Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2005, 19:32
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
deadlock schreef op 05-01-2005 @ 20:13 :
Nopes. Het was gewoon zo. Industrialisering en 16 uur per dag werken tegen een hongerloontje waar je je kinderen nauwelijks van kon voeden zorgde daar onder andere voor. Helemaal in limburg met al die mijnwerkers in die tijd (Bruinkool, Mergel, etc.).
hm, mag ik dit als pluspuntje voor mijn standpunt opschrijven?
want zeker in eerste instantie gold dus:
Citaat:
De onevenredige verdeling van rijkdom en geluk is gelijk, zo niet groter geworden door onze technologische vooruitgang.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2005, 19:51
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 05-01-2005 @ 20:08 :
gemiddelde levensverwachting van 25 jaar? daar moet meer aan de hand zijn geweest. volgens mij hou je informatie achter. massale kindersterfte in dat jaar soms?
In die afrikaanse landen zijn ook een hoop christenen bezig om in combinatie met evangelisatie daar de welvaart wat op te krikken. Die landen hebben echter niets aan onze geweldige 'massa-voedsel-productie'. Oke, we kunnen ze nu misschien voedsel sturen dat wij hier tenkoste van elk natuurlijk evenwicht masaal kunnen produceren, maar je zult het toch met me eens zijn dat ze er meer aan hebben als ze op gewone wijze voedsel kunnen produceren in eigen land.
Daar ben ik het mee eens. En hoe produceer je efficiënt en goedkoop veel voedsel?

Juist. Met technologie.

Daarvoor moeten wel eerst de landbouwsubsidies afgeschaft worden.

De reden dat in 1860 in Limburg (in Holland bijv. was de levensverwachting wel iets hoger, rond de 30 à 35) die levensverwachting zo laag was komt doordat er weinig technologie beschikbaar was voor het gewone volk. Dat kwam pas rond 1870 op gang. Overigens fluctueerde de levensverwachting overal in Europa vanaf het begin van de jaartelling tussen de 25 en 35, dus het gaat zeker niet om eenmalige epidemieën of iets dergelijks.
Citaat:
christendom werkt overigens ook uitstekend tegen aids. geen seks voor het huwelijk, geen echtbreken. Als elke afrikaan dat deed lijkt het me lastig voor een soa om te versprijden. Dat de Paus vervolgens de plank enigzinds mis slaat door condooms daar te verbieden is wat stom, maar de gedachte van waaruit hij dat doet is weldegelijk kloppend: een goed christen heeft geen condoom nodig om aids tegen te gaan. (even preventief stukje omdat dat argument ongetwijfeld van stal gehaald wordt als we afrika en christendom combineren)
Het door jou geschetste verband tussen religie en HIV bestaat niet, of is ten hoogste zeer licht aanwezig. In dat verband wijs ik je op Iran (en seks buiten het huwelijk mag in de Islam ook niet voor zover ik weet), waar HIV ook erg in opkomst is en inmiddels enkele procenten van de bevolking besmet is.

Edit: 'gemiddelde levensverwachting' is een pleonasme.

Laatst gewijzigd op 05-01-2005 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 05-01-2005 @ 20:32 :
hm, mag ik dit als pluspuntje voor mijn standpunt opschrijven?
want zeker in eerste instantie gold dus:
Misschien zou je kunnen stellen dat het verschil in inkomen tussen de bovenste 5% en de laagste 5% verhoudingsgewijs groter is geworden, maar wat zegt dat als de laagste 5% een inkomensstijging hebben gehad van zo ongeveer een factor 10000?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 20:14
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-01-2005 @ 20:51 :
Het door jou geschetste verband tussen religie en HIV bestaat niet, of is ten hoogste zeer licht aanwezig. In dat verband wijs ik je op Iran (en seks buiten het huwelijk mag in de Islam ook niet voor zover ik weet), waar HIV ook erg in opkomst is en inmiddels enkele procenten van de bevolking besmet is.

Edit: 'gemiddelde levensverwachting' is een pleonasme.
Ik vreesde het al toen ik het typte, maar omdat je ook kunt zeggen: "mijn levensverwachting is ..." kwam ik erop dat als je dat middeld je op de gemiddelde levensverwachting uitkomt. (da's best een leuke redenering, maar ik vergat dat ik mijn levensverwachting ook gewoon uit de gemiddelde stervensleeftijd van landgenoten haal.)
maar HIV en religie:
Puur logisch bestaat het verband natuurlijk wel. Dat kan jij ook niet ontkennen. 1 persoon in je leven waarmee je seks hebt (en waarvan je weet dat die persoon ook alleen seks met jou heeft) betekend dat je onmogelijk HIV kunt versprijden. Hoogstends als een van beide partijen het via de geboorte al mee gekregen heeft. Dat het zich niet uit in afrika en iran betekend dat de mensen het daar niet zo nauw nemen met de regels daaromtrend.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-01-2005 @ 20:53 :
Misschien zou je kunnen stellen dat het verschil in inkomen tussen de bovenste 5% en de laagste 5% verhoudingsgewijs groter is geworden, maar wat zegt dat als de laagste 5% een inkomensstijging hebben gehad van zo ongeveer een factor 10000?
Afgezien van het feit dat mensen altijd naar elkaar kijken en hun welvaart dus 'meten' aan de hand van anderen en niet zo snel aan de hand van de geschiedenis zou je inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben. Wetenschap en techniek dienen de volledig mensheid, de ene groep wat meer dan de andere, maar alsnog heeft het een over het algemeen positieve rol. (afgezien van wat massavernietiginswapens en wat massa-wapenproductie zut)
Religie heeft echter ook over het algemeen een positieve rol. Het kan mensen steunen die het moeilijk hebben, het bevordert het medeleven met de naaste en het saamhorigheidsgevoel. Voornamelijk positief dus(afgezien van wat oorlogen en extremisten).
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 22:51
Verwijderd
Mja, uiteindelijk blijft het een meningsverschil. Het begrip 'welvaart' is lastig te meten en je kunt ook niet zomaar nagaan wat er gebeurd zou zijn zonder religie, ofzo. Toch kun jij niet ontkennen dat religie (vroeger meer dan nu) de wetenschap niet bepaald helpt. Verder weet ik dat veel mensen uit religie innerlijke rust putten, maar ja, het is maar wat je als belangrijker ziet. Je hoeft tenslotte niet per se religieus te zijn om gelukkig te zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 08:27
Kaneelstok
Avatar van Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-12-2004 @ 21:04 :
RanC:


T_ID:


Naar aanleiding van deze 2 heren, mijn verklaring.

Er zijn 2 grote theorien over hoe de wereld is ontstaan. Een daarvan is de bullshit over evolutie. De andere theorie gaat er van uit dat god ( allah, JHWH) de aarde heeft geschapen.

De evolutietheorie is gebaseerd op aantoonbare gegevens. Stoffen binnen het heelal zouden met elkaar in aanraking zijn gekomen, en toen bang. Nu is mijn vraag aan de mensen die in deze theorie geloven het volgende: hoe kan er uit het niets, iets ontstaan?

Ok zullen jullie zeggen, hoe is god dan ontstaan? Bij god nemen we sowieso al aan dat hij bovenmenselijke krachten bezit. Uit niets, heeft hij het heelal geschapen, met alles erop en eraan.
Iemand die zoiets heeft gedaan, kan je niet met rationele argumenten beschrijven. Zo simpel. Dit gaat ons verstand, ons alles te boven. Net zoals hoe hij is ontstaan.
Evolutie doet geen uitspraak over hoe de aarde is ontstaan. Het geeft slechts een mechansime voor de veranderingen die uiteindelijk tot leven kunnen leiden (chemische evolutie, natuujrlijke evolutie)...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 08:28
Kaneelstok
Avatar van Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 05-01-2005 @ 20:32 :
hm, mag ik dit als pluspuntje voor mijn standpunt opschrijven?
want zeker in eerste instantie gold dus:


De verdeling is er echt op vooruitgegaan hoor. Weet je hoe veel relaxter ons leven nu is in vergelijking met 100 jaar geleden?

Toen was het pas aanpoten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie seculieren/atheisten positief?
zeger_longhair
252 15-08-2009 16:58
Levensbeschouwing & Filosofie Niet-gelovig
Christiana
253 09-01-2006 15:04
Psychologie HOOP jij dat God bestaat?
SellaYoung
131 20-12-2005 22:47
Levensbeschouwing & Filosofie Is God lui?
Verwijderd
194 26-03-2005 11:30
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie Waar komt het kwaad vandaan als God er niet zou zijn?
GeritoDM
22 01-03-2004 14:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.