Oud 14-10-2016, 10:57
patrickw
patrickw is offline
Ik heb bij scheikunde een practicum gehad over de elektrolyse van een natriumsulfaatoplossing. Alleen ik snap de vragen niet.

We moesten eerst natriumsulfaatoplossing in een U-buis doen, in beide openingen zat een koolstofelektrode met een krokodillenbekklem. in beide buizen heb ik ook enkele druppels thymolblauwindicatoroplossing (TB-opl.) toegevoegd. De koolstofelektrodes waren d.m.v. een krokodillenbekklem en snoertjes verbonden met een gelijkrichtcel daarna een beltransformator en via de beltransformator met het stopcontact.

Na een tijdje wachten werd aan de ene kant in de U-buis de oplossing blauw en aan de andere kant rood. Naderhand moesten we het in een bekerglas gieten en toen werd de kleur bruingeel.

Dit zijn alle vragen:

1) Noteer alle deeltjes die er in de natriumsulfaatoplossing aanwezig zijn. Raadpleeg tabel 52A van de BINAS en leg uit dat TB de kleur heeft die je voor deze oplossing verwacht

2) Schrijf op wat je waarneemt bij de + pool als er enige tijd een elektrische stroom door de elektrolysecel gaat.

3) Schrijf op wat je waarneemt bij de - pool als er enige tijd een elektrische stroom door de elektrolysecel gaat.

4) Schrijf op welke kleur de vloeistof in het bekerglas heeft.

5) Noteer alle deeltjes die er bij de start van de elektrolyse aanwezig waren bij de + pool.

6) Geef de vergelijking van de halfreactie die er aan de + pool verliep

7) Noteer alle deeltjes die er bij de start van de elektrolyse aanwezig waren bij de - pool.

8) Geef de vergelijking van de half reactie die er aan de - pool verliep.

9) Tel de halfreacties bij elkaar op en geef dan de vergelijking van de totaalreactie die is verlopen nadat de U-buis is leeggegoten in het bekerglas

10) Geef nu een verklaring voor de kleur van de vloeistof in het bekerglas, na afloop van de elektrolyse.

Ik hoop dat iemand mij hiervan de antwoorden kan geven met berekeningen/uitleg zodat ik verder kan en een hoog punt zou ook fijn zijn ik zit namelijk in het eindexamenjaar en het zal heel fijn zijn als ik mijn punt hiermee wat omhoog krijg.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:27.