Oud 09-01-2012, 15:18
Kingunit
Kingunit is offline
Hoi,

Ik heb een paar vragen, nadat ik mijn vmbo heb afgerond wil ik graag beginnen aan mijn MBO (2/3), laten we zeggen dat ik dus rond de 1.000 EU schoolgeld moet betalen. Laat ik eerst maar beginnen met mijn eerste vraag, ik ben op dit moment 15 jaar, en ben dus net een paar weken 16 wanneer ik naar het MBO ga. Betekent dit dat mijn schoolgeld (~1.000) betaald word door de overheid? Ik heb dat van verschillende mensen gelezen dat als je jonger bent dan 18 geen schoolgeld hoeft te betalen.

Dan heb ik nog een vraag, ik moet dus gaan reizen, retourtje kost dus ~ 10 EU en dat is dus 50 EU in de week. Ik kom niet in aanmerking voor een OV omdat ik dan nog net 16 jaar ben, een baantje kan ik op dit moment niet krijgen dus sparen lukt ook niet. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder heeft het zelf ook heel erg krap. Hoe krijg ik al dat geld bij elkaar? Als ik dus mijn schoolgeld en mijn reiskosten zelf moet betalen dan is dat ~ 2.800 per jaar. Dat lukt mij dus nooit. Heeft iemand ervaring met dit soort dingen? Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2012, 15:52
brands
Avatar van brands
brands is offline
Zoals je hier kan lezen hoef jij aangezien je 16 bent als je begint hoef je nog geen lesgeld te betalen. Zie link. Klik

Heb het zelf niet meegemaakt. Hoever woon je af van de school waar je naar toe gaat? Ik woon(de) vlak bij de school waar ik heen moest Dus ik heb dit probleem nooit gehad.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 16:32
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Qua reizen, misschien is er iets van een kortingskaart waardoor je goedkoper uit bent? Ik heb me nooit in kortingskaarten verdiept, maar als je (naar wat jij zegt) 1800 euro kwijt zou zijn zonder iets van korting, kun je misschien wat besparen met een kortingskaart?

Als ik zo even snel kijk, dan heb je bij een zekere Altijd Voordeel 20% korting in spitsuren en 40% in daluren. Ben je per maand (ga uit van 28 dagen = 4 weken = 20 schooldagen) normaal €200 uit (iets meer, want mijn maand is iets korter) ben je met zo'n kaart nog €160 kwijt + 20 euro per maand (jaarabonnement) of 25 (maandabonnement). Dit zal iets meer zijn omdat maanden iets langer duren dan 28 dagen, en je misschien ook in daluren reist?

Of misschien kun je hier eens naar kijken, en dan het jaartrajectabonnement, al kan ik niet uitrekenen of je dan echt veel goedkoper uit bent.

En indien je niet met de ns gaat, is er misschien ook nog wel zoiets bij eh, waarmee je dan reist. Daar is wel een overkoepelend woord voor, maar dat ben ik even vergeten.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 18:46
Kingunit
Kingunit is offline
Het reizen duurt ongeveer 30 minuten heen en 30 minuten terug. Een jaarkaart kost: € 1733,00. Damn, wat een hell, waarschijnlijk heb ik geen jaarkaart nodig, moet even uitrekenen hoeveel maanden ik naar school moet voor die opleiding. En ik kan er zeker van zijn dat mijn schoolgeld word betaald? Oke, dan is al een opluchting, hoe zit dat met de boeken, die moet ik zeker wel betalen?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 19:04
brands
Avatar van brands
brands is offline
Deze afstand is niet op een andere manier te overbruggen dan met het OV? Een retourtje voor €10,- vind ik zo snel niet via ns.nl . Dus misschien is het ook handig om dat eens te overwegen
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 15:46
Kingunit
Kingunit is offline

Dit zijn de prijzen, denk dat ik die school maar beter vergeet, er is er 1 die wat dichterbij zit, jaarprijs licht rond de 400 - 800, dat kan ik misschien wel regelen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 16:23
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
was het niet zo dat je tussen de 12 en 18 jaar vanaf 1 januari dit jaar automatisch 34%leeftijdskorting krijgt? tenminste als je reist met een ov chipkaart? volgens mij geld dat ook in de spits.
maar ik weet niet of dat alleen met de bus is of ook met trein...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 19:12
just_my92
Avatar van just_my92
just_my92 is offline
Citaat:
Hoi,

Ik heb een paar vragen, nadat ik mijn vmbo heb afgerond wil ik graag beginnen aan mijn MBO (2/3), laten we zeggen dat ik dus rond de 1.000 EU schoolgeld moet betalen. Laat ik eerst maar beginnen met mijn eerste vraag, ik ben op dit moment 15 jaar, en ben dus net een paar weken 16 wanneer ik naar het MBO ga. Betekent dit dat mijn schoolgeld (~1.000) betaald word door de overheid? Ik heb dat van verschillende mensen gelezen dat als je jonger bent dan 18 geen schoolgeld hoeft te betalen.
Nou wil niet veel zeggen, maar ik was 17 toen ik naar het MBO ging. En me vader moest al het schoolgeld betalen. Weet niet hoe jij er bij komt dat de overheid je schoolgeld betaald? Het zijn je ouders die tot je 18de verplicht zijn je schoolgeld te betalen. Na je 18de kunnen je ouders er voor kiezen dat je zelf je schoolgeld moet betalen of ze kiezen ervoor dat ze het zelf willen betalen. Trouwens je hebt wel een hele goedkopen opleiding €1.000.

Citaat:
Dan heb ik nog een vraag, ik moet dus gaan reizen, retourtje kost dus ~ 10 EU en dat is dus 50 EU in de week. Ik kom niet in aanmerking voor een OV omdat ik dan nog net 16 jaar ben, een baantje kan ik op dit moment niet krijgen dus sparen lukt ook niet. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder heeft het zelf ook heel erg krap. Hoe krijg ik al dat geld bij elkaar? Als ik dus mijn schoolgeld en mijn reiskosten zelf moet betalen dan is dat ~ 2.800 per jaar. Dat lukt mij dus nooit. Heeft iemand ervaring met dit soort dingen? Bedankt!
Het is wel jammer dat je dan pas 16 bent. Als je 18 bent krijg Studiefinanciering en die OV wordt dan deels van je Studiefinanciering ingehouden. Een baantje ken altijd wel krijgen het is alleen hoe belangerijk je het vind om geld te verdienen + te sparen. Je kan vast wel ergens in een supermarkt terecht of als folderbezorger/krantenbezorger.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Hogeschool van Amsterdam MWD mijn ervaringen
Easygoing83
1 13-12-2009 13:56
Algemene schoolzaken Business Game (enquete voor hoge school / uni studenten..)
_Moby_
2 09-06-2008 02:03
Verhalen & Gedichten Een gedeelte uit mijn leven..
U*NiQ
3 28-09-2005 19:06
Verhalen & Gedichten Van Christiaan, zijn anorexia-kater en Fred
Verwijderd
15 02-09-2004 02:26
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De ondraaglijke lichtheid
clubje
124 27-09-2003 12:07
Psychologie Mijn zomervakantie tot nu
Eend
22 25-02-2002 17:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.