Oud 20-03-2017, 15:57
anoniem_0606
anoniem_0606 is offline
Ik heb pas mijn theorie examen gehaald, en rijden gaat wel redelijk. mijn rijinstructeur heeft al een examen voor mij aangevraagd, maar ik ben nog onzeker in de auto. ik maak domme foutjes en dit bij de 33ste rijles.

is dit normaal of veel te veel?

bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2017, 16:32
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je rijdt maar het landelijk gemiddelde ligt rond de 40 lessen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-03-2017, 17:13
Verwijderd
De meeste mensen die tien jaar hun rijbewijs hebben maken zulke domme fouten dat ze geen rijbewijs zouden mogen hebben. Je examen is een momentopname waarbij een basale set vaardigheden wordt getoetst. "Echt rijden" leer je toch pas daarna.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2017, 18:05
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik heb pas mijn theorie examen gehaald, en rijden gaat wel redelijk. mijn rijinstructeur heeft al een examen voor mij aangevraagd, maar ik ben nog onzeker in de auto. ik maak domme foutjes en dit bij de 33ste rijles.

is dit normaal of veel te veel?

bedankt!
Mijn ex haalde zijn rijbewijs na ongeveer 30 lessen (en liet daarna nog weken bij elk stoplicht de motor afslaan), ik had zelf meer lessen nodig.

Wees eerlijk naar je instructeur toe en oefen de dingen die je nog eng vind. Ik had moeite met bepaalde dingen en heb lessen gehad dat ik bijvoorbeeld alleen maar moest invoegen op de snelweg. Na die les was ik een stuk zelfverzekerder!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-05-2017, 19:42
Rick178
Rick178 is offline
Ik heb er 45 gehad en gehaald vandaag��
Met citaat reageren
Oud 08-05-2017, 20:24
Verwijderd
Citaat:
De meeste mensen die tien jaar hun rijbewijs hebben maken zulke domme fouten dat ze geen rijbewijs zouden mogen hebben
<=>
Citaat:
Je examen is een momentopname (...). "Echt rijden" leer je toch pas daarna.
Wow meer tegenovergesteld kan denk ik niet. Echt leren rijden doe je gewoon tijden je rijles en anders zit je bij de verkeerde rijschool. Ik weet niet welke slimbo die onzin heeft bedacht maar "Echt rijden leer je zelf" kan niet als er niemand is die je op je fouten wijst (en geloof me je wilt niet dat die iemand de politie / het OM is, of dat je erachter komt wat je fout deed wanneer je al in 't kanaal aan het verzuipen bent, of een woning binnen bent gereden). Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om veilig te leren rijden, in een gecontroleerde/bewaakte omgeving (ofwel de lesauto), waar iemand aanwezig is om je te wijzen op je fouten en de fouten op te pakken voor je als dat nodig (en mogelijk) is.

@TS: zoals eerder vermeld 40 is t gemiddelde, ik deed t in 3 maanden (2/3/soms 4x per week, incl theorie examens etc) met 45 lessen (paar extra genomen) omdat ik nog bepaalde dingen wou leren die niet standaard inbegrepen zijn bij je rijlessen Moet je maar net de chille rijinstructeur ervoor hebben. Als je denkt dat je nog meer wilt leren, doen, als je meer ervaring wilt door rijlessen, doen. Ik weet dat het aanslaat op je rekening maar geloof mij maar, die extra lessen zijn een druppel in de zee van al dat geld dat je toch al uit gaat geven.

Meestal moet je zelf toestemming geven voordat het rijexamen aangevraagd kan worden. Het kan zijn dat de perioden tussen de aanvraagdatum en de examendatum natuurlijk erg ver uit elkaar liggen dan is het handig om zo vroeg mogelijk het examen aan te vragen en te zorgen dat je tot die tijd voldoende rijlessen hebt gehad. Ik zou bij je rijopleiding navragen wat je examendatum zal zijn en/of hoe lang de wachttijden in je regio zijn.

Ik raad ook aan om direct nadat je je rijbewijs hebt opgehaald, je aan te melden voor een slipcursus (als dat niet in je lespakket zit). Zat bij mij in het lespakket, maar heb zelf nog een extra cursus gedaan die erkend is door mijn autoverzekeraar om een bonus te krijgen.

Mij kostte de extra cursus ongeveer 60 euro als je dat wilt weten. Als je slipcursussen gaat vergelijken, hier is hoe de mijne eruit zag (heel erg grof):

- hele dag van 09.00 tot 17.00 (zaterdag)
- bij alle onderdelen rij je zelf(!)
- begonnen met inschatten remweg van een auto door te versnellen naar verschillende snelheden en te stoppen bij een pion
- daarna reactievermogen testen/oefenen door een Y splitsing te benaderen, op het laatste moment kreeg je de instructie om links of rechts te gaan (level 1), of geen instructie dan moet je op tijd stoppen (level 2)
- na dat: leren hoe een auto reageert op ijs/water oppervlak/bij aquaplaning en leren de auto recht te sturen op elk oppervlak (level 1) of juist obstakels te vermijden (level 2)
- na dat een ritje waarbij er gelet wordt op hoe je rijdt, door de stad, in een lesauto (of je nog een rijbewijs waardige bestuurder bent / het examen nog een keer zou halen)
- na dat moet je in een vrachtauto "leren"(ervaren hoe het is) rijden, waar de dode hoeken zijn, wat je allemaal ziet en wat niet, wat de remwegen zijn en wat een vrachtauto allemaal kan en mag. Zo kan je beter rekening houden met vrachtwagens op de weg
- als je acceptabel alle onderdelen hebt afgesloten dan krijg je waarschijnlijk een certificaat
- einde dag
- hopelijk heb je de auto zo vaak als het mogelijks is onder controle kunnen houden
- en je bent nu een veiligere bestuurder door deze ervaring (als die de volgende dag niet je brein uit is en deze ervaring bewust toepast in de daarvoor bestemde situaties)

Daartussen zat 2x lunch/eten inbegrepen en zoveel koffie/thee als je wil. Het is aan te raden om je eigen auto mee te nemen / de auto waarin je het vaakst zal zitten, maar voor een tientje extra kan je een prutautotje op de slipcursus huren (raad ik af). Ik heb het met mijn eigen auto gedaan (die heeft geen ABS dus dat maakt heel wat verschil, plus mijn eerste slipcursus heb ik wel met een ABS auto gedaan, dus ik heb beide gehad). Achteraf neem je nog contact op met je verzekeraar en stuur je ze het certificaat op. Ik heb t lekker makkelijk gedaan en een foto gemaakt en via e-mail verstuurd.

Laatst gewijzigd op 08-05-2017 om 21:04.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2017, 21:22
Verwijderd
Citaat:
<=>


Wow meer tegenovergesteld kan denk ik niet.
Er was niets tegengestelds aan. Het is een feit dat "veel mensen" niet makkelijk nog een keer voor hun rijexamen zouden slagen. De ervaren bestuurders denken dat ze heel goed kunnen rijden en vergeten de helft of vinden het niet nodig. Zoveel zit jij overduidelijk niet op de weg. Als je dat wel doet en je herkent dit gedrag niet ben je onderdeel van het probleem.
Dat neemt niet weg dat rijden niet simpelweg het opvolgen van regeltjes is (en daar wordt je bij je rijexamen op getoetst, je beheersing van het voertuig is gewoon suboptimaal na 30 a 40 keer een machine van 1200kg besturen, dit is simpelweg een feit).

Tevens ken ik *niemand* bij wie ik prettig in de auto heb gezeten nadat ze het felbegeerde roze papiertje hadden behaald. Als iemand een jaar lang regelmatig op de weg zit dan wordt dat wel anders. Zelfverzekerdheid straalt er in het begin ook niet vanaf. Dit is al te zien aan de statistieken aan het begin van het motorseizoen. Helemaal na een lange winter.

Citaat:
Echt leren rijden doe je gewoon tijden je rijles en anders zit je bij de verkeerde rijschool. Ik weet niet welke slimbo die onzin heeft bedacht maar "Echt rijden leer je zelf" kan niet als er niemand is die je op je fouten wijst (en geloof me je wilt niet dat die iemand de politie / het OM is, of dat je erachter komt wat je fout deed wanneer je al in 't kanaal aan het verzuipen bent, of een woning binnen bent gereden). Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om veilig te leren rijden, in een gecontroleerde/bewaakte omgeving (ofwel de lesauto), waar iemand aanwezig is om je te wijzen op je fouten en de fouten op te pakken voor je als dat nodig (en mogelijk) is.
Dus jij denkt dat je pas niet kan rijden als je met je auto in iemands woonkamer staat of in de sloot ligt? Waarom denk je dat de politie een artikel 130-maatregel kan opleggen?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2017, 22:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk persoonlijk dat je het rijden ook pas echt leert als je je rijbewijs eenmaal hebt. Natuurlijk kan je daarvoor ook het voertuig besturen, maar echt goed situaties inschatten, je veilig voelen achter het stuur in verschillende voertuigen en omgevingen, dat komt pas met veel oefening (en dus vaak na je examen). Direct na het examen is langer dan twee uur rijden voor veel bestuurders bijvoorbeeld nog heel intensief, terwijl dit na wat jaren ervaring al een stuk makkelijker en natuurlijker gaat.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-05-2017, 22:38
Verwijderd
Het rijbewijs is geen roze papiertje meer. Dat is al een paar jaar een pasje. Oops.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2017, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Er was niets tegengestelds aan. Het is een feit dat "veel mensen" niet makkelijk nog een keer voor hun rijexamen zouden slagen.
Om mijn denkwijze duidelijk te maken: 1) je zegt dat je pas kan rijden als je erg veel ervaring op doet, 2) je zegt dat ervaren mensen niet rijbewijs waardig zijn

en een feit dat ik nu zeg: 3) een rijbewijs betekend dat je rij vaardig bent en kan rijden en de weg op mag.

Indien 2) het geval is is de 1) onjuist. Indien de 1) juist is dan is 2) onjuist.

Als we eventjes reëel zijn dan is iemand die gewoon veilig rijd 'rij vaardig' ook al doet die soms "domme dingen" waardoor die zijn examen niet zou falen, zolang ze veilig opgepakt/opgelost worden, dat leer je tijdens rijlessen. Veilig, defensief rijden en fouten van jezelf en anderen zo goed mogelijk oppakken.

Weet je waarom een examen zulke strenge regels heeft? Omdat als je dat daar doet, 1 of 2 keer, dan blijft het gebeuren, en hoe vaker het gebeurd, hoe sneller het fout gaat. Daarom zijn examens zo streng. Dat het je overkomt tijdens het rijden is in sommige gevallen niks bijzonders. Het gebeurd gewoon, mensen zijn en blijven mensen.

Als je bedoelt dat iedereen die lang op de weg zit een auto perfect kan scheuren door de bocht met 80 km/u waar 30 het advies is dan noem ik dat niet "ervaren", dat noem ik gewoon uiterst dom en onveilig. Die mensen zijn er veel minder dan "veel mensen" die wel gewoon veilig hun fouten opvangen. Als je het niet gelooft zet de getallen van europa of de wereld van doden per km maar aan tegen de Nederlandse.

Citaat:
De ervaren bestuurders denken dat ze heel goed kunnen rijden en vergeten de helft of vinden het niet nodig. Zoveel zit jij overduidelijk niet op de weg. Als je dat wel doet en je herkent dit gedrag niet ben je onderdeel van het probleem.
Ik herken het gedrag maar reken er 99% van Nederland niet voor af, waarbij ik bij jou het gevoel heb dat dat wel zo is. dat die klotejong met zijn bmw mijn bumper kleeft zegt niet dat iedereen zo dom en gevaarlijk doet. Of die ongeduldige bestuurders die je nog eventjes voor 't gele licht dat over 0.3 seconde op rood springt rechts gaat inhalen over de afslagstrook naar rechts en toch rechtdoor gaat horen ook bij de "minderheid". Stoere mensjes in spotwagentjes die denken dat t cool is om piepend weg te rijden (ofwel kiezen om minder tot geen controle over de richting van hun voertuig te hebben, dom, onveilig). Mensen die voorwerpen uit t raam gooien en op mijn auto belanden.. klootzakken die denken eventjes de vluchtstrook met 170 te nemen om 2 vrachtwagen die naast elkaar rijden in te halen. Mensen die op het midden rijden op beide rijstroken. Mensen die geen voorrang verlenen en/of mij niet de mogelijkheid geven om mijn voorrang te nemen. Heb t allemaal gezien en meegemaakt. Als ik ambtenaar was had ik echt veel boetes uitgedeeld. Maar het punt is, ik, en andere mensen die die domme fouten maken (of anderen fouten zien maken), pakken ze vaak goed op om de kans te verminderen op een ongeluk. Dat moet je ook wel zien als je zo veel op de weg bent. En anders zit je er ook niet lang genoeg op.

Citaat:
Dat neemt niet weg dat rijden niet simpelweg het opvolgen van regeltjes is (en daar wordt je bij je rijexamen op getoetst, je beheersing van het voertuig is gewoon suboptimaal na 30 a 40 keer een machine van 1200kg besturen, dit is simpelweg een feit).
Zoals ik al zei, dat je perfect bent in een auto door de bocht scheuren is niet waardoor je ervaren bent en ook niet waar je op getoetst word. Zolang je je fouten weet op te pakken, stel je motor slaat af in een bocht en je weet dat er niks aan komt en je stopt, prima, je weet dat er wel iets aan komt, kijken of je m snel aan kan zetten en door rijden (misschien eerst remmen zodat je niet teveel instuurt). Om een voorbeeld te noemen van de vele (oneindig veel) situaties. Dat niet iedereen deze situatie perfect op kan lossen of voorkomen is begrijpelijk. Mensen zijn en blijven mensen. Daarom kijken examinators op je examen of je ook fouten van andere kan opvangen voordat je de weg op mag! Dan kunnen anderen altijd die fout nog opvangen. Zelfs als het jonge bestuurders zijn die 1 dag hun rijbewijs hebben, die kunnen prima een voertuig veilig stoppen. Je zou kunnen zeggen dat veiligheid op de weg een teamsport is, niet een individueel iets, iedereen moet eraan mee werken. Jong of oud, ervaren (veel kilometers) of onervaren (weinig kilometers), net rijbewijs gehaald of al lang in bezit.

Citaat:
Tevens ken ik *niemand* bij wie ik prettig in de auto heb gezeten nadat ze het felbegeerde roze papiertje hadden behaald. Als iemand een jaar lang regelmatig op de weg zit dan wordt dat wel anders. Zelfverzekerdheid straalt er in het begin ook niet vanaf. Dit is al te zien aan de statistieken aan het begin van het motorseizoen. Helemaal na een lange winter.
Ik ken er genoeg, en ik ken ook mensen die zich prima voelen bij mij in de auto sinds dag 1. Ken er ook genoeg waar ik liever niet in de auto zit. Daarnaast zijn er ook mensen die gewoon dat roze kaartje halen omdat ze anders niet in Nederland of Europa mogen rijden en het wel prima kunnen, of juist niet. Het hangt af per mens, maar zoals ik al zei, pak de getallen erbij, misschien met leeftijden als bonus, getallen spreken voor zich.

Hier: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ted_death_rate
Nederland is gewoon op 6e plaats met "maar" 3.4 (nog steeds te veel!) doden per jaar per 100.000 inwoners aan verkeersongelukken.

Citaat:
Dus jij denkt dat je pas niet kan rijden als je met je auto in iemands woonkamer staat of in de sloot ligt? Waarom denk je dat de politie een artikel 130-maatregel kan opleggen?
Ik heb extreme voorbeelden genoemd om veilig rijden te benadrukken. Je kunt ook naar mijn lijst kijken van volk dat ik op de weg ben tegen gekomen. Vaak levensgevaarlijk en compleet onnodig. Mocht je toch zo levensgevaarlijk bezig zijn dan heb ik toch liever dat iemand bijvoorbeeld weet hoe die de auto recht moet trekken bij een slip en proberen om een veilige richting te vinden (obstakels vermijden), niet iedere "ervaren" bestuurder weet hoe dat moet, en sommige "onervaren" bestuurders weten wel hoe het moet (en kunnen het toepassen).

Laatst gewijzigd op 08-05-2017 om 23:15.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2017, 23:30
Verwijderd
Jezus wat een lappen tekst, probeer je op 1 op whatpulse te komen in recordtijd ofzo? En je spelling lijkt ook totaal nergens op.

Citaat:
Om mijn denkwijze duidelijk te maken: 1) je zegt dat je pas kan rijden als je erg veel ervaring op doet,
Nee, dat is niet wat ik zei.

Citaat:
2) je zegt dat ervaren mensen niet rijbewijs waardig zijn,
Nee, dat is niet wat ik zei.

Citaat:
3) een rijbewijs betekend dat je rij vaardig bent en kan rijden en de weg op mag.
Nee, dat is niet wat ik zei.

Citaat:
Indien 2) het geval is is de 1) onjuist. Indien de 1) juist is dan is 2) onjuist.
Probeer het nog eens met minder tekst. En wat ik wel zei staat er gewoon heel duidelijk! Ik sta niet bekend dat ik doekjes wind om dingen die ik zeg.

Citaat:
Als we eventjes reëel zijn
Ik ben altijd reëel liefje.

Citaat:
dan is iemand die gewoon veilig rijd 'rij vaardig' ook al doet die soms "domme dingen"
Je rijdt in een wagen waar je met gemak door tientallen mensen kan heenploegen. Soms "domme dingen" doen kan GIGANTISCHE gevolgen hebben. Daarom ben ik ook voor trajectcontrole op álle snelwegen, verplichte snelheidsbegrenzers (je mag niet sneller, dus doei), 100% roodlichtcontrole met camera's (en dat vindt de overheid tegenwoordig erg genoeg om je er een strafblad voor te geven, het is geen onschuldig vergrijp meer, het kan je toekomst in gevaar brengen), en meer van dat soort dingen. Dit is ook een van de redenen waarom we zo snel mogelijk naar volautomatisch rijden en volledige scheiding van verkeersstromen moeten. Probleem opgelost en niemand heeft nog een rijbewijs nodig.

Citaat:
waardoor die zijn examen niet zou falen, zolang ze veilig opgepakt/opgelost worden, dat leer je tijdens rijlessen. Veilig, defensief rijden en fouten van jezelf en anderen zo goed mogelijk oppakken.
Defensief en offensief en BLAH. Je moet gewoon ALERT zijn en ANTICIPEREN en GOED KIJKEN.

Citaat:
Weet je waarom een examen zulke strenge regels heeft?
Ik werk al 16 jaar in het onderwijs en doe daarnaast regelmatig klusjes voor grote ministeries, dus ja, ik heb wel een idee.

Citaat:
Omdat als je dat daar doet, 1 of 2 keer, dan blijft het gebeuren, en hoe vaker het gebeurd, hoe sneller het fout gaat. Daarom zijn examens zo streng. Dat het je overkomt tijdens het rijden is in sommige gevallen niks bijzonders. Het gebeurd gewoon, mensen zijn en blijven mensen.
Oh, ik dacht gewoon dat het is omdat je niet voldoet aan de criteria. Maar dat kan ik natuurlijk fout hebben

Citaat:
Als je bedoelt dat iedereen die lang op de weg zit een auto perfect kan scheuren door de bocht met 80 km/u waar 30 het advies is dan noem ik dat niet "ervaren", dat noem ik gewoon uiterst dom en onveilig. Die mensen zijn er veel minder dan "veel mensen" die wel gewoon veilig hun fouten opvangen. Als je het niet gelooft zet de getallen van europa of de wereld van doden per km maar aan tegen de Nederlandse.
Hoe kom je erbij wat ik bedoel? Waarom leg je me woorden in de mond? En ja, ik ken de statistieken en beter dan jij waarschijnlijk.

Citaat:
Ik herken het gedrag maar reken er 99% van Nederland niet voor af, waarbij ik bij jou het gevoel heb dat dat wel zo is. dat die klotejong met zijn bmw mijn bumper kleeft zegt niet dat iedereen zo dom en gevaarlijk doet.
Nee, maar die moet gelijk een artikel 5 krijgen. En z'n rijbewijs opnieuw halen.
Dit is trouwens een perfect voorbeeld van aangeleerde eigen (negatieve) rijstijl na het behalen van het examen. In mijn eerste post stond "echt rijden" niet voor niets tussen haakjes. Ben je autist of kan je geen Nederlands of moet ik je helpen met het exact uitleggen van iedere zin? Vraag er dan even naar, doe geen aannames.

Citaat:
Of die ongeduldige bestuurders die je nog eventjes voor 't gele licht dat over 0.3 seconde op rood springt rechts gaat inhalen over de afslagstrook naar rechts en toch rechtdoor gaat horen ook bij de "minderheid". Stoere mensjes in spotwagentjes die denken dat t cool is om piepend weg te rijden (ofwel kiezen om minder tot geen controle over de richting van hun voertuig te hebben, dom, onveilig). Mensen die voorwerpen uit t raam gooien en op mijn auto belanden.. klootzakken die denken eventjes de vluchtstrook met 170 te nemen om 2 vrachtwagen die naast elkaar rijden in te halen. Mensen die op het midden rijden op beide rijstroken. Mensen die geen voorrang verlenen en/of mij niet de mogelijkheid geven om mijn voorrang te nemen. Heb t allemaal gezien en meegemaakt. Als ik ambtenaar was had ik echt veel boetes uitgedeeld. Maar het punt is, ik, en andere mensen die die domme fouten maken (of anderen fouten zien maken), pakken ze vaak goed op om de kans te verminderen op een ongeluk. Dat moet je ook wel zien als je zo veel op de weg bent. En anders zit je er ook niet lang genoeg op.
Nee ik heb het meer over mensen die toch met hun mobiel lopen te kloten (20% van alle weggebruikers), want wat kan dat éne appje nou voor kwaad? Het gaat om het creëren van risico. Er wordt veel te veel risico genomen en ik zie het fucking dagelijks.

Citaat:
Zolang je je fouten weet op te pakken
Mensen zien meestal niet dat ze een fout hebben gemaakt tenzij er consequenties aan zitten en dan nog schatten ze de risico's/consequenties te laag in. Dit is ook een feit. Als er geen directe consequenties zijn heeft het verder ook niet bijzonder veel zin om nog te straffen tenzij de consequenties gigantisch zijn. Ook dit is gewoon een wetenschappelijk bewezen feit.

Citaat:
Ik ken er genoeg,
Ja, maar jij bent wat, 19 maximaal? En zo te zien niet erg goed in jezelf verplaatsen in iemand anders of zelfs maar gewoon lezen wat een ander schrijft dus vergeef me als ik je vermogen tot observeren even niet verkies boven het mijne.

Citaat:
en ik ken ook mensen die zich prima voelen bij mij in de auto sinds dag 1.
Nou, wat fijn zeg!

Citaat:
Hier: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ted_death_rate
Nederland is gewoon op 6e plaats met "maar" 3.4 (nog steed te veel!) doden per jaar per 100.000 inwoners aan verkeersongelukken.
Dus omdat we weinig verkeersongelukken met dodelijke afloop hebben (want de cijfers van het CBS geven een totaal ander beeld, daar gaat het namelijk niet alleen over doden maar over gewonden. Zoals je hier kan zien: http://ec.europa.eu/transport/road_s...rical_evol.pdf
is het aantal gewonden FLINK aan het klimmen. Hieraan kan je ook zien dat het niet zozeer "Nederland heeft het goed voor elkaar ivm andere landen" is, maar dat een hoop afhankelijk is van autobezit, het aantal trips en ook per welke modaliteit dat is gedaan. Je zegt nu dat, omdat Nederland een laag aantal verkeersdoden heeft, dit wel moet betekenen dat Nederland een zeer hoog niveau van veiligheid heeft. Correlatie is niet hetzelfde als causatie. Het kan prima zo zijn dat er op iedere straathoek een ziekenhuis staat (en dat is in Nederland en België zo in vergelijking met bijvoorbeeld Frankrijk), waardoor de kans veel kleiner is dat je een ongeluk niet overleeft.

Citaat:
Ik heb extreme voorbeelden genoemd om te veilig rijden te benadrukken. Je kunt ook naar mijn lijst kijken van volk dat ik op de weg ben tegen gekomen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2017, 10:49
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Wow meer tegenovergesteld kan denk ik niet. Echt leren rijden doe je gewoon tijden je rijles en anders zit je bij de verkeerde rijschool. Ik weet niet welke slimbo die onzin heeft bedacht maar "Echt rijden leer je zelf" kan niet als er niemand is die je op je fouten wijst (en geloof me je wilt niet dat die iemand de politie / het OM is, of dat je erachter komt wat je fout deed wanneer je al in 't kanaal aan het verzuipen bent, of een woning binnen bent gereden). Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om veilig te leren rijden, in een gecontroleerde/bewaakte omgeving (ofwel de lesauto), waar iemand aanwezig is om je te wijzen op je fouten en de fouten op te pakken voor je als dat nodig (en mogelijk) is.
Fout. Wat de instructeur doet is je vaardig maken met het voertuig, laten ruiken aan een selectie van verkeerssituaties en inrammen van bepaalde gewoonten waarmee je het gros van problemen kunt voorkomen. De tijd die je daarvoor hebt, gedurende lessen, zijn to-taal niet adequaat als het gaat om écht leren rijden. Wat ik onder "echt rijden" versta, en ik vermoed deadlock ook: een veel vollediger spectrum van verkeerssituaties actief hebben meegemaakt en daardoor met controle, gemak en overzicht veilige keuzes maken. Niet alleen 'standaard' verkeerssituaties maar ook anticiperen op assholes, minder begaafden op de weg of juist zeer ervaren bestuurders die veronderstellen dat iedereen hetzelfde gemak, overzicht en controle heeft.

Iemand die in Schubbekutteveen zijn of haar rijbewijs heeft gehaald, waar ongeveer 800 inwoners zitten en de lessen zich primair rondom dat kutgehucht hebben afgespeeld (of op een nabijgelegen verlaten snelweg) kan weliswaar een rijbewijs hebben, maar als die persoon voor het eerst met zijn of haar auto in het centrum van Amsterdam, Den Haag of Utrecht komt is het wel even andere koek. Dat is een ervaringskwestie. Dat leer je domweg niet tijdens je rijlessen.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 09-05-2017, 11:08
Verwijderd
Ja jullie hebben goeie punten, +1 voor jullie, was een leuke discussie. Ik zie nu inderdaad dat ondanks dat onze definities van echt kunnen rijden minimaal verschillen toch dag en nacht verschil zijn. Qua discussies.. Anders is dit forum ook zo saai zonder uitgebreide discussies (ik heb niks met die wat eet je vandaag, hoe groot is je penis, enzv topics, vind ik saai). Weer wat geleerd En ik ben 23 bytheway. Dat ligt significant hoger dan "max 19"

Iets leuks wat ik mij nu herinner (niet leuk als het je overkomt though):
Een van mijn embedded software docenten heeft ooit gewerkt aan een parkeersysteem met sensoren. Auto gaat automatisch op de rem als je aan het inparkeren bent en te dicht bij een andere auto komt.

Toen gingen ze de weg op... en kwam er een bumperklever achter de auto.. en ging de auto automatisch vol op de rem :')
(wie had ooit kunnen bedenken dat het remsysteem alleen actief moet zijn als je in zijn achteruit staat?)

Geen gewonden dus kan er wel om lachen. Had die bumperklever nou net de verassing van zijn leven gekregen xD

Was een les over software design mocht je het willen weten (en waarom een goed design belangrijk is).

Laatst gewijzigd op 09-05-2017 om 11:29.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2017, 11:47
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ja jullie hebben goeie punten, +1 voor jullie, was een leuke discussie. Ik zie nu inderdaad dat ondanks dat onze definities van echt kunnen rijden minimaal verschillen toch dag en nacht verschil zijn.


Of je begrijpt het niet, of dit is jouw manier om je ongelijk acceptabel te maken.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-05-2017, 09:39
Verwijderd
Om terug te komen op de vraag van de TS - ik heb ze niet geteld, maar ik geloof dat ik wel 70 lessen heb gehad. Ik heb ongeveer een jaar rijlessen gehad en had gemiddeld 2 lessen per week (met vakanties en een keer ziek zijn en zo kom ik denk ik op 70). Het heeft heel erg lang geduurd voor ik ook maar een beetje kon rijden. Voel alsjeblieft geen druk om zo snel mogelijk je rijbewijs te halen, maar leer op je eigen tempo en op je eigen manier om zo veilig mogelijk te rijden. Helemaal zeker van jezelf zit je de eerste tijd na je rijbewijs waarschijnlijk toch niet in de auto - dus streef daar ook niet naar. Komt goed - neem de tijd!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2017, 13:25
Grapjas179495
Grapjas179495 is offline
Ik heb voor het behalen van mijn autorijbewijs maar 16 lessen van 1 uur gehad. Dit komt ook omdat ik al heel wat ervaring had met de trekker op de weg en hierdoor alle situaties makerlijk in kon schatten. Ik moest alleen wennen aan de snelheid. Vorige week heb ik nog mijn BE rijbewijs gehaald. Hiervoor heb ik 3 uur praktijkles gehad en daarna examen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2017, 02:06
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Wat maakt het uit? Volg gewoon lessen totdat je het goed genoeg onder de knie hebt om je examen te halen. Dat zal voor de één 10 lessen zijn, voor de ander 30 en sommigen hebben wel 80 lessen (of meer) nodig. Het gaat erom dat jij goed leert rijden, niet wat een ander doet.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2017, 11:21
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Precies! Ik zou me er niet te druk om maken. Tuurlijk kosten rijlessen geld dus is het wat dat betreft fijner om sneller geslaagd te zijn, maar het gaat er uiteindelijk om dat je veilig en enigszins zelfverzekerd kunt rijden. Ik baalde er toen ook wel eens van dat ik nog niet mocht afrijden maar ben er nu wel blij mee dat ik veel lessen gehad heb omdat ik het gewoon nodig had en nu wel goed rij en het zelfs leuk vind, terwijl ik eerst echt bang achter het stuur zat.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-05-2017, 11:22
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ik heb er trouwens meer dan 60 gehad
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Asociaal rijgedrag
Lethe
200 03-11-2007 23:54
Verkeer & Vervoer Rijles en Rijbewijs topic #9
Verwijderd
500 13-02-2007 15:41
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #6
Miracle
500 09-03-2006 12:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.