Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2001, 16:09
MeCute1983
MeCute1983 is offline
je studentenleven? Dat maakt toch niet zoveel uit of heb ik het na mis? Iedereen raadt mij aan te gaan studeren aan een universiteit want dan heb je de (studenten)tijd van je leven, maar wat is daar zo anders aan als je HBO doet dan?

Misschien een beetje domme vraag met een voor de hand liggend antwoord, maar ik vraag het me écht af!
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2001, 16:31
Skatertjuh13
Skatertjuh13 is offline
HBO is een opleiding, universiteit een studie. Met HBO zit je in een klas en met universiteit mag je komen wanneer je wilt, geloof ik..
__________________
I'll keep the ring, till I die...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 17:13
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Skatertjuh13 schreef:
HBO is een opleiding, universiteit een studie. Met HBO zit je in een klas en met universiteit mag je komen wanneer je wilt, geloof ik..
jah dat weet ik, maar qua uitgaansleven maakt het toch niet zoveel uit? (sorry als het niet helemaal duidelijk was, maar het ging mij even om het leven buiten de lessen om ) Het is toch niet zo dat studenten van een universiteit wél een studentenpas krijgen/ lid mogen worden van een studentenvereniging en die van een HBO niet?
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 18:23
PV
PV is offline
Citaat:
Skatertjuh13 schreef:
HBO is een opleiding, universiteit een studie. Met HBO zit je in een klas en met universiteit mag je komen wanneer je wilt, geloof ik..
ehm, ik doe HBO en werk in een groepje van 9 man, en mag in principe komen/gaan wanneer ik wil.. 1 a 2 colleges per week zijn wel 'verplicht'.

Qua uitgaan maakt het zeker niet uit, iedereen loopt vrolijk door/met elkaar heen
we hebben ook een studentenpas, dat lijkt me niet meer dan logisch toch? en we kunnen ook lid worden van studentenverenigingen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2001, 18:42
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
PV schreef:
we hebben ook een studentenpas, dat lijkt me niet meer dan logisch toch? en we kunnen ook lid worden van studentenverenigingen.
ja zie, dat dacht ik ook gewoon, maar waarom zit iedereen dan te zeggen dat het leuker iz als je zgn. studeert op een uni? Vááág!
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 07-11-2001, 11:07
Verwijderd
Citaat:
MeCute1983 schreef:
ja zie, dat dacht ik ook gewoon, maar waarom zit iedereen dan te zeggen dat het leuker iz als je zgn. studeert op een uni? Vááág!
Ik zal proberen uit te leggen waarom dat is.

De eerste universiteit (die van Leiden) ontstond rond het jaar 1600. Al vanaf die begintijd zijn studenten altijd de bovenlaag van de bevolking geweest, immers, alleen rijke mensen konden het veroorloven om hun kinderen naar een universiteit te sturen. Het corps is ook in de periode ontstaan. Al van oudsher voelen studenten zich de elite en menen ze dat ze zich alles kunnen veroorloven (en IMHO kunnen ze dat ook, tot op zekere hoogte).

Het is dus een superioriteitsgevoel. Als je aan een universiteit studeert en je zit bij een vereniging, maak je deel uit van een lange lijn, met een lang verleden en grootse toekomst. Tradities spelen een grote rol. De Latijnse termen, de gebruiken, de hoogleraren, alle ceremonies, het hele gebeuren eromheen is doordrenkt van een lange elitaire traditie, die je heden ten dage ook nog terug ziet in de corpora (tot ver in de 20e eeuw was het motto van het Gronings studentencorps Vindicat ook: Vrijheid, onafhankelijkheid en onderlinge gelijkheid zijn en waren voorrechten voorbehouden aan de studentenstand).

Studenten hebben meer gevoel voor traditie, mede door de factoren die hierboven zijn beschreven. HBO'ers kunnen natuurlijk ook wel lid worden van verenigingen maar dat is toch anders denk ik (hoe anders, kan ik niet beoordelen omdat ik zelf student ben). Als je aan een universiteit studeert behoor je tot de besten; je kunt niet hoger. Dat creeërt onder studenten een saamhorigheidsgevoel.

IMHO zit het verschil dus gewoon in het gevoel wat bij een universiteit hoort, in de saamhorigheid en in de tradities.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2001, 11:09
Verwijderd
Nog iets: nou niet meteen mij allemaal aan gaan vallen (mag wel hoor), ik probeer alleen een antwoord te formuleren op de vraag die hierboven gesteld werd.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2001, 22:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Als je aan een universiteit studeert behoor je tot de besten; je kunt niet hoger.
waarom is universiteit dan hoger dan HBO? Keb et nooit gesnapt echt, en k zie in de krant bij de banen ook nooit staan dat iemand universiteit moet hebbe gedaan, maar wel vaak dat HBO nivo word gevraagd, ook voor best wel hoge functies

heefet mischien te maken met dat universiteit veel meer op leren gericht is en HBO praktischer is ingesteld (offet zo is weetik niet, keb et gehoord van enkele mensne in mn klas die een jaar universiteit hebbe gedaan maar het te droog vonden)?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2001, 03:52
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef:
waarom is universiteit dan hoger dan HBO? Keb et nooit gesnapt echt, en k zie in de krant bij de banen ook nooit staan dat iemand universiteit moet hebbe gedaan, maar wel vaak dat HBO nivo word gevraagd, ook voor best wel hoge functies

heefet mischien te maken met dat universiteit veel meer op leren gericht is en HBO praktischer is ingesteld (offet zo is weetik niet, keb et gehoord van enkele mensne in mn klas die een jaar universiteit hebbe gedaan maar het te droog vonden)?

Universiteit is wetenschappelijk onderzoek. En das dus hoger dan een beroepsopleiding. (naam zegt het al)

Zie het als havo en vwo. De een is gewoon meer als het ander.

Wil overigens niet zeggen dat mensen op de universiteit het automatisch moeilijker hebben...
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 11-11-2001, 15:05
miro
Avatar van miro
miro is offline
Citaat:
nare man schreef:
(hoe anders, kan ik niet beoordelen omdat ik zelf student ben).
Sorry hoor, kben het grotendeels met je eens, maar ga je me nou vertellen dat je de HBOers niet als studenten mag rekenen?? Ik voel me diep beledigd...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2001, 22:23
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:
Universiteit is wetenschappelijk onderzoek. En das dus hoger dan een beroepsopleiding. (naam zegt het al)

Zie het als havo en vwo. De een is gewoon meer als het ander.

Wil overigens niet zeggen dat mensen op de universiteit het automatisch moeilijker hebben...

snappik het nog steeds niet
dus universiteit is hoger omdat je dan onderzoek doet en das dus hoger dan dat je praktisch bezig bent??? welke idioot heeft dat nou weer bedacht, dat onderzoek doen boven uitvoeren staat?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2001, 10:07
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef:
waarom is universiteit dan hoger dan HBO? Keb et nooit gesnapt echt, en k zie in de krant bij de banen ook nooit staan dat iemand universiteit moet hebbe gedaan, maar wel vaak dat HBO nivo word gevraagd, ook voor best wel hoge functies

heefet mischien te maken met dat universiteit veel meer op leren gericht is en HBO praktischer is ingesteld (offet zo is weetik niet, keb et gehoord van enkele mensne in mn klas die een jaar universiteit hebbe gedaan maar het te droog vonden)?

Er zijn echt wel advertenties waarbij alleen mensen met academisch niveau worden gevraagd. Bovendien blijkt uit onderzoek dat academici gemiddeld sneller carriere maken en meer verdienen. En tenslotte zijn er beroepen waarbij het wettelijk bepaald is dat je academisch geschoold moet zijn. Zoals arts en notaris bijvoorbeeld. En mocht je zelf ooit naar de universiteit willen dan zou ik even je spelling laten nakijken .


[Dit bericht is aangepast door Vincent Vega (12-11-2001).]
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 12-11-2001, 12:40
W1ZZ
Avatar van W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
miro schreef:
Sorry hoor, kben het grotendeels met je eens, maar ga je me nou vertellen dat je de HBOers niet als studenten mag rekenen?? Ik voel me diep beledigd...



een HBO'er is geen student...niet een kwestie van rekenen tot, hbo'ers zijn officieel scholieren...
__________________
** Je zoekt het maar uit **
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.