Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Bekijk resultaten poll: Hang jij een religie aan?
Ja, Nederlands hervormd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 2 6.67%
Ja, gereformeerd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 1 3.33%
Ja, Nederlands hervormd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, gereformeerd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, anderszins protestants, namelijk ... 1 3.33%
Ja, rooms-katholiek 6 20.00%
Ja, joods 2 6.67%
Ja, islamitisch 3 10.00%
Ja, anders, namelijk ... 4 13.33%
Ik ben een agnost 7 23.33%
Ik ben aan atheïst 16 53.33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2015, 08:38
Verwijderd
Citaat:






I think I love you guys.

Deadlock en Elin3 lijken me ook beide even dogmatisch, ze hebben alleen een ander boekje gelezen.


Verder ben ik ooit een keer naar een bruiloft in een hervormde kerk geweest. Er werd regelmatig gesproken over 'Godvrezend man' en de boodschap vooral veel kinderen te krijgen voor God lag er dubbeldik bovenop. Ik vond het een beetje vervreemdend, omdat de boodschap die ik van mijn kerk destijds meekreeg vooral was dat God liefhebbend is. En dat je daar juist niet bang voor moet zijn.
De vriendin van mij die trouwde zei me eerder weleens dat homoseksualiteit een beproeving was van God. En die beproeving was dan dat je je niet liet verleiden. Ik kreeg er de kriebels van. Liefhebben en houden van is toch het belangrijkste wat er is? Of je daarmee nu afwijkt van de geijkte paden of niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2015, 08:44
Cootje01
Avatar van Cootje01
Cootje01 is offline
Ervan uitgaand dat er 1 God is die door verschillende religies anders wordt genoemd,
waarom zijn er dan verschillende regels?
Een Hindoestaan mag geen rundvlees eten omdat een koe een heilig dier is,
maar mag een islamiet geen varkensvlees eten omdat het onrein is.
Het lijkt mij niet dat God verschillende regels voor verschillende mensen bedenkt.
Mijn mening is dan ook dat de mens uit naam van God regels verzint.

Ik geloof maar wel op mijn eigen manier en niet bij een religie.

ps. dit is maar een voorbeeld
__________________
Puber-tijd is de tijd dat je ouders vervelend beginnen te doen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 09:17
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Prima voorbeeld, want mensen proberen door middel van regels structuur en invulling te geven aan datgene wat men na wil streven.

Maar goed, dat wil niet zeggen dat regels voor 'iedereen' moeten gelden (lijkt me ook onmogelijk gezien het verschil tussen de regels), en het loopt wat uit de hand als de regels te serieus worden genomen, en veel regels slaan natuurlijk nergens op.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 13:09
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:


Verder ben ik ooit een keer naar een bruiloft in een hervormde kerk geweest. Er werd regelmatig gesproken over 'Godvrezend man' en de boodschap vooral veel kinderen te krijgen voor God lag er dubbeldik bovenop. Ik vond het een beetje vervreemdend, omdat de boodschap die ik van mijn kerk destijds meekreeg vooral was dat God liefhebbend is. En dat je daar juist niet bang voor moet zijn.
De vriendin van mij die trouwde zei me eerder weleens dat homoseksualiteit een beproeving was van God. En die beproeving was dan dat je je niet liet verleiden. Ik kreeg er de kriebels van. Liefhebben en houden van is toch het belangrijkste wat er is? Of je daarmee nu afwijkt van de geijkte paden of niet.
Godvrezend betekent vooral vererend, eerbied, respect.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 13:12
Verwijderd
Dan heb ik dat woord volledig verkeerd geïnterpreteerd..
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 13:21
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Wat is nou het verschil tussen een christen/jood die niet gelooft in een zekere hogere macht en een atheïst? Ze kunnen prima dezelfde normen en waarden aanhangen, en zullen dat vaak ook doen denk ik. Alleen je hebt dan toch behoefte aan de Thora/Bijbel als boekje?
Goeie vraag. Een belangrijk verschil is dat een jood tot een volk behoort, of je nou gelooft of niet.
Ik denk dat je als jood ook best atheïstische ideeen kan hebben en niets met het geloof wil doen, dan is het enige verschil in feite je achtergrond.
Maar tussen dat en supervroom zitten oneindig veel gradaties. Je kan de tradities fijn vinden, bij een groep willen horen, 'iets met Israël hebben', het fijn vinden om leefregels te hebben... En je kan er bewust voor kiezen om niet te geloven, maar toch ervanuitgaan dat de zeer oude overlevering van regels een bepaalde toegevoegde waarde kan geven aan je leven.

Inherent aan (een vorm van) jodendom is het omgaan met twijfel, het stellen van vragen bij alles wat je doet, het volgen van onderwijs om betekenis te vinden in gewoontes en het is daarbinnen dus niet gek om te twijfelen aan een almachtige, daar is juist ruimte voor.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 13:22
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Dan heb ik dat woord volledig verkeerd geïnterpreteerd..
Dat is niet vreemd ik in eerste instantie ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Religie versus wetenschap
Egoconstructie
36 25-01-2011 15:54
Levensbeschouwing & Filosofie Dopen? Eerste communie? Plechtige communie?
Lucaah
100 04-01-2010 13:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [stelling] Etnische/religieuze geweldadige conflicten bestaan niet
Verwijderd
213 15-11-2008 15:22
Levensbeschouwing & Filosofie [discussie] geloof/religie
owlbeer
79 22-06-2005 15:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.