel-talen) krijgen meer en moelijkere, zwaardere leerstof 'Frans' of 'Nederlands' dan in richtingen wetenschappen-talen of wiskunde-talen - de specifieke talenrichtingen - in het ASO.

Vlaanderen wil hieraan trouwens iets doen. Een ingrijpende herstructurering van het onderwijs dringt zich aan. De ASO-TSO-BSO-KSO structuur zal verdwijnen en elke leerling zal, naast een basispakket van vakken en uren daarvoor, enkele vakken (verenigd in polen) moeten kiezen. Bijvoorbeeld + pool 'ellektriciteit' of 'automechanica', 'taal', ... . Maar dit is nog niet meteen voormorgen, de praktische problemen en een uitgebreide politieke wil zijn nog spelbrekers om dit plan te integreren. Maar het komt er zeker. Steun van sp.a-spirit en Groen! is er al. CD&V en VLD zullen volgen..

Maar om dus ff op je vraag te beantwoorden , rekening houdend met de gegevens over je Frans en Duits, ABSOLUUT humane !! En omdat je graag wiksunde doet, doe dan maar die optie 5 u. wiskunde.

In die richting krijg je al enkele uren psychologie (mn zus volgde die richting). --> Ideaal voor psychologie later!! Mijn vader heeft dat traject geloof ik ook gevolgd en heeft later ook psychologie gedaan.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 09:15
Verwijderd
Ik ben dan wel geen Belg, maar afgaande op je verhaal zou ik absoluut kiezen voor humane wetenschappen.
Want: je vindt het leuk, je kunt het goed, en het is zeer geschikt voor je studie later.
daarentegen lijkt eco-mod je moeilijk, daarmee waarschijnlijk minder leuk en het sluit minder aan op de psychologie studie.
lijkt me geen moeilijke keus toch?
'k ben het helemaal met geilespookje eens .
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 09:29
freakje
Avatar van freakje
freakje is offline
Ik zou gaan voor economie, omdat die zwaardere wiskunde aanbieden dan bij humane wetenschappen.

Ik spreek een klein beetje uit ervaring, want heb vorig jaar Sociale Wetenschappen gestudeerd aan de KUL. Dat lessenpakket omvat een brok statistiek, die makkelijker is dan de statistiek van psychologie, en er waren veel studenten die ik ken (ook uit humane wetenschappen) die problemen hadden met hun statistiek omdat ze te weinig wiskundig inzicht verworven hadden tijdens hun middelbare schooltijd (door dus te weinig uren wiskunde, als in slechts 3 of 4 uur per week)

Daarnaast ken ik iemand uit de richting psychologie zelf, die 8h wiskunde gevolgd heeft in het middelbaar en de psycho-statistiek aartsmoeilijk vond!
__________________
--- Aan de andere kant van de regenboog staat een GROTE pot met goud ---
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 09:45
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
humane wetenschappen is echt superrichting
en tot tegenstelling wat wordt gezegd is het helemaaaaaal niet zo gemakkelijk vakken als gedragswetenschappen en cultuurwetenschappen zijn niet zo gemakkelijk ( allicht bij ons niet)
maar ik vrees dat je bina even veel talen hebt in humane als in economie (bij ons is er helemaal geen enkel verschil!)
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 09:45
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
maar statistiek wordt waarschijnlijk wel een probleem dan...
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 09:55
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
hehe nog even een reactie
het is trouwens hhhheeeeeeeeelemaal onzin om economie - moderne talen als een hogere richting te zien..wanti k ben zeker dat sommige mensen uit economie , humane wetenschappen niet zouden aankunnen ( je moet wel een zeker inzicht hebben ofzo)..en ik word er trouwens echt boos van..ik doe zelf humane en op mijn school wordt het ook nog steeds gezien als een mindere richting..ik weet niet waarom want hetis 1 groot vooroordeel...veel mensen hebben wss nog nooit gehoord van de meeste filosofenen psychologen die je (normaal gezien) in cultuurwetenschappen bespreekt ...ben helemaal opgefokt trouwens nu
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 10:45
Aradiake
Aradiake is offline
Citaat:
woezel schreef op 13-08-2004 @ 10:45 :
maar statistiek wordt waarschijnlijk wel een probleem dan...
Ik heb aan mijn lerares wiskunde vh 4de middelbaar gevraagd of ik dan met 5 uur wisk. per week in de humane wetenschappen toekom voor mijn statistiek in de unief, en zij zei absoluut.
Bij eco-mod.talen krijg je ook maar 5 uur, he...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 11:06
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
ja maar je taal'problemen' dan
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 11:16
Aradiake
Aradiake is offline
Tja, zo zal er altijd wel iets zijn, denk ik Maar ik krijg bij Humane 3 uur Engels, 4 uur Frans en 4 uur Nederlands. Bij eco-mod. Talen ook... Maar daar krijg je wel 2 uur Duits, maar Duits ga ik nie nodig hebben, denk ik
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 12:02
freakje
Avatar van freakje
freakje is offline
Citaat:
Aradiake schreef op 13-08-2004 @ 11:45 :
Ik heb aan mijn lerares wiskunde vh 4de middelbaar gevraagd of ik dan met 5 uur wisk. per week in de humane wetenschappen toekom voor mijn statistiek in de unief, en zij zei absoluut.
Bij eco-mod.talen krijg je ook maar 5 uur, he...
Ik weet het niet hoor, maar die "absoluut" van je juf is wel een beetje voorbarig volgens mij...

Ik weet natuurlijk niet hoe goed je bent in wiskunde, maar ik veronderstel een gemiddelde studente in de 5h. Ikzelf was een betere studente in de 8h-wiskunde (toen dat nog bestond) en haalde dit jaar 14 op 20 op statistiek (de socio-statistiek, die dus lichter is als de psycho-statistiek). De meeste mensen die ik ken die minder als 6h wiskunde gedaan hadden, waren gebuisd op hun statistiek (en dat waren er verschillende).

Maar het is wel waar dat je bij economie-talen ook maar 5h wiskunde krijgt, dus dan maakt dat eigenlijk niet uit (had te snel opgemaakt dat het economie-wiskunde was, had je post niet goed gelezen). Dus als je toch moet kiezen tussen die 2, zou ik wel voor humane gaan, aangezien het verschil in wiskunde miniem zal zijn en je kan nog altijd een vakantiecursus statistiek volgen als het nodig zou zijn...

Veel succes ermee...

(en waarom perse psychologie? Ik ben nieuwsgierig)
__________________
--- Aan de andere kant van de regenboog staat een GROTE pot met goud ---
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 12:13
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Ik zou ook voor humane wetenschappen gaan . Bij ons maakte dat echter geen verschil uit , de menswetenschappen kreeg net zoveel talen als wij , enkel de uren die wij economie kregen , kregen zij psychologie e.d. . Ook kregen wij slechts 2 uur wiskunde , en maximum 4 (als je geen boekhouden deed) .
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 12:20
Aradiake
Aradiake is offline
Waarom psychologie? Goh, ik weet niet. Das al een paar jaar dat ik daar enorm in geïnteresseerd ben. Ik heb er ook ervaring mee, ik heb al vaak met vertrouwenspersonen gepraat en die hebben me toen zo'n veilig gevoel gegeven dat ik dat later ook aan anderen wil proberen over te dragen. (sentimenteel, niet? )
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 19:02
Staal_Ernst
Staal_Ernst is offline
Ik studeer nu al enkele jaren aan de K.U.L. (wel geen psychologie; was wel ooit een optie en ken heel wat mensen die psychologie studeren) en geef sinds vorig jaar ook zelf les in middelbare scholen (maar ben zelf nog wel student dus). Ik verzeker je: als je wilt slagen neem dan best zo veel mogelijk wiskunde. Economie-wiskunde lijkt me in jouw geval dus het beste.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:08
Verwijderd
Citaat:
citroen schreef op 13-08-2004 @ 10:15 :
Ik ben dan wel geen Belg, maar afgaande op je verhaal zou ik absoluut kiezen voor humane wetenschappen.
Want: je vindt het leuk, je kunt het goed, en het is zeer geschikt voor je studie later.
daarentegen lijkt eco-mod je moeilijk, daarmee waarschijnlijk minder leuk en het sluit minder aan op de psychologie studie.
lijkt me geen moeilijke keus toch?
'k ben het helemaal met geilespookje eens .
dank je
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:13
Verwijderd
ik denk dat statistiek altijd moelijk is!

voor de meeste is dat dan ook hét buisvak!

het heeft denk ik ook veel met inzicht te maken..

Ik kreeg het in het 5de middelbaar (maar ik heb maar 2u wiskunde! yesyesyes!) ik krijg wel meer toegepaste wiskunde voor economie, boekhouding, rechten en wetgeving..
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:15
Verwijderd
Citaat:
woezel schreef op 13-08-2004 @ 10:55 :
hehe nog even een reactie
het is trouwens hhhheeeeeeeeelemaal onzin om economie - moderne talen als een hogere richting te zien..wanti k ben zeker dat sommige mensen uit economie , humane wetenschappen niet zouden aankunnen ( je moet wel een zeker inzicht hebben ofzo)..en ik word er trouwens echt boos van..ik doe zelf humane en op mijn school wordt het ook nog steeds gezien als een mindere richting..ik weet niet waarom want hetis 1 groot vooroordeel...veel mensen hebben wss nog nooit gehoord van de meeste filosofenen psychologen die je (normaal gezien) in cultuurwetenschappen bespreekt ...ben helemaal opgefokt trouwens nu
volledig eens! go miet!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:56
Verwijderd
Wiskunde natuurlijk.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-08-2004, 22:15
freakje
Avatar van freakje
freakje is offline
Citaat:
Staal_Ernst schreef op 13-08-2004 @ 20:02 :
Economie-wiskunde lijkt me in jouw geval dus het beste.
Economie-wiskunde lijkt me geen optie aangezien ze twijfelt tussen humane wetenschappen en economie-talen, maar je hebt wel gelijk

Citaat:
het heeft denk ik ook veel met inzicht te maken..
Dat is een feit, maar dat inzicht krijg je natuurlijk niet vanzelf (alhoewel dat wel handig zou zijn natuurlijk...), maar net door veel er aan te werken en dus een richting met veel wiskunde te kiezen (ik denk dan aan minstens 6 uur wiskunde, als dat tegenwoordig nog bestaat )
__________________
--- Aan de andere kant van de regenboog staat een GROTE pot met goud ---
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 22:57
Staal_Ernst
Staal_Ernst is offline
Ja freakje sorry, foutje. Maar we hebben zowat dezelfde mening . Zelf ben ik van Grieks-Latijn overgeschakeld naar Wetenschappen-Wiskunde (met 8u wiskunde/week) toen ik naar het 5e ging omdat ik toen ook overtuigd was psychologie te gaan studeren en dat leek me de beste optie daarvoor. Maar uiteindelijk heb ik besloten een andere richting te kiezen (... en Grieks en Latijn kunnen bijwerken, maar da's een ander verhaal ).
en edit: wat inzicht betreft: ik zit nu 5 jaar aan de universiteit en hier overleven heeft voor 5% met inzicht te maken en voor 95% met keihard werken (lees: uit het hoofd leren. Jammer maar helaas).

Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 22:59.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 23:12
Verwijderd
Citaat:
freakje schreef op 13-08-2004 @ 23:15 :
Dat is een feit, maar dat inzicht krijg je natuurlijk niet vanzelf (alhoewel dat wel handig zou zijn natuurlijk...), maar net door veel er aan te werken en dus een richting met veel wiskunde te kiezen (ik denk dan aan minstens 6 uur wiskunde, als dat tegenwoordig nog bestaat )
Er bestaan idd nog richtingen met 6h wiskunde, maar in mijn school zijn er ook met 2h-3h-4h-5h-6h-7h en 8h wiksunde bijvoorbeeld (http://www.kakeerbergen.be/studieaanbod.htm)

Verder is het bekend dat je voor statistiek geen sterke wiskundige achtergrond nodig hebt, omdat je met iets nieuws begint, is me gezegd.
Ik heb vorig jaar voor het eerst beschrijvende statistiek gezien.. en dat viel echt wel mee, het heeft mijn cijfers flink omhooggehaald, ik vond het zelfs simpeler dat gewone algebra ofzo..


en 'n gelukkige verjardag hé!!!

Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 23:23.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 23:18
Staal_Ernst
Staal_Ernst is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 14-08-2004 @ 00:12 :
Verder is het bekend dat je voor statistiek geen sterke wiskundige achtergrond nodig hebt, omdat je met iets nieuws begint, is me gezegd.
Beter goed voorbereid dan onderschatten zou ik zeggen. Ik heb geen statistieken (sic ) bij me - is mijn stijl ook helemaal niet - maar statistiek is in een richting als psychologie, aan de K.U.L. toch, het zwaarste buisvak. En dat was in de tijd dat mijn ouders nog studeerden ook zo, dus: er moet toch iets waarheid achter schuilen he. Een gewaarschuwd blabla... .
Maar ik hoop voor jou (jullie) natuurlijk dat het allemaal geen probleem wordt. Succes!

Ernst
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 23:28
Verwijderd
Citaat:
Staal_Ernst schreef op 14-08-2004 @ 00:18 :
Beter goed voorbereid dan onderschatten zou ik zeggen. Ik heb geen statistieken (sic ) bij me - is mijn stijl ook helemaal niet - maar statistiek is in een richting als psychologie, aan de K.U.L. toch, het zwaarste buisvak. En dat was in de tijd dat mijn ouders nog studeerden ook zo, dus: er moet toch iets waarheid achter schuilen he. Een gewaarschuwd blabla... .
Maar ik hoop voor jou (jullie) natuurlijk dat het allemaal geen probleem wordt. Succes!

Ernst
Ik zal me zelf even quoten!


Citaat:
geilespookje schreef op 13-08-2004 @ 22:13 :
ik denk dat statistiek altijd moelijk is!

voor de meeste is dat dan ook hét buisvak!
Ik onderschat statistiek dus zeker niet!
Het is idd moelijk.. wat ik ook al zei

Verder valt het me op dat 'onze eigenste' K.U.L. hier veel ter sprake komt! Blijkbaar zijn dr toch behoorlijk veel Nederlanders die in België komen studeren! (en dan voornamelijk in Leuven - K.U.L., Gent - de R.U.G., Antwerpen - U.A. (waaronder ook UFSIA) en Brussel - K.U.B. en V.U.B.)
(ah, we mogen dan ook best wel trots zijn om ons internationaal gewaardeerde onderwijs )
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 00:14
Verwijderd
Statistiek is één van de eenvoudigste onderwerpen uit de wiskunde, maar toch kan een goede wiskundige basis zeker geen kwaad. Zeker indien er diep wordt ingegaan op de wiskundigere aspecten van statistiek (ik weet niet precies hoe dat zit met psychologie).
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 00:39
swie
swie is offline
De richting met de moeilijkste wiskunde die je aankan. Zo laat je meer keuzens open want je hebt nog twee jaar de tijd en daarin kan veel veranderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2004, 14:50
freakje
Avatar van freakje
freakje is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 14-08-2004 @ 00:12 :
Verder is het bekend dat je voor statistiek geen sterke wiskundige achtergrond nodig hebt, omdat je met iets nieuws begint, is me gezegd.
Ik heb vorig jaar voor het eerst beschrijvende statistiek gezien.. en dat viel echt wel mee
Beschrijvende statistiek is inderdaad simpel (om het zo te zeggen), maar spijtiggenoeg bestaat daar ook nog dingen zoals kansrekening (ook nog redelijk te doen) en inductieve statistiek (moeilijk!).

Misschien heb je niet echt een wiskundige achtergrond nodig (hard werken kan ook al genoeg zijn), maar volgens mij verhoogt de combinatie "hard werken + achtergrond" je slaagkansen aanzienlijk (maar ik kan dat niet statistisch bewijzen ).
__________________
--- Aan de andere kant van de regenboog staat een GROTE pot met goud ---
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 22:42
Verwijderd
Citaat:
freakje schreef op 16-08-2004 @ 15:50 :
Misschien heb je niet echt een wiskundige achtergrond nodig (hard werken kan ook al genoeg zijn), maar volgens mij verhoogt de combinatie "hard werken + achtergrond" je slaagkansen aanzienlijk (maar ik kan dat niet statistisch bewijzen ).
Dat zal wel zo zijn hoor.. maar tis niet echt 'noodzakelijk' sterk te zijn in algebra (natuurlijk: des te beter!)
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 22:53
Dzjes
Avatar van Dzjes
Dzjes is offline
Belg meldt zich aan.. *wuif* die tevens ook eco-talen heeft gevolgd
en ik denk dat je toch beter zult zitten met humane hoor..wat je prolly uit je eigen verhaal wel hebt kunnen opmaken? Je komt nu toch uit een wiskundige richting? En als je al helemaal slecht bent in talen is het toch beter dat je dan voor een iets meer wiskundigere richting kiest met iets minder talen. Verder kan je de lessen psychologie ook beter gebruiken..
Gewoon veel werken voor wiskunde en je haalt het zeker. Als je moet beginnen aan de universiteit met een zekere achterstand voor wiskunde..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Wat na humane wetenschappen?
-Liene-
9 21-01-2011 21:13
Algemene schoolzaken Dé examen-topic
ULTRA8
39 26-03-2007 15:42
Algemene schoolzaken Scholen in belgie
Igorrrai
51 30-07-2005 13:56
Algemene schoolzaken [Belgie] universiteiten
Verwijderd
40 20-04-2005 16:42
Algemene schoolzaken Belgisch schoolsysteem
songeur
14 18-03-2004 22:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.