Oud 07-06-2007, 01:10
Verwijderd
Ik studeer nu dus (algemene) taalwetenschap in Utrecht en ik ga na de zomervakantie mijn tweede jaar in. Vakken kiezen dus! Aangezien kiezen niet mijn sterkste kant is en ik nogal huiverig ben voor een onsamenhangend pakket ga ik een minor doen (waarschijnlijk kom ik pas in het derde jaar toe aan vakken volgen, maar het is toch maar goed het alvast te weten). Omdat ik nogal een brede interesse heb wat betreft maatschappelijke onderwerpen maar wel een samenhangend pakket wil doen wil ik wel iets doen met onderwijskunde, omdat dat me heel interessant lijkt (en ik minister van onderwijs wil worden nee, grapje). Mijn major zelf ga ik toespitsen op sociolinguïstiek.

Ik heb een paar vraagjes over onderwijskunde, in Utrecht dus, maar algemene reacties mogen ook wel.

-in hoeverre gaat het over bijvoorbeeld lesmaterialen ontwerpen?
-is er ook aandacht voor manieren om mensen een tweede taal te laten leren ? dat lijkt me namelijk interessant
-is het beleidsgericht? dat wil zeggen, ik zit niet echt te wachten op geneuzel over 'behandelmethoden' ofzo
-is taalwetenschap en onderwijskunde een zinnige combinatie? ik wil waarschijnlijk de master taal en ontwikkeling doen
-leerprocessen, hoeveel aandacht is daarvoor?

Concreet gaat het om deze cursussen:

* Onderwijspsychologie
* Onderwijskundige veranderingsinterventies
* Ontwerpen van leersituaties
* Assessment en evaluatie van onderwijs en opleiding

Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft ofzo. Ik weet dat het maar een minor is, maar ik wil wel zinnig kiezen. Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 07-06-2007 om 01:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2007, 06:55
Verwijderd
Ik doe op dit moment de pré-master onderwijskunde op de UU en daar kom ik aardig wat minorstudenten tegen (ik volg voor een groot deel hetzelfde programma als zij, ik heb alleen nog extra vakken als MTS en de bachelorthesis).

-in hoeverre gaat het over bijvoorbeeld lesmaterialen ontwerpen?
De minor bevat één cursus die zich echt richt op het ontwerpen van lesmateriaal (de cursus heet dan ook 'ontwerpen van leersituaties') en één cursus die zich ook richt op het ontwerpen van toetsen en dergelijke, maar die cursus richt zich vooral op andere zaken (de cursus 'assessment & evaluatie').

-is er ook aandacht voor manieren om mensen een tweede taal te laten leren ? dat lijkt me namelijk interessant
Er is niet heel specifiek aandacht voor, maar bij onderwijspsychologie gaat het over hoe mensen leren en daarbij horen ook zulke dingen.

-is het beleidsgericht? dat wil zeggen, ik zit niet echt te wachten op geneuzel over 'behandelmethoden' ofzo
Het is gericht op 'onderwijskundig ontwerp en advisering' (), maar advisering moet je niet zien als 'behandelmethoden'. Met name Onderwijskundige veranderingsinterventies is flink beleidsgericht, Onderwijspyschologie gaat dus met name om hoe mensen leren, Ontwerpen van leersituaties over, jawel, het ontwerpen van leersituaties en Assessment & Evalutie over toetsen, testen, assessment, evalueren, enz.

-is taalwetenschap en onderwijskunde een zinnige combinatie? ik wil waarschijnlijk de master taal en ontwikkeling doen
Dat zou je aan Krummeltje moeten vragen, volgens mij doet die een soortgelijke combinatie omgekeerd (major onderwijskunde, minor literatuurwetenschap - is wel wat anders, maar het zit iig een beetje in die richting, toch? ). Zelf denk ik dat de combinatie zeker zinnig is...ik denk eigenlijk dat ie vrijwel altijd zinnig is als je iets in de richting van ontwikkeling, onderwijs, leren, enz. wilt gaan doen.

-leerprocessen, hoeveel aandacht is daarvoor?
In de cursus Onderwijspsychologie is daar aandacht voor. En het komt natuurlijk ook terug in veel andere cursussen...je kunt niet iets (aan)leren zonder aandacht voor het leerproces, dat is ook iets om bij bv. ontwerpen van leersituaties rekening mee te houden.

Laatst gewijzigd op 07-06-2007 om 07:02.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 07-06-2007 @ 02:10 en ik minister van onderwijs wil worden nee, grapje).
Dat kan ook niet want dat word ik al

Citaat:
Sylph schreef op 07-06-2007 @ 02:10 :
Concreet gaat het om deze cursussen:

* Onderwijspsychologie
* Onderwijskundige veranderingsinterventies
* Ontwerpen van leersituaties
* Assessment en evaluatie van onderwijs en opleiding
!
Ik heb alle vakken gevolgd. Onderwijspsychologie gaat over leertheorieën, welke manieren je kunt gebruiken om mensen dingen aan te leren, ed.
Onderwijskundige veranderingsinterventies gaat over het invoeren van veranderingen in organisaties en is niet zo heel onderwijskundig, maar meer veranderkundig en sociologisch, denk ik.
Ontwerpen van leersituaties gaat wél over lesmateriaal ontwikkelen. Is best een tof vak, je moet echt een opdracht voor een bedrijf/school/watdanook doen (net als OVI trouwens).
Assessment gaat over toetsen ed (jaja), en toen ik het volgde was er geen echte praktijkopdracht aan verbonden, alleen een Engelstalig paper en een take-home-tentamen. Vond het een interessant vak, gaat soms (in de literatuur) wat over beleid).

Citaat:
Sylph schreef op 07-06-2007 @ 02:10 :
-in hoeverre gaat het over bijvoorbeeld lesmaterialen ontwerpen?
-is er ook aandacht voor manieren om mensen een tweede taal te laten leren ? dat lijkt me namelijk interessant
-is het beleidsgericht? dat wil zeggen, ik zit niet echt te wachten op geneuzel over 'behandelmethoden' ofzo
-is taalwetenschap en onderwijskunde een zinnige combinatie? ik wil waarschijnlijk de master taal en ontwikkeling doen
-leerprocessen, hoeveel aandacht is daarvoor?
- bij Ontwerpen van Leersituaties en in het eerstejaarsvak Onderwijskunde in de Praktijk 2.
- niet specifiek, je kunt het daar wel op toepassen. Het bevindt zich vaak op een wat abstracter niveau. Bij OIP2 ga je bijvoorbeeld wel een geschiedenishoofdstuk maken incl. werkboek en toets. En bij OvL kun je in principe zo'n beetje zelf kiezen.
- ehhh, niet specifiek. Educational Policy (ander vak) wel, maar dat verandert per jaar hoe het wordt gegeven. Onderwijs en informatie en communicatietechnologie gaat over afstandsonderwijs en deels het beleid daarover.
- dat lijkt me wel. Zeker als het over leerprocessen gaat ed.
- genoeg, vooral in onderwijspsychologie.

Nog meer vragen of onduidelijkheden, stel ze gerust. Ik heb ook msn
Citaat:
Leonoor schreef op 07-06-2007 @ 07:55 :
Dat zou je aan Krummeltje moeten vragen, volgens mij doet die een soortgelijke combinatie omgekeerd (major onderwijskunde, minor literatuurwetenschap - is wel wat anders, maar het zit iig een beetje in die richting, toch? ).
Ik vond een minor volgen bij Letteren toch lichtelijk shockerend soms, ze hebben een heel andere manier van werken... maar literatuurwetenschap is wel wat anders dan taalwetenschap. Overigens is het aanleren van een taal natuurlijk ook iets wat raakvlakken heeft met de onderwijskunde. Misschien zou je ook nog een dyslexievak kunnen volgen bij (ortho)pedagogiek?

Laatst gewijzigd op 15-06-2007 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 09:28
Verwijderd
Misschien dat ze het volgend jaar anders doen, maar dit jaar heeft Assessment & Evaluatie iig nog steeds geen echte praktijkopdracht en wel een Engelstalig paper en een take-home-tentamen (ik volg het vak op dit moment ). Als je graag richting beleid wilt, dan is het volgens mij goed mogelijk dat ook bij dit vak te doen (mits het maar beleid mbt assessment is ).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Verschil Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde
stefano12
12 20-07-2011 11:28
Studeren meer dan één studie tegelijk
Lonely One
13 25-10-2010 23:26
Studeren Uitdaging in je studie zoeken?
Verwijderd
3 22-05-2009 15:52
Studeren Overstap universiteit
Stefanie
32 04-07-2007 17:01
Algemene schoolzaken Major minor
NN
39 10-06-2004 20:39
Algemene schoolzaken Twee studies tegelijk?
Verwijderd
30 30-11-2003 17:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10.