Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Plus, ik vind het nogal creepy dat ze mij dus tegen mijn zin, zonder het te vragen, zouden kunnen dopen. Lol, niet dat het echt iets uitmaakt, maar toch. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Je kan ook gaan zoeken op internet naar een kerk in je omgeving die je leuk lijkt en daar naar mailen of bellen ofzo. Zoekt en gij zult vinden. ![]() |
![]() |
|
@Siorin: De betekenis van de doop is voor veel kerken verschillend. Het was ooit een twistpunt in 1944, waarbij de ene partij zei: "als iemand die gedoopt stopt met geloven dan is deze nooit echt gedoopt geweest, dan was het schijndoop", de andere partij zei: "Als iemand die gedoopt is stopt met geloven is die persoon wel opgenomen geweest in het verbond, maar heeft hij/zij God actief verworpen, hun lot zal het erger zijn dan dat van de heidenen"
Schilder, vrijgemaakte kerk, nieuwe reformatie, met die zoekwoorden valt er vast een hoop interessants over de theologie achter de doop te vinden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik vroeg het me meer in 'officiele' zin af. Je bent bijvoorbeeld toch ook 'officieel' joods als je moeder joods is? Ik was gewoon benieuwd wat de 'regel' is bij katholicisme. @Cartman: Dankjewel voor je antwoord. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Dopen is gewoon een ritueel dat puur voor de kerk is. Het is ontstaan omdat Jezus zich ooit liet dopen door de rivaliserende profeet die later bekend werd als Johannes de Doper, die had toen meer aanhang dan Jezus. Waarschijnlijk was dat gewoon een slimme politieke zet voor beiden destijds. Oftewel, je kunt prima geloven zonder. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat dopen gewoon een leeg ritueel is geworden, een beetje farizeërs-cultuur; het hoort zo want dat hoort zo. Jezus was op zijn beurt tegen farizeërs, dus als jij je wilt laten leiden door de algemene boodschap, en niet alle ouderwetse regeltjes, dan is niet dopen misschien zelfs een meer verantwoorde optie. Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
/religieusiemand
||
Citaat:
Andersom; gaan geloven op je 13e wordt misschien ook niet echt gewaardeerd maar minder snel tegengehouden. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() /crap Citaat:
Als het niet mag van je ouders, dann betekent het niet dat je het niet mag. En je ouders zullen dan ook inzien dat naar de kerk gaan geen nut meer heeft, omdat je toch niet gelooft en dat het mss wel beter is om je niet naar de kerk te laten gaan. Op mijn 13e(en hier schaam ik me heel erg voor ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
2. je kan ook zonder dopen geloven. Het ligt er ook maar een beetje aan wat je gelooft. Als je je wilt dopen omdat je gelooft dat je dan "gered" wordt, dan is dat dan een zeker gegeven waaraan je je moet overgeven. Persoonlijk zie ik er niets in om om die reden je te gaan dopen en zie ik dopen eerder als een mogelijkheid om je aan te sluiten bij een christelijke geloofsgemeenschap. 3. ik denk dat dopen noodzakelijk is als je je wilt aansluiten bij een christelijke geloofsgemeenschap (maar zeker weten doe ik dat niet). Ik zou zeggen: contacteer een priester!
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Volgens mij denk ik hier te moeilijk over. Laat ik het anders vragen. Als ik zou zijn gedoopt, zou ik dan ergens 'geregistreerd' hebben gestaan als katholiek en zou ik dit hebben kunnen veranderen? Want anders zou je dus in principe ook een katholieke boeddhist kunnen zijn.. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Wellicht een behoorlijk dwalende katholiek die zich inlaat met allerhande ketterijen, maar nog steeds katholiek.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Inderdaad. Maar je eerste communie kiezen je ouders ook. Ze hebben invloed op zo'n kind. Een kind van 6 weet nog niet of ze geloofd of niet. Die doet wat zijn/haar ouders zeggen
||
Citaat:
Ja dat mag ook maar het is eerder omgekeerd. Als je 13 of 15 bent en je groeit op in een gelovige familie en je zou normaal je plechtige communie gaat doen, doe je dat meestal ook, je luistert naar je familie
|
je kan je altijd nog laten dopen, maar het hoeft niet
volgens mij kan je je nog laten dopen als je 60 bent hihi ik ben gedoopt, heb communie gedaan en vormsel.. maar ik geloof ook niet dat Jezus door het water ging (zelfde als bij jou) ik denk wel dat Jezus heeft bestaan maar dat mensen er dingen omheen verzinnen
||
Citaat:
![]() Waar op gedoeld wordt is matheüs 28 denk ik: 16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ |
![]() |
||||
Hehe, dat ik mijn vorige post niet echt meende begrijp blijkbaar ook niemand? Nou, dan speel ik het spelletje wel mee.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
oooooh..ik kan niet wachten op de reacties die hierop gaan volgen! ![]()
||
Citaat:
Tegelijk kan het ook gezien worden als een slecht verwoorde uitdrukken dat conservatief-religieuze ouders over het algemeen negatief reageren op zelf nadenken over geloof. Vandaar dus de vraag hoe je dat bedoelde, waar we door je kinderachtige reactie helaas nog steeds geen antwoord op hebben.
||
Citaat:
Om toch maar een antwoord te geven op je vraag. Het was inderdaad een, naar jouw mening, slecht verwoordde uitdrukken dat conservatief-religieuze ouders over het algemeen negatief reageren op zelf nadenken over geloof.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||