Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2007, 14:00
Verwijderd
TS begint:

dit is mijn optoming:



Ik rijd met een touwhalster en een kunststof veelzijdigheidszadel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2007, 14:15
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline

Engels hoofdstel met enkel een hoge neusriem en een ongebroken trens


Halsriem


Hackamore

Verder heb ik altijd een leren dressuurzadel
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 20-06-2007, 16:19
Mariekje*
Mariekje* is offline

Hoofdstel met gecombineerde neusriem: Schumacher Munster, lichtblauw onderlegd met lichtblauw swarovski inlage.
Bit: Dubbel gebroken watertrens.
Dressuurzadel: KN Symphonie, zwart.
Dressuurzadel: Wintec cair pro, zwart.



Met zijn stang- en trenshoofdstel.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 13:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Hey, worden deze niet meer gebruikt?



wel goed hoor. Vond het altijd zo zielig dat ze op die dingen kauwden en half kokhalsden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 13:43
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
wat bedoel je precies? Het bit?
Die worden nog volop gebruikt hoor, maar ze kunnen er prima mee slikken hoor
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 13:45
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Qimm schreef op 21-06-2007 @ 14:43 :
wat bedoel je precies? Het bit?
Die worden nog volop gebruikt hoor, maar ze kunnen er prima mee slikken hoor
Maar die derde foto van het witte paard dat jij poste, had geen bit.

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 22:54
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Nee, maar dat wil niet zeggen dat er geen bitten meer gebruikt worden Op de eerste foto namelijk gewoon wel.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 23-06-2007, 13:38
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline


Met dank aan HvJ.
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 23-06-2007, 16:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Qimm schreef op 21-06-2007 @ 23:54 :
Nee, maar dat wil niet zeggen dat er geen bitten meer gebruikt worden Op de eerste foto namelijk gewoon wel.
wanneer gebruik je het wel en wanneer niet?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2007, 21:30
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-06-2007 @ 16:36 :
wanneer gebruik je het wel en wanneer niet?
eigen keus. Alleen op wedstrijden mag je niet zonder bit verschijnen en verder is het maar net wat jij wil. Ik heb een hoofdstel zonder bit zodat ze tijdens een lange rit makkelijk gras kan eten onderweg.
Er zijn hele theorieen over de kwaadaardigheid van bitten, maa rdat is IMO zwaar overdreven
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 10:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Wat is het voordeel van een bit? Zonder bit kan het paard gras eten, zeg je net
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 10:32
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-06-2007 @ 11:31 :
Wat is het voordeel van een bit? Zonder bit kan het paard gras eten, zeg je net
Ik geloof dat je mét bit je paard beter kunt sturen, zegmaar. Maar ik weet net zoveel van paarden als van nucleare formules
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 11:01
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-06-2007 @ 10:31 :
Wat is het voordeel van een bit? Zonder bit kan het paard gras eten, zeg je net
Goeie vraag

Met een bit kunnen ze ook wel eten, maar dat gaat lastiger. Een bit is een onderdeel van de klassieke optuiging. En om dat iedereen het doet doet iedereen het zeg maar.
Maar bitloos rijden is nu heel erg in opkomst. En in principe hoeft het niet uit te maken of er nu wel of niet een bit in hangt of je beter kan sturen, stoppen of rijden in het algemeen.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 24-06-2007 @ 12:01 :
Goeie vraag

Met een bit kunnen ze ook wel eten, maar dat gaat lastiger. Een bit is een onderdeel van de klassieke optuiging. En om dat iedereen het doet doet iedereen het zeg maar.
Maar bitloos rijden is nu heel erg in opkomst. En in principe hoeft het niet uit te maken of er nu wel of niet een bit in hangt of je beter kan sturen, stoppen of rijden in het algemeen.
dat is zo, je kunt je paard natuurlijk heel goed leren om op een enkel touwhalster (of halsriem) te stoppen. Ik ben nog niet toe aan alleen een halsriem, maa rhet lijkt me super gaaf om alleen daarmee te rijden of helemaal zonder
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 12:12
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik had gister een ellenlange uitleg getikt over het nut van het bit, toen mijn accu leeg was en mijn laptop dus uitviel grml.

Een verkorte versie dan maar: Het nut van het bit is nogal moeilijk onder woorden te brengen. Zoals veel leken zullen zeggen 'Met een bit kan je het paard sturen', al is dit eigenlijk onzinnig gezien het feit dat je bij het 'sturen' van een paard voornamelijk gebruik maakt van zit- en beenhulpen. Sterker nog: Mijn wedstrijdpaard en ik wisten het vorig jaar te presteren om, zonder optoming, alsnog alle oefeningen tot ZZ-Z niveau te laten zien (voor de kenners, incl. zijn changementen om de pas, en series om de 2, 3 en 4). Het is dus wel degelijk mogelijk, maar vergt wel enige oefening.

Het bit zien we vooral terug in de klassieke rijkunst, waar het gebruik ooit is ontstaan als controlemiddel om bijvoorbeeld de oorlogsdieren in de hand te kunnen houden. De eerste metalen bitten kwamen voor rond 1200 v. Chr. en naar alle waarschijnlijkheid heeft men voor die tijd ook al gebruik gemaakt van bitten die waren gemaakt van hoorn of hout. Rond de 16de eeuw bereikte de klassieke rijkunst zijn hoogtepunt, en bestonden er inmiddels een scala aan bitten met ieder een scherpere (pijnlijkere) werking. De paarden werden als het ware gedwongen tot het doen van mooie kunstjes onder het zadel (beter bekend als hoge dressuur), en het bit vormde hierbij een handig controle/hulpmiddel. Deze trainingsmethode is in de loop der eeuwen slechts door enkele mensen in stand gehouden, maar heeft wel de basis gelegd voor de huidige trainingsmethoden.

In de paardensport streven veel ruiters naar 'nageefelijkheid', waarbij het paard de kaak, de nek en de rug ontspant. We noemen het ook wel 'het correct gereden zijn van het paard'. Dit gereden zijn ontstaat van 'achter naar voor', waarbij eerst de achterbenen van het paard goed onder de massa komen, het paard zijn bekken kantelt, de buikzijde kort maakt en de rugzijde juist lang laat. De korte (actieve) buikzijde zorgt er voor dat er een veerkrachtige manier van bewegen ontstaat, waarbij de rug lang, ontspannen en gemakkelijk (comfortabel) aan voelt voor de ruiter. Om dit hele proces tot stand te brengen drijf je het paard als het ware voorwaarts, en zijn extra snelheid vang je als het ware iets op met het bit. Het bit is dus 'noodzakelijk' om een fijn te rijden, en ontspannen paard te hebben, en word daarnaast imo helaas nog TE vaak gebruikt als controlemiddel door onwetende ruiters en amazones.

Het klopt dat bitloze optoming steeds populairder wordt, maar het nadeel is dat je met een dergelijke optoming veel moeilijker nageefelijkheid tot stand kunt laten komen. Het is echt iets waarmee je moet 'leren' rijden, maar dat geldt evengoed voor bitgebruik. Misschien wel juist voor bitgebruik.
__________________
<3 Everyday I love you more....

Laatst gewijzigd op 25-06-2007 om 12:15.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 11:55
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Wat een mooi optoming allemaal.
De laatste foto van de Hackmore type-achtige hoofdstel is prachtig van Qimm.

Ik heb geen eigen paard ik rij op een manege met de gewone standaard uitrusting.

Maar wat ik altijd mooi vind zijn de paarden in al die arabische landen die tijdens feestgelegenheden er altijd zo mooi uitzien. De gekleurde hoofdstellen, borsttuig en dek+zadel. Ziet er leuker uit dan het standaard zwart/bruin.


<3 zo mooi
Mocht de toekomst ooit zo ver komen dat ik een paard zouveroorloven zal ik zeker ooit zo'n leuk hoofdstel voor hem/haar kopen.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 13:20
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik heb een nieuw hoofdstel (ik koop echt te veel dingen, maar het is zo leuheuk )

__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 14:23
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Qimm schreef op 28-06-2007 @ 14:20 :
Ik heb een nieuw hoofdstel (ik koop echt te veel dingen, maar het is zo leuheuk )

[afbeelding]
Stoer echt mooi.
Is dat je paard zelf?
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2007, 10:15
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Verzorgpaardje <3
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 15:11
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Mijn complimenten erover
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 23:23
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Skilly schreef op 28-06-2007 @ 12:55 :
Wat een mooi optoming allemaal.
De laatste foto van de Hackmore type-achtige hoofdstel is prachtig van Qimm.

Ik heb geen eigen paard ik rij op een manege met de gewone standaard uitrusting.

Maar wat ik altijd mooi vind zijn de paarden in al die arabische landen die tijdens feestgelegenheden er altijd zo mooi uitzien. De gekleurde hoofdstellen, borsttuig en dek+zadel. Ziet er leuker uit dan het standaard zwart/bruin.

[afbeelding]
<3 zo mooi
Mocht de toekomst ooit zo ver komen dat ik een paard zouveroorloven zal ik zeker ooit zo'n leuk hoofdstel voor hem/haar kopen.

erg mooi ja, maar bereid je er wel op voor dat zo'n tuig, als je een goeie wil, weleens net zo duur kan zijn als je paard. een goedkoop setje kun je ook kopen maar dat is allemaal flut, dat is zonde van je geld.

mijn peunie heeft een london onderlegd bruin trenshoofdstel met gecombineerde neusriem. maar ik heb de sperriem er meteen na aankoop al afgehaald, compleet overbodig omdat ik haar neusriem ook tamelijk los heb. die is eigenlijk ook totaal overbodig maarja, anders koop je ook een hoofdstel voor niks

ze heeft een wintec 250 vzh zadel met ijslanderbeugels en verder een paar simpele dekjes. ik ben niet zo van het optutten.

helaas geen foto's met optoming want als ik erop zit kan ik geen foto's van d'r maken maarja, hier maar een voor het idee dan:
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 28-06-2007 @ 14:20 :
Ik heb een nieuw hoofdstel (ik koop echt te veel dingen, maar het is zo leuheuk )
WOW! wat een gaaf hoofdstel!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 10:32
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Bedankt
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.