Oud 11-01-2012, 12:02
bianca123
bianca123 is offline
Hoi!

- Kan iemand mij vertellen wat precies een distributiegraad betekend?

- Ik moet aan geven op welke wijze het marktaandeel in de Benelux (kinderkledingmerk) kan vergroten. Ik heb als tip gekregen dat ik moet denken aan distributiegraad, marktbereik en omzetaandeel. Heeft iemand misschien nog tips waar ik aan kan denken voor het vergroten van het marktaandeel???

Alvast bedankt!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2012, 23:59
Zanzonyx
Zanzonyx is offline
Juist, ik pak even mijn marketingboek erbij xD Ik heb dit vorige toets nog gehad namelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2012, 01:40
the economist
the economist is offline
distr graad: zorgen dat je in meer winkels komt te liggen, zodat meer mensen in contact komen met je producten, en dus kopen.
bereik: slaat op een (op het eerste oog lastige) formule:
omzet (van de porductklasse) van de winkels die jouw merk verkopen
omzet van de productklasse van alle winkels.

oftewel: een maatstaf voor als je bij de grotere of bij de kleinere winkels ligt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2012, 11:37
loesvdleest
Ik had ook een vraagje, moet namelijk dezelfde vraag beantwoorden. Over geef een verantwoording van het marktaandeel. Geef gemotiveerd aan op welke wijze het marktaandeel in Nederland kan worden vergroot, en mijn tips zijn ook denk aan distributiegraad, marktbereik, en omzetaandeel. Maar ik snap nu inderdaad de uitleg over de distributiegraad, maar niet de uitleg over het marktbereik en het omzetaandeel, wat heeft dat allemaal met elkaar te maken? ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.
Groetjes Loes
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 01:28
the economist
the economist is offline
het grijpt allemaal in elkaar. (je/jouw even als ben jij een producent)
Marktaandeel = jouw omzet / omzet hele markt (that's easy)
distributiegraad = het aantal winkels waar jouw product te verkopen is. (in % van alle winkels)
omzetaandeeel = je aandeel binnen de door jouw gehanteerde distributeurs.
marktbereik: zie hierboven.
nu kun je de verschillende begrippen nog in formuletjes combineren, die uiteindeljk leiden tot het marktaandeel. en dat wil je vergroten.
Dat kun je dus doen door
1- de distr gr te verhogen: zorgen dat je in meer winkels te koop bent, andere kanalen te openen (denk aan verkopen via internet)
2- je omzetaandeel te vergroten: de winkels die jouw product verkopen moeten daar meer van verkopen (en dus minder van de concurrent)
3- je marktbereik vergroten: je vergeet de kleine winkelstjes, en je focust je op de grote jongens. Die verkopen veel meer, en als daarvan een % jouw product is, gaat dat sneller.

Als het om kinderkleding gaat, past bij 1 dus verkopen via internet, of gewoon meer winkels en kanalen
3. zorgen bij de grote jongens te liggen,zoals c&a enne...heb ik niet zoveel verstand van. Wehkamp ?
2 inzetten op kwaliteit zodat jouw merk goed verkoopt, of aantrekkelijke bonussen voor het verkooppersoneel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.