Oud 24-07-2011, 19:18
Verwijderd
Hey,

- Ben geen VWO'er
- Nooit Natuurkunde gehad op school

Ik heb in 2010 de nodige boeken voor Wiskunde A op VWO niveau besteld, vervolgens ingeschreven voor de Staatsexamen en ben toen gaan leren voor een heel jaar. Daarvoor totaal nooit in aanraking geweest met Wiskunde stof boven VMBO.

Ik ben wel geslaagd en ben in bezit van de Wiskunde A certificaat. Nu ben ik van plan om voor de Natuurkunde certificaat te gaan. Daar heb ik een paar vragen over:

1) Ik heb begrepen dat integraal rekenen en de goniometrische functies een must is? Dit werd niet behandeld in de Wiskunde A stof, hoe goed is Natuurkunde te doen zonder die 2 vormen van de Wiskunde?

2) Welke methode is de beste? Je had bij Wiskunde Getal en Ruimte. Ik heb dus gehoord dat er een paar methodes zijn die echt afschuwelijk zijn voor zelf studie, welke methode is perfect voor de zelfstudie? Met uitwerkingen en al?

3) Ik heb zoiets als de BINAS nodig? Welke editie zal ik moeten hebben als ik examen wil afleggen in 2012?

4) Tips? Uitgebreid graag.

5) De certificaat is volgens een examinator 10 jaar geldig, betekent dat mijn Wiskunde A certificaat goed is om bijvoorbeeld mee te loten voor Geneeskunde mits ik de andere certificaten haal(Natuurkunde, scheikunde en Biologie?)? Ik las ergens dat sinds kort Wiskunde A voldoende is om mee te mogen loten.

Voor de geinteresseerde: Ik wil de Natuurkunde certificaat graag om mijn intellect tot zijn uiterste te brengen.

Zonder een bepaalde groep mensen van scholieren.com(ze weten wie ze zijn), zou ik mijn Wiskunde A nooit hebben gehaald; Help me!

Groetjes,

Hunterlife
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2011, 19:21
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Je moet momenteel wel wiskunde B hebben als je natuurkunde wilt doen, maar ik dat is pas sinds kort geloof ik. In ieder geval is er één meisje in mijn natuurkundeklas (volgend jaar 6 vwo) die nog wiskunde A heeft, omdat ze eerder een profiel gekozen heeft - iets met via havo naar vwo gaan en er langer over doen oid. Ik heb zelf ook niet echt de ervaring dat dingen die ik leer bij wiskunde een 'must' zijn voor natuurkunde, misschien heb je wat meer aan het inzicht dat je ook aanleert bij wiskunde b, maar verder denk ik dat natuurkunde ook prima te doen is met wiskunde a. Niet dat je opeens in een diep wiskundegat valt oid.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 19:30
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
1) Ik heb begrepen dat integraal rekenen en de goniometrische functies een must is? Dit werd niet behandeld in de Wiskunde A stof, hoe goed is Natuurkunde te doen zonder die 2 vormen van de Wiskunde?
Dat is niet waar. Integraalrekening heb je niet nodig bij natuurkunde op het vwo en goniometrie is misschien handig maar zeker geen must. Je krijgt één goniometrische formule op het vwo en die is makkelijk te begrijpen.

Citaat:
2) Welke methode is de beste? Je had bij Wiskunde Getal en Ruimte. Ik heb dus gehoord dat er een paar methodes zijn die echt afschuwelijk zijn voor zelf studie, welke methode is perfect voor de zelfstudie? Met uitwerkingen en al?
Zelf had ik 'Systematisch natuurkunde' en dat was best een handig boek. Er zit vast ook wel een uitwerkingsboek bij maar dit weet ik niet precies.

Citaat:
3) Ik heb zoiets als de BINAS nodig? Welke editie zal ik moeten hebben als ik examen wil afleggen in 2012?
BINAS is wel een must. Het liefst de nieuwste editie (volgens mij de 5e druk)

Citaat:
4) Tips? Uitgebreid graag.
Opdrachten maken. Op die manier heb je het het beste door. En natuurlijk kan je hier op dit forum wel vragen stellen en ik verwacht zeker dat je dat wel gaat doen.

Citaat:
5) De certificaat is volgens een examinator 10 jaar geldig, betekent dat mijn Wiskunde A certificaat goed is om bijvoorbeeld mee te loten voor Geneeskunde mits ik de andere certificaten haal(Natuurkunde, scheikunde en Biologie?)? Ik las ergens dat sinds kort Wiskunde A voldoende is om mee te mogen loten.
Ja, je kunt met wiskunde A meeloten voor geneeskunde mits je ook voldoet aan de overige eisen uiteraard.


Hopelijk heb ik het nu een beetje beantwoord
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 19:31
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Je moet momenteel wel wiskunde B hebben als je natuurkunde wilt doen, maar ik dat is pas sinds kort geloof ik. In ieder geval is er één meisje in mijn natuurkundeklas (volgend jaar 6 vwo) die nog wiskunde A heeft, omdat ze eerder een profiel gekozen heeft - iets met via havo naar vwo gaan en er langer over doen oid. Ik heb zelf ook niet echt de ervaring dat dingen die ik leer bij wiskunde een 'must' zijn voor natuurkunde, misschien heb je wat meer aan het inzicht dat je ook aanleert bij wiskunde b, maar verder denk ik dat natuurkunde ook prima te doen is met wiskunde a. Niet dat je opeens in een diep wiskundegat valt oid.
Sinds wanneer is dat? Want bij mij vorig jaar waren heel veel met wiskunde A en die hadden over het algemeen geen probleem met natuurkunde. Weet je zeker dat je natuurkunde alleen kunt kiezen met wiskunde B? Het lijkt me erg sterk namelijk.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 19:33
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Sinds wanneer is dat? Want bij mij vorig jaar waren heel veel met wiskunde A en die hadden over het algemeen geen probleem met natuurkunde. Weet je zeker dat je natuurkunde alleen kunt kiezen met wiskunde B? Het lijkt me erg sterk namelijk.
Oh nee, wat dat betreft weet ik het niet zeker. Ik dacht alleen dat het zo was, omdat ik zowel op mijn vorige als huidige school absoluut geen natuurkunde kon/kan kiezen zonder wiskunde b. Maar misschien kan het wel, en ligt het gewoon aan de school/scholen dat ze dat niet aanbieden.

Edit: waarschijnlijk komt het omdat ik van een NT-profiel uitging, maar het lijkt erop dat je bij NG niet alleen scheikunde kan kiezen, maar ook natuurkunde. In ieder geval, volgens deze site dan.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 19:34
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik denk ook dat het dan ligt aan de school
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 19:40
Verwijderd
Volgens mij zaten er bij mij in de klas ook een aantal die gewoon wiskunde A hadden, het lijkt me dus wel te doen. Ik weet het niet zeker overigens.

Wat ik als enige wilde zeggen is dat ik het boek van Newton had. Aangezien ik nauwelijks in de les aanwezig was, en alles zelf moest doen, vond ik het heel erg pittig om onder de knie te krijgen. Thuis de opgaves maken ging prima, maar zodra ik het op een toets moest maken ging het fout. De leestekst van Newton vond ik wel duidelijk, en de opgaves met uitwerkingen ook wel. Het is dus in principe te doen met Newton denk ik!
En verder is het bij natuurkunde belangrijk om de opgaves te maken en ook echt te snappen. Neem niet zomaar iets over van de uitwerkingen, maar bekijk keer op keer of je het wel echt snapt.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 19:43
Verwijderd
Jullie zijn Life Saviors!

@Em.

Bedankt! Ik had zoiets van 'Met mijn WiA kennis gaat Natuurkunde een ramp worden'.

@Mr.Mark

Ongelooflijk bedankt voor het beantwoorden van al mijn vragen! Systematisch lijkt me een goede methode, heb je daar ook diagnostische toetsen e.d.? Hopelijk is er een uitwerkingsboekje want daar leer ik zelf het best mee.

Oh en, ik kan je niet genoeg bedanken voor je hulp van vorig jaar, it's like a dream come true that I passed for math.

Trouwens, voor ik het vergeet: Gefeliciteerd met je nieuwe functie op scholieren.com! (Sorry als ik er laat mee kom.)

@Kikaa

Zal ik zeker doen, ik merkte bij Wiskunde dat als je iets zonder na te denken overnam je het totaal niet begreep. Ik kan eerlijk toegeven dat er bepaalde onderwerpen waren waar ik veel vraagtekens bij had.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 19:46
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb Pulsar, nooit een andere methode gehad trouwens, en die vind ik irritant. Al weet ik niet of dat aan mij ligt of aan het boek, maar ik vind de opgaven niet verdiepend genoeg (mijn toetsen zijn veel moeilijker dan de opgaven in het boek, dus moet ik met examens oefenen) en er staan allemaal losse tekstjes in, wat ik vooral in de onderbouw irritant vond. Ik lees ze ook niet door voor meer dan enkel de formule waarvan ze willen dat ik die gebruik. Alhoewel er soms ook rekenvoorbeeldjes bij staan, dat kan wel handig zijn als je niet weet hoe je zo'n opgave moet berekenen. Maar wat ik er heel erg in mis, is dat verdiepende, dat je moeilijkere opgave aan leert pakken. Je leert eigenlijk alleen een 'maniertje', in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 20:02
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij staan er in het boek zelf geen oefentoetsen maar wat wel heel handig is is een examenbundel. Omdat natuurkunde niet echt steeds moeilijker wordt maar juist dat je meer onderwerpen krijgt, blijft het niveau van de examenvragen wel gelijk. Dus een hoofdstuk over lineaire beweging uit klas 4 komt op het examen en een hoofdstuk over kernfysica uit klas 6 komt op het examen.

In die examenbundel staan er allemaal vragen gesorteerd op onderwerp en achterin het boek staan nog ongeveer 6 examens met antwoorden en uitleg. Volgens mij is dat erg handig als je extra wilt oefenen.

deze. Het is wel tweedehands maar het gaat om het idee

En dankjewel!
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 22:24
Verwijderd
@Em.

Ik ga de boeken van 4-6 VWO bestellen, onderbouw Natuurkunde sla ik dus over. Maakt dat uit?

@Mr.Mark

Daar had ik niet eens bij stilgestaan, ik dacht weer 'Wiskundig gezien wordt het steeds moeilijker', maar Natuurkunde is een geheel ander vak op zich. Onderwerpen verschillen, maar wiskunde kennis blijft hetzelfde. Ik ga dat op de proef stellen!

--------------------------------------------------

Heb even het examen programma van Natuurkunde bekeken, komt op hetzelfde neer als dat van Wiskunde A(Wat structuur betreft), dus een centraal examen van 180 minuten en een mondeling van 40 minuten. Er is geen presentatie wat wel het geval was bij Wiskunde.

Voor ik het vergeet, wat heb ik behalve de boeken en BINAS nodig om Natuurkunde te leren voor het examen? Een grafische rekenmachine heb ik al.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 08:45
Verwijderd
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om natuurkunde te maken zonder dat je de onderbouw stof hebt gehad. Naar mijn idee zijn we daar niet echt verder op gegaan. Sommige dingen mis je misschien wel, zoals handig met formules rekenen maar dat is niet lastig en zo aan te leren.

Wat nodig is voor natuurkunde zijn natuurlijk een theorie en opgaveboek. Voor jou is het ook handig om een uitwerkingenboek te hebben lijkt me. En een binas moet je hebben. Verder zijn de examenbundels ook handig inderdaad, dus dat zal ik zeker niet overslaan als ik jou was.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 10:29
Oliebeer
Avatar van Oliebeer
Oliebeer is offline
Natuurkunde is goed te doen op VWO niveau zonder onderbouwkennis. Ik heb zelf maar een jaartje natuurkunde gehad, waarvan we maar de helft van de stof hebben behandelt. Het is eigenlijk een soort lichte voorbereiding zodat je alvast een beetje een idee krijgt wat natuurkunde inhoudt voor de profielkeuze. Naar mijn weten is alle stof die we in de 3de behandelt hebben in de 4de teruggekomen, behalve de lenzenformule. Maar die schijnt niet zo boeiend meer te zijn en is ook gemakkelijk te begrijpen.

Verder is het wel nogsteeds mogelijk om natuurkunde te kiezen met wiskunde A, met het profiel NG. Het wordt alleen absoluut niet aangeraden. Op sommige scholen is wiskunde B verplicht bij natuurkunde, maar niet bij allemaal.

Op onze school werken wij met Natuurkunde Overal, en het is echt een slechte methode. Op moeilijke onderwerpen is het boek heel vaag, weinig oefenopdrachten, en de opdrachten die er zijn zijn onder niveau. Mijn docenten zijn er dol op door de ICT mogelijkheden maar die heb ik nog nooit in mijn leven gebruikt omdat die niet werken op mijn computer.

Een binas is zeker een must. Een grafische rekenmachine kan ook erg handig zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 12:29
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Die lenzenformule wordt nog wel behandeld in het boek 'systematische natuurkunde.'

Het is trouwens aan te raden om ook een geodriehoek te hebben. Dus een module, BINAS, examenbundel, GR, geodriehoek, passer (niet echt ontzettend belangrijk, heel af en toe wel handig) en verder het gebruikelijke.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 13:11
Verwijderd
Ontzettend bedankt iedereeen! Ik denk dat ik nu wel klaar ben met het idee wat ik allemaal precies moet bestellen.

Dan nog een vraag:

Is het verstandig om Scheikunde erbij te pakken? Ik zou, als ik dat wil, bij het vavo in de avond Natuurkunde en Scheikunde op VWO niveau volgen. Daarmee pak ik 2 vliegen in 1 klap, maar ik maak me druk op de manier waarop er daar les wordt gegeven. Zelfstudie heb je gewoon je eigen tempo, geen officiele toetsen/tentamens tot het examen tijd is.

Is het verstandig om dit jaar alleen Natuurkunde te pakken zodat ik volgend jaar BIO en Scheikunde kan pakken, of is het verstandiger om dit jaar Natuurkunde en Scheikunde te pakken zodat ik volgend jaar alleen BIO hoef te doen? Ik maak me voornamelijk druk om de studiedruk, tempo en manier van lesgeven.

Wat denken jullie?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 13:24
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik weet niet wat voor jou handiger is, hangt ervan af wat jouw sterkte en zwakke punten zijn. Beide vakken (biologie en natuurkunde) hebben wel iets met scheikunde van doen, bij biologie bijvoorbeeld qua moleculen en reacties, natuurkunde bij druk en elektronen (licht) - maar als je een klein beetje basis hebt (besef van dat er kleine deeltjes zijn, zoiets) dan denk ik niet dat je scheikunde echt nodig hebt voor één van beide vakken. Dus ik zou het ervan af laten hangen wat je makkelijker vindt, natuurkunde of scheikunde, en dat met biologie combineren?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 13:24
Oliebeer
Avatar van Oliebeer
Oliebeer is offline
Natuurkunde en scheikunde hebben bij ons wel raakvlakken. Ik weet niet hoe gemakkelijk jij informatie opneemt, maar ik denk persoonlijk dat 3 jaar natuurkunde in 1 best wel pittig is, en scheikunde is ook niet het meest makkelijke vak. Natuurkunde en scheikunde koppelen beter aan elkaar, maar ik denk dat biologie ietsje makkelijker is dan natuurkunde, in ieder geval wel in het 4de leerjaar, en dat je om die reden beter bio en scheikunde tegelijk kan doen om de studiedruk te verlagen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 17:36
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Zoals Em. zegt. Je kunt het beste zelf inschatten of je scheikunde erbij kunt nemen en het is natuurlijk ook wel handig als je het leuk vindt.

Zelf zou ik zeggen: kies gewoon scheikunde erbij. Volgens mij heb je tijd genoeg om het in te halen en zo heel veel is het niet. De stof die je krijgt bij scheikunde is best wel weinig en veel herhalen later. Het is wel erg handig dat je wiskunde A al hebt afgerond. Simpelweg omdat je al wat meer met getalletjes bezig bent geweest.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-07-2011, 02:57
Verwijderd
Lang over nagedacht, uiteindelijk toch besloten om alleen voor Natuurkunde te gaan in de periode 2011-2012. Dit simpelweg omdat ik nooit in aanraking ben gekomen met 'echte' beta vakken. Natuurkunde schijnt moeilijker te zijn dan Scheikunde en/of Biologie, dus lijkt het me wel een goed idee om dit eerst aan te pakken. Mocht het lukken en ik slaag in 2012 voor dat staatsexamen, heb ik niet alleen mezelf bewezen dat ik het aankan maar ook bewezen dat ik in 2012-2013 2 vakken aan zou kunnen.

Het maakt in principe niet uit of ik dit jaar 2 vakken pak of volgend jaar. Resultaat blijft hetzelfde. Ik heb een leuk bod gedaan op de boeken van 'Systematisch Natuurkunde' en ik bestel ze waarschijnlijk morgen. Echter, een echt uitwerkingsboekje bestaat niet, wel ben ik dit tegen gekomen:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...duct_judgement

Kan iemand me vertellen of dit een 'hulpboek' is of een 'uitwerkingsboek'?

Bedankt voor het reageren in dit topic, het betekent veel voor me!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2011, 08:53
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Gezien de tekst die erbij staat, lijkt het me dat er antwoorden en uitleg (hoe kom je bij dat antwoord) in staat.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2011, 10:02
Oliebeer
Avatar van Oliebeer
Oliebeer is offline
Ik kan de antwoorden van Natuurkunde overal altijd via google terugvinden. Misschien is dat bij systematische natuurkunde ook wel zo?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2011, 12:24
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Een klasgenoot van me had ook zo'n hulpboek en wat ik er van weet is dat er dus stap voor stap staat uitgelegd hoe je tot het antwoord komt. Als je al die stappen snapt zal je het antwoord ook wel goed hebben. Bij vragen waarbij je iets moet berekenen kun je het uiteindelijke antwoord ook controleren met behulp van die lijst van uitkomsten achter in het kernboek. Zo'n hulpboek is wel handig als je niet goed bent in natuurkunde maar ik vraag me af hoe snel je het leert als je steeds stap voor stap voorgekoekt krijgt hoe je het moet uitrekenen. (niet dat je het voor elke vraag moet gebruiken natuurlijk)
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2011, 21:00
Oliebeer
Avatar van Oliebeer
Oliebeer is offline
Als je natuurkunde volledig op zelfstudie gaat doen klinkt zo'n hulpboek wel heel handig om de aanpak van een som te leren.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 17:39
Verwijderd
Zal ik aan denken!

Moet ik deze hebben?

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...616/index.html
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 19:25
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ja, die is onmisbaar.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2011, 20:08
Verwijderd
Besteld!

Inmiddels eerste hoofdstuk uit Sys.Natuurkunde gemaakt. Gaat de goeie kant op.

Dit topic kan wat mij betreft op slot.

Bedankt iedereen!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2011, 10:09
Oliebeer
Avatar van Oliebeer
Oliebeer is offline
Succes
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 00:04
butterfly18
butterfly18 is offline
ik heb natuurkunde met wiskunde a, dus dat moet gewoon kunnen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 18:11
twijfel
twijfel is offline
Citaat:
Sinds wanneer is dat? Want bij mij vorig jaar waren heel veel met wiskunde A en die hadden over het algemeen geen probleem met natuurkunde. Weet je zeker dat je natuurkunde alleen kunt kiezen met wiskunde B? Het lijkt me erg sterk namelijk.
Bij ons op school moet je op VWO Wiskunde b kiezen als je ook natuurkunde wilt.
Dit zie je overigens bij de eisen van vervolgstudies terug: als er staat dat er natuurkunde in je profiel moet hebben gezeten, staat er altijd bij én wiskunde B. ( Voor zover ik weet, en geloof me: ik heb me intensief beziggehouden met studiekeuze, dus heb alle opleidingen denk ik wel gezien. )
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 20:11
Verwijderd
Het ligt aan je school of je wiskunde A met natuurkunde mag combineren. Sommige scholen bieden dat gewoonweg niet aan als optie, dit was ook bij ons op school zo.

Het is inderdaad wel zo dat voor sommige studies gewoon wiskunde B verplicht is. Ik ben het echter niet met je eens dat er overal waar natuurkunde voor benodigd is ook wiskunde B benodigd is, volgens mij is dat niet helemaal zo namelijk . Het zijn maar weinig studies die je dan kan doen, maar ze zijn er dacht ik wel.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 23:58
Verwijderd
Het gaat tot nu toe goed en ik merk niet dat ik bepaalde stof mis. Misschien wat bijspijkeren op het gebied van sinus-functies, maar verder...Tjah.

Ik denk persoonlijk dat reguliere scholen het als vereiste stellen omdat Natuurkunde opzich al een moeilijk beta onderwerp is. Het inzicht dat je nodig hebt is dan te vergelijken met WiB? Zou het niet weten, maar het is (gelukkig) niet van toepassing bij mij. Staatsexamen for the win!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 11:25
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Het niveau van de wiskunde die je nodig hebt bij vwo-natuurkunde is heel laag. Het lijkt me niet dat dat een probleem zal vormen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 11:41
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Het niveau van de wiskunde die je nodig hebt bij vwo-natuurkunde is heel laag. Het lijkt me niet dat dat een probleem zal vormen.
Dit is het inderdaad.

Voor natuurkunde op het vwo heb je inderdaad nauwelijks wiskunde nodig. Wat wel handig is, is het kunnen oplossen van hele simpele vergelijkingen maar dat heb je in klas 3 al gehad. Wiskunde B is absoluut niet nodig want differentiaal- en integraalrekening heb je niet nodig bij natuurkunde.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 21:28
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik kan het hulpboek meer dan aanraden, erg goed en helder naslagwerk.
Natuurkunde overal is ook wel goed, alleen SysNat heeft wel iets pittigere opgaven...
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 23:25
Verwijderd
*Zucht*

Natuurkunde ervaar ik als 'I get it, but then I don't get it'. Het boek legt eerst uit hoe je iets moet berekenen, en vervolgens krijg je vraagstukken met geheel andere toepassingen. Dan heb je vast inzicht nodig, maarjah.....

Conclusie: Ik pak meteen de uitwerkingen erbij.

Nu vertelde iemand aan mij dat ik het zo ook kon aanpakken: Maak je opdrachten, snap je het niet, pak de uitwerkingen erbij, en doe de opdrachten na circa 2 weken opnieuw om te kijken of je het snapt. Is dat een manier van leren? Om je inzicht te ontwikkelen?

Bright news: Uber veel geleerd over krachten, momenten, arbeid, energie en vermogen. M.a.w. boek 1 in 40 dagen bestudeerd/opdrachten gemaakt. Basis onder de knie, rest ligt gewoon aan de oefeningen herhalen.

Ik denk wel dat ik het examen kan halen, alleen wil ik er niet met onzekerheid ingaan.

Kan iemand deze hopeloze beta helpen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 00:52
Heisenberg
Heisenberg is offline
Hallo

Nee wiskunde heb je echt niet nodig voor middelbare school natuurkunde.

Zelf volg ik nu een zelfstudie via het LOI. Ik doe wiskunde en natuurkunde. Het is iets duurder dan een gewoon boek, maar alles is perfect uitgebreid uitgelegd en je krijgt er begeleiding bij.

Wat zijn je plannen? Wil je volgend schooljaar naar een universiteit?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-09-2011, 01:58
Verwijderd
Citaat:
Hallo

Nee wiskunde heb je echt niet nodig voor middelbare school natuurkunde.

Zelf volg ik nu een zelfstudie via het LOI. Ik doe wiskunde en natuurkunde. Het is iets duurder dan een gewoon boek, maar alles is perfect uitgebreid uitgelegd en je krijgt er begeleiding bij.

Wat zijn je plannen? Wil je volgend schooljaar naar een universiteit?
LOI klinkt goed, maar ik ben zelfstudie zonder docent gewend waardoor ik het ook prettig ben gaan vinden.

Uni? Eigenlijk over 3 jaar(2 jaar mbo+1 jaar hbo te gaan). Mijn plannen, tjah, ik wil graag Geneeskunde studeren.....
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 23:24
Heisenberg
Heisenberg is offline
Citaat:
LOI klinkt goed, maar ik ben zelfstudie zonder docent gewend waardoor ik het ook prettig ben gaan vinden.

Uni? Eigenlijk over 3 jaar(2 jaar mbo+1 jaar hbo te gaan). Mijn plannen, tjah, ik wil graag Geneeskunde studeren.....
Zelf heb ik ook nog geen begeleiding nodig gehad. Maar het is toch een mooi pluspunt voor als je vast komt te zitten. Het mooiste van deze thuisstudies is dat de lesstof super super duidelijk is uitgelegd en alles wat je nodig hebt zit gewoon in 1 map.

Uni is ook mijn plan. Alleen sla ik HBO over. Het mooie van deelcertificaten halen, is dat je daarmee gewoon je gewenste opleiding binnen kan komen. Voor natuurkunde heb je bijvoorbeeld de VWO deelcertificaten wiskunde, natuurkunde en Engels nodig. Dit kan dan via het colloquium doctum (toelatingstoets, waarbij je vrijstelling krijgt voor de onderdelen waar je een deelcertificaat voor hebt).
Met citaat reageren
Oud 14-09-2011, 16:16
Verwijderd
Iemand nog input?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 11:27
Verwijderd


Het slagveld ben ik binnengekomen met nooit natuurkunde gehad te hebben. Het slagveld heb ik verlaten met overwinning.

Natuurkunde (+bio) is binnen.

Bedankt:

Mr.Mark
Rationeel
Em.
Kikaa
Mathfreak
HarrydeYaeger

Maar boven alles: bedankt God!

(Iemand vergeten? Sorry!)

Topic kan dicht^^.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 12:01
Verwijderd
Wauw, wat een prestatie. Dat zou ik zelf niet voor elkaar kunnen krijgen! En nu ga je ook beginnen met scheikunde?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 14:39
Verwijderd
Nu even pauze en dan aan scheikunde beginnen.

Ik ga ook duits proberen te leren, in ieder geval het kunnen spreken en lezen ervan.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 14:43
Verwijderd
Dan heb je wel een ijzeren discipline voor nodig zeg. Ik vind het heel erg knap, helaas dat ik je niet ergens mee kan helpen; ik ben totaal niet bèta en ik weet dus ook niet welke boeken ze voor scheikunde ed gebruiken. Maar ik kan je wel heel veel succes wensen en zo te horen zul je ook scheikunde en Duits wel gaan halen! Knap hoor
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 15:03
Verwijderd
Wauw, gefeliciteerd!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 16:48
Verwijderd
Gefeliciteerd!

Niet om lullig te doen, maar waarom doe je elk jaar een ander vak i.p.v. alles tegelijk? Zo blijf je jarenlang in de middelbare schoolfase hangen?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Wauw, gefeliciteerd!
Thank you!

Citaat:
Gefeliciteerd!

Niet om lullig te doen, maar waarom doe je elk jaar een ander vak i.p.v. alles tegelijk? Zo blijf je jarenlang in de middelbare schoolfase hangen?
Thx.

Ik zit 4 dagen in de week van half 9 tot half 5 op het mbo. En overdag doe ik dus helemaal niets aan de vakken aangezien ik dan op school zit. Tijdgebrek zou ik zeggen?

Moet over 2 weken elke week maandag t/m vrijdag van half 9 tot half 5 stage lopen. Vandaar dat ik dus dit jaar maar 1 vak doe, misschien Duits erbij. Na mijn mbo ga ik waarschijnlijk voor een volledig pakket!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Thank you!



Thx.

Ik zit 4 dagen in de week van half 9 tot half 5 op het mbo. En overdag doe ik dus helemaal niets aan de vakken aangezien ik dan op school zit. Tijdgebrek zou ik zeggen?

Moet over 2 weken elke week maandag t/m vrijdag van half 9 tot half 5 stage lopen. Vandaar dat ik dus dit jaar maar 1 vak doe, misschien Duits erbij. Na mijn mbo ga ik waarschijnlijk voor een volledig pakket!
Oh vandaar, je doet wel een opleiding ernaast
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 18:01
Verwijderd
Heel erg veel respect hunterlife! Naast je opleiding ook nog 2 vakken volgen... ik zou het je niet nadoen. Gefeliciteerd!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Nuttige tips!
Helemaal eens met Mr.Mark. Ik had een diepe onvoldoende op mijn examen scheikunde omdat ik (even eerlijk zijn) echt het jaar door ben gekomen zonder boeken open te doen. Waarom ik op school overleefde weet ik niet, maar centraal examen heeft me goed te pakken gehad. Enige oplossing was de examenbundel erbij pakken en oefenen oefenen oefenen. Zeker als je examenopdrachten gaat doen weet je goed hoe en wat. En ik? Ik ging met een kleine week hard werken toch snel voor de meer dan verdubbeling van mijn cijfer
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 22:02
ALDR
ALDR is offline
Pulsar zou ik nemen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.