Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2004, 15:31
Verwijderd
Hoe komen jullie aan je boeken?
Koop je ze bij de boekhandel, of leen je al je boeken? En breng je deze altijd op tijd terug?

Hoeveel boeken lezen jullie gemiddeld per week/maand? Zou je zonder boeken kunnen?

Waarvoor lees jij? Ter (ont)spanning, afleiding, of om dingen te leren?

Vertel het mij

--
Ikzelf leen vrijwel al mijn boeken, aangezien het best duur is om zoveel boeken te kopen.
Bovendien vind ik het nogal zonde om bv 15 euro aan een boek uit te geven en hem te kopen, om hem vervolgens niet leuk te vinden oid.
Probleem met biebboeken is alleen wel dat ik ze vaak vergeet terug te brengen, wat als resultaat heeft dat ik mega boetes krijg altijd, vandaag 12 euro nogwat

Hoeveel ik lees verschilt heel erg. De ene week lees ik elke dag een boek, de andere week lees ik helemaal niet. Het ligt eraan hoeveel tijd ik heb, en hoeveel zin ik heb om te lezen. Ik zou wel zonder kunnen, maar met is veel leuker

Ik lees vooral voor ontspanning en afleiding, even lekker inleven in een andere wereld en vooral niet aan je eigen wereld denken .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2004, 15:47
Verwijderd
Ik leen veel boeken (ongeveer acht per week) èn ik koop regelmatig boeken. Minstens vijf per maand, ik koop vaak bij Donner en plaatselijke (tweedehands) boekhandels. Ik breng mijn boeken altijd op tijd terug, aangezien de lenerstijd drie weken is en ik maar een week nodig heb.

Ik koop boeken, omdat ik er nooit spijt van krijg dat ik ze gekocht heb. Als ik ze niet leuk vind, ga ik ze later misschien nog leuk vinden en anders heb ik een vervelend boek met verhaal in mijn boekenkast staan. Soms koop ik boeken alleen maar omdat ze zijdelings genoemd worden in een ander boek, ik koop dus niet alleen om de inhoud, maar ook om het verhaal om het boek heen.

Ik lees elke dag een boek of een deel van meerdere boeken per dag. Hangt een beetje van mijn bui af, momenteel lees ik vijf boeken tegelijk.

Ik lees ter ontspanning, om mijn concentratievermogen te trainen, om mijn woordenschat te vergroten en om algemene kennis op te doen.

Ik zou niet zonder boeken kunnen. Soms schrik ik 's nachts wakker en schrik me het leplazerus, omdat ik denk dat mijn boeken weg zijn en dan ga ik altijd een kwartiertje neuzen in mijn boekenkast, waarna ik als een gelukkig mens ga slapen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:17
niña
Avatar van niña
niña is offline
ik lees heel veel.
ik heb dit jaar besloten het bij te gaan houden, en het aantal verrast me niet. ik leen wel altijd boeken, inderdaad door de koopprijs, en ik een boek echt geweldig moet vinden voordat het bij mij op de plank komt.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 17:59
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Grappig. Ik wilde bijna hetzelfde topic openen. Je was me net voor.

Zonder boeken zou ik zeker niet kunnen, aangezien het mijn leven is. Zoals je weet wil ik er ook later verder mee, dus is het ook voor mijn studie heel handig om veel te lezen. Ik houd altijd bij welke boeken ik gelezen heb. De titel en auteur schrijf ik op een briefje op mijn deur. Ik houd het inmiddels al 3 jaar bij, daarom kan ik ook zeggen dat ik zo'n 85 boeken per jaar lees, als het niet meer is (ik vergeet ze soms op te schrijven).

Ik koop regelmatig boeken. Voornamelijk als ze in de aanbieding zijn. Bij de Slegte, de boekenmarkt van de V&D en boeken die ik toevallig tegenkom bij andere boekhandels. Daarnaast ga ik elke 3 weken naar de bibliotheek. Soms vaker. Ik vind het ook erg leuk om boeken te krijgen, als cadeautje voor mijn verjaardag.

Ik lees omdat ik het leuk vind. Dat vooral. Daarnaast omdat het dus belangrijk is voor mijn studie en het beroep dat ik later uit wil oefenen. Je hebt er gewoon heel veel aan.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:09
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik koop zelf eigenlijk best wel regelmatig boeken. Meestal gewoon bij de boekhandel. Eigenlijk vind ik dat ik er soms wel een beetje veel heb Zelfs zo erg dat er boeken horizontaal op andere boeken liggen...
Laatst heb ik ook een grote stapel gekregen. Was iemand overleden en ze vroegen of ik de boeken wou hebben. Met als gevolg dat ik nu echt een stapeltje nederlandse literatuur in de kast heb staan (multauli bijvoorbeeld, zou ik zelf niet snel kopen)
Mijn leesgedrag is heel wisselend. Sinds ik aan mijn studie ben begonnen heb ik vrij weinig tijd om nog zoveel te lezen. Ik heb nu gewoon veel nog ongelezen boeken op de planken staan. Daarvoor waren dat er echt niet meer dan 5.
Vorig jaar heb ik nog wel af en toe wat bij de bieb geleend, alleen hebben we hier in het dorp echt een minibieb. Dus wat er staat is meestal ook niet bijster boeient. (wat wel boeient is heb ik zowat allemaal gelezen) Nu kom ik er niet meer, maar dat komt ook door mijn studie. De bieb is van 3 tot 5 open en dan ben ik bijna altijd nog niet thuis.
Ik lees boeken om verschillende redenen, maar vooral toch voor mijn plezier.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Masquerade schreef op 03-02-2004 @ 18:59:
Grappig. Ik wilde bijna hetzelfde topic openen. Je was me net voor.

Great minds think alike


(eeeh. ik moet niet gaan chatten in mijn eigen topic )
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 21:07
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Ik koop bijna al mijn boeken, logischerwijze boeken die ik echt wil hebben.
Onze bibliotheek is bijna nooit open (alleen een uurtje op maandagavond), ze hebben er bijna niets en ik vind altijd dat als ik een mooi boek lees, dit een stukje van mijn ziel met zich meeneemt. Daarom wil ik in principe al mijn boeken zelf hebben.
Het kost veel, zo'n 50 euro per maand aan boeken, maar ik heb het er met liefde voor over.

(Ook is het leuk om boeken tegen te komen in mijn boekenkast, later, en dan nog precies te weten waarvoor en hoe ik het las.)

Zucht. Ik geil op literatuur.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 21:19
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Nu ik m'n mondeling literatuur heb gehad en dus weer ontspannen kan lezen lees ik weer regelmatig.

Het liefst koop ik boeken. Ik wil ze altijd graag hebben, ook om er weer dingen in op te kunnen zoeken of in aan te strepen, het gevoel erbij ook gewoon.
Verder hebben mijn ouders heel erg veel boeken, dus hoef ik niet zo snel naar de bieb voor een boek.
Op de basisschool las ik echt heel veel boeken (maar dat was misschien nog wel meer bij gebrek aan beter, want zoveel les kregen we niet en ik ben niet echt een creatief persoon, dus ik nam altijd een boek mee naar school)
De plaatselijke bieb was wel gezellig, net als de mensen die er werkten, dus daar ging ik nogal regelmatig naartoe. Nu ik in een stad woon en we een verschrikkelijke bieb hebben (de centrale in elk geval, ik maak geen gebruik van de boekenbus en wijkbiebjes) ga ik niet meer zo vaak naar de bieb. Boeken zijn gezellig, maar worden al minder gezellig wanneer ze uit een ongezellige omgeving komen. Daarbij ben ik nu ook mijn leerlingenkaart kwijt dus kan ik niet eens boeken lenen bij de bieb.

Zonder boeken kan ik niet. Ik heb zelf geen fantasie, dus mijn fantasie moet 'opgewekt' worden door boeken. Ik vind het juist wel prettig dat ik nu niet meer zo veel tv kijk enzo...

Ik lees voor mijn plezier. Als mijn algemene kennis en woordenschat er beter van worden is dat mooi meegenomen, maar dat is voor mij geen reden om te lezen.
Verder ken ik een hoop nijntje boekjes en andere prenten en kinderboekjes uit m'n hoofd, aangezien ik regelmatig mijn kleine nichtje (2,5 jaar oud) voor moet lezen en dan het liefst 10 keer hetzelfde boekje achter elkaar.

Kortom:
Hoeveel boeken ik lees zou ik dus niet kunnen zeggen.
Ik koop het liefst boeken.
Ik kan niet zonder boeken.
Ik lees voor mijn plezier.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 22:34
Verwijderd
Ik krijg geen studiefinanciering meer en ben te lui om te werken. De komende twee jaar moet ik het dus uitzingen met het geld dat ik nog heb en mijn uitgaven worden dan ook zoveel mogelijk beperkt tot de drie B's: boeken, bier en buskaarten.

Voor mijn school moet ik elk semester ongeveer twintig boeken kopen (meer als ik de goede vakken kies, minder als ik andere kies) en als ik deze allemaal nieuw zou kopen, zou ik mijn hele familie de ellende in meesleuren. Daarom maak ik altijd een lijst en stroop ik Slegten en tweedehandszaken af.

Het gevolg daarvan is dat ik de meeste van mijn boeken voor weinig geld kan kopen. Een nadeel is echter dat ik altijd nog wat andere boeken tegenkom die ik ook graag wil hebben en die ik dus ook koop.

Boeken die ik na weken zoeken in verschillende Slegten (meestal in Den Haag, Leiden en Zwolle, soms wijk ik uit naar Amsterdam, Rotterdam en Utrecht) probeer ik het in de lokale bibliotheek te lenen (weinig kans) of in de universiteitsbibliotheek (weinig kans, omdat andere mensen ook het college volgen en lui zijn).

Dan lees ik het boek maar niet, omdat ik geen twintig euro over heb voor tweehonderd bladzijden drukinkt, als ik het bij de Slegte voor drie euro kan kopen. Ik ben honderd procent voor hoge boekenprijzen, maar ik betaal ze niet.

Het zou wel eens interessant zijn om een topic te openen waarin iedereen zijn laatsen boekenaanwinsten kon plaatsen, gekocht of geleend. Voelt iemand zich geroepen?

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten De populairste boeken van het afgelopen schooljaar
Simon
16 29-01-2012 17:12
Verhalen & Gedichten Naast mijn favoriete films staat Honden Vissen Krokodillen een boek die je MOET lezen
DanïelV
1 08-12-2009 16:01
Verhalen & Gedichten Boekbespreking: het gekozen boek!
Verwijderd
56 24-12-2004 17:21
Levensbeschouwing & Filosofie Het bewijs dat god niet bestaan, dmv stapels boeken.
Dark Psycho
117 10-07-2004 22:58
Verhalen & Gedichten Boekbespreking: het kiezen van het boek!
Verwijderd
16 11-02-2004 15:14
Verhalen & Gedichten Kies een boek voor de nieuwe bespreking!
Ieke
21 09-05-2003 10:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.