Oud 23-09-2006, 10:54
Cyberminded
Cyberminded is offline
Hoi iedereen

Dit is mn eerste post op dit forum

Ik moet dit jaar een literair werkstuk gaan maken. dus 3 boeken lezen.. deze samenvatten en vergelijken. Ik dacht dat 'terrorisme' wel een geschikt onderwerp zou zijn. Mijn nederlandse lerares was enthousiast maar wist niet erg veel boeken over dit onderwerp.

Ik ben dus op zoek naar spannende boeken/thrillers over terrorisme.

Weet iemand een goed boek over dit onderwerp.

Alvast bedankt
__________________
Its your mind... that creates this world.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2006, 11:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Het moet - neem ik aan - fictief zijn en behoren tot de Nederlandse literatuur?

Blanco van Peter Terrin
Slaap! van Annelies Verbeke
Het grote Baggerboek van Ilja Leonard Pfeiffer
De asielzoeker van Arnon Grunberg

"De aanslag op het WTC speelt in geen van de vier boeken expliciet een rol, maar er heerst op elke bladzijde angst, ontwrichting, dreiging en chaos.”
http://www.lux-nijmegen.nl/debat_inf...a_stronks.html

Als anderstalige literatuur ook toegestaan is:


Literatuur; verhalend

Auteur Abdoh, Salar
Titel The poet game
Uitgever Faber and Faber, 2002
Omschrijving Een Iraanse contraspion raakt in New York verstrikt in een duister web van spionage, contraspionage, wapenhandel, terrorisme en complottheorieën.

Auteur Atxaga, Bernardo
Titel De man alleen
Uitgever Nijgh & Van Ditmar, 1995
Omschrijving Carlos, een ex-terrorist van de Baskische afscheidingsbeweging ETA, beheert samen met twee vrienden een hotel dichtbij Barcelona. Wanneer de organisatie nog eens beroep op hem doet, verbergt hij de twee meest gezochte activisten van het moment.

Auteur Beigbeder, Frédéric
Titel Windows on the world
Uitgever De Geus, 2004
Omschrijving Op de ochtend van 11 september 2001 gebruiken een vader en zijn twee zoontjes het ontbijt in het restaurant in een van de Twin Towers van het World Trade Center in New York.

Auteur Berberian, Viken
Titel The cyclist
Uitgever Simon & Schuster, 2002
Omschrijving Een zwaargewonde terrorist mijmert over zijn laatste opdracht: per fiets een bom afleveren bij een hotel in Beiroet in de hoop honderden slachtoffers te maken.

Auteur Berkhof, Aster
Titel Bagdad Palace
Uitgever Houtekiet, 2005
Omschrijving Een journaliste gaat in het hedendaagse Irak onderzoeken of het verzet tegen de Amerikanen alleen uit fundamentalistisch-terroristische hoek komt.

Auteur Carré, John le
Titel De lokvogel
Uitgever Luitingh-Sijthoff, 2000
Omschrijving Een jonge Engelse toneelspeelster wordt door Israëlische agenten getraind om een Palestijnse groep terroristen van binnenuit op te rollen

Auteur Forsyth, Frederick
Titel De dag van de Jakhals
Uitgever Bruna, 2002
Omschrijving Een groep Algerijnse vrijheidsstrijders beraamt in 1963 een plan om de Franse president De Gaulle door een beroepsmoordenaar te laten doden.

Auteur Hamieda
Titel Het vaderland
Uitgever Goossens/Manteau, 1996
Omschrijving Een Palestijnse vrouw, een voormalig terroriste, ontmoet in Parijs en leeft later samen met een Franse revolutionair, ooit haar intellectuele idool. Hij beseft niet dat zij, net als hijzelf, een traumatisch verleden met zich meedraagt, wat leidt tot een verwijdering. Uiteindelijk kiest ze weer voor het Midden-Oosten en de solidariteit met de strijders.

Auteur Julavits, Heidi
Titel Leven in omgekeerde richting
Uitgever Arena, 2004
Omschrijving Twee zussen, Alice en Edith worden, in een vliegtuig op weg naar Ediths bruiloft in Marokko, slachtoffer van een kaping.

Auteur Khadra, Yasmina
Titel Waarvan wolven dromen
Uitgever Atlas, 2002
Omschrijving Een Algerijnse jongeman die droomt van een carrière in de filmwereld maar steeds meer gedesillusioneerd raakt, valt uiteidelijk ten prooi aan de idealen van een islamitische fundamentalistische terreurbeweging.

Auteur Kingsbury, Karen
Titel De redding : roman
Uitgever Voorhoeve, 2004
Omschrijving Een zwaar verbrande overlevende van de ramp in het World Trade Centre lijdt aan geheugenverlies, maar zijn vrouw probeert hem met geloof en liefde te helpen.

Auteur McEwan, Ian
Titel Zaterdag
Uitgever De Harmonie, 2005
Omschrijving Op de dag van de grote demonstratie tegen de dreigende oorlog in Irak in februari 2003 groeit bij een Londense neurochirurg de angst voor terrorisme.

Auteur Rinaldi, Nicholas
Titel Tussen twee rivieren
Uitgever De Boekerij, 2005
Omschrijving Verhalen over de kleurrijke bewoners van een appartementencomplex vlakbij het World Trade Centre in New York voor en na de aanslagen van 11 september 2001.

Auteur Roth, Philip
Titel Amerikaanse pastorale
Uitgever Ooievaar, 2002
Omschrijving Epos over een Amerikaanse familie die in de jaren zestig verdwaasd achterblijft wanneer de zestienjarige dochter een terroriste blijkt te zijn.

Auteur Ryan, Chris
Titel Hebzucht
Uitgever De Boekerij, 2005
Omschrijving MI-5 speelt dubbelspel om het Al-Qaeda-netwerk een klap toe te brengen en een grote aanslag te voorkomen.

Auteur Spiegelman, Art
Titel In de schaduw van geen torens
Uitgever Casterman, 2004
Omschrijving Satirische ballonstrips over de terroristische aanslag op de Twin Towers in New York op 11 september 2001. In 1992 kreeg Spiegelman de Pulitzerprijs voor zijn tweedelige stripserie 'Maus', over de vervolging en het lijden van de Poolse joden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 13:37
Cyberminded
Cyberminded is offline
Erg bedankt voor je reactie

Dat eerste nederlandse boek heeft misschien nog wel iets met terrorisme te maken maar die andere 3 eigenlijk niet. Het feit dat er op elke bladzijde gesproken word van angst, ontwrichting, dreiging en chaos wil niet zeggen dat het ook goed in een werkstuk over terrorisme zou passen.

Aan de andere kant zijn de niet-nederlandse boeken wel erg geschikt voor mijn werkstuk. Mijn leraar nederlands zei dat als ik niet voldoende nederlands-geschreven boeken over terrorisme kon vinden, dat ik dan ook buitenlandse mocht lezen, maar ik denk dat dat maar voor één boek kan.

Waar ik pricies naar op zoek ben zijn boeken over organisaties die op grote schaal wetten overtreden en ook iedereen die hun in de weg staat vermoorden (om maar iets te noemen) Of organisaties die een aanslag op iemand willen plegen of drugs smokkelen of doen aan genocide o.i.d

Zijn er voor de rest nog boeken die hier over gaan in het nederlands???
__________________
Its your mind... that creates this world.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:56
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
misschien kun je in de bibliotheek op de computer gaan zoeken op verschillende trefwoorden?

Ik neem aan dat je iets zoekt buiten WOII (want daar is genoeg terreur in te vinden)?

Dan zou ik zoeken op bv.
eta,
raf,
ira,
rara,
molukkers
enzo

ik kwam deze tegen; je moet even zelf checken of het nederlandstalige auteurs zijn. De onderwerpen te bezien zijn ze dat:

Morgenster door Jaap Scholten
Op 11 juni is het 25 jaar geleden dat het leger met inzet van alle middelen een einde maakte aan de kaping door jonge Molukkers bij De Punt. Deze gebeurtenis speelt een belangrijke rol in de roman Morgenster van Jaap Scholten. Scholten, die eerder de bejubelde roman Tachtig schreef, verweeft meesterlijk historische gebeurtenissen met de zoektocht van twee jongens naar hun identiteit en naar de liefde.

Harder dan sneeuw door Stefan Hertmans
Aan het rustige bestaan van John de Vuyst komt abrupt een einde als hij op een dag twee geheimzinnige brieven ontvangt in een taal die hem vreemd is. Nog geen vierentwintig uur later ontploft een krachtige bom op de tweede etage van het Institut du Monde Arabe in Parijs, gevolgd door een reusachtige ontploffing in de Sint-Pieterskerk in Rome. Zijn leven raakt in een stroomversnelling als De Vuyst ontdekt dat er een direct verband bestaat tussen de aan hem geadresseerde brieven en de terroristische aanslagen van tot dan toe onbekende fundamentalisten.

De Klokkenluider door Tomas Ross
Vijftien jaar geleden schrok Nederland op door aanslagen op
benzinestations en supermarkten, culminerend in het opblazen
van het huis van staatssecretaris Aad Kosto en een
bomexplosie in het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Verantwoordelijk was de mysterieuze actiegroep RaRa
(Revolutionaire Anti-Racistische Actie). Ondanks een
fanatiek jagende BVD en recherche werden de daders nooit
gepakt.

Wouter Burger is het prototype van een zondagskind. Net
vijfendertig jaar oud is hij de gedoodverfde kroonprins van
de Partij van de Arbeid: een charmante en charismatische man
die zojuist voorzitter is geworden van een belangrijke
Kamercommissie. Wouter is gelukkig getrouwd met Marion, die
in verwachting is van hun eerste kind. Een modelhuwelijk,
een modelpoliticus.

Marions wereld stort in wanneer Wouter bij een
verkeersongeluk om het leven komt. Niet lang na de
begrafenis komt ze er tot haar verbijstering achter dat haar
man nooit op de plaats van het ongeval kan zijn geweest.
Samen met haar vriendin, Wouters voormalige
fractie-assistente Chantal, ontdekt Marion dat Wouters dood
geen ongeval, maar moord in koelen bloede was. Dan begint
een zenuwslopende speurtocht binnen een netwerk van
intriges, ten slotte voerend naar de schokkende en
gevaarlijke ontdekking wie en wat RaRa eigenlijk is.


__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Dat waren er drie. Ook nog lekker verschillend

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 18:13
Cyberminded
Cyberminded is offline
Heel erg bedankt... ik zal er naar kijken
__________________
Its your mind... that creates this world.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 18:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cyberminded schreef op 24-09-2006 @ 19:13 :
Heel erg bedankt... ik zal er naar kijken
ik hoop dat de onderwerpen je aanspreken en de boeken leesbaar zijn en dat je ze kunt vinden in de plaatselijke bieb
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie enquette
Judy2
77 23-05-2005 11:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.