Oud 16-04-2020, 09:12
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Hoi,

Ik ben bezig met het leren van economie, maar ik loop ergens tegenaan. Deze vraag is van examenblad:
Econoom Kurt Paulman meent dat de daling van de groei van het arbeidsaanbod niet tot veel meer inflatie hoeft te leiden. Paulman stelt: “Het feit dat in de periode 2010 tot en met 2014 de inflatie jaarlijks lager uitviel dan de groei van het gemiddelde loon, kan namelijk ook verklaard worden uit de stijging van de arbeidsproductiviteit.”
Verklaar de stelling van Paulman.


En het antwoord:
Een voorbeeld van een juiste verklaring is:
Als de loonstijging (voor zover die de inflatie overstijgt) deels gefinancierd kan worden uit een stijging van de arbeidsproductiviteit zal de stijging van de loonkosten per product beperkt blijven. (Bedrijven kunnen daardoor genoegen nemen met een kleinere prijsverhoging om de winstmarge te behouden.)


Ik begrijp totaal niet wat ze hiermee bedoelen. Als iemand toevallig enig idee heeft, hoor ik het graag
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2020, 10:36
Verwijderd
Ik heb niet toevallig enig idee, ik heb hiervoor gestudeerd. Maar zo ingewikkeld is het in wezen niet, het is vooral begrijpelijk lezen. Dat is op de middelbare sowieso een belangrijk deel van economie overigens.

Stel je een koekjesfabriek voor. 10 medewerkers die 1000 koekjes per dag maken. Koekjes worden voor 1 euro per stuk verkocht. Alle koekjes worden verkocht. De opbrengst is 1000 euro.

Als de arbeidsproductiviteit stijgt, dan maakt de gemiddelde werknemer meer producten. Laten we zeggen 10% meer. De koekjesfabriek maakt dan opeens 1100 koekjes. Als die nog altijd allemaal verkocht worden voor dezelfde prijs, is de opbrengst van de fabriek 1100 euro. 100 euro meer! Dan kun je best het loon van de medewerkers laten stijgen zonder dat dat de fabriek geld kost ten opzichte van de oude situatie.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2020, 10:33
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Ik heb niet toevallig enig idee, ik heb hiervoor gestudeerd. Maar zo ingewikkeld is het in wezen niet, het is vooral begrijpelijk lezen. Dat is op de middelbare sowieso een belangrijk deel van economie overigens.

Stel je een koekjesfabriek voor. 10 medewerkers die 1000 koekjes per dag maken. Koekjes worden voor 1 euro per stuk verkocht. Alle koekjes worden verkocht. De opbrengst is 1000 euro.

Als de arbeidsproductiviteit stijgt, dan maakt de gemiddelde werknemer meer producten. Laten we zeggen 10% meer. De koekjesfabriek maakt dan opeens 1100 koekjes. Als die nog altijd allemaal verkocht worden voor dezelfde prijs, is de opbrengst van de fabriek 1100 euro. 100 euro meer! Dan kun je best het loon van de medewerkers laten stijgen zonder dat dat de fabriek geld kost ten opzichte van de oude situatie.
Hoi,
Mijn excuses voor de late reactie. Naar mijn idee is economie wel erg moeilijk, aangezien het vak mij totaal niet ligt. Hopelijk ben ik er over een paar weekjes vanaf ;o


Nu even terugkomend op mijn vraag: Door de "versimpelde" uitleg begrijp ik het nu. Ontzettend bedankt!
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day

Laatst gewijzigd op 29-04-2020 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2020, 14:39
Verwijderd
Basislogica en rekenen van lagereschoolniveau liggen je niet?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2020, 12:18
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Basislogica en rekenen van lagereschoolniveau liggen je niet?
Aan de ene kant begrijp ik de reactie, aangezien ik mensen in mijn omgeving heb die mij ook niet lijken te begrijpen. Helaas zijn er veel mensen die moeite hebben met dit vak.

Echter, ik moet zeggen dat economie een pittig vak is en niet slechts uit "lagere school niveau" -vragen bestaat. Ikzelf heb moeite met o.a. het leggen van verbanden en het filteren van de juiste informatie uit een lap tekst. De "basislogica" die je omschrijft zie ik niet altijd in een opgave (en dan voornamelijk met rentes/prijspeil etc.).

Mij liggen de talen simpelweg meer : )
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Oud 29-04-2020, 14:13
Verwijderd
Alfa's en beta's bestaan niet; het is een fabeltje. De talen liggen je niet beter, je zet je beter in voor de talen omdat je ze leuker vindt.

Want als je het oorspronkelijke voorbeeld niet snapt en dat van Jan wel, dan heb je niet eens moeite gedaan om het te begrijpen want ik zie het verschil niet behalve wat moeilijker taalgebruik.
Dus zo goed ben je nou ook weer niet talen trouwens. Of in ieder geval niet in Begrijpend Lezen voor wat betreft het vak Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2020, 14:26
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Alfa's en beta's bestaan niet; het is een fabeltje. De talen liggen je niet beter, je zet je beter in voor de talen omdat je ze leuker vindt.

Want als je het oorspronkelijke voorbeeld niet snapt en dat van Jan wel, dan heb je niet eens moeite gedaan om het te begrijpen want ik zie het verschil niet behalve wat moeilijker taalgebruik.
Dus zo goed ben je nou ook weer niet talen trouwens. Of in ieder geval niet in Begrijpend Lezen voor wat betreft het vak Nederlands.
Deze "discussie" die je probeert te starten heb ik geen zin in. Ik heb een vraag en daar heeft Jan op gereageerd m.b.v. een heldere uitleg. Klaar.
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Oud 29-04-2020, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Deze "discussie" die je probeert te starten heb ik geen zin in. Ik heb een vraag en daar heeft Jan op gereageerd m.b.v. een heldere uitleg. Klaar.
Ik wil geen discussie starten, ik vertel je hoe het echt zit. Flutpuber.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2020, 21:39
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Ik wil geen discussie starten, ik vertel je hoe het echt zit. Flutpuber.
"Flutpuber" lol
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie oefeningen
Caviamax
5 15-12-2011 18:29
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie 2 vragen over economie
Basaa
2 30-10-2011 17:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.