Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: De verharding van het strafklimaat is een goede zaak
Eens, maar het mag nog best wat harder, want... 8 38.10%
Eens, want... 1 4.76%
Oneens, want... 9 42.86%
weet niet/geen mening 3 14.29%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2006, 12:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Hoge Raad: verrechtsing strafklimaat door politiek

AMSTERDAM - Het strafklimaat in Nederland is 'verhard en verrechtst'. Rechters en advocaten-generaal van de strafkamer van de Hoge Raad spreken hier zaterdag hun bezorgdheid over uit in NRC Handelsblad.

De rechters bekritiseren het gemak waarmee politici wetten uitvaardigen die burgerlijke vrijheden beperken en het gebrekkige staatsrechtelijke besef in de politiek. Nederland zou midden in een repressieve golf zitten, zoals in de jaren dertig van de vorige eeuw.

AIVD

Raadsheren noemen het 'bedenkelijk' dat rechters geen inzage krijgen in documenten van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Dat voorbereidingshandelingen voor een misdrijf strafbaar worden gesteld, vinden sommigen 'een hellend vlak'.

"Het uitgangspunt dat een rechter een verdachte bij twijfel vrij moet laten, wordt in de politiek steeds minder gedeeld", zegt raadsheer Geert Corstens in de krant. "Ik vind dat wij als Hoge Raad vanuit onze verantwoordelijkheid moeten durven zeggen: jongens, jullie gaan te ver. Tot hier en niet verder."

Zalm

President Willibrord Davids van de Hoge Raad sluit zich daarbij aan. "Een minister die zegt dat de onroerendezaakbelasting ongeldig is, gaat zijn boekje te buiten", verwijst hij naar eerdere uitspraken van minister van Financiën Gerrit Zalm. "Die gaat op de stoel van de rechter zitten."

Verhagen

Volgens advocaat-generaal Vellinga ondermijnt iemand als CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen het rechtssysteem als hij zegt 'dat het niet zo erg is wanneer we onschuldigen opsluiten om schuldigen te pakken'.

De Hoge Raad, het hoogste rechtscollege van het land, heeft voor het eerst in zijn 168-jarige geschiedenis voor enkele weken een journalist toegelaten. De raad oordeelt niet over de schuld van verdachten, maar over het eerlijke verloop van een proces. Ook beslist de Hoge Raad of er genoeg redenen zijn om een vonnis te herzien.

Herzieningen

Na de Schiedammer Parkmoord en de Puttense moordzaak vinden de meeste raadsheren van de strafkamer dat herzieningen moeten worden ondergebracht bij een apart hof, schrijft het dagblad. Andere raadsheren vrezen dat de Hoge Raad bij het instellen van een dergelijk hof verder raakt gemarginaliseerd. De raad zou nu al niet altijd met beide benen in de maatschappij staan.

Drie van de elf raadsheren zijn lid van de PvdA. De rest zou in meerderheid op die partij stemmen. Ook de vijf advocaten-generaal stemmen volgens de krant vaak links van het midden.
http://nu.nl/news/727219/11/Hoge_Raa..._politiek.html
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2006, 12:36
MickeyV
MickeyV is offline
Want:

Maar ik weet niet of de HR zich hiermee heeft te bemoeien. Het volk krijgt wat het wil. Vive la démocratie!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 13:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik ben niet zozeer tegen verharding, zolang het maar geen blinde verharding is. Zo ben ik uitgesproken voorstander van het keihard aanpakken van drankrijders, maar zul je me niet snel dingen zien roepen a la 'alle moordenaars de doodstraf'. Het moet wel effectief blijven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 15:30
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 06-05-2006 @ 13:36 :
Het volk krijgt wat het wil. Vive la démocratie!
Kom op zeg, iedereen weet dat democratie een kutsyteem is. Domme en makkelijk beinvloedbare mensen kunnen nog geen eens een fabriek besturen, laat staan een heel land. "De wil van het volk" moet zo nu en dan wijken voor de wil van de wijzen. Dan heb je nog steeds een soort van democratie en denkt de massa dat ze iets te zeggen hebben, maar zorgt de elite ervoor dat er geen domme dingen gebeuren.

De reden dat het volk nog hardere straffen wil, wordt niet gevoed door weloverwogen argumenten ofzo. Het is meer een onderbuikgevoel. Misschien voelt men door de economische malaise de behoefte om zich ergens op af te reageren, of misschien komt het door kranten, die door het dalende aantal abbonees zich genoodzaakt voelen om het nieuws spectaculair te maken en daarmee het volk ophitsen. Iig heb ik nog geen zinnig argument gehoord voor hardere straffen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 15:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-05-2006 @ 16:30 :
Iig heb ik nog geen zinnig argument gehoord voor hardere straffen.
Om even iets uit mijn eigen standpunten te noemen:
http://www.verkeershandhaving.nl/inf...=1&s=44&id=139

Tot 1,3 promille (wat is dat? 10-12 glazen?) kom je gewoon weg met een boete. Totaal gestoord.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 16:18
Iskra
Iskra is offline
Citaat:
Kom op zeg, iedereen weet dat democratie een kutsyteem is. Domme en makkelijk beinvloedbare mensen kunnen nog geen eens een fabriek besturen, laat staan een heel land. "De wil van het volk" moet zo nu en dan wijken voor de wil van de wijzen. Dan heb je nog steeds een soort van democratie en denkt de massa dat ze iets te zeggen hebben, maar zorgt de elite ervoor dat er geen domme dingen gebeuren.
Nee, het is juist de elite in Nederland die het kutsysteem vormen. Nederland is alles behalve democratisch. Als Nederland een democratie was, was 't merendeel van de wetgeving er niet door gekomen.
__________________
NCPN: Eerst de mensen, niet de winsten!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 16:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Iskra schreef op 06-05-2006 @ 17:18 :
Nee, het is juist de elite in Nederland die het kutsysteem vormen. Nederland is alles behalve democratisch. Als Nederland een democratie was, was 't merendeel van de wetgeving er niet door gekomen.
Niemand in Nederland (behalve misschien een erg verstokte D'66'er ergens) wil échte democratie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 16:52
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-05-2006 @ 16:30 :


De reden dat het volk nog hardere straffen wil, wordt niet gevoed door weloverwogen argumenten ofzo. Het is meer een onderbuikgevoel. Misschien voelt men door de economische malaise de behoefte om zich ergens op af te reageren, of misschien komt het door kranten, die door het dalende aantal abbonees zich genoodzaakt voelen om het nieuws spectaculair te maken en daarmee het volk ophitsen. Iig heb ik nog geen zinnig argument gehoord voor hardere straffen.
De reden dat mensen blijven roepen dat de straffen niet hoog genoeg zijn, is dat men gewoon te arrogant is om het fatsoenlijk uit te leggen. Meestal wordt de gewone man afgescheept met de impliciete (en soms zelfs expliciete) boodschap dat ie gewoon z'n mond dicht moet houden en alles aan de rechterlijke macht moet overlaten. En als men wél een poging onderneemt om de burger wijsheid bij te brengen, gebeurt dat doorgaans op een toontje dat volkomen terecht irritatie opwekt. Kijk, ik zeg niet dat mensen in staat zullen zijn om het te begrijpen, maar als de huidige lijn wordt voortgezet dan zullen ze zich alleen maar meer gaan ergeren. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

En de economische malaise heeft hier niets mee te maken.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 17:33
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-05-2006 @ 13:20 :


Drie van de elf raadsheren zijn lid van de PvdA. De rest zou in meerderheid op die partij stemmen. Ook de vijf advocaten-generaal stemmen volgens de krant vaak links van het midden.
Offtopic: LINKSE FASCISTEN!!!

Ontopic: het recht om mensen op te sluiten bij een verdenking is 1 van de voorbeelden (terroisme-wet) waar de politiek in is doorgeschoten.
__________________
http://www.khalifaat.tk

Laatst gewijzigd op 06-05-2006 om 18:10.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 06-05-2006 @ 13:20 :
Drie van de elf raadsheren zijn lid van de PvdA. De rest zou in meerderheid op die partij stemmen. Ook de vijf advocaten-generaal stemmen volgens de krant vaak links van het midden.
http://nu.nl/news/727219/11/Hoge_Raa..._politiek.html
Hoogopgeleiden en intellectuelen stemmen nu eenmaal vaker links. Het verbaast me niets dat ook de raadsheren in de Hoge Raad daaraan voldoen, het geldt ook voor de rechterlijke macht als geheel, die zitten gemiddeld ook links van het midden.

En nu maar wachten tot Eerdmans of één of andere Leefbaarmongool weer gaat zeiken over 'linkse rechters' en een verbod lid te zijn van een politieke partij
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:11
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2006 @ 19:09 :
Hoogopgeleiden en intellectuelen stemmen nu eenmaal vaker links. Het verbaast me niets dat ook de raadsheren in de Hoge Raad daaraan voldoen, het geldt ook voor de rechterlijke macht als geheel, die zitten gemiddeld ook links van het midden.

En nu maar wachten tot Eerdmans of één of andere Leefbaarmongool weer gaat zeiken over 'linkse rechters' en een verbod lid te zijn van een politieke partij
Ik dacht eerder dat hoogopgeleiden vvd stemden?
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:26
Iskra
Iskra is offline
In hoeverre kan je lidmaatschap van de PvdA nog links noemen.

Voor de hoogopgeleidde Nederlanders maakt VVD of PvdA niet zoveel meer uit. Die twee partijen vinden op een zeer groot aantal onderwerpen perfecte overeenstemming.
__________________
NCPN: Eerst de mensen, niet de winsten!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:29
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Iskra schreef op 06-05-2006 @ 19:26 :
In hoeverre kan je lidmaatschap van de PvdA nog links noemen.

Voor de hoogopgeleidde Nederlanders maakt VVD of PvdA niet zoveel meer uit. Die twee partijen vinden op een zeer groot aantal onderwerpen perfecte overeenstemming.
PvdA is idd links gezien de reacties van centrum-rechts bij de plannen van Woutertje Bos.
PvdA is misschien minder links van SP/Groenlinks, maar PvdA is wel veel linkser dan het CDA of de VVD.
Het lijkt me stug dat er geen verschil zit tussen PvdA en VVD. Tot een compromis kunnen komen (paars kabinet) zegt weinig over de verschillen/gelijkenissen van 2 partijen.
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 06-05-2006 @ 19:11 :
Ik dacht eerder dat hoogopgeleiden vvd stemden?
Centrum-links en liberaal zijn kan samen gaan, sommigen stemmen VVD puur vanwege het principe van mensen waar het kan vrijlaten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:50
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-05-2006 @ 19:42 :
Centrum-links en liberaal zijn kan samen gaan, sommigen stemmen VVD puur vanwege het principe van mensen waar het kan vrijlaten.
Maar de meesten stemmen toch VVD omdat ze in goedbetalende banen werken en ze geen zin hebben om met anderen te delen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 19:27
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-05-2006 @ 19:42 :
Centrum-links en liberaal zijn kan samen gaan, sommigen stemmen VVD puur vanwege het principe van mensen waar het kan vrijlaten.
Vreemd is dan wel dat de VVD een politiek voert waarbij men juist steeds minder word vrijgelaten, en die juist voor een enorme berperking van vrijheden pleit, zolang het niet om het financiele gaat iig.

Ik denk dat men voor liberalisme juist bij de pvda moet zijn en niet meer bij de VVD. Tragisch maar waar.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 20:04
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2006 @ 19:09 :
En nu maar wachten tot Eerdmans of één of andere Leefbaarmongool weer gaat zeiken over 'linkse rechters' en een verbod lid te zijn van een politieke partij
Een dergelijk pleidooi zou ik begrijpelijk vinden. Elke schijn van onpartijdigheid is weggenomen. Mede daarom beseft iemand als Boris Ditrich zeer goed dat hij nooit meer zal kunnen terugkeren als raadsheer.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 20:33
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 06-05-2006 @ 21:04 :
Een dergelijk pleidooi zou ik begrijpelijk vinden. Elke schijn van onpartijdigheid is weggenomen. Mede daarom beseft iemand als Boris Ditrich zeer goed dat hij nooit meer zal kunnen terugkeren als raadsheer.
Nonsens. Iedereen weet dat rechters stemmen en soms lid zijn van politieke partijen. Daar is ook helemaal niets mis mee. Het wordt een ander verhaal als je als rechter ook deelneemt in de wetgevingsprocedure, zoals Dittrich, als parlementslid. Maar niemand verwacht dat rechters zich volledig afzijdig houden van politiek. Dat is ook niet nodig.

Verder is Boris Dittrich alleen rechter geweest, geen raadsheer. Raadsheren zijn rechters uit hoven en de Hoge Raad, en daar heeft Dittrich voor zover ik weet nooit zitting in gehad.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-05-2006, 20:37
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-05-2006 @ 16:30 :
Kom op zeg, iedereen weet dat democratie een kutsyteem is. Domme en makkelijk beinvloedbare mensen kunnen nog geen eens een fabriek besturen, laat staan een heel land. "De wil van het volk" moet zo nu en dan wijken voor de wil van de wijzen. Dan heb je nog steeds een soort van democratie en denkt de massa dat ze iets te zeggen hebben, maar zorgt de elite ervoor dat er geen domme dingen gebeuren.
De elite is juist schuldig aan vele blunders. Denk maar aan de multiculturele droom, de grote en alles oplossende verzorgingsstaat, etc.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 20:54
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 06-05-2006 @ 21:37 :
De elite is juist schuldig aan vele blunders. Denk maar aan de multiculturele droom, de grote en alles oplossende verzorgingsstaat, etc.
Welke elite?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 20:56
Verwijderd
Om trouwens nog eens duidelijk ontopic te reageren: Een verharding van het strafklimaat lijkt mij onzin, het lijkt mij wel dat de staat de opgelegde staffen ook daadwerkelijk moet laten uitvoeren, en niet door onzin als cellen tekorten moet uitstellen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 11:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2006 @ 19:50 :
Maar de meesten stemmen toch VVD omdat ze in goedbetalende banen werken en ze geen zin hebben om met anderen te delen.
De echte Wassenaarse vleugel van de VVD bestaat inderdaad uit een stelletje kwallen.

Maar ja, op zich niet echt reden om een gehele partij en een op zich goed idee af te schrijven.
Citaat:
Gauloises schreef op 06-05-2006 @ 20:27 :
Vreemd is dan wel dat de VVD een politiek voert waarbij men juist steeds minder word vrijgelaten, en die juist voor een enorme berperking van vrijheden pleit, zolang het niet om het financiele gaat iig.
Op zich inderdaad wel een leuke paradox. Ik denk dan ook dat het klassieke liberalisme sowieso heeft afgedaan, de overheid zal op verschillende plekken gewoon in moeten springen omdat dat de manier is waarop dit het beste werkt. Aan de andere kant zijn er ook hier plaatselijk stemmen actief die juist progressief zijn en een soort politiek voor staan met liberalisme als grondslag waarbij gewoon bot pragmatisch wordt gekeken naar wat het beste werkt.

De PVDA en vrijheid gaan op zich ook niet altijd samen, kijk bijvoorbeeld naar die mafkees van een Samson. Krijgt hij een beleidsstudie in zijn handen waarin staat dat er energieproblemen voor de toekomst zijn en dat kernenergie een van de oplossingen is dan is zijn conclusie dat kernenergie niet kan. Vervolgens staat hij samen met een groenlinkser in de media te roepen dat er maar een verbod op wasdrogers moet komen 'omdat er niet genoeg energie is'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 15:19
Verwijderd
Daar ben ik het trouwens wel mee eens. Wasdrogers zijn nutteloos en dom, mensen moeten gewoon eens leren plannen hun was op te hangen op momenten dat ze het niet nodig hebben
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 15:25
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2006 @ 16:19 :
Daar ben ik het trouwens wel mee eens. Wasdrogers zijn nutteloos en dom, mensen moeten gewoon eens leren plannen hun was op te hangen op momenten dat ze het niet nodig hebben
Ik snap idd het nut er niet van. Verspilling van energie wat je ook eigenlijk gratis kunt doen. Kost je alleen een beetje tijd.
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 18:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 07-05-2006 @ 16:25 :
Ik snap idd het nut er niet van. Verspilling van energie wat je ook eigenlijk gratis kunt doen. Kost je alleen een beetje tijd.
en ruimte
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2006, 18:30
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2006 @ 16:19 :
Daar ben ik het trouwens wel mee eens. Wasdrogers zijn nutteloos en dom, mensen moeten gewoon eens leren plannen hun was op te hangen op momenten dat ze het niet nodig hebben
Kijk, met jou valt te praten. Wanneer verwacht je mee te doen aan de verkiezingen?
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.