Oud 08-03-2004, 09:24
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik ga gauw op kamers en heb hier en daar gelezen dat je je moet laten inschrijven bij de gemeente waarin je gaat wonen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een procedure die een maand duurt, of die vlug geregeld kan worden door in het gemeentehuis van betreffende gemeente een formuliertje in te vullen? En moet ik me dan ook laten uitschrijven in de gemeente waar ik nu in woon?

Graag had ik daar zo spoedig mogelijk antwoord op gehad van iemand die daar ervaring mee heeft.

Alvast hartelijk bedankt!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 09:36
Verwijderd
ik heb een verhuispakket gehaald bij het postkantoor, daar zat een adreswijzigingsformulier in... Maar misschien kan je hem ook vinden op internet...
Je moet hem sturen naar de gemeente waar je gaat wonen met de andere dingen die ze je vragen mee te sturen...

Zo heb ik het gedaan...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 09:44
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hmm... *denkt na*

Is het eigenlijk verplicht om je te laten inschrijven bij de gemeente waarin je gaat wonen? Op kamernet.nl zie ik soms dat de verhuurder 'nee' zegt bij de vraag: "Inschrijven gemeente OK?"
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 10:06
Verwijderd
ik quote van het formulier:

Het doorgeven van uw verhuizing aan de gemeente is een wettelijke verplichting, waarmee u eraan bijdraagt dat de gemeente haar basisadministratie goed kan bijhouden en daardoor beschikt over een goede registratie van haar inwoners.
U bent ook zelf gebaat bij een goede inschrijving in het register. Onjuiste inschrijving kan tot gevolg hebben dat u geen gebruik kunt maken van bepaalde rechten (uitwonende beurs van de IB-Groep misschien?).
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 11:25
Verwijderd
Gewoon, met m'n huurcontract + paspoort naar het gemeentehuis gaan en tegen de mevrouw achter de balie gezegd "ik ben een nieuwe inwoner van Amersfoort, dus ik wil me laten inschrijven".
Formuliertje ingevuld met m'n adresgegevens, handtekening gezet en zij heeft het in de computer gezet. En dan duurt het hooguit een week voordat je 'officieel' inwoner van de desbetreffende plaats bent.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:33
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Coconut schreef op 08-03-2004 @ 11:25:
Gewoon, met m'n huurcontract + paspoort naar het gemeentehuis gaan en tegen de mevrouw achter de balie gezegd "ik ben een nieuwe inwoner van Amersfoort, dus ik wil me laten inschrijven".
Formuliertje ingevuld met m'n adresgegevens, handtekening gezet en zij heeft het in de computer gezet. En dan duurt het hooguit een week voordat je 'officieel' inwoner van de desbetreffende plaats bent.
En gaf de gemeente Amersfoort automatisch aan jouw gemeente van herkomst door dat jij nu in Amersfoort ging wonen? Of moest je je zelf eerst uitschrijven bij je eigen gemeente voordat je je überhaupt kon inschrijven bij Amersfoort?
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:51
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik heb mij volgens mij niet hoeven uitschrijven bij mijn 'oude' gemeente. Ga gewoon naar het gemeentehuis met je id-kaart en andere gegevens. Je merkt het vanzelf als je nog een actie moet ondernemen. In ieder geval is het niet echt een probleem.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef op 08-03-2004 @ 12:33:
En gaf de gemeente Amersfoort automatisch aan jouw gemeente van herkomst door dat jij nu in Amersfoort ging wonen? Of moest je je zelf eerst uitschrijven bij je eigen gemeente voordat je je überhaupt kon inschrijven bij Amersfoort?
Ik heb me in mijn vorige gemeente niet uitgeschreven. Hoe dat zit weet ik eigenlijk niet. Ik woonde altijd bij m'n ouders, dus ik denk niet dat ik 'persoonlijk' stond ingeschreven in mijn vorige gemeente.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:30
Verwijderd
Als je je bij een nieuwe gemeente inschrijft word je bij je oude (ook als je daar bij je ouders woonde) automatisch uitgeschreven. Hier hoef je dus zelf niets voor te doen.
Als er op kamernet staat dat inschrijven bij de gemeente niet ok is ga je daar in onderhuur en krijg je dus geen uitwonende studiefinanciering, niet erg gunstig dus.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:13
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
Coconut schreef op 08-03-2004 @ 12:56:
Ik woonde altijd bij m'n ouders, dus ik denk niet dat ik 'persoonlijk' stond ingeschreven in mijn vorige gemeente.
Iedereen staat persoonlijk ingeschreven bij de gemeente, er moet toch ook aangifte worden gedaan van iemand die pas geboren is bij de gemeente. Als je niet ingeschreven staat kun je bijvoorbeeld ook geen ID-kaart halen.
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ripper schreef op 08-03-2004 @ 09:44:
Hmm... *denkt na*

Is het eigenlijk verplicht om je te laten inschrijven bij de gemeente waarin je gaat wonen? Op kamernet.nl zie ik soms dat de verhuurder 'nee' zegt bij de vraag: "Inschrijven gemeente OK?"
Om studiefinanciering voor een uitwonende te krijgen is het verplicht om ingeschreven te staan in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) van de gemeente waar je woont. De IB-Groep controleert daar tegenwoordig heel streng op.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:00
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 08-03-2004 @ 17:13:
Iedereen staat persoonlijk ingeschreven bij de gemeente, er moet toch ook aangifte worden gedaan van iemand die pas geboren is bij de gemeente. Als je niet ingeschreven staat kun je bijvoorbeeld ook geen ID-kaart halen.
Ow ja, wist ik veel
Maar dan ben ik dus idd, zoals krullevaar al zegt, automatisch uitgeschreven bij mijn vorige gemeente. Hoe je dus niks voor te doen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-03-2004 @ 17:28:
Om studiefinanciering voor een uitwonende te krijgen is het verplicht om ingeschreven te staan in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) van de gemeente waar je woont. De IB-Groep controleert daar tegenwoordig heel streng op.
Nou, dat valt ook wel weer mee. Of ik heb geluk gehad...
Ik woonde al 3 maanden uitwonend en heb me toen pas ingeschreven in die gemeente. Ondertussen kreeg ik wel uitwonende beurs omdat ik aan de IBG al wel m'n nieuwe adres had doorgegeven. Ze geven je dus maar klakkeloos uitwonende stufi, terwijl ze het zo even zouden kunnen checken bij de gemeente.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:23
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Coconut schreef op 08-03-2004 @ 19:05:
Nou, dat valt ook wel weer mee. Of ik heb geluk gehad...
Ik woonde al 3 maanden uitwonend en heb me toen pas ingeschreven in die gemeente. Ondertussen kreeg ik wel uitwonende beurs omdat ik aan de IBG al wel m'n nieuwe adres had doorgegeven. Ze geven je dus maar klakkeloos uitwonende stufi, terwijl ze het zo even zouden kunnen checken bij de gemeente.
Ze gaan ook niet direct iedereen checken, maar ik denk zo dat ze dat een paar keer per jaar ofzo massaal checken.
En misschien ook maar steekproefsgewijs...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 21:54
Verwijderd
Ik keek op de site van de gemeente en daar stond dat je er voor naar het stadskantoor kon gaan of schriftelijk door kon geven. Ik heb een korte brief gestuurd met de info die ze nodig hadden dus dat was snel opgelost. Ik kreeg wel pas na 4 maanden een bevestiging.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 22:50
battlestar
Avatar van battlestar
battlestar is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 08-03-2004 @ 20:23:
Ze gaan ook niet direct iedereen checken, maar ik denk zo dat ze dat een paar keer per jaar ofzo massaal checken.
En misschien ook maar steekproefsgewijs...
precies, ik woonde ook al een half jaar ongeveer op kamers maar kreeg ook toen pas een briefje thuis dat ik me toch echt wel even moest gaan inschrijven bij de gemeente omdat ik anders naar mijn uitwonende stufi kon fluiten

dus wel even doen ja

uitschrijven gebeurt volgens mij automatisch als je je inschrijft bij je nieuwe gemeente
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 23:04
vixen
Avatar van vixen
vixen is offline
'Ik wil me graag in laten schrijven bij de gemeente Utrecht'
'Dat kan, die trap op'
*half uur wachten*
En dan leuk even wat dingen afspreken en je kan weer terug naar huis.
enig.
__________________
you spread like peanut butter
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 09:15
Verwijderd
om dat wachten te voorkomen kan je dus ook gewoon een formuliertje invullen en opsturen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-03-2004, 13:29
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
maria schreef op 09-03-2004 @ 09:15:
om dat wachten te voorkomen kan je dus ook gewoon een formuliertje invullen en opsturen
En dat formulier moet ik dan gewoon even bij het postkantoor halen (=> verhuispakket), of bij het gemeentehuis?
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 13:48
Verwijderd
dat formulier kan je vinden in het verhuispakket van het postkantoor ja...
en ik heb hem ook van internet kunnen halen (gem. hilversum), misschien kan je eens kijken op de website van de gemeente waar je gaat wonen...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 15:20
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
ekki schreef op 08-03-2004 @ 12:51:
Ik heb mij volgens mij niet hoeven uitschrijven bij mijn 'oude' gemeente. Ga gewoon naar het gemeentehuis met je id-kaart en andere gegevens. Je merkt het vanzelf als je nog een actie moet ondernemen. In ieder geval is het niet echt een probleem.
In principe zou je niet bij 2 gemeentes inschreven kunnen staan.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:31
Nuck
Nuck is offline
Nou, dat inschrijven is in 5 minuten gedaan. Niks om je druk over te maken.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:39
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Ik moest mijn paspoort en huurcontract meenemen . Zo gepieept
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:42
skip
skip is offline
heb het nu al 2 keer gedaan...je wordt automatisch uitgeschreven uit je oude gemeente en binnen een week kreeg ik beide keren een brief dat ik was ingeschreven in de nieuwe gemeente.

inderdaad je huurcontract (als je niet in een bekend staand studentenhuis gaat wonen) en identiteitsbewijs meenemen.

dit bovenstaande had ik dus....eerst ging ik in den bosch wonen...heb alleen maar mijn paspoort meegenomen...had ook nog geen huurcontract, want ik had die kamer binnen een week geregeld en ingericht en ben er gaan wonen. maar dat huis stond bekend als een studentenhuis (we woonden er ook met 11 studenten en de huisbaas had meerdere van die huizen).

in leiden nu zit ik bij een hospita en ik heb daar een schriftelijk bewijsje meegenomen dat ik bij haar een kamer ging huren, want op dat moment was het huurcontract nog niet helemaal rond.

~SKIP~
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 18:56
Verwijderd
Ow trouwens, ik kreeg nog een welkomstpakketje thuis gestuurd van de gemeente

Zaten wat foldertjes, plattegrondje en kortingsbonnen in.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2004, 19:09
skip
skip is offline
Citaat:
Coconut schreef op 09-03-2004 @ 18:56:
Ow trouwens, ik kreeg nog een welkomstpakketje thuis gestuurd van de gemeente

Zaten wat foldertjes, plattegrondje en kortingsbonnen in.
dat kreeg ik meteen na inschrijving mee !! boekje van de gemeente en heel veel kortingsbonnen (had er alleen niet zoveel aan jammergenoeg )

~SKIP~
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 01:42
DeuS
Avatar van DeuS
DeuS is offline
Citaat:
maria schreef op 08-03-2004 @ 10:06:
ik quote van het formulier:

Het doorgeven van uw verhuizing aan de gemeente is een wettelijke verplichting, waarmee u eraan bijdraagt dat de gemeente haar basisadministratie goed kan bijhouden en daardoor beschikt over een goede registratie van haar inwoners.
U bent ook zelf gebaat bij een goede inschrijving in het register. Onjuiste inschrijving kan tot gevolg hebben dat u geen gebruik kunt maken van bepaalde rechten (uitwonende beurs van de IB-Groep misschien?).
Dit is een gevolg van de koppelingswet (voor Ib-groep belangrijk) mocht je het willen weten
__________________
And then there was the human cannonball, who got hired and fired the same day
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht op kamers: krijgt de huisbaas bericht?
L_biemans
14 26-05-2009 00:15
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 17:06
Algemene schoolzaken Op kamers: hoe gaat dat met inschrijven bij gemeente?
Verwijderd
1 01-08-2005 21:07
Werk, Geld & Recht op kamers en inschrijven?
poetic_tragedy
15 24-02-2005 20:39
Werk, Geld & Recht (op kamers) Onderhuur en toch uitwonende beurs?
Yacine
3 22-09-2004 00:41
Werk, Geld & Recht Dingen regelen bij het op kamers gaan
Yacine
16 19-06-2004 09:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16.