Oud 11-03-2003, 14:42
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
ik heb laatst een heeel lekker toetje gemaakt
een sherry trifle
nu ben ik er zo aan verslaafd, dat ik elke 3 dagen een cake bak

okee...
benodigdheden:
- cake
- sherry (of cognac )
- vers fruit, aardbeien en frambozen enzo (of fruit uit een blikje of jam)
- slagroom

*leg in een schaal plakjes cake, zo helemaal over de bodem
*sprenkel er sherry (ik vind cognac lekkerder) overheen, zodat de cake goed dooweekt is, maar ook weer niet tè (te is altijd fout)
*pureer de vruchten en smeer ze over de cake heen (het is lekker als er dikke stukjes vrucht bij zitten, die niet gepureerd zijn)
*klop de slagroom met lekker wat suiker en smeer het eroverheen
*zet het geheel voor het diner in de ijskast en haal het er, als het tijd is voor het toetje eruit... hmm
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2003, 14:50
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Ik heb je topictitel aangepast, omdat we hebben besloten geen desserts of dergelijke maaltijdsto^pics te gaan maken. Wel topics rond een bepaald gerecht, hier dus cake
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 15:18
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Is dan misschien wel handig om ergens effe te zeggen van "mensen, als jullie taarten/soepen/cakes zoeken, kun je de zoekmachine gebruiken", anders gaan morgen al die zoekfunctie-wat-is-dat? newbies "nieuwe" aanvullingen maken, en dan zitten we hier straks met 500 krentenbroodtopics...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 15:25
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Deze kan wat lastig zijn (geloof me, ik kan het weten ), maar erg lekker!


Chocoladecake

Voor een langwerpige cake
* 185 gr. boter * 170 gr. witte basterdsuiker * 2 eieren (losgeklopt) * 140 gr. zelfrijzend bakmeel * 100 gr. bloem * 1/2 kop (= 125 ml) cacao * 1 theelepel zuiveringszout * 1,25 dl melk
Voor het glazuur:
* 30 gr gesmolten boter * 2 eetlepels warm water * 2 eetlepels cacao * 185 gr poedersuiker


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C. Vet een langwerpige bakvorm van 21 x 14 x 7 cm in met gesmolten boter of olie. Bekleed de bodem en de zijkanten met bakpapier. Klop met een mixer de boter en de suiker licht en romig. Voeg de eieren in beetjes toe; na elk beetje goed kloppen.
Schep met een metalen lepel om en om de gezeefde meelsoorten, de cacao en de melk door het botermengsel. Roer het beslag glad en schep het in de ingevette bakvorm; bovenkant gladstrijken.
Bak de cake 1 uur, tot een breinaald, waarmee je in het midden prikt, er schoon uitkomt. Laat de cake 5 minuten in de vorm rusten. Keer het om en laat hem op een rooster afkoelen.
Het Glazuur: Meng de boter, het water en de cacao tot een glad papje. Voeg de gezeefde poedersuiker toe. Meng alle ingrediënten tot een gladde massa. Smeer het glazuur over de afgekoelde cake en bestrooi met poedersuiker.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 15:29
Verwijderd
Arretjescake
soort van chocolade cake met stukjes van die simpele biscuitjes erin.. erg lekker!

Ingrediënten:
200 gr. suiker.
200 gr. boter of margarine.
1 ei.
1 pakje vanillesuiker.
250 gr. biscuitjes.
5 eetlepels cacao.

Bereidingswijze:
De suiker en het ei door elkaar roeren.
De boter of margarine laten smelten.
Deze toevoegen aan de suiker en het ei.
Vanillesuiker en cacao toevoegen.
Goed doorroeren.
De biscuitjes verkruimelen en deze toevoegen.
De binnenkant van een cakevorm met aluminiumfolie bekleden.
Het beslag erin doen en in de koelkast zetten... en
Klaar is Kees.

Alleen kun je in plaats van biscuitjes helemaal verkruimelen ze ook in kleine stukjes breken
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 15:55
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Hoe lang in de koelkast? Word het hard? (ben niet zo ervaren in koelkast gerechten)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 16:04
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
in de trant van: ijskast gerechten (ijskast )
cheesecake

nodig:
* een pakje roomkaas (monchou, mascarpone.. iets anders)
* een pakje slagroom
* een heleboel suiker
* een pakje maria kaakjes
* een pakje balisto koeken
* boter

hoe maak je het:
* stamp de balisto koeken en de maria kaakjes kapot
* smelt de boter
* mix de kruimels en de boter en doe het onderin een taartbodem
* doe de slagroom in een kom en mix het met lekker wat suiker
* roer en mix de roomkaas erdoorheen
* gooi dit mengsel ook in de taartvorm
* plaats het in de ijskast en wacht tot de bovenkant een beetje stevis is
* snij hem aan en eten maar!

lekkere variaties:
* doe een beetje citroensap door de slagroom (een beetje!) of een beetje limoensiroop... rasp een citroenschil en meng dat ook door de kaas en slagroom... lemoncheesecake!
* doe een beetje aardbeiensiroop (bosvruchtensiroop) door het mengsel en gooi er een paar aardbeien/bosvruchten doorheen.. of grneer hem daarmee... strawberrycheesecake!

ja... ga zo maar verder... je kan er ook cacaopoeder doorheen doen, maar dat vind ik niet lekker
LET OP! zorg ervoor dat je mengsel niet te zoet is, want dat is echt zwaar ranzig
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:11
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 11-03-2003 @ 15:55:
Hoe lang in de koelkast? Word het hard? (ben niet zo ervaren in koelkast gerechten)
Ik weet het niet precies.. het moet iig wel stevig worden.. en volgens mn moeder 1 tot 2 uur in de koelkast
Hmm.. nou lees ik andere recepten en daar varieert het van 1 uur tot een hele nacht Nja, maar gewoon kijken tot ie een beetje stijf wordt ofzo
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:08
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
TIRAMISU!!

* 2 koppen sterke koffie (ik nam van die pakjes espresso)
* lange vingers
* een bakje mascarpone
* grappa of amaretto
* 2 eieren
* slagroom
* 100 gram suiker
* cacaopoeder

Klop de mascarpone en de slagroom luchtig met een mixer.
Splits de eieren... Kluts de eierdooiers en schep ze samen met de suiker door de mascarpone en slagroom heen.
Klop het eiwit stijf en spatel het door de mascarponemengsel.

Meng de koffie met amaretto of grappa en dompel de lange vingers er een voor een uiterst kort in. Leg de lange vingers als een bodempje in een schaal.
Schep het mascarponemengsel eroverheen en strijk dit glad tot een dikke laag.
Dompel dan weer de ene na de andere lange vinger in het koffiemengsel en maak daarmee een tweede laag.
Vervolgens schep je weer een laag van het mascarpone mengsel eroverheen.

Bestrooi tot slot de tiramisu met cacaopoeder en laat de schaal minstens 3 uur in de ijskast staan.

eet smakelijk!!!

PS... Zorg ervoor dat er minstens drie keer zoveel mascarponemengsel als koekjes in de schaal zit, anders kloppen de verhoudingen voor de smaak niet.
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:25
the tourist
the tourist is offline
Klinkt allemaal lekker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.