Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2008, 21:08
wooper1992
wooper1992 is offline
Hoi, met Pieter, ik zit in een erg moelijke dilemma.

Ik moet kiezen of ik naar het Mbo Niveau 4 ga of Havo?
Wat zou ik kiezen??!Wat een rot situatie!
Mijn school zegt dat je het beste naar mbo niveau 4 moet gaan omdat de overstap meschien te groot is.
Maar zelf heb ik het gevoel dat ik havo meschien wel aankan! ik zou het echt niet weten. Maar overal zitten voordelen aan en nadelen?
Mbo niveau duurt 4 jaar
Havo maar 2 jaar
Maar havo weet je niet wat je kan verwachten dat is echt een extreem groot nadeel.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2008, 22:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
MBO is werken.. oh, sorry, ik bedoelde 'stage lopen'. Met Havo kun je hogerop komen dan via MBO, en blijven deuren open die anders gesloten worden.

De rest is een simpel rekensommetje, niet?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 23:07
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Wat wil je later? Als jij gebrand bent op hogerop komen, raad ik je de Havo aan. Voor de reden, zie de reactie van T_ID.

Als je snel een opleiding afgerond wil hebben om daarna aan de slag te gaan, zodat je ook snel klaar bent met school, raad ik je MBO Niveau 4 aan.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 05:57
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Havo betekent nog twee jaar op de middelbare school. Vind je die school leuk? Vind je de schoolbanken leuk? Je bent nog wat langer bezig met "basisstof" tot je nemen.
MBO betekent sneller richting beroepspraktijk: stage lopen in een echt bedrijf, werkervaring opdoen, een vak leren.

Maar het is niet zo vreselijk definitief allemaal. Na je MBO kan je alsnog doorstromen naar de HBO, als je het gevoel hebt dat je meer wilt leren en op een hoger (denk)niveau wil werken. Doe je de Havo dan kan je sneller naar de HBO, of alsnog naar de MBO als je dat leuker vindt.

Als je weet wat je wil (qua beroep later): stippel voor jezelf een route uit die je daar brengt. Als je het nog niet zo goed weet: doe dingen die je leuk vindt, kijk rond en dan komt er vanzelf iets op je pad wat bij je past.

Succes met de keuze.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 07:52
wooper1992
wooper1992 is offline
Bedankt, voor jullie reacties, Maarja mij absolute doel is hbo ,
Maar weet iemand van jullie hoe havo is?
Is het een groot verschil met vmbo t??
Maarja ik weet niet of ik dat haal
Maar ik ben wel iemand met een grote inzet en de juiste motivatie dus.
echt een vreselijke keuze.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 07:56
wooper1992
wooper1992 is offline
En ik zou eigenlijk nog niet weten wat ik worden,
Dus...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 07:58
Verwijderd
Op het forum Algemene Schoolzaken (en vast ook wel hier op Studiekeuze) zijn wel topics te vinden over de overstap vmbo-havo.

Of je het haalt, dat weet je nooit, net als dat je nooit weet wat je kunt verwachten. Dat weet je bij een mbo of later hbo opleiding ook niet. Het blijft altijd een gok, maar als je op het vmbo goede cijfers haalt, gemotiveerd bent en je inzet, dan maak je een goede kans. Toch zou ik ook meenemen wat de docenten op het vmbo zeggen en vooral waarom ze dat zeggen. Uiteindelijk moet je doen wat jij denkt dat goed is, maar anderen kunnen soms best zinnige dingen zeggen (en soms ook totaal niet, dat moet je je ook realiseren ).

Havo duurt idd twee jaar en MBO vier jaar, maar vaak kun je na het MBO bepaalde HBO-opleidingen verkort doen, waardoor je er uiteindelijk zeven jaar over doet en het in totaal dus maar één jaar scheelt (ligt er dus aan wat je op het hbo wilt gaan doen of daar goede aansluiting op mogelijk is).

Zoals ik in een ander topic over dit onderwerp al zei: als je nog niet weet wat je wilt worden zou ik voor havo gaan, daarmee houd je inderdaad veel meer wegen open.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 12:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar ik ben wel iemand met een grote inzet en de juiste motivatie dus.
Dan lukt Havo je zonder twijfel, tenzij je op het VMBO de laatste twee jaar dagenlang moest leren om een zes te halen.

Het verschil tussen Havo en VMBO is zeker aanzienlijk, en mensen die ik 4 VMBO -> 4 Havo heb zien doen moesten ook zeker een inhaalslag maken, maar het is voor wie geen moeite had met VMBO prima te doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 20:07
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Als niet niet weet wat je op het HBO wilt leren, raad ik je havo aan. Dan heb je nog twee jaar de tijd om na te denken wat jou een interessante studie lijkt. Het is wel zo dat je met een MBO-opleiding een goede basis hebt voor wanneer je een HBO-opleiding gaat volgen. Tenminste, ik heb zelf ervaart dat het niveauverschil tussen de vierde van MBO en de eerste van HBO minimaal is.
Toch is het in jou geval zeker aan te raden om gewoon eerst havo te doen. Het zou zonde zijn wanneer je net de verkeerde MBO-opleiding kiest.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 14:16
D16
D16 is offline
eerst mbo doen en dan hbo is evan lang als havo en hbo. Mbors hebben het voordeel al veel ervaring te hebben door de stages die ze hebben gehad
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 17:55
wooper1992
wooper1992 is offline
Oke, thanks maar ik zit toch te denken nu weer mbo niveau 4 te doen omdat het toch de veiligste weg
is en dan kan ik erna toch altijd hbo doen, Havo is toch te groot risico, dus kan minder geen risico's nemen. maarja het is echt zo moelijk
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 20:47
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Waarom zou havo een te groot risico zijn? Qua niveau kun je het zelfde verwachten als bij MBO.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 07:15
wooper1992
wooper1992 is offline
Ja, ik weet niet het is echt zo moelijk...
maar waar kun je meer mee??
mbo niveau 4 of havo 4?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 10:17
Verwijderd
Als je zeker hbo wilt gaan doen, zou ik naar havo gaan. Ik weet niet hoe het op het mbo eraan toe gaat, maar het lijkt me dat de stap mbo-hbo groter is dan havo-hbo (qua niveau).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 12:55
PV
PV is offline
Citaat:
Ja, ik weet niet het is echt zo moelijk...
maar waar kun je meer mee??
mbo niveau 4 of havo 4?
Ik zou toch voor dat havo-diploma gaan. Havo is heus geen groot risico in de zin van onhaalbaar moeilijk. Als hbo jouw uiteindelijke doel is, lijkt me havo een betere start dan mbo...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 13:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mbo niveau 4 of havo 4?
Havo natuurlijk. Een MBO opleiding is volstrekt waardeloos, behalve dan voor het specifieke beroep waar die opleiding op gericht is. Het is niet voor niets een beroepsopleiding. Hoe hoger je komt, hoe theoretischer en breder opleidingen in de regel worden, en dus hoe meer kanten je er mee uit kunt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Havo natuurlijk. Een MBO opleiding is volstrekt waardeloos, behalve dan voor het specifieke beroep waar die opleiding op gericht is. Het is niet voor niets een beroepsopleiding. Hoe hoger je komt, hoe theoretischer en breder opleidingen in de regel worden, en dus hoe meer kanten je er mee uit kunt.
Ik vind dat je wel erg duidelijk je 'mening' geeft.
Ook ik heb voor de keuze gestaan of ik naar het mbo of havo zou gaan.
Ik heb juist voor mbo gekozen omdat ik geen zin had om nog langer op een middelbare school te zitten. Zo had ik de kans om alvast iets te doen wat ik leuk vind en me hier wat meer op te oriënteren en er zo achterkomen of dit wel echt bij me past.
Er zijn genoeg mensen voor wie het mbo een goede keuze is dus doe niet alsof hoger alleen maar beter is.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 19:15
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Havo natuurlijk. Een MBO opleiding is volstrekt waardeloos, behalve dan voor het specifieke beroep waar die opleiding op gericht is. Het is niet voor niets een beroepsopleiding. Hoe hoger je komt, hoe theoretischer en breder opleidingen in de regel worden, en dus hoe meer kanten je er mee uit kunt.
Zowel met een havo- als MBO-diploma is het mogelijk om een HBO-opleiding te volgen (wat al 666 keer in dit topic gepost is, maar voor sommige mensen is lezen blijkbaar moeilijk), dus in principe maakt het niet veel uit welke richting je kiest. Daarnaast heb je aan een beroepsopleiding meer dan alleen een havo-diplomaatje. Niet dat ze daar op letten als je eenmaal je HBO-diploma hebt, maar extra werkervaring kan nooit kwaad.

Citaat:
Als je zeker hbo wilt gaan doen, zou ik naar havo gaan. Ik weet niet hoe het op het mbo eraan toe gaat, maar het lijkt me dat de stap mbo-hbo groter is dan havo-hbo (qua niveau).
Als de MBO-opleiding mooi aansluit op de HBO-opleiding, is de overgang een eitje. Echter wanneer je een totaal andere opleiding wilt volgen, mis een stukje basis. Daarom is het ook verstandig om goed na te denken wat voor HBO-opleiding je (naar de ts) wilt doen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-03-2008, 19:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zowel met een havo- als MBO-diploma is het mogelijk om een HBO-opleiding te volgen
En wat staat later het beste? "hallo, ik ben in een keer doorgestoomd" of "Ik heb nog vier jaar aangekloot en besloot daarna toch dat ik iets hogers aankon"?
Citaat:
Niet dat ze daar op letten als je eenmaal je HBO-diploma hebt, maar extra werkervaring kan nooit kwaad.
Wel als het ten koste gaat van algemene ontwikkeling.

Werkervaring doe je de veertig jaar daarna nog meer dan genoeg op. Als je echter kennis met ervaring moet compenseren zit je in de situatie dat jij het misschien wel weet, maar het papiertje er niet voor hebt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 20:16
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Oke, thanks maar ik zit toch te denken nu weer mbo niveau 4 te doen omdat het toch de veiligste weg
is en dan kan ik erna toch altijd hbo doen, Havo is toch te groot risico, dus kan minder geen risico's nemen. maarja het is echt zo moelijk
Als Havo al een te groot risico is, kan ik je al helemaal afraden later HBO te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 20:54
Verwijderd
Citaat:
En wat staat later het beste? "hallo, ik ben in een keer doorgestoomd" of "Ik heb nog vier jaar aangekloot en besloot daarna toch dat ik iets hogers aankon"?
Echt..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 22:36
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
En wat staat later het beste? "hallo, ik ben in een keer doorgestoomd" of "Ik heb nog vier jaar aangekloot en besloot daarna toch dat ik iets hogers aankon"?
Wel als het ten koste gaat van algemene ontwikkeling.
De meeste bedrijven kijken echt niet verder dan dat HBO-papiertje. Ik heb het er nog even over gehad met mijn vader (die zelf mede-eigenaar van een adviesbureau over pensioen- en verzekeringsregelingen is) en volgens hem werkt het niet nadelig als je MBO in plaats van havo gedaan hebt. Sterker nog, hij kijkt niet eens wat iemand voor zijn HBO-opleiding gedaan heeft. Natuurlijk zullen er ook wel bedrijven zijn die er wel op letten, maar je bent echt niet verdoemd als je via het MBO een HBO-opleiding gaat volgen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 18:07
Verwijderd
Ik heb na VMBO TL ook HAVO gedaan en geslaagd.
Zou ik doen als ik jou was!
Het kost je maar 2jaartjes.
Het is echt niet moeilijk!
Maar het ligt er ook een beetje aan hoe je het nu op VMBO TL doet....als je daar maar met de hakken over de sloot gaat, zal havo lastig worden.

Met havo kan je een hoop meer dan vmbo en als je nog niet weet wat je later wil gaan doen, is havo helemaal ideaal. Kan je mooi die keuze nog 2 jaartjes uitstellen zonder al in een bepaalde studie op mbo niveau te zitten.

Het zal aan het begin wel ff wennen zijn, van vmbo naar havo. Maar het is goed te doen, als je het allemaal maar een beetje bijhoudt.
(ook als je het niet bijhoudt en veel op het laatste moment doet, haal je het nog. Dan spreek ik uit ervaring Het is beter om altijd wat te doen, dan alles op het laatst! haha...maar toch haalde ik het omdat ik op het laatst toch nog maar even flink aan het leren ging. Maar zoals ik het lees zou jij daar geen problemen mee krijgen, omdat je naar een doel toewerkt: hbo!)

Nogmaals...ik zou havo doen, maar aan jou de keuze Suc6!

Laatst gewijzigd op 08-03-2008 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 18:12
wooper1992
wooper1992 is offline
Dankjewel, voor je reacties , echt top
dankjewel.
Mobius, dat is toch normaal ?? dat ik dat denk dat havo meschien een groot risico is
dat is toch normaal kom op zeg.
Ik zit op vmbo t , nog nooit havo gedaan .

dus dat mag ik toch wel denken en ga dan niet zo botte reactie schrijven.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 20:44
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Misschien is het handig om eerst te bedenken voor welke opleiding je nu precies wilt gaan doen. Je kunt wel roepen: ik wil straks een HBO diploma hebben, maar in wat dan?
Als je niet weet wat je moet doen, raad ik je aan om naar de havo te gaan, dan heb je nog twee jaar de tijd om je goed te orienteren. Als je nu al aan een MBO opleiding begint zonder dat je weet wat je eigenlijk wilt doen, heb je kans dat je het niet leuk vindt en ik neem aan dat je nog met leerplicht zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2008, 16:44
wooper1992
wooper1992 is offline
Ja, inderdaad jullie hebben gelijk ik kan beter de havo pakken, ik moet eigenlijk wel
Want, ik zou niet weten wat ik wil kiezen, dadelijk kies ik op het mbo de verkeerde studierichting
ben ik nog verder, Dus dit is voor mij absoluut de slimste keuze.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2008, 16:44
wooper1992
wooper1992 is offline
van huis*
Met citaat reageren
Oud 10-03-2008, 17:56
Verwijderd
De vraag die hier helemaal niet aan de orde komt is:
Hoe sta je er nu voor? Maak je je VMBO af met >7.5 gemiddeld of is het allemaal zesjes en een paar zevens? Als jij een meer dan een 7.0 / 7.5 gemiddeld hebt dan kan je waarschijnlijk wel HAVO aan, veel scholen nemen vaak geen leerlingen aan met een gemiddelde lager dan 7.0 omdat ze dan waarschijnlijk falen.

Misschien iets om ook mee te nemen?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2008, 19:39
wooper1992
wooper1992 is offline
Ik sta nu rond een 7 gemiddeld volgens mij nog hoger, Als je boven een 6.5 gemiddeld staat na je examen dan kan je naar havo dus.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2008, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Ik sta nu rond een 7 gemiddeld volgens mij nog hoger, Als je boven een 6.5 gemiddeld staat na je examen dan kan je naar havo dus.
Bij ons moest je gemiddeld een 8 hebben.
6,5 lijkt me wel er laag.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 18:45
Rachiid
Rachiid is offline
Ik zou voor Havo kiezen want als je voor Mbo kiest En je hebt het al gehaald dan kan je al werken en misschien heb je dan geen zin meer om nog hbo te doen. maar als je havo kiest dan moet je naar de hbo als je wilt werken dat is mijn advies .

Maar ik heb ook een vraagje wie kan me helpen.

Ik zit op
3Vmbo-t ik vind het keimakkelijk
k besteed 1 uur per dag ongeveer aan hw en lw en k haal hoge punten
mijn laagste punt is een 7.4 voor engels en de rest is hoger.
Ik wil graag havo doen maar hoe kan ik het het beste overbrengen om de coördinator te overtuigen dat ik havo aan kan . Me mentor en mijn Nederlands leraar denken dat ik Havo zeker aankan. Maar ik weet niet hoe de andere leraren er over denken.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 19:03
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Laat ze gewoon je cijfers zien
Met citaat reageren
Oud 09-12-2009, 13:31
Verwijderd
Ik zou voor HAVO gaan, kun je nog wat langer nadenken en eventueel meteen HBO gaan doen. Bovendien heeft HBO wéér meer mogelijkheden dan MBO. En het staat ook beter op je CV.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2009, 15:42
Joke:D
Joke:D is offline
Havo. Je kunt altijd nog na havo-4 als het tegenvalt maar wat ik zo van je lees lijk je me een havo-tiepje. Ga anders nu met de 3-havo leerkrachten praten, zodat je misschien al wat van die stof mee kunt pikken waaroor je het gat verkleint. Ik weet dat bij ons een 4-vmbo'er de boeken van haar broer gebruikt (VWO 5, maar heeft het boekenpakket van v4 ook voor vakken als natuur-/schei-/ wiskunde) om alvast een voorsprong te hebben bij sommige vakken op h4 waardoor ze meer tijd aan andere vakken kan besteden
Met citaat reageren
Oud 09-12-2009, 15:49
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Maar zelf heb ik het gevoel dat ik havo meschien wel aankan!
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Vmbo-t naar Havo
Verwijderd
2 05-02-2016 17:20
Studeren Van VMBO-T naar MBO, nu graag HAVO
xKynareth
1 25-03-2015 22:14
Studeren Van Vmbo-t Naar MBO Terug naar HAVO?
JStylow
22 06-08-2012 18:05
Studeren Van 4 vmbo-t naar 5 havo.
IDuALx
12 24-09-2011 17:36
Algemene schoolzaken Stap 4 VMBO/T naar HAVO 4 ------> Toelatingseisen
Winstanley
2 28-01-2011 11:55
Studeren MBO of HAVO ?
ry 92
19 23-08-2009 11:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.