Oud 29-10-2010, 16:59
Ashlyn
Ashlyn is offline
Hallo iedereen!

Ik moet voor Nederlands een essay van 1500 woorden schrijven met een etisch dilemma, dit moet te maken hebben met de studie die ik later wil gaan volgen, namelijk: Voeding en Dietetiek. (Dus eigenlijk alles wat te maken heeft met voeding, ook paramedisch).

Nu heb ik een casus verzonnen, maar ik kom niet verder dan twee argumenten (ik moet zowel voor- als tegen argumenten verzinnen). Ik krijg het idee dat mijn casus, hoewel goedgekeurd door mijn leraar, niet erg sterk is.

Weet iemand een ander argument, behalve de gezondheid van de persoon? Of een soort schets voor een andere casus? Ik loop echt vast

(Mijn casus: )
Valerie is 22 jaar en weegt 55 kg bij een lengte van 1,80 meter. Haar BMI (Body Mass Index) is dus 17. Bij een BMI van 18,5 en lager is er sprake van ondergewicht. Toch wilt zij graag nog vijf kilo afvallen. Dit omdat ze lid is van een roeivereniging en des te lichter zij is, des te sneller de boot gaat. Voor het afvallen maakt ze een afspraak met mevrouw Zwaan, een diëtiste. Valerie legt uit dat zij hoe dan ook die vijf kilo kwijt wilt, met of zonder hulp van mevrouw Zwaan, maar dat zij liever op een verantwoordelijke manier afvalt dan zelf wat te proberen.
Is het ethisch verantwoord als mevrouw Zwaan Valerie helpt met afvallen?


Argumenten voor
- Het is haar werk om mensen te helpen.
- Zonder haar hulp wilt ze ook afvallen, maar met haar hulp gebeurd het gezonder.

Argumenten tegen
- Het is haar werk om mensen te helpen gezonder te worden, nog verder ondergewicht krijgen is niet gezond.
- Ze heeft het niet nodig (ze ‘hoeft niet’)?? (is misschien hetzelfde als argument erboven)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2010, 17:34
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Tegen: als mevrouw Zwaan haar helpt af te vallen, geeft ze dus als ware het signaal af 'het is goed om af te vallen', ze werkt er namelijk zelf aan mee. En dat lijkt me niet het juist signaal, zéker niet voor iemand die diëtiste is.

Wat betreft je argument voor 'het is haar werk om mensen te helpen', dat vind ik een beetje vreemd geformuleerd. Het is namelijk niet zeker of ze Valerie wel helpt (op een goede manier) door haar af te laten vallen. Misschien meer iets als 'het is haar werk om mensen te begeleiden met o.a. afvallen'. Hoewel ik het nog een vreemd argument vind, want het is niet haar werk om mensen juist op een nog ongezonder gewicht te brengen, maar goed. (;

En misschien nog (voor): als mevrouw Zwaan instemt bestaat er een grotere kans dat ze tijdig kan ingrijpen als het echt mis gaat. Als ze 'nee' zegt, verliest ze waarschijnlijk haar contact met Valerie en kan ze haar, op geen enkele manier, meer helpen/tegenhouden.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 23:58
Ashlyn
Ashlyn is offline
Bedankt, je hebt enorm geholpen!

En over het 'vage argument', ja die heb ik niet erg duidelijk neergezet. Ik bedoelde ook begeleiden, maar ik had het snel getypt voor mezelf.

Heb ondertussen al 750 woorden zonder slot en zonder het één verhaal te maken, dus ben goed op weg.

Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 18:17
par
par is offline
Hey Ashlyn!

Ik weet dat deze forum nu 6 jaar geleden was geopend, maar toen ik opzoek was naar iets over een essay voor de opleiding Voeding en dietetiek kwam ik hier terecht. Ik wilde het toch proberen om aan je te vragen of je de essay nog eventueel hebt voor mij? Ik vind het namelijk erg moeilijk om een leidraad te vinden voor deze essay en kom er niet verder mee dan mijn casus.

Ik hoor graag van je!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Zin Latijn van een biccherne-paneel ter vertaling naar het Nederlands, iemand? :)
Pyriet
0 09-01-2009 01:22
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #71
rare kwast
491 04-10-2006 18:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.