Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2002, 12:00
nickyikke
nickyikke is offline
hai,
ik heb een vraagje, mag je met j 16e al stoppen met school, en dan bedoel ik niet dat je nog een paar uur les in de week nog moet volgen. Kan iemand me daar antwoord op geven, thanks!
__________________
God created Earth as a destruction place for Human Beings, Blessed Be
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2002, 12:16
Verwijderd
Ik geloof dat je tot je 16e leerplichtig bent...daarna mag je in principe doen wat je zelf wilt (niet dat je dat iemand toewenst... )
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:16
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Ja, tot je zestiende heb je leerplicht, dan moet je naar school. Na je zestiende vervalt deze leerplicht en is het dus je eigen keuze (maar wel verstandig) om nog naar school te gaan.
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:26
ganralph
ganralph is offline
laat ik het zo zeggen: veel mensen die op hun 16e van school gaan, willen op hun 17e weer terug, of hebben op hun 30e spijt dat ze dat niet gedaan hebben...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:30
Verwijderd
Is het niet zo dat je tussen je 16e en 18e nog x uur per week aan les moet hebben? Of heb ik weer eens iets verkeerd begrepen?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:49
Verwijderd
ik ben 16 en ik ben van school af, en dat mag wel...maar je moet wel een opleiding doen van 1 dag ofzo, mag ook thuis via t LOI ofzo
maar ik heb er niet echt spijt van hoor, maar dat was ook omdat het echt niet meer ging.....en van die sukkels mocht ik geen MAVO doen omdat dat gelijk stond aan 3-4 havo maar ja, als je alleen van school gaat omdat je geen zin meer hebt moet je wel ff goed over nadenken want dan krijg je er inderdaad spijt van
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:06
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Is het niet zo dat je tussen je 16e en 18e nog x uur per week aan les moet hebben? Of heb ik weer eens iets verkeerd begrepen?
Ja volgens mij ook...
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Is het niet zo dat je tussen je 16e en 18e nog x uur per week aan les moet hebben? Of heb ik weer eens iets verkeerd begrepen?
Dacht het ook ja... ik d8 dat het 2 dagen in de week was.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:18
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:
Dacht het ook ja... ik d8 dat het 2 dagen in de week was.
uhu, zoiets had ik dus ook gehoord...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:10
Verwijderd
Yep, hier wel kan ik je alleen niet toewensen, ik dacht dat het in nl ook zo was dat je echt gewoon helemaal mocht kappen?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Is het niet zo dat je tussen je 16e en 18e nog x uur per week aan les moet hebben? Of heb ik weer eens iets verkeerd begrepen?
Volgens mij moet je na je 16e verjaardag nog één jaar één dag per week oid, dacht ik. Maar waarom zou je stoppen? Dan heb je voor niks die 3 of 4 jaar op school gezeten, kun je beter nog ff door gaan en iig een diploma halen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 21:11
Thomas
Thomas is offline
http://www.voortijdigschoolverlaten.nl/

Op deze site is te vinden dat je, nadat je 16 geworden bent, en je leerplicht dus voorbij is, een jaar partieel leerplichtig bent. Dit houdt in dat hij/zij minimaal 2 dagen in de week onderwijs moet volgen. Er is daar een uitzondering op en dat is de volgende:

Citaat:
Indien hij of zij een beroepsbegeleidende leerweg volgt bij het ROC en hij of zij een leerovereenkomst heeft bij een erkend leerbedrijf, is het toegestaan dat hij of zij 1 dag in de week onderwijs volgt.
Kijk die site maar even na, daar is alles te vinden!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 22:57
Iwein
Iwein is offline
of je kunt een leerplichtontheffing aanvragen....

doe nu 6VWO via t LOI ( I (L) oude stijl), om een aantal redenen...

leerplichtontheffing gekregen omdat ik 15 ben, maar had een goed plan + goede resultaten vroeger, en ze hebben liever dat je overtuigt bezig bent je VWO te halen, dan een high school drop-out bent....

maar indd..

tot je 16e levensjaar leerplichtig,
in je 17e levensjaar 2 dagen per week een opleiding.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 20:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
iwein schreef:
of je kunt een leerplichtontheffing aanvragen....

doe nu 6VWO via t LOI ( I (L) oude stijl), om een aantal redenen...

leerplichtontheffing gekregen omdat ik 15 ben, maar had een goed plan + goede resultaten vroeger, en ze hebben liever dat je overtuigt bezig bent je VWO te halen, dan een high school drop-out bent....

maar indd..

tot je 16e levensjaar leerplichtig,
in je 17e levensjaar 2 dagen per week een opleiding.
Collega!

Ik heb via het NTI en LOI 5 vakken VWO gedaan, in 2 (Nederlands en Engels) staatsexamen gedaan... beide gehaald.
Die heb ik gebruikt om te worden toegelaten tot een gewone MBO-opleiding, wat me best bevalt...
Ik had gewoon genoeg van het alleen studeren, altijd maar alleen werken: niets voor mij.

*moet weg*
Sorry, later verder.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Volgens mij moet je na je 16e verjaardag nog één jaar één dag per week oid, dacht ik. Maar waarom zou je stoppen? Dan heb je voor niks die 3 of 4 jaar op school gezeten, kun je beter nog ff door gaan en iig een diploma halen.
Ben op me 17 begonnen met werken, dus dat van 1 jaar 1 dag kan miss wel kloppen. Ben t alleen niet met eens dat je 3/4 jaar voor niks op school hebt gezeten. Heb er echt wel wat van opgestoken, zoals bijv wiskunde wat ik regelmatig toepas in me werk en natuurkunde, maar ook sociaal gezien. Zonder een diploma is er ook een kans dat je goed terecht komt. Met diploma moet er ook maar net werk wezen waar je geschoold voor bent, dat valt met sommige beroepen ook wel es tegen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 00:14
Verwijderd
nee. tot je 16e moet je elke dag naar school..
daarna moet je tot je 18e 2 dagen in de week naar school..

ieder geval, dat maakt mijn moeder mij wijs
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 00:17
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
lafjuh schreef:
nee. tot je 16e moet je elke dag naar school..
daarna moet je tot je 18e 2 dagen in de week naar school..

ieder geval, dat maakt mijn moeder mij wijs
Lezen is echt een vak..
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 14:47
Studentje
Studentje is offline
Waarom zou je op je zestiende al stoppen met school?
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2002, 14:59
Iwein
Iwein is offline
omdat je dan klaar ermee bent?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 17:33
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
iwein schreef:
omdat je dan klaar ermee bent?
Alsof school zo kut is.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 17:35
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Alsof school zo kut is.
Is het ook niet. Mensen die zeggen van wel zijn niet goed wijs.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef:
Waarom zou je op je zestiende al stoppen met school?
Misschien een jaartje ertussen uit ofzo...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 17:58
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Misschien een jaartje ertussen uit ofzo...
Dan is het niet echt stoppen
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef:
Dan is het niet echt stoppen
nee, maar wel niet meer naar school voor een jaar...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 19:51
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Waarom zou je op je zestiende al stoppen met school?
Omdat je er geen zin meer in hebt?
Citaat:
Studentje schreef:
Alsof school zo kut is.
Citaat:
Wawl schreef:
Is het ook niet. Mensen die zeggen van wel zijn niet goed wijs.
Dat is voor iedereen verschillend lijkt me.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2002, 20:51
CokemanLalalala
Avatar van CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
er loopt op mijn werk een ventje van net 16 die afgelopen jaar niet in staat was zijn vbo te halen. werkt op zijn 16e (15 dacht ik ook al) dus al full time zonder verdere opleiding of de intentie ooit nog een opleiding te gaan volgen...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 22:15
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
er loopt op mijn werk een ventje van net 16 die afgelopen jaar niet in staat was zijn vbo te halen. werkt op zijn 16e (15 dacht ik ook al) dus al full time zonder verdere opleiding of de intentie ooit nog een opleiding te gaan volgen...
Dat vind ik dus behoorlijk kansloos. Mensen hebben toch een vorm van opleiding nodig wil met het een beetje ver schoppen in deze wereld. En zeg nou zelf? Iedereen heeft toch de intentie om ver te komen binnen je werk?

Ga dan een gecombineerde manier van school doen. Duaal: ga een aantal dagen naar school waar je leert voor dingen die je in je werk toepast.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef:
Dat vind ik dus behoorlijk kansloos. Mensen hebben toch een vorm van opleiding nodig wil met het een beetje ver schoppen in deze wereld. En zeg nou zelf? Iedereen heeft toch de intentie om ver te komen binnen je werk?

Ga dan een gecombineerde manier van school doen. Duaal: ga een aantal dagen naar school waar je leert voor dingen die je in je werk toepast.
Theorie=niet altijd de praktijk

In mijn geval iig niet. Als er al geen opleiding voor bestaat hoe moet ik t dan leren?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 22:40
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Wes schreef:
Theorie=niet altijd de praktijk
True, true. Maar je komt een heel eind met de theorie die hierboven staat. Geef toe. je word geen directeur van een bedrijf als je geen diploma hebt van een of andere opleiding.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 22:49
CokemanLalalala
Avatar van CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Dat vind ik dus behoorlijk kansloos. Mensen hebben toch een vorm van opleiding nodig wil met het een beetje ver schoppen in deze wereld. En zeg nou zelf? Iedereen heeft toch de intentie om ver te komen binnen je werk?

Ga dan een gecombineerde manier van school doen. Duaal: ga een aantal dagen naar school waar je leert voor dingen die je in je werk toepast.
tuurlijk is het kansloos...
maarja niet iedereen heeft de capaciteiten om directeur te worden he. opleiding nodig? mwah denk het niet, of je nou 1 maand voor je examen stopt of het haalt maakt in principe bij die collega van mij niet uit. ongeschoold werk kan je zonder vbo diploma ook wel doen. niet iedereen kan het ver schoppen, bovendien bestaat er voor magazijnwerk geen opleiding, zoals voor zovele baantjes in die categorie

maar dat is het hele punt niet. ging er over of je verplicht naar school moet wat op papier blijkbaar wel zo is maar in de praktijk niet ?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 01:17
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef:
Lezen is echt een vak..
me ma heeft nog gelijk ook
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 13:48
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
lafjuh schreef:
me ma heeft nog gelijk ook
Je moest eens weten wat voor wijheden die oudere generatie nog in pacht heeft!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef:
Je moest eens weten wat voor wijheden die oudere generatie nog in pacht heeft!
het blijft me verbazen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef:
True, true. Maar je komt een heel eind met de theorie die hierboven staat. Geef toe. je word geen directeur van een bedrijf als je geen diploma hebt van een of andere opleiding.
In de meeste gevallen wel. Maar er zullen altijd mensen met de allerlaagste denkbare scholing wezen die bakken met geld verdienen/hebben verdiend. Je kunt btw ook wel ergens gaan werken zonder enige vorm van opleiding en dan intern een opleiding volgen of iets in die richting. En sommige mensen willen niet anders, bijv ik zelf.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 17:47
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Wes schreef:
In de meeste gevallen wel. Maar er zullen altijd mensen met de allerlaagste denkbare scholing wezen die bakken met geld verdienen/hebben verdiend. Je kunt btw ook wel ergens gaan werken zonder enige vorm van opleiding en dan intern een opleiding volgen of iets in die richting. En sommige mensen willen niet anders, bijv ik zelf.
Tuurlijk, dat respecteer ik ook. Vooral een interne opleiding is natuurlijk perfect voor iemand als jij. Dan kan je je jezelf omhoog werken binnen een bedrijf. Ook verdien je direct een aantal centen en heb je een betere kans op een toekomst binnen dat bedrijf dan bv een student die net klaar is met zijn HBO en dezelfde fuctie wil als die jij ambieert. In dat geval zul jij altijd voor gaan. Dus zo´n opleiding is zeker zo slecht nog niet.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 23:48
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Is het niet zo dat je tussen je 16e en 18e nog x uur per week aan les moet hebben? Of heb ik weer eens iets verkeerd begrepen?
ja je moet persee nog 1 dag school tot je 17e of 18 volgen, je bent dus niet geheel vrij van je leerplicht na je 16e
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-12-2002, 14:56
)Vampje(
)Vampje( is offline
Je kunt op je 16e van school, mits je 80 lesdagen hebt gevolgd in het desbetreffende jaar. Ik ben zelf op mijn 16e van school gegaan, maar ik had na dik een maand al ontzettend veel spijt. Daarom ben ik teruggegaan en daar ben ik nog steeds dolgelukkig mee.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 18:59
Nena21
Avatar van Nena21
Nena21 is offline
Je moet op je 16e wel degelijk nog naar school!
Je bent pas op je 17e volledig van je leerplichtigheid af.
En het schooljaar waarin je 17 word moet je nog afmaken.
Ik ben in januari 17 geworden,en was tot de zomer nog leerplichtig.
Je hoeft op je 16e niet 5 dagen meer naar school,maar je mag er niet mee stoppen,geloof dat je nog 3 dagen per week verplicht bent,of zoiets.
(Edit:ik lees net hierboven 2 dagen,sorry heb niet alle posts gelezen )
Ik ben op m'n 14e gestopt,iets waardoor ik heel veel gezeik heb gehad met de leerplicht enzo,moest ook bij de rechter komen enzo,zelfs verplicht op een speciaal project gezet voor spijbelaars,etc.
En het heeft tot gevolg gehad dat ik nu hartstikke spijt ervan heb en dat ik nu examenjaar mavo doet,nog op deze leeftijd (bijna 18) terwijl ik nu m'n havo diploma had kunnen hebben.
Dus denk er goed overna want je krijgt er zeker weten spijt van.

Zo,sorry voor de preek
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #112 ‎
Verwijderd
492 06-11-2007 19:05
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Verhalen & Gedichten [ verhaal ]
-Melody-
290 15-08-2004 14:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.