Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2003, 13:13
Flasher
Flasher is offline
Heey allemaal,

Jaja, maandag is het zover. Nederlands.

Opzich valt de tekst wel mee.. Vergeet niet even alle tekstthema's etcc op een rijtje te zetten en ook even de moeilijke woorden!

Maar... nu is toch vaak het grote probleem. DE! samenvatting.

Wie heeft er nog tips voor het maken van een goede samenvatting?

Alvast bedankt!
__________________
Anything worth having is worth waiting for!
Advertentie
Oud 17-05-2003, 13:16
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Schrijf het NIET in je eigen woorden..! Dit is ons in de 4e en 5e enzo altijd verteld; samenvatting hoort in je eigen woorden te zijn.. maar bij de correcties moeten bepaalde woorden gewoon letterlijk terugkomen. Schrijf dus gewoon hele zinsdelen over..!
Oud 17-05-2003, 13:20
Verwijderd
ik heb het examen nederlands (vwo) maandag ook, en met een beetje geluk staan bij de samenvatting aanwijzingen als:

vermeld in de samenvatting
- welk verschijnsel wordt beschreven
- wat is de oorzaak hier van
- wat zijn de gevolgen
- wat kan er aan gedaan worden

als dat er bij staat, zit je volgens mij echt gebakken. maar anders moet het toch ook wel lukken?? gewoon beetje kijken welke van bovenstaande dingen voorkomen in de tekst, en inderdaad letterlijk overnemen kan soms helemaal geen kwaad!!!
Oud 17-05-2003, 13:20
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik weet niet waar, maar ik had ergens gelezen dat je juist alleen de belangrijke passage letterlijk mag overnemen en de rest in beetje eigen woorden.

En verder geen voorbeelden gebruiken, dat is niet goed.
Maar dan krijg je weer, was is wel een voorbeeld en wat niet ,
is een voorbeeld van een paar alinea's nog een voorbeeld en moet je die dus niet in je samenvatting doen, of is het in een keer meer dan een voorbeeld omdat het zo lang is.........
heb geen zin in maandag
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 17-05-2003, 13:22
alwaysgood
alwaysgood is offline
Citaat:
forum_verslaafd schreef op 17-05-2003 @ 14:20:
ik heb het examen nederlands (vwo) maandag ook, en met een beetje geluk staan bij de samenvatting aanwijzingen als:

vermeld in de samenvatting
- welk verschijnsel wordt beschreven
- wat is de oorzaak hier van
- wat zijn de gevolgen
- wat kan er aan gedaan worden

als dat er bij staat, zit je volgens mij echt gebakken. maar anders moet het toch ook wel lukken?? gewoon beetje kijken welke van bovenstaande dingen voorkomen in de tekst, en inderdaad letterlijk overnemen kan soms helemaal geen kwaad!!!

bij de examens in de examenbundel staat dat er inderdaad altijd bij, is inderdaad heel handig, dan schrijf je de kernzinnen uit alinea's onder elk kopje op en maak je er daarna een lopend verhaaltje van en je hebt meteen een goede indeling.
Maar staat dat er ook onder bij het examen van maandag?
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 17-05-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
alwaysgood schreef op 17-05-2003 @ 14:22:
bij de examens in de examenbundel staat dat er inderdaad altijd bij, is inderdaad heel handig, dan schrijf je de kernzinnen uit alinea's onder elk kopje op en maak je er daarna een lopend verhaaltje van en je hebt meteen een goede indeling.
Maar staat dat er ook onder bij het examen van maandag?
nou ik vroeg het aan me leraar en die zei dat dat niet helemaal zeker is, maar dat er zeker kans op is!!

en me broer (die had dus VWO examen 2002) kreeg allemaal aanwijzingen erbij!! dus ik heb toch goede hoop....maar verzekeren kan ik het niet he!!
Oud 17-05-2003, 13:43
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
forum_verslaafd schreef op 17-05-2003 @ 14:40:
nou ik vroeg het aan me leraar en die zei dat dat niet helemaal zeker is, maar dat er zeker kans op is!!

en me broer (die had dus VWO examen 2002) kreeg allemaal aanwijzingen erbij!! dus ik heb toch goede hoop....maar verzekeren kan ik het niet he!!
het is wel erg waarschijnlijk aangezien in de oude examens van de voorgaande jaren er wel aanwijzingen staan. Dus..
__________________
I like to say what I want to say
Oud 17-05-2003, 14:18
RayMania
Avatar van RayMania
RayMania is offline
Als in dat stukje tekst van de samenvatting staat:
- Wat zijn de problemen
- Wat zijn de schijnoplossingen
- Etc...

Dan moet je elk stukje een nummer geven en dan de hele tekst uitzoeken en deze nummers erbij zetten (je mag op je examenblad schrijven dus..).

En als je maximaal 180 woorden mag schrijven, doe dan ook 180 woorden en geen 140 want hoe meer hoe beter .
__________________
http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ !!!
Oud 17-05-2003, 14:47
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
mijn leraar zei, en zag ik ook in het examen van vorig jaar, dat er altijd punten staan die je erin moet verwerken.
als je die gewoon zo kort mogelijk opschrijft en er dan een lopend verhaal van maakt, heb je volgens mij de meeste punten wel binnen....

en wat ook handig is, tijdens het lezen al dingen aanstrepen, kernzinnen enzo...
Oud 17-05-2003, 14:56
JJJur
JJJur is offline
Euhmm... Kijk in je examenbundel (of losse bladen) voor de grap eens naar examen 1993...

Daar staat in de opdracht van de samenvatting: maximaal 120 woorden...

tel nu voor de grap eens het aantal woorden dat in de samenvatting van het correctiemodel staat... 147!!

Ja zeg, zo kan ik het ook!!!

Dus... je blijft binnen 120 woorden, en dan mis je enkele onderdelen, of je schrijft alle belangrijke dingen op, en dan overschrijdt je de 120 woorden limiet...

way to go Cito ...
Oud 17-05-2003, 14:59
@Moon
@Moon is offline
nog 1 tip als t als een tip kan worden beschouwd. Als je echt in de knel komt met het aantal woorden, je mag max. aantal woorden met 10% overschrijden.
Oud 17-05-2003, 15:00
*maai*
Avatar van *maai*
*maai* is offline
Citaat:
forum_verslaafd schreef op 17-05-2003 @ 14:20:
ik heb het examen nederlands (vwo) maandag ook, en met een beetje geluk staan bij de samenvatting aanwijzingen als:

vermeld in de samenvatting
- welk verschijnsel wordt beschreven
- wat is de oorzaak hier van
- wat zijn de gevolgen
- wat kan er aan gedaan worden

als dat er bij staat, zit je volgens mij echt gebakken. maar anders moet het toch ook wel lukken?? gewoon beetje kijken welke van bovenstaande dingen voorkomen in de tekst, en inderdaad letterlijk overnemen kan soms helemaal geen kwaad!!!
Zinsdelen letterlijk overnemen niet nee, maar als je hele zinnen gaat overnemen dan ben je aan het citeren! Dat mag zeker niet in een samenvatting. Je moet altijd iets aan de zin veranderen, al is het maar 1 woordje. Anders kun je daar namelijk punten aftrek voor krijgen. Dat is in ieder geval wat mijn lerares Nederlands vertelde.
__________________
.::: Blow me a kiss and I'll be happy the rest of my life :::.
Oud 17-05-2003, 15:05
JJJur
JJJur is offline
Citaat:
@Moon schreef op 17-05-2003 @ 15:59:
nog 1 tip als t als een tip kan worden beschouwd. Als je echt in de knel komt met het aantal woorden, je mag max. aantal woorden met 10% overschrijden.
120*1.10=132 ... dus 147 nog steeds veel teveel
Oud 17-05-2003, 15:18
salacia
salacia is offline
maar helaas tellen spellingsfouten ook mee

1 punt eraf voor een fout belachelijk maar ja
Oud 17-05-2003, 18:18
Verwijderd
Citaat:
*maai* schreef op 17-05-2003 @ 16:00:
Zinsdelen letterlijk overnemen niet nee, maar als je hele zinnen gaat overnemen dan ben je aan het citeren! Dat mag zeker niet in een samenvatting. Je moet altijd iets aan de zin veranderen, al is het maar 1 woordje. Anders kun je daar namelijk punten aftrek voor krijgen. Dat is in ieder geval wat mijn lerares Nederlands vertelde.
THANKSSSS IK NIET WIST

niet dat ik van plan was om alles klakkeloos over te nemen
Oud 17-05-2003, 18:22
Verwijderd
Wat ik altijd doe; ik schrijf eerst de hoofdgedachte en het onderwerp op, die moeten nml terugkomen in je samenvatting.
Dan begin ik met op te schrijven wát ik samenvat en van wíe het is, dat is nml verplicht naar het schijnt.

Vervolgens lees ik alinea 1 door, ik onderstreep de belangrijkste zinnen en ga verder met alinea 2, doe daar hetzelfde zo de hele tekst door. Voorbeelden laat ik totaal achterwege. Tel het aantal woorden dat je onderstreept hebt; is het teveel? schrap dan een zin of wat. Is het te weinig? Maakt niet uit; je kan de tekst in eigen woorden langer maken.

Vergeet nooit dat je niet op mag schrijven;'Ik vind dat...' Jíj vindt namelijk niets, daar gaat het niet om, schrijf op;'De schrijver vindt dat..' Daar moet je echt goed op letten!
Oud 17-05-2003, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Snufje schreef op 17-05-2003 @ 14:16:
Schrijf het NIET in je eigen woorden..! Dit is ons in de 4e en 5e enzo altijd verteld; samenvatting hoort in je eigen woorden te zijn.. maar bij de correcties moeten bepaalde woorden gewoon letterlijk terugkomen. Schrijf dus gewoon hele zinsdelen over..!
Dat heb ik ook altijd gedaan, en dan gewoon zinsdelen laten beginnen met een ander woord en wat koppelen zodat je alles wat korter aan elkaar kan zetten.. Altijd goed geweest
Oud 17-05-2003, 18:28
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
neem geen ik over uit de tekst

schrijf argumenten als "meisjes eten minder dan jongens" helemaal op ipv alleen "meisjes eten minder"
__________________
De man die bakt
Ads door Google
Oud 17-05-2003, 20:23
serone
serone is offline
Nog even 1 vraagje! Mag je tijdens het schrijven van een samanvatting het indelen in alinia s?
Oud 17-05-2003, 20:35
Verwijderd
Citaat:
serone schreef op 17-05-2003 @ 21:23:
Nog even 1 vraagje! Mag je tijdens het schrijven van een samanvatting het indelen in alinia s?
moet zelfs, en vergeet vooral niet in te springen bij een alinea!!!!
Oud 17-05-2003, 20:46
serone
serone is offline
Bedankt FLoris!
Oud 17-05-2003, 23:14
knights
knights is offline
Citaat:
JJJur schreef op 17-05-2003 @ 15:56:
Euhmm... Kijk in je examenbundel (of losse bladen) voor de grap eens naar examen 1993...

Daar staat in de opdracht van de samenvatting: maximaal 120 woorden...

tel nu voor de grap eens het aantal woorden dat in de samenvatting van het correctiemodel staat... 147!!

Ja zeg, zo kan ik het ook!!!

Dus... je blijft binnen 120 woorden, en dan mis je enkele onderdelen, of je schrijft alle belangrijke dingen op, en dan overschrijdt je de 120 woorden limiet...

way to go Cito ...
We zijn nu 10 jaar verder, daar zou het CITO toch wel van geleerd hebben ?
__________________
Some things never change, and some things do.
Oud 18-05-2003, 09:08
alwaysgood
alwaysgood is offline
Citaat:
En als je maximaal 180 woorden mag schrijven, doe dan ook 180 woorden en geen 140 want hoe meer hoe beter
maar wat nou als je tegenstrijdige dingen in je samenvatting zet?
Krijg je daar dan puntenaftrek voor?

groeten
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 18-05-2003, 09:19
Tovenaar
Tovenaar is offline
Moet de titel van de tekst en de auteur er ook bij? Lijkt mij van wel eigelijk...
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Oud 18-05-2003, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 18-05-2003 @ 10:19:
Moet de titel van de tekst en de auteur er ook bij? Lijkt mij van wel eigelijk...
Wij moesten adt er wel altijd boven zetten bij het oefenen; Samenvatting van ..., door .... en uit (met datum!). Het kan nooit fout zijn als je dat er boven schrijft...
Advertentie
Oud 18-05-2003, 09:43
Kronkeltje
Avatar van Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Bij de opdracht van de samenvatting staat welke punten je in je tekst moet vermelden. Zorg dat je deze punten hebt, brei het aan elkaar tot een goedlopend geheel en klaar ben je.

Volgens mij moet je je over die samenvatting echt niet al te druk maken hoor. Na 6 jaar Nederlands kan je er best vanuit gaan dat je het kan.
__________________
xxx
Oud 18-05-2003, 09:46
drakootje
drakootje is offline
Mijn leraar raadde aan als t bijvoorbeeld een samenvatting moest zijn van 200 woorden er 220 maximaal te gebruiken (10% woordoverschrijding mag) en als je er dingen in zet die niet hoeven krijg je er geen aftrek voor dus je kunt er beter teveel dan te weinig inzetten. Suc6 allemaal!
__________________
Be slow in choosing a friend, slower in changing.
Oud 18-05-2003, 10:00
DaRealEvE
Avatar van DaRealEvE
DaRealEvE is offline
Zolang je niet aan je maximum aantal woorden zit zoveel mogelijk in de samenvatting proppen. Als je bv niet weet hoeveel argumenten je meot hebben en je denkt: HOort deze er nu wel of niet bij, gewoon erbij doen want je krijgt geen aftrek voor overbodige informatie!
Oud 18-05-2003, 10:08
*maai*
Avatar van *maai*
*maai* is offline
Ons is over het schrijven van de titel en auteur verteld:

1e regel: Naam van de auteur
2e regel: Titel van het artikel (Naam en titel mogen ook omgewisseld, maakt niet uit. Maar het mag NIET tussen aanhalingstekens ofzo!)
Witregel
Inspringen en met de samenvatting beginnen. Volgende alinea's ook inspringen.
En NOOIT je naam eronder zetten.
__________________
.::: Blow me a kiss and I'll be happy the rest of my life :::.
Oud 18-05-2003, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 18-05-2003 @ 10:19:
Moet de titel van de tekst en de auteur er ook bij? Lijkt mij van wel eigelijk...
JA
Oud 18-05-2003, 12:02
lil_jj
lil_jj is offline
je schrijft als ware gewoon van elke alinea een stukje over er hoeft dus geen inleiding/conclusie bij?!
__________________
.:: (¯`¸.»»» Do YoU LiKe GaMeS?? It'S TimE To TaKe A ChAnCe ..So DaNcE WiTh mE «.¸´¯) ::.
Oud 18-05-2003, 12:08
Miess
Miess is offline
Citaat:
Snufje schreef op 17-05-2003 @ 14:16:
Schrijf het NIET in je eigen woorden..! Dit is ons in de 4e en 5e enzo altijd verteld; samenvatting hoort in je eigen woorden te zijn.. maar bij de correcties moeten bepaalde woorden gewoon letterlijk terugkomen. Schrijf dus gewoon hele zinsdelen over..!
1 tip: doe dat niet. Ik heb op mijn eindexamen ook letterlijk zinsdelen overgenomen en daarvoor zijn bij mij punten afgetrokken. Gelukkig hadden wij naast het centraal schriftelijk leesvaardigheid ook nog een centraal schriftelijk schrijfvaardigheid waarmee ik mijn examencijfer gelukkig heb weten te redden.
Oud 18-05-2003, 12:12
Miess
Miess is offline
Nog een tip: je mag je woordenaantal met 10% overschrijden, maar kom daar alsjeblieft niet overheen, dat vreet echt aan je punten (er gaan geloof ik 4 punten per 10 woorden teveel vanaf ofzo).
Verder vaak gewoon de volgende volgorde aanhouden:
inleiding, stelling, beschrijving argumenten voor, argumenten tegen, conclusie, slot. Of:
inleiding, stelling, beschrijving, oorzaak, gevolg, oplossing, slot.
Dit moesten wij bij het schoolonderzoek tekstbegrip in 6V aanhouden (en had daar geloof ik een 8 voor). Op je eindexamen staan verder gewoon globaal de dingen die in je samenvatting moeten zitten.
Oud 18-05-2003, 12:13
Verwijderd
Citaat:
*maai* schreef op 18-05-2003 @ 11:08:
Ons is over het schrijven van de titel en auteur verteld:

1e regel: Naam van de auteur
2e regel: Titel van het artikel (Naam en titel mogen ook omgewisseld, maakt niet uit. Maar het mag NIET tussen aanhalingstekens ofzo!)
Witregel
Inspringen en met de samenvatting beginnen. Volgende alinea's ook inspringen.
En NOOIT je naam eronder zetten.
Dat inspringen heb ik nooit gehad, ook nooit gedaan op de Havo... Is dat echt verplicht? Mja, ik doe het vaak wel uit mezelf, omdat het er netter uitziet.. maar als je dat níet doet, worden er dan punten afgetrokken?
Oud 18-05-2003, 12:14
Verwijderd
't Is hier al vaker gezegd, Miess zei het net nog, maar even een fijn bericht (wat iedereen vast al weet, maar toch fijn blijft);

Het is een geleide samenvatting, er staan dus van te voren punten genoemd die moet benoemen! Zoek die op in de tekst en je hebt al veel punten binnen!
Oud 18-05-2003, 12:18
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
print eens een examen uit met de correctievoorschriften erbij
je krijgt een duidelijk idee wat ze willen zien als je ziet waar de punten voor gegeven worden

vaak is het al zo dat als je bepaalde woorden noemt je al punten krijgt
zo moeilijk is het echt niet, het is echt zon puntensprokkelopdracht en je moet toch zeker wel 60 procent van de punten halen (laten we het houden op 15 punten )
__________________
hoi, ik ben een signature
Ads door Google
Oud 18-05-2003, 12:41
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Wat moet er allemaal boven / onder de samenvatting staan? Onze leraar heeft daar nogal op zitten zeiken enzo, maar volgens mij maakt het niet heel veel uit als ik de correctiemodellen zie..


'Samenvatting van .....(titel tekst)....... door (eigen naam) '

En moet de bron erbij, het aantal woorden, etc etc?
Oud 18-05-2003, 12:45
-ZoNe-
-ZoNe- is offline
Staat er nergens op internet een samenvatting van heel nederlands wat je een beetje moet kenne?
Oud 18-05-2003, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Snufje schreef op 18-05-2003 @ 13:41:
Wat moet er allemaal boven / onder de samenvatting staan? Onze leraar heeft daar nogal op zitten zeiken enzo, maar volgens mij maakt het niet heel veel uit als ik de correctiemodellen zie..


'Samenvatting van .....(titel tekst)....... door (eigen naam) '

En moet de bron erbij, het aantal woorden, etc etc?
Ik zet altijd boven de samenvatting wat ik samenvat, van wie het is en de bron. Vervolgens mijn naam.
Onder de samenvatting dan het aantal woorden.

Volgens mijn leraar Nederlands van vorig jaar moet je je samenvatting ook altijd een nieuwe titel geven, maar dat vind ik zo raar... Moet dat echt?
Oud 18-05-2003, 13:01
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-05-2003 @ 13:47:
Ik zet altijd boven de samenvatting wat ik samenvat, van wie het is en de bron. Vervolgens mijn naam.
Onder de samenvatting dan het aantal woorden.

Volgens mijn leraar Nederlands van vorig jaar moet je je samenvatting ook altijd een nieuwe titel geven, maar dat vind ik zo raar... Moet dat echt?
nee, bij ons niet
Oud 18-05-2003, 13:01
brynn
brynn is offline
ik heb nog nooit iets gehoord over zelf een titel verzinnen, en heb daar in correctie modellen ook nog nooit iets van terug gezien, kan het me dus niet voorstellen.

telt je titel eigenlijk mee met het aantal woorden? wnat als ik titel-schrijver-bron-eigennaam op schrijf zit je zo al op een aantal en dan moet ik dus niet uitgaan van het aantal woorden + 10%, die tienwoorden of zo schelen zo twee/drie punten.
Oud 18-05-2003, 13:03
marcasd
marcasd is offline
bij die NL samenvatting vragen ze om punten. begin met het schrijven van die punten en dan het antwoord erachter plakken.

dus

wat vind de auteur met betrekking op drugs (bijvoorbeeld)

de auteur vind met betrekking tot het onderwerp drugs dat......................

dan krijg je alvast 1 punt voor
als je dat met 5 gevraagde punten doet ...heb je toch weer 5 puntjes in de pocket...

massjol
Oud 18-05-2003, 13:42
-ZoNe-
-ZoNe- is offline
wij moeten nooit iets boven onze samenvatting zetten.
Oud 18-05-2003, 14:16
ZaXion.Nl
Avatar van ZaXion.Nl
ZaXion.Nl is offline
Citaat:
-ZoNe- schreef op 18-05-2003 @ 14:42:
wij moeten nooit iets boven onze samenvatting zetten.


OMG , HEEFT JULLIE SCHOOL GEEN EXAMEN BUNDELS??

AUTEUR
- regel open
- " "
TiTel
- " "
- " "
Samenvatting:
__________________
-INSURED BY MAFIA- I kill people for money but you are my friend, i will kill you for nothing
Oud 18-05-2003, 14:23
squirrel
squirrel is offline
Kijk bij een willekeurige samenvatting in de examenbundel en er staat:

Code:
Auteur
Titel

-- Samenvatting --
Overigens trekken ze geen punten af als je dit niet boven je samenvatting zet, dus daar hoef je je niet echt druk over te maken.. 'tis alleen wel netter natuurlijk!
Oud 18-05-2003, 15:17
JJJur
JJJur is offline
Over de opbouw...

men heeft tegen ons gezegd dat de traditionele inleiding/kern/slot opdbouw er zeker niet in hoeft te zitten. Behandel gewoon de hoofdpunten.

en als je titel e.d. erboven zet... telt dat dan al mee voor je woordenaantal?
Oud 18-05-2003, 15:22
Verwijderd
de opdracht van de samenvatting bestaat uit mssn 3 delen.
nummer die, nummer ze in de tekst waar zet staan en schrijf het dan LETTERLIJK over

dus in je samenvatting komt dus ook echt dit te staan:
de oorzaken voor het fet dat er meer olifanten zijn, komt omdat er minder jagers zijn, en minder bossen zijn gekapt en ik geen olifantenvlees lust..

Oud 18-05-2003, 15:34
kiki is de naam
kiki is de naam is offline
ik had zon examentraining op dvd gezien en daar zeiden ze:
-je moet je aan de punten houden die is gevraagd...
-ga niet over andere dingen (die niet gevraagd worden) zitten te schrijven want dat kost je 1 woorden en 2 misschien punten
-als er gegeven is: geef de argumenten waarom de president het er niet mee eens was, dan kun je het beste antwoorden door een herhaling--> de president was het er niet mee eens doordat .........
-uhm verder weet ik hjet niet meer...maar hoe zit het nou met die indeling? is inleiding,kern,slot noodzakelijk??? en hoe moet je nou beginnen?!
succes morgen!
Oud 18-05-2003, 15:42
Yohst
Avatar van Yohst
Yohst is offline
Titel staat boven de samenvatting en telt dus niet mee in aantal woorden.
__________________
http://members1.chello.nl/~j.demeij/smilies.htm *Ilsche:o*
Oud 18-05-2003, 15:57
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Als ik zo eens door het topic heen scroll begin ik me af te vragen wat er wordt bedoelt met 'inspringen'.

Wat wordt er eigenlijk bedoelt met inspringen ?
__________________
Subtiel
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken spiektips en smoesjes! handig
Couscousje
4 30-10-2017 06:59
VWO Examen Nederlands
Verwijderd
475 29-05-2006 19:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Probleem met Nederlands
Philemon
8 25-01-2006 20:47
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
De Kantine smoesjes en spiektips! erg handig!
Couscousje
36 08-09-2003 18:22
Liefde & Relatie What should I do
mysteryyy
22 15-02-2002 16:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.